Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2022-04-24, 14:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack för rapport och bilder Birgitta!

Förstår att det är en stor skillnad mellan de små orterna på sydkusten och Chania. Hoppas att du träffar på Georgos!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2022-04-24, 19:42
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack, Birgitta, för att du skriver!
Hoppas du haft det riktigt skönt på södra Kreta och i Chania!
Ser fram emot nästa resa och rapporter, förhoppningsvis.....
Kalo taxidi hem!
Catlady, som längtar och saknar.......
Svara med citat
  #43  
Gammal 2022-04-27, 08:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Marco: Till Oves hörna/Delfini gick jag varje förmiddag i Chora Sfakion. Blev hälsad: "Kalimera madam" av Ove himself. Om Oves hörna försvann skulle inte Chora Sfakion förbli densamma!

Janne: Det blev aldrig någon tur till Casa del Amore, Chania, så jag vet inte om Georgos fanns där, tyvärr. Jag åkte istället ut till Anitas taverna Orexi, Kato Daratso på påskdagen. Fick dock inte träffa henne, däremot Jannis, hennes man samt sonen Nikos. Jag fick då tillfälle att prata lite svenska, då Nikos lärt sig svenska av sin mor. Det fick jag också göra i Paleochora då Olle Meurling (Fysimera) hade tagit en avstickare till mig från sin vandringsgrupp. Han och hans fru hade en otrolig förmåga att träffa på oss, vare sig det var på Chanias flygplats eller på andra orter på Kreta. Nu är både Anna och Arne döda, men Olle och jag träffar på varandra då och då.

Jag märkte när jag återkom till Chania efter 10 dagars bortavaro att man släppt lite på munskyddrestriktionerna. Den ska ju fortfarande vara kvar över påskhelgen för att försvinna den 2 maj. Grekerna måste vara otroligt less nu på alla restriktioner! Och jag förstår dem.

Nu är jag hemma sedan dryga dygnet. Resan gick förhållandevis bra. Steg upp klockan 4 och var i hemmet efter 12 timmar. Detta med 3 flyg och 2 mellanlandningar. Men det tär på mina svaga ben med medföljande fötter och knän. På Arlanda skulle jag passera säkerhetskontrollen och där var det en enorm kö, långt in på Sky City. Till slut såg en swedaviaanställd att jag knappt kunde stå på benen, så han lotsade mig framåt en stor del förbi kön. Jag hade glömt fixa ett fast track, som jag brukar. Det måste ha varit en kö på 1 -2 timmar.

Nästa resa gör jag om dryga 3 veckor. Denna gången ska jag bara öluffa till 2 öar, Amorgos och Sifnos. Två öar jag tycker mycket om, men framför allt Amorgos. Då får jag åter möta många fina vänner!

Birgitta




Påskdagsgrillning utanför katedralen i Chanias gamla stad.






Blommor i gamla stan




Flaskborstträdet är lika vacker fastän den är på sniskan. Längs huvudgatan ner till hamnen.




Den stora katedralen i gamla stan. Många dop och bröllop genomförs här.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2022-04-27, 09:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack för Kretabesöket och dina rapporter med ord och med bilder. Det är uppskattat, kan vi se!
/ Jannis
Svara med citat
  #45  
Gammal 2022-04-27, 09:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack för alla bilder och rapporter Birgitta!

Oj då, mindre än fyra veckor mellan dina resor numera! Du är helt otrolig som orkar. Det är ju inte mycket mera än att hinna packa upp, tvätta och sedan packa ner igen. Men jag som inte har möjlighet att resa själv klagar inte. Är glad att få hänga med på dina turer. Ser fram emot att få följa med dig till Sifnos, som jag har varit på, och Amorgos som jag aldrig besökt men har högt upp på min önskelista.

Blir dock lite nyfiken på valet av ö-kombination. Sifnos och Amorgos ligger ju en bit ifrån varann. Är det Santorini som då blir navet i din resrutt?

Masse
Svara med citat
  #46  
Gammal 2022-04-27, 09:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack för alla bilder och rapporter Birgitta!

Oj då, mindre än fyra veckor mellan dina resor numera! Du är helt otrolig som orkar. Det är ju inte mycket mera än att hinna packa upp, tvätta och sedan packa ner igen. Men jag som inte har möjlighet att resa själv klagar inte. Är glad att få hänga med på dina turer. Ser fram emot att få följa med dig till Sifnos, som jag har varit på, och Amorgos som jag aldrig besökt men har högt upp på min önskelista.

Blir dock lite nyfiken på valet av ö-kombination. Sifnos och Amorgos ligger ju en bit ifrån varann. Är det Santorini som då blir navet i din resrutt?

Masse
Jag undviker Santorini, p.g.a. böket i hamnen.

Jag åker till Aten. Men eftersom jag vill undvika Pireus åker jag till Rafina. Hotel Avra har fri shuttle från flygplatsen, så jag bor där en natt. Nästa morgon tar jag färjan med en övernattning i Naxos stad. Nästa dag tar jag färjan till Amorgos. Antingen Skopan eller Seajet.

Är i Katapola i 2 veckor för att sedan ta Superjet till Sifnos. Färjan tar under 5 timmar. På Sifnos är jag 1 vecka innan jag återkommer till Rafina.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2022-04-27, 10:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Birgitta, du är en mästare på att planera resor! Och sen realiseras resorna också. Du är verkligen bäst när du orkar även om det blir krångligt ibland.

Skall bli så härligt att få följa med dig till Amorgos och Sifnos.

/ Anne
Svara med citat
  #48  
Gammal 2022-04-27, 12:43
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Verkligen imponerande. Att du orkar kämpa på med onda knän och allt. Men längtan och nyfikenhet verkar överbrygga allt. Tack för härliga rapporter från Kreta och ser med förtjusning fram emot att följa med till två favoritöar. Amorgos och Sifnos, kan inte bli bättre.
Kerstin
Svara med citat
  #49  
Gammal 2022-04-27, 16:19
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tack för att jag ännu en gång fått följa med dej på din resa. När man själv varit på de platser du nu var på dyker så många minnen upp och längtan blir stor. Att du snart ska åka iväg igen är så härligt och att få ta del av dina dagar i Katapola är något alldeles speciellt då det är vår favoritplats. Intressant att du var förbi la casa del amore i Chania men tråkigt att det såg så igenbommat ut det är tur att jag hann bo där iallafall 1gång och fick uppleva det speciella ställe och dess ägare
Svara med citat
  #50  
Gammal 2022-04-27, 22:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Så kul att läsa om din rutt! Vi är både lika och olika.

Rafina och Hotel Avra känner vi till. Där trivdes vi bra. Men olikt dig så älskar jag Pireus och hade inte gärna missat ett besök där. "Böket" i hamnen där älskar jag. Det är för mig underbart. Men det du kallar bök på Santorini tycker jag också är tråkigt och kan liksom du undvara.

Och sedan ..... oj oj oj ..... två veckor i Katapola!!!! Längtar till att få följa med och dela de dagarna där med dig! Trevlig resa!!!

Masse
Svara med citat
  #51  
Gammal 2022-04-27, 23:08
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tusen tack för att du delar med dig!
Lika inspirerande varje gång.
//
KR
Svara med citat
  #52  
Gammal 2022-05-01, 14:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Tusen tack för dina rapporter och fina bilder!

Synd att du inte hann med Georgios, men det kommer fler tillfällen.

Ser fram emot din resa till Amorgos och Sifnos. Var ska du bo på Sifnos?
Svara med citat
  #53  
Gammal 2022-05-02, 07:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tusen tack för dina rapporter och fina bilder!

Synd att du inte hann med Georgios, men det kommer fler tillfällen.

Ser fram emot din resa till Amorgos och Sifnos. Var ska du bo på Sifnos?
Jag/vi brukar alltid bo i hamnbyn Kamares, men på olika pang. På Sifnos finns ju så bra bussförbindelser, så det är lätt att besöka andra byar som då utgår från Apollonia.
Denna gång ska jag bo "mitt i smeten", alltså nära till allt. Ann Henekull, som redan är på Sifnos med sin man, har bokat in mig på To Steno, så jag hoppas det blir bra med få trappor.

Birgitta.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2022-05-04, 09:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Båtluffarlycka!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag/vi brukar alltid bo i hamnbyn Kamares, men på olika pang. På Sifnos finns ju så bra bussförbindelser, så det är lätt att besöka andra byar som då utgår från Apollonia.
Denna gång ska jag bo "mitt i smeten", alltså nära till allt. Ann Henekull, som redan är på Sifnos med sin man, har bokat in mig på To Steno, så jag hoppas det blir bra med få trappor.
Låter jättebra Birgitta!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT