Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Småkykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-04-01, 15:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Jag brukar alltid göra ett inlägg 1 april för att skoja med er läsare. Förra året avstod jag att skämta, i stället berättade jag om den nya bergochdalbanan på Amorgos. Även i år avstår jag, det känns inte rätt att luras i dessa dystra tider.

I stället hade jag tänkt berätta om planerna på att bygga en snabbspårväg i Småkykladerna. Med det passar inte heller, för ingen skulle tro på det, just för att det är 1 april idag.

Kort kan jag dock berätta att det finns långtgångna planer på att bygga en snabbspårväg i Småkykladerna, och om det slår väl ut kan snabbspårvägen utökas till att trafikera alla öar i Grekland.

Det är ett italienskt konsortium som heter Primo Aprilo som har fått uppdraget
. Tågen ska gå både under och över jord och ska trafikera samma rutt som Express Skopelitis går idag. Restiden kommer att sjunka dramatiskt. Enligt det italienska konsortiet ska restiden mellan Schinoussa och Iraklia bli under två minuter och sträckan Naxos – Amorgos (inklusive alla öar i Småkykladerna) kommer att ta mindre än 20 minuter. Byggstart sker i höst och bedöms vara invigningsklart den 1 april 2025.

Då kommer Express Skopelitis gå i pension, men hon kommer inte att sluta segla, ånej, hon ska byggas om till en ny typ av utflyktsbåt med två tavernor, en ute på däck en under däck. Tanken är att Express Skopelitis ska lägga till vid ensliga stränder runtom i Kykladerna, och där ska förbokade gäster kunna äta middag, och ta ett kvällsdopp på dessa svåråtkomliga stränder. Jag tycker att det låter alldeles fantastiskt!

Tågen ska döpas efter greker som har satt avtryck i världen. Det första tåget ska heta Kostas Rollercoastasis, ni vet han som uppfann den första bergochdalbanan. Kostas Rollercoastasis kom, som ni säkert också minns, från Chora på Amorgos.

Men, som sagt, det kan jag inte skriva om just idag, eftersom ingen skulle tro på mig ändå, så jag berättar om snabbspårvägen vid ett annat tillfälle, kanske om ett år.



Bilden ovan är en skiss som jag har fått från Amorgos borgmästare Γιάννης Πρωταπριλιά. Bilden är från Donoussa, och där ni ser att tåget är på väg ned i den tänkta tunneln ligger Kedros beach. Synd på en så fin strand, men det är inte mycket att göra.

Ta hand om varandra, och andra.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-04-01, 15:59
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Nej nu måste vi protestera
Vi skriver en namnlista.
Vänligen skriv på så att vi kan stoppa detta vansinne

1. MickeKöping
2.
3.
4.
5.
6.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-04-01, 16:37
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Ja, detta konsortium Primo Aprilo brukar få svåra, nästan oöverstigliga, uppdrag en gång om året!

/Thoper

Senast redigerad av Thoper den 2021-04-01 klockan 17:05.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-04-01, 16:44
lenanli14 lenanli14 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 7
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Fantastiska och storslagna planer🤭😃hoppas dock att inget går i lås och att det Italienska företaget får andra uppdrag.....👍🤪🙏
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-04-01, 17:03
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

😂😂🇬🇷
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-04-01, 17:19
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

😄 )) 😅 ))
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-04-01, 17:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Fantastiskt intressant! Tänk så mycket nytta detta kommer att göra för både bofast befolkning och turister. Härligt för Grekland!

Såg dessutom idag i nätversionen av den italienska tidningen Grande Scherzo en intressant intervju med Yannis Eklundis (förmögen grek som utvandrat till Italien) som är ordförande i det aktuella konsortiet Primo Aprilo.

Han berättade att det här projektet i Småcykladerna är ett pilotprojekt. Om det faller väl ut kommer man att fortsätta i flera andra länder, bl a Sverige med start i den Blekingska skärgården.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-04-01, 19:20
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Opa, Opa
Glad Påsk på er allihop!
Nu tar jag kvasten till "Blåkulla" och drömmer att det är Karpathos
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-04-01, 21:24
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Ja nu tar vi våra kvastar till Blåkulla och glömmer alla galna idéer i småcykladerna för på Blåkulla finns det ingen Corona
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-04-02, 00:26
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Typ T-bana då, Janne? Det vore ju toppen. Jag röstar för.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-04-06, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Snabbspårväg i Småkykladerna planeras

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Såg dessutom idag i nätversionen av den italienska tidningen Grande Scherzo en intressant intervju med Yannis Eklundis (förmögen grek som utvandrat till Italien) som är ordförande i det aktuella konsortiet Primo Aprilo.

Han berättade att det här projektet i Småcykladerna är ett pilotprojekt. Om det faller väl ut kommer man att fortsätta i flera andra länder, bl a Sverige med start i den Blekingska skärgården.
Haha! Den var bra!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT