Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-11-02, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Älskade bouganvilla

Jag älskar bougainvillea i alla former och färger. Just denna bor i Ermoupolis på Syros. Det är den största (hela får inte plats på bild) och vackraste bougainvillea jag någonsin har sett har sett.



Hur är ditt förhållande till denna fantastiska växt?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-11-02, 11:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Åhh,,den är så vacker..har tagit skott som jag har haft med hem(med blandade resultat) Har ingen här hemma i nuläget
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-11-02, 11:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Jo tack, mitt förhållande till bougainvilla är kärleksfullt och gott.



Det här exemplaret bor i Agia Marina "hemma" på Egina och bilden är från 2007.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-11-02, 15:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Det är väl 12 år sen jag planterade en klarröd , som jag i andanom såg växa upp och bre ut sig över räcket på garagetaket, där den skulle lysa fantastiskt , vid infarten till huset. Efter alla dessa år har den växt högst en meter och blommat bara ibland...men nu i år, efter denna torra sommar, har den börjat växa och blomma!
Min grannfru som har gröna fingrar säger att de klarröda är svårast att få fart på. De mer rödvioletta tar sig bäst, åtminstone här i torkan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-11-02, 17:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Jag är helt rudis på allt (eller nästan allt) som har med växter att göra. Men det hindrar ju inte att man njuter av dessa sköna varelser och också skaffar sig en del favoriter. Förutom Bogainvilla har jag en annan stor stor favorit, och det är Hibiskus (och den ska vara KNALLRÖD som utanför elefantmuseet på Tilos).

Så till min fråga. Ni som kan det här med växter. Är det så att vissa arter är speciellt dedikerade till att trivas under mycket torra och magra förhållanden? Är det i så fall så att Bogainvilla och Hibiskus är sådana? Anledningen till min fråga är att jag både i Grekland och Spanien tycker mig ha mött så många exempel på att där inget annat tycks orka leva, där finns de här skönheterna.

Någon som kan något om detta?

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-11-02, 21:39
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Bougainvillea - Ja det är en fantastisk växt! Vilken växtkraft och såå vacker växt! men oj så den skräpar
Jag har envist tagit skott av div. sorter och färger och glatt planterat dem när jag kommit hem, hur jag lyckats hålla liv i skotten har varierat mycket och lika mycket att lyckas få dem att blomma! Det är ju blommorna jag vill ha, inte en grön spretig växt bara.
Jag har genom årens envisa försök förstått att det är nödvändigt med mycket ljus (icke förvånande ) men minst lika viktigt är kraftig beskäring för att lyckas få dem att blomma. Det är grenarna direkt ifrån de vedartade grenarna de färgade kronbladen "trillingblommorna" bildas. Bougainvillea gillar sur jord & trångt om fötterna dvs liten kruka & de ska torka ut mellan vattningarna och sedan få rejält med vatten... Sol, sol & SOL är nödvändigt + en växtlampa så blommar de i alla fall med några blommor här i Uppsala även i november o har man tur hela vintern.....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-11-02, 23:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Bara älskar bougainvillea! Är det något jag alltid förevigar då jag är i Grekland, så är det just denna växt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-11-04, 14:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Så här ser hela bougainvillean ut. Det är sannerligen ett praktverk. Tänk om man fick sitta på den där balkongen!

Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-11-04, 14:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Masse: Hibiscus har jag bättre tur med. Tre förgrenade stammar med klart röda, enkla blommor, mycket vackert bladverk, bildar vägg mot vägen där vi bor. Ungefär vartannat år beskär jag den kraftigt. Den är inte så krävande på vatten. Katternas klätterställning...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-11-04, 22:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Blev lite OT med Hibiskus så nu är det läge att återvända till tråden som ju skulle handla om Bougainvilla.

Det är en växt som i alla år har bjudit mig så mycket glädje och beundran vid våra resor till Grekland. Bilderna av de fantastiska blomsterkaskaderna har varit många. Några har vi sett ovan.

Men ibland fastnar blicken på något utöver det vanliga. För min del är ett sådant tillfälle när jag befann mig på Tilos 2012. Jag hade kameran i hand och hade förmodligen just knäppt en bild när jag vände mig om och fick detta i synfältet.



Det handlar om Bougainvilla. Men den här gången är det inte mängden blommor så gör dagen för mig. Det är kombinationen av den här lilla tjejen som hand i hand med sin pappa (tror jag, jag känner ingen av dem) tultar iväg in i valvet med den här Bougainvillan över sig. Var för sig kanske inte så märkvärdigt. Men för mig blir de tillsammans helt underbara. Ibland är det inte mängden blommor som gör det utan något helt annat.

Den här bilden är en Bougainvilla som fastnat för alltid i mitt minne.

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-11-04, 23:28
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Hej Masse! Jag känner igen mig! Det måste vara i Megalo Chorio. Inte långt från elefantmuseet. Kul!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-11-05, 15:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Jag älskar bougainvillea!
Men jag älskar ju alla blommor.
Denna är från Kos.




Birgitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-11-05, 16:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Jotack, en favvis för mig med

Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-11-06, 18:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men ibland fastnar blicken på något utöver det vanliga. För min del är ett sådant tillfälle när jag befann mig på Tilos 2012. Jag hade kameran i hand och hade förmodligen just knäppt en bild när jag vände mig om och fick detta i synfältet.
Jag var där i september och skulle fota den, men den hade tappat många blommor så jag lät bli. Kanske var fel tid på året.

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Denna är från Kos.
Oj, den var maffig!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-11-06, 18:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Just på Syros finns det massor med fina bouganvilla. En annan ö, eller by rättare sagt, där det kryllar av dem, är i Chora på Folegandros.

Några av dem kan ni ser här.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-11-09, 18:42
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Det är också maffigt att gå under en bouganvillea!
Detta är också i Ermopoulis på Syros.





Birgitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-11-10, 06:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Så många fina bilder. Och nu blev jag pinsamt medveten om att jag måste till Ermoupolis/Syros! Ojoj, för mycket har man kvar. Vi var i Nafplio i april i år och där borde det ju finnas bougainvilla. Men det var kanske fel årstid för det var väldigt lite blomning som jag såg i alla fall.

Så vilken årstid är bäst om man vill se den blomma? Kommer nog ihåg att när vi varit på Naxos och Skopelos i början av juni så har det blommat rätt så bra.

/ Anne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-11-10, 23:08
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Älskade bouganvilla

Ja nog är bougainvillea är en helt fantastisk "blomma"/träd! Jag håller med dig Janne - på Syros växer det många STORA bougainvillea! I Ermoupolis finns de i så många olika färger och där finns även de med dubbla blommor som nästan ser ut som rosor, mörkt röda och ljust rosa...
Det är så otroligt vackert med denna färgexplosion i stadens alla gator och gränder. Vilken enorm växtkraft denna växt måste ha! Ofta växer de bara i ett litet hål i gatan, men själva bougainvillean är ändå helt enormt stor - högre än huset den står bredvid. En imponerande växt!
(så där ja - nu börjar jag längta till Syros igen!!)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT