Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-16, 10:57
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard rhodos i april

Vi har bokat tvåveckorsluff i juni och det skall bli underbart.
Sedan satt jag lite och tittade på flyg till Rhodos när jag kom en briljant idé.
Varför inte ta med mamma och tillbringa en vårvecka på rhodos. Eftersom jag är lärare var jag tvungen att boka in mig på påsklovet, dvs 8-15/4.
Nu till min fråga;
Är det något öppet så tidigt?
Om man skulle vilja besöka någon grannö (Nisyros, Symi el. Tilos) är det helt öde där då?
Jag förstår att det kanske inte är så lätt att svara men jag vet att det finns massor av människor som har en massa kunskap om detta.
tackar
Åse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-18, 16:52
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: rhodos i april

Hej igen
Är det ingen som vet något om Rhodos och intilliggande öar i april? Vet inte om vi skall satsa på att stanna hela veckan på Rhodos eller om vi skall försöka chansa på t.ex. Symi el. Nisyros.
Är det HELT dött på t.ex. Nisyros? Det kanske inte finns något öppet och då kan man ju lika gärna hoppa över det.
Är det någon som bott där, varit där eller känner någon som bott där den tiden och som vet?

Åse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-19, 13:21
Tinituss avatar
Tinitus Tinitus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: surahammar
Inlägg: 5
Standard Sv: rhodos i april

Hej Hej
jag har varit på rhodos i april och det är inte mycket som är öppet då... allt har inte kommit igång än. det är heller inte varmt i havet än. så bada är bara för modiga.. men det beror på vad man är ute efter. det var väldigt lugnt och skönt. har aldrig varit på ngn av de andra öarna under den tiden. men kan tänka mig att det är samma sak.. och de är ju mindre oxå.. ha de
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-19, 14:27
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: rhodos i april

Jeg har vært på Rhodos i april, men kun en gang, 2 uker fra 19/4-92.
Vi bodde i Iyalissos/Trianda, besøkte selvsagt Rhodos by(Gamlebyen) et par ganger, reiste også endel rundt på øya, men besøkte ingen andre øyer den gangen ( dessverre).
Vi var på dagstur til Marmaris, ellers holdt vi oss på Rhodos min Mor og jeg.
Badevannet var KALDT, virkelig k a l d t, max 15 - 16 gr , men bortsett ifra ankomstdagen , hadde vi deilig vær hele tiden,
noe vind + litt kjølige kvelder, men helt OK

Det hadde vært "uvær" på Rhodos.
Vi måtte fly tilbake til Athen og vente på flyplassen der en times tid før flyet igjen satte kursen mot Rhodos og fikk lande , som det første flyet den dagen.
Været roet seg og ble FINT, men noen regnskyll, torden og flere strømbrudd preget den første dagen/natten.

For MEG var det mer enn nok av både turister og åpne tavernaer m.m på Rhodos , selv i April
Og selvsagt var det blomstrende, grønt og vakkert, som det er om våren

Kari
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-19, 16:30
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: rhodos i april

Hejsan
Tack för era svar.
Vi är ute efter VÅREN i Grekland. Jag vill väldigt gärna se Rodos när det är grönt.
Vad vi är ute efter hmmmm
Jo att äta och dricka gott, lapa lite sol, kanske vandra, lite sightseing, prata och läsa. Ha det lugnt och skööönt med andra ord.

En som tror det blir kanon
Åse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-20, 09:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: rhodos i april

Citat:
Är det HELT dött på t.ex. Nisyros? Det kanske inte finns något öppet och då kan man ju lika gärna hoppa över det.
Jag har bara varit på Nisyros i maj och september, då har det varit lugnt, men inte öde. Till Nisyros reser inte många utländska turister, inte som stannar över natten i alla fall. Däremot kommer det massvis med folk från Kos över dagen (dock inte i april). När de åkt hem är det stilla på Nisyros igen. Har ni tid, och det fungerar med båtarna, så åk gärna dit. Det är en mycket vacker ö och jag kan bara tänka mig hur fint där är i april.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-20, 23:07
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: rhodos i april

Hejsan
Vi är väldigt sugna på Nisyros. Jag kan tänka mig att det måste vara vackert där på våren. Eftersom vi vill ha lugn och ro gör det inte så mycket om inte allt är öppet. Sedan vill vi ju vandra lite och det verkar ju Nisyros vara som gjort för.
Jag tror vi pressar in två-tre nätter där.
Bara 47 dagar kvar
Åse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-24, 10:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: rhodos i april

Citat:
Sedan vill vi ju vandra lite och det verkar ju Nisyros vara som gjort för.
Jag tror vi pressar in två-tre nätter där.
Gör det. Nisyros är en av de bästa vandringsöarna jag varit på. Många vandringar går genom vulkanen, det är fantastiskt. Och under våren måste det vara otroligt vackert.

Hämtar lite text från CD-gudien Mera Kalimera:

Min egen favoritvandring börjar i Emborio precis innan brevlådan på det lilla torget. Du klättrar ner till kratern och fortsätter några hundra meter längs vägen. Där du ser en skylt som det står Mandraki på svänger du höger. Sedan är det "bara" att följa kartan och ta dig tillbaka till Emborio. Vilket tar cirka fyra timmar. Fyra timmars njutning. Glöm inte att ta med vatten och något att äta. Längs med färden har du en sagolik utsikt över berg och djupa dalar och ibland även ut över havet. Innan du kommer tillbaka till Emborio igen passerar du ett berg fyllt med "lavabubblor".

Vandring går i en cirkel och avslutas på Taverna To Balkoni i Emborio. Tänk att efter fyra timmars njutbart slit sjunka ner på en grekstol med genomsvettig tröja, och med de sista krafterna beställa in en grekisk sallad och en kall öl. Du hinner precis andas ut och njuta av den formidabla utsikten från terrassen innan sallad och öl kommer in. Hela kroppen känns som en arkeologisk utgrävning och du känner dig upprymd av glädje. Vilken bedrift tänker du och tar en första klunk ur glaset...

Beate and Dr. Juergen Franke har gjort en bra vandringskarta över Nisyros, den finns att hämta på Nisyros. Gratis. Du kan även ladda hem den via denna adressen.

Hör gärna av dig när ni kommer hem och berätta om resan. Jag är nyfiken på hur där ser ut så tidigt på året.

Senast redigerad av Kalimera den 2006-02-24 klockan 10:59.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT