Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-15, 00:57
amk amk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: västerhaninge
Inlägg: 12
Standard Pigadia

Hej. I sommar bär det av till en ö som vi ännu inte varit till men hört mycket gott om. Vi åker dit med våra döttrar på 13+15 år och ska bo i Pigadia. Vi har rest mycket i grekiska övärlden både utan och med barn och gillar framförallt det "grekiska". Därför blev valet just detta. Hoppas att ni kan ge oss råd vad gäller sevärdheter, bra ställen att äta på kanske softa på och en massa annat som är bra o veta om denna ö. Vi kommer förmodligen att hyra skoter och vet ni nåt bra ställe så är vi tacksamma även för det.

Med hopp om info om Karpathos.

/amk
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-15, 07:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia

Hej och grattis till ö-valet!

Leta bland resebreven, både de från 2005 och 2004, så hittar du MÄNGDER av tips och egna erfarenheter. Börja där, och leta sedan igenom de rubriker som finns här i Karpathos eget forum. Om du sedan fortfarande har några frågor som inte har blivit besvarade, så gör vi vad vi kan för att räta ut dina frågetecken.

Karin
som nästa sommar reser till Pigadia för tredje året i rad... den staden har stark magnetpotential!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-15, 08:30
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Pigadia

En, av veldig mange ting, som jeg liker ved Pigadia, og Karp generelt, er at det føles så trygt der. Ei jeg kjenner har feriert på øya i 10 år, og hun har aldri opplevd eller hørt om noe kriminelt. Barna har alltid vært "sluppet løs" i byen, gått hjem på egen hånd på kvelden etc. Det har mine barn også gjort, helt fra vi på Karp for første gang i 2000.

Ingrid
som neste år bare mååååååå (og skal) tilbake
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-15, 14:31
amk amk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: västerhaninge
Inlägg: 12
Standard Ang svar om Pigadia o Karpathos

Tack alla för de positiva reaktionerna om ön. Då vi inte varit just där förut så känns det så bra att andra verkligen gillar stället. Skall kolla vidare i resebrev och även på denna sida.

Mvh amk
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-15, 14:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

När ska ni åka och var ska ni bo? Det kanske skulle gå att ses, menar jag. Har redan stämt träff med en annan Kalimera under vårt besök där.

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-15, 16:29
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
När ska ni åka och var ska ni bo? Det kanske skulle gå att ses, menar jag. Har redan stämt träff med en annan Kalimera under vårt besök där.

Karin
Yes! Vid duschen bakom Pelagos ! (I Pigadia)

Karin, du är verkligen bra på att göra PR för Karpathos - och har gott sällskap av bla Mikke (hallå - var är Mikke?), Nora och Riitta.

Förväntningarna på Karp. är höga, även om jag slänger in en liten tanke att: "Så bra kan det väl inte vara..."

Fast just idag skulle det duga med nästan vad som helst, bara det vore ljust, varmt och havet låg nära...

Gita
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-15, 16:35
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Yes! Vid duschen bakom Pelagos ! (I Pigadia)
I fullmånens sken..... men då får vi väl ta våra karlar med oss, annars ser det väl underligt ut... Mikke skulle ju bygga ett "romantic roof" ovanpå Pelagos innan sommaren!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Karin, du är verkligen bra på att göra PR för Karpathos - och har gott sällskap av bla Mikke (hallå - var är Mikke?), Nora och Riitta.
Tja, du vet... "Varav hjärtat är fullt, talar munnen"... Men det var Mikke som började. Det var hans dagliga rapporter som fick mig att ändra semesterplanerna och åka till Karpathos... och sen blev man fast!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Förväntningarna på Karp. är höga, även om jag slänger in en liten tanke att: "Så bra kan det väl inte vara..."
Johooo då, det kan det visst, det!

Karin
som alltid har en liten (eller stor!) längtan dit...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-15, 16:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Jag tror ju på dig när du säger att det är bra. Men SÅ bra... jag brukar alltid vara lite skeptisk, så att jag inte blir besviken sen.

Men bara för att sukta, kan du inte rabbla upp lite smakbitar, så att vi börjar längta igen? Månen, havet etc... bara för att retas...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-11-15, 16:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Men bara för att sukta, kan du inte rabbla upp lite smakbitar, så att vi börjar längta igen? Månen, havet etc... bara för att retas...
Nej, inte direkt. För måne och hav och stränder finns på andra platser också. Dramatisk natur och vackra små byar kan man också hitta på andra ställen.

Men vi åker framför allt ner för att träffa MÄNNISKORNA! De underbara, vänliga, öppna människor som har släppt in oss i sina liv och som vi har delat såväl glädje som sorg med. De goda vänner vi har fått, som håller kontakten även över vintern och som vi gläds åt att få träffa och umgås med när vi kommer ner igen. Och efter denna andra sommar, har vänkretsen blivit ännu större.

Du ska få se, ni kommer säkert inte heller att kunna åka någon annanstans efter att ha varit på Karpathos! Åtminstone inte utan att känna en liten tagg av längtan tillbaka. Se på Riitta, hon kunde bara hålla sig borta ett år, sen måste hon ner igen!

Men det är klart, en kväll på Pelagos är ett minne för livet. Och klart vanebildande!!! Så det är lika bra att vi tar den träffen så snart som möjligt, så ni får tillfälle att komma tillbaka flera gånger!

Karin
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-11-15, 18:23
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Du beskriver det så bra, man blir nyfiken! Du borde nog döpas till Karpathos PR-kvinna!

Att åka till ett ställe och längta till ett annat är allt annat än skoj, det har jag gjort när jag åkte till Menorca. Jag låg och tittade på himlen, små molnen som svävade förbi, och tänkte "Detta är inte Grekland, men molnen, de åker till Grekland. Det gör inte jag..."

Suck, vad melankoliskt!

Gita
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-11-15, 18:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Du borde nog döpas till Karpathos PR-kvinna!
Snacka med konsul Mikke om saken. Han tycker att jag behöver åka ner ett flertal gånger ytterligare, innan jag har gjort mig förtjänt av någon titel...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-11-15, 19:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Snacka med konsul Mikke om saken. Han tycker att jag behöver åka ner ett flertal gånger ytterligare, innan jag har gjort mig förtjänt av någon titel...
Är han småsint? Var går gränsen i så fall och hur ansöker man? Eller är det fria val till den titeln?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-11-15, 19:04
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Är han småsint? Var går gränsen i så fall och hur ansöker man? Eller är det fria val till den titeln?
Nja... vad jag vet så är han väl självutnämnd Konsul för Karpathos, så jag antar att det är diktatur som gäller... Han lär väl höra av sig, misstänker jag...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-11-15, 19:42
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

...demokratur...
Mikke
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-11-15, 19:53
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni? Ja menar, det är ju inte det man önskar sina "pärlor" ska bli ! Detta forum har vad jag vet en ganska stor läsekrets, så om alla är så positiva till denna Ö, finns risken! Åker vi till Karpathos kan det va kul att träffa "någon" Svensk, men kan det inte bli för mycket !? mvh Tom (Som är sugen på Karpathos )
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-11-15, 20:02
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni? Ja menar, det är ju inte det man önskar sina "pärlor" ska bli ! Detta forum har vad jag vet en ganska stor läsekrets, så om alla är så positiva till denna Ö, finns risken! Åker vi till Karpathos kan det va kul att träffa "någon" Svensk, men kan det inte bli för mycket !? mvh Tom (Som är sugen på Karpathos )
Njae, förmodligen har Karpathos stigit i popularitet bland svenska turister, eftersom resebolagen utökar där, men nån större risk för att det ska bli en svenskkoloni finns knappast.

Dessutom är det långt ifrån alla som åker tillbaka. Vi är många som varit där en gång, trivts bra, men sedan väljer andra resmål och som dessutom inte anser att Karpathos är den "bästa" av de öar vi hittills besökt.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-11-15, 20:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni?
Jag skulle gissa att Karpathos är för stor för att bli svenskdominerad. Och Kalimeraeffekten blir inte lika tydlig på stora charteröar som på små luffaröar.

Efter att ha varit där en enda gång, i september, är intrycket att visst är det mycket svenskar på Karpathos. Men hur mycket svenska man hör beror lite på var man rör sig, greklivet är aldrig långt borta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-11-15, 20:21
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Njae, förmodligen har Karpathos stigit i popularitet bland svenska turister, eftersom resebolagen utökar där, men nån större risk för att det ska bli en svenskkoloni finns knappast.

Dessutom är det långt ifrån alla som åker tillbaka. Vi är många som varit där en gång, trivts bra, men sedan väljer andra resmål och som dessutom inte anser att Karpathos är den "bästa" av de öar vi hittills besökt.
Nei, er det mulig da, å ha vært på Karpathos og ikke anse den som den beste øy?? Neida, hi,hi, bare tuller. Man har jo forskjellig smak. Men det er som Karin sier, vakker, dramatisk natur, fine strender osv. finner man mange plasser. Det er menneskene og stemningen som trekker. Karpathos føles veldig spesiell for mange. Blant annet meg!

Margrethe (praktisk talt "bare" 6 måneder igjen...)

Fikk forresten et lett anfall av desperasjon da jeg så Lefkos-bildene, med ellinikos fm i ørene. Det blir nesten litt mye for en frossen nordboer.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-11-15, 20:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Nora
Det er menneskene og stemningen som trekker.
Jag eftersträvar inte att det här ska bli något munhuggeri om Karpathos, för precis som du säger är smaken olika - och tur är ju det! Men jag har länge tyckt att beskrivningen av Karpathos har blivit ganska ensidig här i forumet, och när nu frågan kom upp igen, så... tja, då känns det som om det vore på sin plats att visa att det faktiskt finns olika syn på saken, även bland oss som lovordat Karpathos många gånger.

Jag menar att jag mött lika vänliga och gästfria människor på många andra ställen i Grekland och att stämningen på Karpathos inte alls skiljer sig nämnvärt från jämförbara öar.

Detsamma med maten som många lovordar där. Visst, den är jättegod, men det finns snabbt tillagade turistmenyer även på Pigadia - och det finns jättegod mat på många andra ställen i Grekland.

Och så Pelagos då. Det var jättetrevligt att vara där ett par kvällar. Men redan tredje och fjärde kvällen kände jag att det blev alldeles för enahanda för mig, med samma musik om och om igen. Dessutom var maten inte speciellt märkvärdig där, men det löste vi genom att äta någon annanstans innan vi gick dit.

För övrigt går väl inte att hitta någon fulare stad än Pigadia på någon annan ö??
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-11-15, 20:44
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pigadia+tack/sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Tom
Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni?
Om du inte söker upp svenskarna, så behöver du inte råka ut för några. I september i år var det ju en hel drös som hade bestämt att träffas där...

Nu brukar vi bo på ett Apollohotell, där många av gästerna är svenskar, så runt poolen hör man svenska talas. Men ute på stan är det inte ofta man stöter på några svenskar. Då tycker jag att jag hör betydligt mer norska, i alla fall på kaféerna vid hamnpromenaden sådär efter tio på kvällarna... eller kan det vara så att norrmännen hörs mer?

Förutom på hotellet, var de enda platser där vi stötte på svenskar i somras när vi gjorde den organiserade utflykten till Kassos, där två andra deltagare var från Sverige, samt på Pelagos på kvällarna. Där såg vi EN annan familj, som hade åkt på samma flyg som vi (Lisbeth K med familj, förresten). Så inte trängs svenskarna på Karpathos, precis...

Och, som Inkfish har sagt, ön är stor, så du har all chans i världen att hitta din egen plats. Åk dit, du, och låt dig charmas!

Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT