Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-04, 23:49
Afantou Afantou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Rhodos...så mycket mer

Jag kan inte förstå att så många bokar in sig på all-inclusive hotell på Rhodos, och sen stannar där. Rhodos har såååå mycket mer! Hyr en bil och åk söderut på ön.....och stanna inte i Lindos....ta dt möjligen på hemvägen. Sväng av före avtagsvägen till Lindos, mot Gennadi, krokig vacker väg, kör förbi den "hemska" hotellbyn i Kiotari, stanna till i Gennadi, kör mot kykan och stanna på Effies bar för en fika eller glass, jättetrevligt ställe, där man även kan sova över. Effies familj är underbar och de talar engelska.
Fortsätt sen till ännu sömnigare byar som Lahania och Katavia. Åk vidare till Prasonissi, öns sydligaste spets, underbar sandstrand där man kan surfa på ena sidan. På den här delen av ön kan man hitta fina stränder där man kan vara ensam på stranden.
Rhodos har så mycket mer än det överexploaterade och dyra Rhodos stad.
På södra delen är allt mycket billigare, godare och genuinare, det är här du träffar de "riktiga" grekerna!
Våga er utanför hotellbyarna och ni kommer att bli förälskade i Rhodos!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-05, 06:32
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Fastän jag bara varit på Rhodos 2 ggr, en gång inne i det "överexploaterade och dyra Rhodos stad" och en gång i Ialysos, så gillar jag ön (eller rättare sagt staden) jättemycket. Så mycket att jag åker tillbaka en tredje gång i sommar. Också denna gång till Rhodos Stad. Skulle gärna åka runt mer på ön, men har man inte modet att hyra bil där så kommer man inte så långt. Bor på lägenhetshotell o lagar endel mat själv, så inget AI för mig inte.

Irene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-05, 09:04
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Irsa.
Det finns bussar som går både hit & dit!!
Hälsn. Torhildur......
som om 43 dagar ska ut och " bussluffa" på härliga Rhodos!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-05, 11:44
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

torhildur:
Jag vet att det finns bussar, tog ett par olika i somras, o kommer väl ta några detta året med.
Jag kommer till Rhodos om 46 dagar, jag längtar....
(Vi kanske ses)

Irene
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-05, 21:05
Afantou Afantou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Det går faktiskt buss till Gennadi....ta den
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-05, 21:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Så sant, så sant, Afantou, dina rader om Rhodos... så mycket mer!
Jag är ingen van Rhodos-resenär, men nu har jag varit där två gånger, båda gångerna i lågsäsong. Nu senast innan chartersäsongen började, mycket var stängt. Härligt!
I Pefkos var allt stängt.
I Lindos var det vackert och folktomt, som vilken charmerande liten Chora som helst (nästan).

Vi fattar inte heller hur så många står ut med att bo på de jättekolossala hotell som ligger uppe runt Rhodos stad när man kan bo i charmiga och hemtrevliga miljön i Gamla Stan hos Kristinas Rooms eller i lilla Haraki på sydöstkusten med sina små pensionat med endast några få rum och utsikt direkt till stranden och havet och trevliga små tavernor med hemlagad mat på den lilla strandpromenaden. Hos Kostas och Eleni fick vi gärna komma med önskemål om vad som skulle lagas till middag nästa dag och Kostas bjöd gärna på både kaffe, dessert och mycket annat. För honom var det viktigaste att vi hade det bra, det kändes.

Men jag förstår också Irsa och de som är tveksamma när det gäller hyrbil på Rhodos. På huvudvägen mellan Rhodos stad och Lindos tror många tydligen att det är motorväg, trots både stora vägarbeten och får och getter som korsar vägen i lugn och ro. Vi hyrde bil i fem dagar men det var utanför denna sträckan att vi verkligen njöt naturen, speciellt vackert är det på sträckan mellan Prassonissi och upp längs västkusten till Apolakia – här mötte vi nästan inte en enda bil.

Stränderna var stort sett folktomma, havet var friska 19-20 grader. Åh, som jag längtat efter att få bada igen!

Lågsäsong och hyrbil är för oss ett måste på Rhodos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-05, 22:34
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Nä, det kanske inte är så fruktansvärt att köra utanför Rhodos stad, men man måste ju ut ur stan innan man får lite öppnare vägar
Det är det jag är rädd för, att köra i stan menar jag. Alternativet är ju att få tag på en uthyrningsfirma som ligger bra till, på vägen ut ur stan
Tips på sådan mottages tacksamt

Irene
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-05, 22:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Man kan hyra bilar på olika orter. Ofta kommer uthyrningsfirmorna ut med bilen till ens hotell - det går säkert bra att komma överens med dem om ett eller annat lämpligt ställe utanför stan där man vill få bilen och även kan lämna igen den (lika bra som vid ett hotell skulle man tro). Skicka ett mail till någon uthyrningsfirma och fråga (de har god tid att svara på sånt nu).

Vi hyrde bil i Pefkos för ett par år sedan och fick den levererad vid hotellet där vi också bara satte den sista kvällen.

I år fick vi bilen just utanför Gamla Stan, körde sen med ner till uthyrningsfirman på stan. Därifrån följde vi vägen på kartan, det gick bättre än man skulle tro, men nu var det ju lågsäsong.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-14, 08:27
Neo Neo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 11
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Citat:
Ursprungligen postat av Afantou Visa inlägg
Jag kan inte förstå att så många bokar in sig på all-inclusive hotell på Rhodos, och sen stannar där. Rhodos har såååå mycket mer! Hyr en bil och åk söderut på ön.....och stanna inte i Lindos....ta dt möjligen på hemvägen. Sväng av före avtagsvägen till Lindos, mot Gennadi, krokig vacker väg, kör förbi den "hemska" hotellbyn i Kiotari, stanna till i Gennadi, kör mot kykan och stanna på Effies bar för en fika eller glass, jättetrevligt ställe, där man även kan sova över. Effies familj är underbar och de talar engelska.
Fortsätt sen till ännu sömnigare byar som Lahania och Katavia. Åk vidare till Prasonissi, öns sydligaste spets, underbar sandstrand där man kan surfa på ena sidan. På den här delen av ön kan man hitta fina stränder där man kan vara ensam på stranden.
Rhodos har så mycket mer än det överexploaterade och dyra Rhodos stad.
På södra delen är allt mycket billigare, godare och genuinare, det är här du träffar de "riktiga" grekerna!
Våga er utanför hotellbyarna och ni kommer att bli förälskade i Rhodos!
Jag kan förstå ditt tankesätt och det låter riktigt mysigt att utforska ön, men samtidigt är människor olika. Vissa älskar ju att bara sola och bada och har inget intresse i att lära känns befolkning eller se sig omkring i någon större utsträckning. Jag gjorde min första resa till Rhodos och då jag har liten resvana känns charter bra och då vill man ju se de "största" sevärdheterna men skulle jag återkomma till Rhodos fler gånger så är det klart att man vill utforska mer och mer..men jag tror inte att jag på min första 1-veckasresa skulle vilja ge mig ut i det okända enbart och kanske inte ens ha sett Rhodos stad.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-05-14, 10:09
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Citat:
Ursprungligen postat av Neo Visa inlägg
Vissa älskar ju att bara sola och bada och har inget intresse i att lära känns befolkning eller se sig omkring i någon större utsträckning.
Förstår att människor är olika men för mig låter detta nästan helt absurt! Att inte vara intresserad av landet man åker till, att inte vilja lära känna dess folk och dess själ? Varför lägga pengar på en resa då? För värmens skull?
Då är det väl bättre att investera i en uppvärmd pool hemma i sin trädgård??
Förstår att alla inte uppskattar att resa omkring på sin semester, utan att man vill ha lugn och avkoppling. Men från det till att inte ens vara särskilt intresserad av att möta befolkningen?
Att resa och möta nya kulturer är ju så nyttigt och utvecklande.

Mvh. Stina, oförstående
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-05-14, 11:54
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Förstår att människor är olika men för mig låter detta nästan helt absurt! Att inte vara intresserad av landet man åker till, att inte vilja lära känna dess folk och dess själ? Varför lägga pengar på en resa då? För värmens skull?
Då är det väl bättre att investera i en uppvärmd pool hemma i sin trädgård??
Förstår att alla inte uppskattar att resa omkring på sin semester, utan att man vill ha lugn och avkoppling. Men från det till att inte ens vara särskilt intresserad av att möta befolkningen?
Att resa och möta nya kulturer är ju så nyttigt och utvecklande.

Mvh. Stina, oförstående
För mig låter det helt naturligt!

Vi reser 2-4 resor om året. Vissa resor av dessa är "rensahuvet o vila upp sig resor"
Om jag åker till Teneriffa i januari. Vad är konstigt med att jag åker dit för lite rehabilitering från stress o mycket jobb? Jag söker då efter värme, ljus, något gott att äta och dricka. Bara slappa, ha det skönt och promenera för att slinka in på ett ställe o ta en öl i solen.

Nästa resa går kanske till Italien eller Grekland där vi tycker det är kul att se, upptäcka och ta del av kultur och historia.

kan som sagt inte se något konstigt i det?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-05-14, 12:07
Neo Neo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 11
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Precis, där ser man ju tydligt att alla är olika och det är väl bara att acceptera, eller? Själv tyckte jag det var lite jobbigt när mitt eget sällskap bara ville ligga på en och samma strand hela veckan, men vad andra gör och vilka mål de har med sin resa rör mig inte i ryggen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-05-14, 16:01
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Citat:
Ursprungligen postat av Neo Visa inlägg
Precis, där ser man ju tydligt att alla är olika och det är väl bara att acceptera, eller? Själv tyckte jag det var lite jobbigt när mitt eget sällskap bara ville ligga på en och samma strand hela veckan, men vad andra gör och vilka mål de har med sin resa rör mig inte i ryggen.
Exakt, Vi kan vara en vecka på semester och kanske tillbringa 2 timmar på stranden 2 gånger på en vecka, hur konstigt det än låter för vissa!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-05-17, 22:14
johan™s avatar
johan™ johan™ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: tyresö
Inlägg: 41
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Det där med att ta bussen är inte som hemma med organiserade turer och info på nätet. Jag har försökt ta mig till Kamiros och fick hela tiden höra "next bus". Till slut hade jag varvat alla chaufförer och förstod då att "next bus" betyder, "jag vet inte om det går bussar till Kamiros".

Jag kan inte förstå hur grekerna lyckades organisera ett OS (eller 2)......
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-18, 10:19
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Jag kan bara hålla med trådskrivaren. Rhodos stad i alla ära, men vad skönt det är att komma där ifrån!

Vi har alltid bott just i staden tidigare, men de senaste tre gångerna (blir fjärde i år) bor vi söder om Pefkos i en liten by som heter Lothiarika. Hotellet heter St James och jag vet att det finna forumare som bott där och blivit förälskade i stället.

Vi ser oss gärna om på ön. En veckas vistelse, tja då blir det bara upp till staden för att hälsa på goda vänner och vandra i gamla stan. Övrig tid vilar vi upp oss och umgås med goda vänner på orten.

Är vi däremot längre, då blir det hyrbil och köra köra köra. Sist hade vi ungdomarna med oss och de fick minsann se mer av ön än vad många andra gör. Vi var i Sianna, vi åkte den där kringelikrok vägen som en gång i tiden byggdes av italienarna och har används till grekiska rally (kommer inte ihåg vad den heter just nu), vi var runt nästan över allt. I två dagar hade vi bilen så ni kan ju själva räkna ut att vi täckte större delen av ön under våra färder.

Men vi undviker att ta bilen till Rhodos stad något mer. Det är så fruktansvärt svårt att hitta parkeringsplats!

I år ska vi prova på buss upp till stan och sedan får det bli taxi hem för bussarna verkar sluta gå ganska tidigt på kvällen. Inte vill jag åka hem redan vid halv 7..... Men vi får se när vi är där hur vi gör.

Men bor man utanför turiststäderna, eller vad man ska kalla dem, så får man ju räkna med att det inte är något hallibalosan att tala om. Men det är inte det vi söker. Sitta i poolbaren på kvällen och dra en spader och prata med andra gäster, det räcker så väl.

Nu är det inte många dagar kvar........typ 13 dagar.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-18, 10:55
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Nu blir det ingen Tilos/Rhodos resa för mig i år utan jag åker till Molyvos istället. Har fortfarande inte fått grepp om det fungerar att ta sig runt på Rhodos med buss om man vill besöka lite mindre byar? Bra att veta till ett annat år. Någon som åkt runt med buss och kan berätta lite?

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-19, 18:12
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Vi fattar inte heller hur så många står ut med att bo på de jättekolossala hotell som ligger uppe runt Rhodos stad när man kan bo i charmiga och hemtrevliga miljön i Gamla Stan hos Kristinas Rooms eller i lilla Haraki på sydöstkusten med sina små pensionat med endast några få rum.....
Alla turister som kommer till ön Rhodos får inte plats hos Kristinas Rooms eller i ett pensionat med några få rum i Haraki... Så det är ju en himla tur att det finns "jättekolossala hotell" som kan ta emot alla turister som genererar inkomster för öns befolkning att livnära sig på. Tänk om ön bara skulle ta emot så många turister som får plats på de små pensionaten - då skulle många öbors försörjning försvinna. Dessutom tror jag att många ungdomar hellre har party i Rhodos Stad än i lilla Haraki...

Som sagt, människor är olika. Ingen har rätt att döma eller nedvärdera någon annan för dennes preferenser vad man vill göra på sin semester.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-05-19 klockan 18:15. Anledning: Tillägg.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-31, 14:01
Afantou Afantou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 19
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Naturligtvis har alla har olika behov, men är det inte synd at stanna på samma ställe/hotell under semestern? Då blir det som att åka Finlandsfärja. Dessutom är det billigare att göra utflykterna i hyrbil än att följa med på reseföretagens bussar. Att köra bil på Rhodos är inte farligt, om man tillämpar vanligt bilvett. Om man vill åka utomlands för att umgås med andra svenskar, då ska man endast gå/åka till de ställen som reseföretagen tipsar om, SLÄPP LOSS UPPTÄCKAREN I ER, ni kommer inte att ångra er!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-06-04, 15:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Ingen har rätt att döma eller nedvärdera någon annan för dennes preferenser vad man vill göra på sin semester.

/kimmen

Kimmen, inte kan alla turister bo på ett och samma pensionat – det förstår till och med jag!
Men att det är överexploaterat på Rhodos tror jag inte bara det är jag som tycker. Det finns inte en enda ö i hela Grekland där det byggts så stora höghus till hotell som man har gjort på Rhodos. Det skulle verkligen vara synd på öar som Naxos, Kreta, ja vilka öar som helst om det låg sådana stora sjukhusliknande höghus som finns på norra Rhodos.

Det är min mening, och den vill jag gärna ha lov att ha, utan att det ska kallas nedvärderande.

Jag har förståelse för att man vill olika med sin semester, några vill uppleva, andra vill ha det lugnt och skönt, några vill ha fest och livat, andra vill något annat. Och man kan till och med vilja olika från den ena semestern till den andra. Men personligen tycker jag, att Rhodos skulle ha varit en vackrare ö om man hade byggt mycket mindre hotell, som man gör på andra öar.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-06-04, 16:45
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Rhodos...så mycket mer

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Men personligen tycker jag, att Rhodos skulle ha varit en vackrare ö om man hade byggt mycket mindre hotell, som man gör på andra öar.
Ja, det kan jag väl tycka också. Men då hade det varit färre turister som kommit till ön för befolkningen att livnära sig på...

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT