Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-21, 21:59
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Varmast i maj?

För en väns räkning - vilket är varmast i maj - Karpathos, Kos eller Kreta? Jag röstar för Kreta, mot bättre vetande.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-21, 22:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varmast i maj?

Jag röstar nog som du - och helst så långt österut som möjligt.

Kos går bort först eftersom det ligger längst norrut.

Karpathos BORDE vara varmt eftersom det ligger i sydöstra hörnet. Men när Janne var där i maj var det ingen direkt värmebölja (vilket det iofs mycket väl kan vara andra år...)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-21, 22:12
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Varmast i maj?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
För en väns räkning - vilket är varmast i maj - Karpathos, Kos eller Kreta? Jag röstar för Kreta, mot bättre vetande.
...hm...jag är ingen expert, men mellan tömmen&petfingret så tror jag att det hugget som stukket...ety de bägge (Karp&Kreta) ligga peau samma breddgrad....
Dock tror jag (igen) att det finns möjligen statistik om detta på <http://www.wunderground.com/global/stations/WLGKP.html >...där det förresten på Karp är i skrivande stund +9.....med hopp om ännu lägre temperaturer kommande vecka. Allt enligt ovanstående site...
Mikke
(KFK)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-21, 22:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Varmast i maj?

Södra Kreta har fem grader högre medeltemparatur än norra Kreta, oavsett årstid, så där borde det normalt vara varmast.

Norra Kreta och Karpathos ligger nog rätt lika i temp. Möjligen är Karpathos något varmare pga att det ligger länger österut.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-21, 22:31
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Varmast i maj?

Jag säger gissar att det är varmast i mitt älskade Makrigialos på sydöstra Kreta.

Göran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-21, 22:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varmast i maj?

Du har förmodligen helt rätt - dvs att chansen är störst där. Sen om det verkligen blir så just när Gitas bekant åker är ju en annan femma
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-21, 22:34
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varmast i maj?

Man kan ju aldrig garantera något, men väl svara på en fråga enligt bästa förmåga .

Tack för era svar - man kan alltid lita på kalimerister! (kalimeraner, forumister - vad heter vi egentligen?)
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-21, 22:36
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Varmast i maj?

Riktigt varmt är det i mitten av Juli. Då är det så tryckande att skandinaviska turister kan tycka att det är jobbigt varmt..

Göran
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-01-22, 18:45
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Varmast i maj?

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat
Riktigt varmt är det i mitten av Juli. Då är det så tryckande att skandinaviska turister kan tycka att det är jobbigt varmt..

Göran
Nu så här kl kvart i åtta på kvällen har vi 13.9 grader utanför "dörra", varm sydlig vind fast med våldsamma regnskurar som avlöser varandra titt som tätt.
Enligt Wunderground (stationen i Souda knappt 5 mil väster om Rethymno) ska det kommande lördag dag bli ner till -24 grader celsius och på natten ner till -34 grader! Det tror vi inte riktigt på!!

Maj brukar vara trivsamt tycker vi bägge!

Calle!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-01-22, 21:17
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Varmast i maj?

Citat:
Ursprungligen postat av Calle
Nu så här kl kvart i åtta på kvällen har vi 13.9 grader utanför "dörra", varm sydlig vind fast med våldsamma regnskurar som avlöser varandra titt som tätt.

Calle!
Det låter rätt ok. Jag skulle nog stå ut med en Kretensisk vinter. Gissningsvis är det nästan 26 graders skillnad mellan Huddinge och Rethymno. Ett tjockt snötäcke bäddar in nästan hela Sverige och utanför fönstret skulle jag tro att det är -10 till -13 grader.

Göran
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-01-23, 09:40
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Varmast i maj?

Et eller annet sted har jeg lest at det mest værsikre området på vår/høst er de øyene som ligger inntil den tyrkiske kysten. Skyldes de høye fjellene på det tyrkiske fastlandet samt havstrømmer.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-01-23, 09:47
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 304
Standard Sv: Varmast i maj?

Citat:
Ursprungligen postat av ragnhild
Et eller annet sted har jeg lest at det mest værsikre området på vår/høst er de øyene som ligger inntil den tyrkiske kysten. Skyldes de høye fjellene på det tyrkiske fastlandet samt havstrømmer.
Hehe, hvorfor tror du ellers svært mange reiser til Samos i slutten av Mai og slutten av August?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-01-24, 11:25
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Varmast i maj?

Citat:
Ursprungligen postat av Inge
Hehe, hvorfor tror du ellers svært mange reiser til Samos i slutten av Mai og slutten av August?
Ja, ikke sant!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT