Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-04-15, 07:06
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Lördag 14/4

Lördag 14/4

God morgon igen. Bra ute med luftfuktighet på 62% och 22 grader varmt.
I kväll ska jag på grekfest med bara greker. Det är någon förening som har årsfest och jag blev inbjuden i går kväll.


Tuppen är nu ett minne blott, han blev Coq au vin till slut. Smolket är att de har köpt en ny tupp och vi har inte kollat hans klocka ännu.
Jag ska ut på promenad på förmiddagen och fota lite. Det är många som skriver mail och vill se bilder från omgivningarna. Det är okay då jag behöver motion varje dag, åtminstone när det är bra väder.


Tack och lov så är kommunalarbetarna lediga idag lördag så det är tyst ute, men förödelsen är kvar. En ny svängom med dammsugaren och den här gången även våttorkning.
Till veckan ska jag få en ny fin toasits med delfiner som motiv. Min är så äcklig idag så det inte är klokt. Undrar när jag kommer hem i natt. Måste sova på dan så jag orkar vara uppe för i mitt minne slutar ingen grekfest före klockan två. Då brukar Wiman ligga och sussa gott i sängen eller snarklådan som många säger. Jag snarkar inte för det har jag aldrig hört. Jag kan vakna till när jag är på väg att somna av snark ljud, men jag har aldrig sett någon som snarkar. Mycket konstigt enligt mig. Britt min x-fru och även barnen säger att jag snarkar något våldsamt, men det är ju lögn och förbannad dikt.


Klockan tolv idag ska jag på utflykt med Antonis till ”by the river”(Drakiana). Det ska bli mycket kul att åka dit igen. Vi får ju se om det är några turister där.
Väl hemkommen och med facit i hand så var det lugnt. Vi såg en massa turister på vägen dit, men ingen kom fram till restaurangen. Det var säkert för långt att gå från Platanias, det är ju några kilometer i värmen. Antonis har lugnat ner sig när det gäller att beställa in mat, jag ville bara ha några räkor Saganaki och champignonsoppa, och jag fick som jag ville. En sak de kommer ihåg på Drakiana är att jag inte vill ha någon fotogen efter maten. Vet inte om jag har skrivit detta förut, men raki är utmärkt bränsle till min fotogenlampa.


Jag har fått mina fiskar varma om att texten är alldeles för tät i det jag skriver, men jag har radbrytningar som tas bort när jag kopierar in från word till tråden. Nu har jag fått lära mig att använda hård radbrytning dvs shift+enter. Då fungerar det alldeles utmärkt.


Idag ska jag testa att gå utan strumpor för första gången det här året. Som en säkerhetsåtgärd har jag ett par i ryggsäcken.
Efter lunchen idag blev jag tvungen att tvätta min tröja, men bara i handfatet. Hade spillt tzatziki på magen och det är ju inte snyggt med fläckar. Om det är något jag alltid har värnat om så är det att vara hel och ren.


Jag har en vän i Sverige som är lätt alkoholiserad och vill komma hit och hälsa på mig. Jag bävar om det kan gå bra eller inte. Jag löste mina egna problem för ca 5 år sedan och kan nu dricka måttligt. Det är en befrielse att vara normal. Till middagen vill jag bara ha vatten för att inte färga maten med några andra smaker. Efter maten kan jag dricka ett glas vin eller två samt gärna en kopp grekiskt kaffe. Svenskt kaffe slutade jag dricka för fyra år sedan och har efter det varit bra i magen. Kaffe är nästan värre än nikotin man får samma abstinens som att sluta röka.


Förutom utflykten har det varit en ganska händelselös dag. Giannis har grävt en jättegrop vid skittanken för rören in till fastigheten. Enda problemet han har är en betongmur som är i vägen mot gatan.


Huset jag bor i måste vara jordbävningssäkert då det inte finns en spricka någonstans som jag kan se. Vi hade en liten jordbävning för en vecka sedan och jag frågade Giannis om jag skulle gå ut. Siga, siga svarade han mig. Det är säkrare inne i huset än att vara ute.


Jag hade tänkt att fota lite under min eftermiddagspromenad, men det sket sig. Jag kom till en jordhög ca 2m hög och där var det stopp, så kanske måndag blir bättre. Eller ett ännu bättre förslag. Kom ner och se själv hur det ser ut. Det är inte bara att se utan det tillkommer ju alla dofter som finns i luften just nu. Vi har något som luktar väldigt starkt just nu och jag vet inte vad det är.


Nu är jag hemma igen efter festen klockan 02.00 och det blev mycket blött då alla skulle jamas med den här tokiga svensken som har flyttat hit. Jag blev som en hedersgäst i partyt. Festen kostade mig inte en spänn, jag blev bjuden på allt. Först fick vi något sött med mandel sedan en tallrik med mezedes och världens godaste svamppaj och roquefort ost. Efter det blev det ungsbakat lamm med ris även det mycket gott. Desserten hoppade jag över tog bara lite frukt för att smälta maten. Det kanske blev ett glas vin för mycket men jag kunde gå hem i alla fall. Detta kan inte liknas vid Apollos grekiska aftnar. Här var det bara greker och jag. Restauranggästerna satt på andra sidan om festlokalen. När jag skulle gå hem kom Giorgos med en karaff vin så jag inte skulle törsta ihjäl på hemvägen. Jag drack inte en droppe till, jag hade fått tillräckligt under kvällen. Detta skull fler få uppleva med gemenskap och dans utan reseledare. Bara klara sig själv och inget annat. Många turister skulle nog ha rynkat på näsan åt maten, men jag älskar lamm i alla dess former. Det är ju bara att spotta ut benen man får i munnen. Jag kan ju säga att jag trivs mycket bättre i A Apostoli än i Stalos. Det är mer genuina människor som bor här på vintern och alla känner alla. I Stalos är det så mycket som bara är för turister och är säsongsbetonat. Nu träffar jag en hel del av människorna här i A Apostoli om vintern och då är de helt annorlunda. De kan stanna till och prata strunt ganska länge eller till och med ta en fika. Under sommaren har de inte tid att varva ner. Det märkte jag på Kicki som har en supermarket vid Rose Hotell i början på Stalos . Hon följde med mig hem och drack kaffe och åt min kladdkaka en dag i februari. Jag har lovat henne att visa hur man gör kladdkaka och gräddar den så den blir så där härligt seg i mitten. Det kommer nog att bli en seg dag i morgon eller rättare sagt idag.


Vi får se hur mycket skriva det blir idag. Nästa vecka ska jag få följa med ut på harpunfiske med en grek och det ska bli jättekul. Kanske lite av det som Monika skriver om vad hennes man gör. Det blev ingen kvällspromenad med Mitzi i kväll utan det får bli en lång promenad i morgon i stället. Jag kan tyvärr inte plåta med hunden som sällskap, för hon drar så mycket i kopplet hela tiden. Har försökt att uppfostra henne men det är lönlöst att lära en gammal hund att sitta.

Uffe lindrigt nykter och seg

Senast redigerad av inkfish den 2007-04-17 klockan 16:59. Anledning: ändrad på uffes begäran
  #2  
Gammal 2007-04-15, 18:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lördag 14/4

Uffe, jag hoppas att ni får fint väder och mycket fisk. Ska bli kul att höra din redogörelse sen.MP
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT