Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #161  
Gammal 2015-06-08, 18:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Och så börjar er resa vara slut. Tack så väldigt mycket för alla fina rapporter och ha en bra hemresa.

Här väntas det på fortsättning på era äventyr. Ha en fin sommar!

/ Anne
Svara med citat
  #162  
Gammal 2015-06-09, 10:19
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Kände ni av jordbävningen, Arne och Birgitta?

Inte så trevligt, men ovanligt är det ju inte.

http://greece.greekreporter.com/2015...attles-athens/

/ Anne
Svara med citat
  #163  
Gammal 2015-06-09, 12:53
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Tisdag 9 Juni. Åter i Sverige

Tisdag 9 Juni. Hemåt det bär.

Vi vaknade denna morgon efter en natt i Peris sköna bäddar.
Efter en god kopp kaffe på den fina balkongen gick vi ned till trädgården att invänta Peris minibuss. Minibussen anlände med trötta , men dock förväntansfulla nyanlända Holländska turister.
Denna morgon var det emellertid lite kyligt, med 18 grader och därtill relativt tunga molnbankar över området.
Turisterna kvickt in att sova i rummen efter en lång och seg natt i trånga charterstolar.

Vi lastades in tillsammans med ränslarna att företaga den tio minuter korta färden tillbaka till Athen Airport. Föraren körde som om elden vore lös, men vi ankom dock avgångsterminalen i oskadat skick.

Incheckningen gick föredömligt fort. Totalt tog det bara 12 minuter. Vi noterade tacksamt att vi fått våra förnämliga säten invid nödutgången.

Vi hann efter incheckningen även sammanträffa med Lisbeth, Pollebosses Hustru,innan det var dags för oss att gå till Security Control.

Så in till gaten att bli vederbörligen godkända att stiga ombord på Aegeans Airbus 320-200 till Stockholm.

Nu visade det sig emellertid att incheckningspersonalen godtagit papperen från en Arabisk familj. Vid gaten framkom dock att visumhandlingarna för inresa till Sverige ej voro giltiga. Flera samtal mellan Aegean och Gränspolisen på flygplatsen avgjorde ärendet till slut.

Arabfamiljen fick ej medfölja flighten till Stockholm, och det tog en halvtimme att lokalisera deras bagage i Aegeans lastutrymme.

Sålunda kommo vi iväg cirka 40 minuter försenade.

Under gårdagens afton tog vi på Peris rekommendation den cirka 500 meter långa promenaden till Tavernan i närområdet. Vi voro de enda gästerna förutom en liten grekfamilj.

Birgitta ville ha en arabisk kebabtallrik medan Arne fastnade för en Grekisk kryddig korv.

Maten smakade som alltid utsökt. Servicen var oklanderlig och notan stannade på 18 €.

Nöjda och belåtna vandrade vi vid pass halv åtta hemåt till Peris eminenta Hotel.

Så inför nattning följde den sedvanliga förhandlingen om vilken temperatur vi skulle sätta AC-n på. Kompromissen stannade på 21 grader, men mera troligt var Birgitta i nattens mörker upp att sänka temperaturen till 19 grader… När Arne vaknade funderade han på om han sovit i ett skafferi.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Tisdag 9 Juni”

Nu sitta vi på Arlanda Inrikes att dela en Halvliter Eriksberg till Arlandapris 85 Sek…

Vädret är förvånandsvärt varmt och vackert nu vid pass 12.30 lokal tid. Nu återstår endast hemfärden till Umeå med Norwegian om tvenne timmar.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #164  
Gammal 2015-06-09, 13:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tisdag 9 Juni. Åter i Sverige

Jag beundrar er som kan sova på Peris, jag bodde där ett par gånger men det funkade inte för mig, för mycket flygplansbuller.

Senast bodde jag på Phidias istället, det fortsätter jag nog med, det passade mig bra.
Svara med citat
  #165  
Gammal 2015-06-09, 13:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Inkan, man hör INGET. Han har för några år sedan bytt till ytterst kraftiga dörrar och treglasfönster.
Men det gäller att också stänga badrumsfönstret. Det missade vi under siestan.
Birgitta.
Svara med citat
  #166  
Gammal 2015-06-10, 08:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Aha, då kanske det var innan bytet som jag bodde där. För jag hörde plan hela natten och var halvt förtvivlad.
Svara med citat
  #167  
Gammal 2015-06-10, 09:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Peris är ett väldigt bra sovställe och nu också med en mysig sittgrupp i trädgården.Flygplanen har aldrig stört oss på natten....

Vi gillar också tavernan längre ner på gatan.

Lissi
Svara med citat
  #168  
Gammal 2015-06-10, 11:49
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.


Måndagen var den näst sista dagen innan hemresa. Det kändes lite vemodigt, men det blev en fin dag.

Upp tidigt för att sitta och njuta av gryningen på vår lilla balkong med en kopp kaffe. Redan aftonen innan hade vi betalt våra 5x20 Euro för vårt boende samt låtit värdinnan/charkansvarige vid supermarket mitt emot beställa en taxi till klockan 8, som skulle ta oss till flygplatsen.
Sedan packade vi de sista, det som låg i kylskåpet. Ja, det var bara den kryddiga lammkorven med lök, som skulle bringas hem och grillas ute på skäret.

Vad har vi då köpt oss med förutom detta? Ja, kanske lite udda saker. Sex rödlökar, som vi förpassade i den nyinköpta vattenkokaren, när den var tömd och kall. Därtill fem fina vitlökar samt två flaskor av det fina samosvinet, som vi tyvärr förpassade i plastflaskor för att innehållet skulle överleva transporten.

Strax före 8 ropade vår hustomte på oss att taxin hade kommit. Hustomten var en trevlig vänlig man som sopade och såg till trädgården nedanför vår balkong. Troligen bodde han i huset. Så lämnade vi det trevliga och billiga boendet, men hit kommer vi säkert att återvända till.

Och sen gick resan smidigt! Helt plötsligt var vi på Peris hotell i Loutsa, bara 10 minuters resväg från Athens flygplats. Och vi fick rum nummer 1, vid receptionen på bottenvåningen. Inga trappor och perfekt uppkoppling på rummet, det enda rum som har det. Andra får sitta i receptionen eller ute i den vackra trädgården.

Nu kändes det som att komma till ett slottsrum, för flådigt för öluffare. Men det tar man gärna sista dygnet. STOR balkong, fungerande AC, miniköksavdelning, duschkabin med varmvatten som fungerar! Jag tog en ordentlig dusch, som jag inte gjort på 3 veckor. På eftermiddan satt vi och njöt på balkongen och råkade även smutta på samosvinet, utblandet med isbitar.

På eftermiddan traskade vi de 500 metrarna till närmaste taverna. Vi tror att det var araber som driver detta. Jag tog en arabisk kebabplatta, som var god. Förutom kebaben, det frasiga brödet och grönsakerna var det riven goudaost på brödet och sen det var det en ljuvlig ostsås till. Portionen var stor och jag liten i maten, så tyvärr gick bara hälften åt.
Sen traskade vi tillbaka för sittning i trädgården och sedan på balkongen, med ytterligare lite samosvin, samt lyssnande på svensk radio. Tyvärr hde vi redan nattat oss innan Sveriges WM-match mot Nigeria i fotboll började klockan 23.00 grekisk tid, så det fick bero till nästa morgon.

Resan hem gick lika smärtfritt som det gjort under hela vår resa med flyg, taxi och färjor. Inga ohemula tider någon gång.
Vi har bott otroligt billigt, 20 eller 25 Euro (förutom först natten), vi har ätit bra och billigt. Då la vi lite extra på den dyra katamaranen, D Pride, men det var bekvämt och snabbt. Vi har haft bra väder. Regn, åska, blixtrar och blåst ett par dar i omgångar på Fourni, men det är allt

Nu har vi nästan 3 månader innan nästa resa som går till Cykladernaa. Nu vill vi njuta av den svenska sommaren med den vackra grönskan och förhoppningsvis lite varmare väder än det är idag.

Birgitta.
Svara med citat
  #169  
Gammal 2015-06-10, 11:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Tack A&B för trevliga rapporter!..

Vart hän bär det om tre månader, vilka öar?

Sunny, direkt från Norwegians flight mot Arlanda...
Svara med citat
  #170  
Gammal 2015-06-10, 13:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tack A&B för trevliga rapporter!..

Vart hän bär det om tre månader, vilka öar?

Sunny, direkt från Norwegians flight mot Arlanda...
Det blir lite drygt 3 veckor även denna gång. Så det blir först inrikesflyg till Naxos. Sen besöks ju Amorgos naturligtvis.
Kanhända blir det Schinoussa också. Jag vill ju så gärna dit.
Birgitta.
Svara med citat
  #171  
Gammal 2015-06-10, 13:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Ja, det är ju fina öar.. förstår ni vill dit!..
Svara med citat
  #172  
Gammal 2015-06-10, 14:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Ni har inte varit på Schinoussa? Den skulle passa er. Liten by, korta avstånd, ni är inte beroende av närhet till stränder.
Svara med citat
  #173  
Gammal 2015-06-10, 14:26
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Tack för trevlig rapportering!

Ska ni bo hos Titika på Amorgos?
Svara med citat
  #174  
Gammal 2015-06-10, 15:02
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

När det gäller boendet under höstresan till Cykladerna har vi bokat på Naxos, Hotel Prokopios, men i övrigt inget bokat ännu. Det lutar dock åt Titika i Katapola, där vi trivdes så bra förra gången.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #175  
Gammal 2015-06-14, 15:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Dodekaneserna nästa.

Nu har jag läst ikapp. Stort tack för denna resa också! Ser redan fram emot nästa.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT