Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-03, 14:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Vi gillar öar


I sanning, vi tycker vi om öar. Speciellt då i den grekiska övärlden, där vi nu hunnit besöka 32 bebodda öar.

Så har vi därtill vårt sommarparadis ute på Norrbyskär, beläget 35 km söderut från Umeå. På skäret har vi ett enkelt sommarhus med tvenne tillhörande sovstugor.

Tämligen primitivt boende, men det passar oss två precis perfekt. Här finnes kommunalt sommarvatten, därtill sophantering. Vi har el också. Nu tar det cirka femton minuter att promenera från färjeläget och upp till stugan.

Färjan går endast i säsong, dvs från den första Maj och fram till den sista September. Därefter är det igenbommat och öde på skäret. Inga åretruntboende numera. Under sågverksepoken mellan 1896-1952 bodde här på ön som mest 1500 personer i sågverkets personalbostäder. Dessa bostäder finnes bevarade och är kulturskyddade. De vackra och välbevarade husen är numera sommarstugor.

Vi är ett sjuttiotal familjer som har stugor här på ön. I övrigt finnes ett Wärdshus samt ett KFUM-läger. Lägg därtill en liten butik. Sommartid kan det vid fint väder vimla av endagsturister på ön.

Och fint väder har vi hittills haft i sommar. Vi har sett att en del har klagat över vädret och sistaminutenresorna verkar gå åt som smör i solsken. Men här i Västerbotten har ett högtryck lagt sig sedan vi kom hem från Kreta i slutet av juni.

Någon fordonstrafik förekommer ej på ön, då undantagandes transporter till och från lägergården och Wärdshuset. Tystnaden är så påtaglig att det går att ta på den.

Vi har lagt in ett antal bilder från skäret i galleriet under ”Skäret i sommarskrud”

Arne och Birgitta


Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-08-03, 15:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vi gillar öar

Tack för det!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-03, 15:24
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Vi gillar öar

Härliga bilder ... Och vem skulle inte vilja sitt där i solnedgågen - efter norrlandsbuffén med tillhörande dryck.

Tack för besöket på Norrbyskär!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-03, 15:24
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Vi gillar öar

Fine billeder. Mange tak.

Billede nr. 21: Er det en russisk u-båd ude i vandet..?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-03, 15:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vi gillar öar

Rysk ubåt>>? Nja, det är ett trekantigt sjömärke av betong anbringat på en kobbe just här utanför stugan. Vid tiden för sågverksepoken var det en tämligen livlig sjötrafik enär virke skulle lastas.

För att undvika grundstötning lät man uppföra sjömärken på de större kobbarna.

Virket från sågverk och hyvleri lastades på pråmar och drogs ut till fartygen på redden att lastas ombord. Någon djuphamn fanns ej.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-03, 17:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi gillar öar

Tack för titten! Så härligt det ser ut och så fint att bo på ett kulturhistoriskt intressant ställe...
Minner mig o min barndoms somrar på en liten bilfri ö, Skogsö, i Stockholms skärgård, Då var det utedass och pumpvatten från egen brunn som gällde och disken diskades utomhus. DÅ tänkte man inte en sekund på mamma som bodde där själv i veckorna med tre små barn medan pappa jobbade i stan och kom ut på lördagseftermiddagen med skärgårdsbåten för att sen åka hem söndag efter lunch . Handelsboden låg på grannön dit man fick ro för att handla. Och tänk, inte regnade det väl nånsin dessa femtiotalssomrar??? Har inget minne alls av regniga dagar

Jo, öar är fint, men i Grekland gillar vi fastlandet minst lika mycket...

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-04, 13:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vi gillar öar

Lissi, du slog verkligen huvudet på spiken. Här andas man kulturhistoria. Jag har försökt läsa in mig på det mesta och även intervjuat personer som har jobbat här, innan dom gick bort. Själv kom jag hit redan 1955, som sexåring, då min far startade KFUM-lägret, som var öppet hela somrarna.

För många år sedan berättade en äldre farbror för mig något som beskrev den sociala tillvaron förr. Man hade installerat vatten i många hus och då skulle Modo även installera vattenklosetter. Utedasset blev ett minne blott för dessa previligerade familjer.

Men; arbetarfamiljerna fick inga änd-ringar, bara förmänsfamiljerna. En del familjer hade "inte behov" av dessa änd-ringar! För övrigt ska sägas att Modo var mycket mån om sina anställda.

Birgitta, öns sista poststationsföreståndare.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-04, 14:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vi gillar öar

Jag gillar också öar och ni har det ju så fint ute på skäret. Mest av allt gillar jag små öar där havet nästan alltid känns nära och där man alltid är medveten om att det finns.

Jag hade rekommenderat Folegandros till några ganska ytligt bekanta och undrade lite om det skulle bli rätt. Fick sms när de var uppe vid kyrkan häromkvällen för att se på solnedgången och se havet från tre håll. De var helt lyriska över ön och sina upplevelser trots att de är där mitt i högsäsongen.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-04, 15:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi gillar öar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag hade rekommenderat Folegandros till några ganska ytligt bekanta och undrade lite om det skulle bli rätt. Fick sms när de var uppe vid kyrkan häromkvällen för att se på solnedgången och se havet från tre håll. De var helt lyriska över ön och sina upplevelser trots att de är där mitt i högsäsongen.

Eva
Ja, Folegandros skulle jag gärna till en septembervecka eller början av oktober...den ön lockar efter bilder och beskrivningar...men tänk, Karpathos eller Amorgos kommer jag nog aldrig till fastän "alla" lovordar dessa öar...Visst är det väl konstigt hur man fastnar för, eller inte vill till öar man aldrig besökt, bara av bilder eller beskrivningar

Birgitta, det måste varit fint på skäret 1955!!

Lissi - som just det året flyttade till Helsingborg
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-04, 15:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vi gillar öar

Jag tror att våren och försommaren är ännu bättre på ön när det finns kvar lite grönska och blommor på fälten och i ravinerna.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-04, 20:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Vi gillar öar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag tror att våren och försommaren är ännu bättre på ön när det finns kvar lite grönska och blommor på fälten och i ravinerna.

Eva
Du menar väl inte vår lilla ö, Norrbyskär, som vår lilla tråd handlar om? Nej naturligtvis inte.

Fortfarande har vi här i Västerbotten ett fantastiskt väder, Men på en ö är man beroende av vinden. Det tänker man inte på när man är i stadsmiljö. Här blåser östan som f-n just nu. Havets vågor vitskummas och fåglarna flyr in i skogen.

Den 20 augusti ska ön ha "Välrdens största surströmmingsfest". Det ser jag fram emot, dock inte Arne. Bussar ska komma från Ö-vik och Umeå.

Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-04, 21:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi gillar öar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg

Den 20 augusti ska ön ha "Välrdens största surströmmingsfest". Det ser jag fram emot, dock inte Arne. Bussar ska komma från Ö-vik och Umeå.

Birgitta.
Jag förstår Arne till fullo!! Jag gillar raki, men vad gäller surströmming så har jag aldrig kommit längre än till doften och stillsamt dragit mig tillbaka trots att mina föräldrar varje sommar så länge jag var barn alltid avnjöt denna "s.k" delikatess.
(Mor var från Seskarö och far från Västerbotten)
Var ska Arne vara under denna fasansfulla begivenhet??

Lissi - som blir knottrig bara vid tanken på surströmming
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-04, 23:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Vi gillar öar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Den 20 augusti ska ön ha "Välrdens största surströmmingsfest". Det ser jag fram emot, dock inte Arne.
Birgitta.

Så kul! Den 20 augusti avnjuter jag och Birgit (infödda skåningar) surströmming på våran altan tillsammans med våra bästa vänner. En av dem, som har rötter i Norrland men numera sedan länge också är Skåning, presenterade för många år sedan denna delikatess för oss. Om man kan kalla det kärlek vid första ögonkastet då det gäller en maträtt så var det vad som hände då. Sedan dess äter vi gärna surströmming några gånger om året. Och mycket gärna då i sällskap med våra bästa vänner.

Vid surströmmingen den 20:e sänder vi en tanke o hälsning till er alla vänner uppe i norr!

Vår surströmmingsfest är helt klart inte en av "världens största" men kanske en av Skånes godaste, hoppas vi.

Mats
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-05, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vi gillar öar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Du menar väl inte vår lilla ö, Norrbyskär, som vår lilla tråd handlar om? Nej naturligtvis inte.


Birgitta.
Nej det var svar till Lissi om Folegandros. Att det är grönt hos er vet jag ju.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT