Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-25, 15:28
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Måndag 25/6

Måndag 25/6


God morgon på er. Molnigt men varmt och vindstilla, bara 27,2° ute. Gunilla lovade att skicka ner lite skitväder så vi får se om det blir av. Tyvärr måste jag in till stan idag och handla mera DVD-skivor, då de går åt som smör i solsken.


Jag fortsätter på temat semester och fritid.
Midsommar. Evert Taube kan försätta oss alla i sommarstämning, den idylliska och typiskt nostalgiskt svenska sköna. Calle Schewens vals skrevs en julinatt 1931 på Håtö svansar i norra Roslagen, där von Schewen hade sitt gods. Nu tillhör den vår sommar. En del av oss kommer säkert att försöka sjunga den under helgen. Så visst finns det möjligheter till avkoppling och att ladda batterierna, men sedan är frågan om alla som vill också kan använda sig av semestern till välbehövlig vila. Även om allt fler säger sig ha råd med semester är det fortfarande alltför många som ställs vid sidan om.

Föga förvånande visar det sig att grupper som tagit mest stryk av försämringar i a-kassa och annat också är de som har svårast att använda semestern till vad den borde vara. Stora barnfamiljer, ensamstående med barn, arbetslösa och ungdomar som nyss flyttat hemifrån har svårt att få vardagsekonomin att gå ihop. Det är ofta omöjligt att ens tänka på att lägga undan pengar till semestern.

Det är ingen liten grupp det handlar om. En undersökning som LO gjort via Sifo, visar att det rör sig om över 400 000 LO-medlemmar och deras familjer. Alltså kanske uppemot dryga miljonen människor. Under de sämsta åren på 1990-talet var siffran ännu högre, men förändringen till det bättre går alltför sakta. För alltför många i snigelfart.

Om sommarutsikterna är ljusa för många är semestertider dystrare för andra. Trots att alla ekonomiska kurvor pekar åt rätt håll är det tyvärr svårt för många LO-familjer att få ekonomin att gå ihop så att det räcker till en semesterresa. Vardagsekonomin ska ju betalas också.

För ensamstående, som ofta lever på marginalen, tillkommer dessutom ofta ytterligare ett problem. Karensdagar och lägre sjukersättning gör att semesterdagar används när de själva blir sjuka eller när de måste vårda sjukt barn. Man har helt enkelt inte råd att vara borta med ett inkomstbortfall som följd.

Vi har ett sommarens tvåtredjedelssamhälle. De som har råd använder semestertiden till resor och äventyr. Medan den tredjedel, som inte har råd, sitter hemma och längtar till det som så många andra upplever som en del av en viktig livskvalitet.

Samtidigt är detta den grupp som har störst behov av att komma bort från den grå vardagens slit och ständiga bekymmer för hur man ska få pengarna att räcka fram till nästa avlöning eller bidragsutbetalning. Många upplever att de ställs vid sidan om de så kallade normala. Jag tycker att detta är ganska tänkvärt och skulle gärna vilja veta hur det är i Grekland med semester och ledigheter. Själv har jag ju mitt på det ”torra” och njuter av att göra ingenting samt ta dagen som den kommer.


Stan var en plåga idag, 37° i skuggan och då ska vi inte tala om bussen dit. Gröna bussarna har A/C men inte stadsbussarna som kör med öppna fönster tekniken.


Jag fick brev från Janne idag och han verkar ha det lika varmt som vi. Vet inte vart han är i övärlden men lär väl få veta så småningom. Skönt att han också får känna på verkligheten. Jag tror själv att denna sommar kommer att gå till historien med värmerekord och ingen nederbörd alls. Nu är det slut för idag.

Uffe
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT