Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-04, 07:32
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Onsdag 4/7

Onsdag 4/7


Hej för 95e gången i år. Igår kväll började jag se Kingdom Hospital på DVD, en tvserie från USA som Lars von Trier har skrivit och som regisserats av Steven King. Härligt spännande i den mörka natten. Nu har det redan börjat bli mörkare på morgonen igen, det går fort när det svänger.


Nu är klockan åtta och det är 25° ute och helt vindstilla, kanonhög luftfuktighet på hela 80% och det betyder huvudvärk som vanligt. Om jag håller stängt och kör A/C en stund går huvudvärken över så nu har jag hittat medicinen. Idag kommer målaren och jag ska få välja färg till nya lägenheten. Jag frågade honom om tapeter igår men han sa oxi, det funkar inte här nere vid havet de blir alldeles bubbliga och blir aldrig släta. Han hade tapetserat mot sin vilja åt ett engelsk par som har en villa här nere och det blev aldrig bra. Affären slutade med att han fick måla om hela villan och sedan blev det strul med betalningen.


Det var grillparty här igår kväll, bröllopsparet som varit här som gäster åker hem idag på eftermiddagen till Danmark. Efter det flyttar Renés son in som granne och bor här till november. Jag var ute och provsmakade deras lammkotletter och de behöver gå kurs i hur man kryddar och grillar. Det smakade verkligen lamm om kotletterna som hade hela rygghinnan kvar. Jag frågade var de hade handlat, på Lidl såklart blev svaret.


Jag har handlat av våran lokala slaktare och grillat utan kryddning alls och det är en milsvid skillnad. Sådana äventyr understöder bara detta med att det smakar kofta om lamm. Det gäller att kunna hinna av och stycka rätt. Jag själv har haft 30år på mig att lära och när jag bjuder på lamm i Sverige är det ingen som har en aning om att det är lamm dom äter när jag bjuder på middag. Provade att handla på Willys i Skellefteå en gång och det var lika illa. Bästa lammet hemma har jag köpt från Skåne Eriks chark. Det finns att beställa hos de flesta, lite dyrare men mycket godare.


Igår eftermiddag kom Katerina ner med moussaka, home made med lammfärs i köttfärsröran. Den ”lilla” tallriken räcker i minst tre dagar. Idag är det USAs nationaldag med alla festligheter. Även här ute vid Souda händer det någonting, i alla fall enligt tidningen. Alla amerikaner är välkomna till festligheter och fyrverkeri under eftermiddagen/kvällen. Vad jag har hört måste man vara amerikansk medborgare eller anställd på basen för att få komma in. Likadant kan det vara uppe på Royal Sun ibland, det amerikanska hotellet i Xania.


Bästa restaurangen där jag bor är Katerinas catering en trappa upp i huset. Det är äkta grekisk husmanskost med bara lite olivolja i. De har lite hjärtproblem båda två så de får lov att vara försiktiga. Kolla gärna in bilden från igår under Athens på bildarkivet. Med Katerinas generositet är det lätt att leva billigt här. Jag omräknar hyran och ca 50€ varje månad får jag tillbaka i form av mat. Sommar som vinter.


Jag brukar baka och går då upp med en stor bit av det jag gjort. Kanelbullar är poppis så jag brukar ge bort två till tre fryspåsar med bullar. Sen får man bullar när men går upp och fikar ibland. De tycker vi har så osöta bakverk men jag har försökt förklara bullarna med att många äter de till ett glas mjölk som mellanmål så jag tror K börjar förstå.


Nu har jag börjat på mina funderingar om Kerkyra 1978 i augusti. Jag börjar så smått med stödord och lite minnesanteckningar. En kommentar till mitt namn på grekiska. Till och med banken skriver Θλφ Βιμαν i sina brev till mig, så jag kan inte vara ensam om problemet med grekiskt tangentbord. Lär väl få leva med att heta Tlf Wiman i framtiden.


Varje gång jag badar i poolen får jag alltid en kommentar att jag har glömt klockan på. Jag har vattentät klocka till 10atm och har haft sista 30 åren. Har jag inte det tappar jag bara bort den. Jag hade en kopia på Omega Seamaster i ca tio år och den funkade lika bra som originalet. Nu har jag inte testat 100m djup utan bara ca 10m, men bra ändå för att vara en replika för 1.000 kronor.


Däremot de som säljer på Teneriffa och går runt. Det är bara skräp man köper. På Internet finns det bra siter med ur, men de kostar mellan 1 och 3 tusen kronor. Då ingår oftast garanti på 1-3 år. Till och med en expert har problem att skilja original från kopia. Ibland tror jag faktiskt att det är original med små defekter som de säljer billigare. När jag bytte glas på min Omega så beställde urmakaren ett originalglas med packning samt även en ny packningssats. Allt passade perfekt.


Till och med träetuiet jag fick vid leverans var identiskt mot originalet. Jag betalade 290$ för uret 1995. De jag köpte av då finns fortfarande kvar på nätet, så det kan knappast vara någon bluffverksamhet. Leveransen hem till mig kom med värdepaket från Schweiz. Det var ju en kronograf och den kunde dra sig +/- en sekund per år. Det tror jag inte en replika klarar av.
Nu är jag trött på att skriva och slutar därför. Tyvärr måste jag undvika bad när jag har bihåleinflammation.


Uffe
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT