Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-15, 23:01
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Januari i Rethymno

Promenader

Vädret i januari har varit skiftande, men det har varit flera kanonfina dagar med upp till 20 grader. Dessa har jag utnyttjat genom att ta långa promenader, dels utmed strandpromenaden, men också direkt på stranden.
Jag har gått bort till MIssiria (ca 3 km), men inte raka vägen utan upp och ner i olika gränder och gator.
Det är många som badar och även promenerar utmed stranden i bara baddräkt, beroende på hur varmt det varit.
Jag har inte badat och tänker inte göra det heller, men det är så mysigt på stranden vid den här tiden när det inte finns några solstolar. Hela stranden ligger som en öppen famn och jag njuter otroligt mycket av att vara på stranden nu.


En som står och metar på piren

Fåglarna blev visst rädda när jag kom lufsande..

Här står det fiskare hela vägen och säljer färsk fisk vid marinan



Bikinidamer

En badflicka

En badpojke i Missiria

Även utmed strandpromenaden är det ganska lite folk nu under vintern. När man kommit förbi marinan hittar man inte många fler ställen som är öppna än man kan räkna på sina 5 fingrar. De flesta hotellkomplexen är igenbommade. Jag såg att en del plastar in ytterlampor, hotellskylten och balkongräcken, ganska smart!
Jag brukar äta lunch ute när jag är ute och promenerar så många timmar och då får jag gå upp till byn för på stranden finns inget öppet så långt bort som i Missiria. Eller så får jag ta lunchen närmare stan på återvägen.

Jag älskar också att gå i gränderna och titta på husen och ta en fika nånstans. Några gånger har jag gått till marknaden.








Bistro 22, hit går jag ofta. Där kan man få svenskt kaffebröd.


Vintertid är lästid
Just nu läser jag en tjock bok på över 1000 sidor, Svärdet och spiran av Ken Follett. Den är superbra, handlar om katedralbygge på 1100-talet i England. Jag kan verkligen rekommendera den, även Katedralen vid havet, som utspelar sig i Barcelona under pestens tid. Dessa böcker, jämte Eleni är högst upp på min 10-i-topp-lista!

Utflykt till Chania
Torsdag den 13 januari var jag och hälsade på Dettis och hennes man i Chania. Jag blev hämtad på Chania busstation, jättegulligt av dem tycker jag!
Dettis finns på Kalimera och jag träffade henne i oktober när svenskgrekiska föreningen hade höstmöte. Dom flyttade till Kreta permanent 2010 och har ett jättevackert hus utanför Chania med fantastisk utsikt både mot bergen och mot havet och så har dom en pool och en jättefin trädgård med apelsiner, grapefrukt, citroner, mandariner och vindruvor, plus många andra växter.
Det blev en jättetrevlig eftermiddag och dom bjöd på en fantastiskt god räksaganaki, till det grekisk sallad och tsatziki och vin. En kopp kaffe och hembakad chokladkaka efteråt.
Halv sju tog jag bussen hem till Rethymno efter att Dettis och hennes man skjutsat tillbaka mig till busstationen i Chania. Ett jättetrevligt par som jag hoppas få träffa hos mig i Rethymno snart.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-15, 23:17
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 231
Standard Sv: Januari i Rethymno

Låter helt underbart,är januari 2011 en normal månad eller är det bättre/sämre än det brukar vara.... ??
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-15, 23:29
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Januari i Rethymno

Tack Yanna, Rethymno känns så nära men ändå så långt långt borta...
Känner dofter och minns, det sitter i hela kroppen även om jag numera "bara" är "hemma" en månad o året, å vad jag längtar, kanske mest efter det vardagliga lugnet när turisterna packat och åkt hem, ett annat Kreta än det jag numera har tillgång till...

Vackra bilder, tack...!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-15, 23:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Januari i Rethymno

Yanna! Tack för att Du delar med Dig av Ditt greklandsliv.....Kanske just dessa rapporter bidragit till att jag just i kväll bokat en resa till till Grekland. Du blir väl inte förvånad om jag säger att den går till TINOS
10 härliga dagar i september......innan dess ytterligare 14 dagar där i april över påsken.
.....men jag kommer säkert till Rethymno igen oxå som passionär.....3 år dit!

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-16, 00:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Januari i Rethymno

Pela, januari kan vara så fint som på bilderna, men det kan också vara kalla råa dagar med regn, men det fina är ju just att de kalla dagarna snart går över och det blir några dagar sommar, så det blir lätt att stå ut med de regniga kalla dagarna också.

Lissi, jag är inte alls förvånad att dina resor går till Tinos! Du är på Tinos i påsk och jag är på Amorgos, visst är livet härligt underbart!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-16, 00:35
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Januari i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Tack Yanna, Rethymno känns så nära men ändå så långt långt borta...
Känner dofter och minns, det sitter i hela kroppen även om jag numera "bara" är "hemma" en månad o året, å vad jag längtar, kanske mest efter det vardagliga lugnet när turisterna packat och åkt hem, ett annat Kreta än det jag numera har tillgång till...

Vackra bilder, tack...!
Jag förstår precis den längtan du känner, litentuva!

Kanske de här orden om kärlek handlar om längtan till Rethymno...eller för all del till någon annans älsklingsö/plats i Grekland?

"Good-bye my love, good-bye, good-bye and au revoir
as long as you remember me I'll never be too far
good-bye my love, good-bye, I always will be true
so hold me in your dreams till I come back to you"

Jag skulle iaf njuta hejdlöst av att ha den här känsliga romantiska musiken i öronen när jag går mina strandpromenader och ser alla vackra vyer över hav och över land...trots att jag befinner mig på plats.

http://www.youtube.com/watch?v=kE-7s...eature=related
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-16, 01:06
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Januari i Rethymno

Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-16, 02:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Januari i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg

"Good-bye my love, good-bye, good-bye and au revoir
as long as you remember me I'll never be too far
good-bye my love, good-bye, I always will be true
so hold me in your dreams till I come back to you"

http://www.youtube.com/watch?v=kE-7s...eature=related
Ahhhh............ Hela det albumet med Demis Roussos är späckat med kanonlåtar. Många år sedan jag lyssnade på det senast. Allt bara väller in över en när man så här oförberett stöter på ditt citat ovan.

Mats

Härlig rapport Yanna! Tack!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-16, 15:00
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Januari i Rethymno

Hello Yanna,,har Du nån aning om vattentemp där nu?Är nyfiken,,Kram
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-16, 15:10
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Januari i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Just nu läser jag en tjock bok på över 1000 sidor, Svärdet och spiran av Ken Follett. Den är superbra, handlar om katedralbygge på 1100-talet i England. .
Fantastisk bra bok som just nu går som mini serie i TV3, och finns på också DVD.
Läs också "En värld utan slut" som är fortsättningen på Svärdet och spiran.

Tobbe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-01-16, 19:42
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Januari i Rethymno

Hej Yvonne!
Jag går med dig på dina långpromenader.
men i tankarna bara tyvärr,,,

Underbart att höra från dig och ditt "nya" liv som passionär! Du skriver ju så målande så vi på Kalimera ser dina inlägg som en högtidsstund när vi läser din blogg. Förstår att du har hittat din plats i livet och det gläder mig.

Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-16, 21:49
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Januari i Rethymno

Tack för underbara bilder och härlig läsning .

Eftersom vi har resa till Kreta inbokad 12-26 maj, är det inte allt för avlägset tills jag får se det live.....
Fast då har de väl börjat ställa ut solstolar och parasoller , så man får passa på att njuta av dina bilder i alla fall.

Abi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-01-16, 22:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Januari i Rethymno

Det ser fint och rofyllt ut hos dig i Januari. Jättefina bilder.
Varför badar du inte I november var det varm och gott i vattnet på Karpathos Ha det så gott!

Riitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-01-16, 22:08
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Januari i Rethymno

Mats, jag har inte lyssnat på Demis Roussos sedan 70-talet, råkade bara "snubbla" över den här låten och tycker den är fin...och med grekiskt sound tillika! Det finns nåt i låten som framkallar den känsla jag har för Grekland!

Athanasia, jag vet faktiskt inte hur många grader det är i vattnet, det kan isåfall bara bli en gissning...kanske 15-16 grader?

Tobbe, den DVD:n måste jag absolut se...när jag läst boken!

Yannis, tack för sällskapet, kändes lite som att det var nån bredvid mig . Ja jag är där jag vill vara och det känns otroligt lyxigt!

Abi, vi kanske ses när du kommer ner i maj då? Härlig känsla att ha bokat och beställt gissar jag..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-01-17, 09:22
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Januari i Rethymno

Underbara bilder Yanna Visst är det fint även i januari, det varma dagarna i januari kallas för Alkyonides!
The term Alkyonides also refers to a meteorological phenomenon of the central Greek climate. Nearly every year in the period after Christmas until the middle of January there is a non-interrupted period of days with clear blue skies and warm temperatures, which at least in the Athens region can reach more than 20°C over the day.
Ha det så skönt där!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-01-17, 10:00
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: Januari i Rethymno

Härligt Yanna o fina bilder I like <3

+6 grader var det i Helsingborg idag när jag körde till jobb...satt så här glad under bilfärden och sedan när man kom ut igen...aaaaahh nice .

Take care

//Maggan
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-01-17, 20:36
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Januari i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Abi, vi kanske ses när du kommer ner i maj då? Härlig känsla att ha bokat och beställt gissar jag..
Ja, det hoppas jag, det är nog stor chans. Vi får väl höras innan i fall det är något du saknar från Sverige

Abi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-01-17, 22:46
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Januari i Rethymno

Yanna!

Vilka fina bilder....jag är också en av dem som läser det du skriver...

Nästan så att man längtar tills man blir passionär, och kan göra som du...bo där man vill och njuta av dagen som den kommer...

Fortsätt ha det så där bra!!

Marie
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-01-18, 14:35
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Januari i Rethymno

Riitta. Jag vet inte vad som är varmt och gott för dig, men för mig är det ca 25 gr. Jag är en riktig badkruka och huttrar när jag ska doppa mig även i 25-gradigt vatten.

Annelie, Tack för info, jag har även hört att det kallas indiansommar ibland.

Maggan det är underbart när termometern visa plusgrader i Sverige, minns förra vintern hur jag jublade första gången det blev plusgrader!

Ja Abi, vi hörs innan ni kommer ner. Vad kul det har varit att ha träffat flera Kalimerianer redan och i år blir det ännu fler!

Tack Marie! Jag lovar att ha det fortsatt bra! Jag älskar att vara passionär!

Det har varit regnigt o blåsigt några dar nu och jag har mest suttit inne och hållit mig i gamla stan när jag gått ut, men imorgon ska det bli soligt o varmt och då ska jag ta en lååång promenad!

Yanna
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-01-18, 19:43
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 495
Standard Sv: Januari i Rethymno

Hej Yanna!

Nu har jag hittat till din blogg
Vilka härliga bilder du visar och vad roligt att se Rethymnon i januari.
Har bara sett stränderna i månadsskiftet juni-juli i verkligheten.
Jag har inte tänkt förut på att det kan vara underbart och stöva där i januari.
Men det du beskriver verkar vara en lisa för skälen!

(Kanske kommer Kreta på topp 5 ändå??? Men folk borde väl ha varit där någon gång vid det här laget!!! )

Jag är så avis men hoppas att du får en härlig februari också!

Sheila
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT