Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-01-05, 12:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Helgdagar fortfarande

Det blev en lååång helg, och den är inte slut än.

Idag,( eller är det i morgon?) är det "ta Fota" och präster går runt och välsignar husen, stänker vigvatten med en liten persiljebukett - och ska givetvis ha en slant. Jag har ju lite aversion mot prästerskapet, om också inte mot ortodoxin som religion, men OK då. Namnsdag för Fotini som är vanligt kvinnonamn här på Kalymnos

I morgon dyker unga efter korset som slängs i havet eller sjön, eller varför inte i en kanal om man nu inte bor vid hav eller sjö. Det är mest pojkar, men i fjol var det en flicka som var snabbast på Rhodos. Mycket populär tilldragelse, alla som kan brukar kanta stränder och bryggor.

Sen firar Ioannis den 7/1 och den dagen har konditorierna det jobbigt!

Namnsdagar firas traditionsenligt med att man hälsar på alla man känner med det namnet, och har med sig något gott. Så många bakelsekartonger som jag sett här i Grekland såg jag inte under mina 61 år i Sverige...

Sen börjar skolorna och vardagen igen, och antagligen är det fler som tycker att det är bra.

Rättelse, det är basilika i buketten...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-01-06, 17:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Helgdagar fortfarande

Det blev inte något nyårs-och trettondagsfirande på Kreta i år heller. Och inte hade jag någon möjlighet att se snabbsimningarna på Tv heller. I morgon kommer inte någon, att säga "Xronia polla" till mig heller. Ylva kommer att glömma bort det, för hon sa det till mig idag. Jag slipper å andra sidan, att bjuda alla på "Posten" på kaffe eller raki och inget godis behöver jag lämna på gymmet heller. Prästens välsignelse har jag fått förut, så den klarar jag mig utan.
Jag saknar traditionerna, även de religiösa, framför allt när jag inte är i Grekland. Är det någon, som kommer till mig i morgon lovar jag att bjuda på kretensiska julkakor. Raki har jag inte här!

Grattis Janne och alla andra Jannisar i morgon / Jannis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-01-07, 10:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Helgdagar fortfarande

Grattis, Jannaki!

Jag börjar räkna efter hur många Jannis jag känner, det är en avsevärd hop. Skulle man därutöver fira John, Johan, Johannes, Hans och flera, samt alla feminina former tillika, då räcker det inte med sockerbagare Vouros lilla kartong.

Största tårtbiten får Jannis på Peloponnesos, en hygglig och kapabel kille som ägnat otrolig omsorg åt sin yngre bror Leo, som kämpade med medelhavsanemi och dess konsekvenser. Leo dog i julas . Kalo taxidi säger vi här.

Snälla grannen Jannis K., alltid hjälpsam. Jannis P. Jannis CH. Jannis B.

Och vår Kalimera-Janne, grattis, grattis!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-01-07, 10:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Helgdagar fortfarande

Tack för Jannis-grattis, och grattis från mig till alla Jannisar!

Jag glömmer alltid bort denna dag, så tack för påminnelsen. Kanske till och med blir en liten ouzo i kväll.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT