Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Admiralas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-11-03, 08:52
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Det lugnar mig lite att det finns också andra som tänker och känner så
säger en som har besökt Grekland trettiotals gånger sen 80-talet!
  #22  
Gammal 2011-11-03, 08:56
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og som nevnt i en annen tråd her, nybakt nobelprisvinner og professor i økonomi, amerikanske Thomas Sargent, sier at Frankrike og Tyskland selv må bære skylden for det økonomiske uføret Hellas er i.
Men mange av dere vet altså mye, mye bedre enn ham.
La ikke dette bli en kamp om å komme opp med flest mulig dignitærer som støtter ens eget syn i saken for det finnes det mange av og til felles har de at de er seg imellom til dels lite enige, ja sågar uenige, om både årsak og rette medisin fremover!

Mange sier f.eks at det som nå gjøres er feil, men samtidig sier de at feilen er ikke hva som nå gjøres, men at det skulle ha vært gjort for tre år siden. Alltid lett å være etterpåklok.

Uansett så er det et faktum som mange har nevnt at grekerne selv har gjort, og ikke gjort, mye som er en sterkt medvirkende årsak til deres felles problem. Eller rettere sagt et problem som nå er så stort at det er felles for hele den globale økonomien!

Og det er litt skremmende!

Allikevel skjønner jeg ikke de som ikke vil kjøpe en feriereise til Hellas til neste år idag for hva kan man tape på det? Noen stakkarslige tusenlapper, javel, men har man ikke råd til det så kanskje man burde bli hjemme uansett?
Men det er kanskje best å bekymre seg emst mulig idag siden man ellers kan risikere å gå glipp av en "god" bekymring?

Nei, jeg har tenkt å leve resten av det livet jeg har og ikke bruke den til å bekymre meg om alt mulig som jeg allikevel ikke kan gjøre så mye med, kanskje med unntak av å støte Hellas og grekerne ved å bestille feriereisen nå!

Jeg tror faktisk at det er hva jeg gjør.
  #23  
Gammal 2011-11-03, 09:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Allikevel skjønner jeg ikke de som ikke vil kjøpe en feriereise til Hellas til neste år idag for hva kan man tape på det? Noen stakkarslige tusenlapper, javel, men har man ikke råd til det så kanskje man burde bli hjemme uansett?
Vad är det för skitsnack? Hur fasen vet du NÄR jag kan åka? Jag som pga av mitt jobb är hänvisad till den dyra högsäsongen. Som MrWalker säger, så är mina semesterveckor dyrbara. Helst vill jag tillbringa veckovis i Grekland, men det är praktiskt omöjligt. Jag har barn i skolåldern och bara där är vi hänvisade till sommarlovet, för längre resor. Sen har man allt annat, som ska hinnas med på mina få semesterveckor.Jag har ingen egen fastighetsskötare. Skulle man ta ledigt utanför semesterperioden, ja inte fasen är det någon som gör mitt jobb när jag är borta. Det får jag planera in som extratid.
Hade det bara handlat om några sketna tusenlappar, hade det inte varit några problem. Men att behöva boka om pga av diverse oroligheter, då man är rädd om sin familj, är ingen hit. Börja boka om semestern i juli, ja då lär du få pröjsa rejält, för då finns inga billiga resor kvar.

/Netwolf
  #24  
Gammal 2011-11-03, 09:40
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Vi är nog ganska många som höjer på ögonbrynen över Admiralas egna "generaliseringar" och "lektion" om rasism.
//maji
Hva mener du med det?
  #25  
Gammal 2011-11-03, 09:53
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vad är det för skitsnack? Hur fasen vet du NÄR jag kan åka?
Jeg har ikke sagt et dugg om hva du kan, eller ikke kan, og når du kan det? Pust gjennom nesen!
  #26  
Gammal 2011-11-03, 10:57
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 849
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Admirala jag tycker att du "generaliserar" när du säger att du ser nära nog 100 % avstånstagande. Att du ser att folk inte vill åka till Grekland. Att man är sig själv närmast. Att du ser nästan ingen som är orolig över grekerna själva osv.osv.
Jag tycker att det är jättemånga som visar stor oro över både Grekland och grekerna. Det finns uttalat i många av de olika trådarna här på forumet. Jag tror att dom flesta vill nog inget annat än att åka till Grekland men om man har familj att tänka på, begränsat med tid och pengar så är det väl inte så konstigt om man avvaktar eller bestämmer sig för att välja ett annat resmål. Och jag vill inte bara för att jag inte håller på att skriva en massa inlägg om detta ämne bli dragen över en kam.
Sedan tyckte jag ditt citat ur FN.s definision på rasism var ganska onödigt. Eller kanske jag inte förstod syftet?
Jag uppskattar jättemycket ditt engemang och att du skriver och delger oss dina tankar men det är jättesvårt att göra det i skrift utan att någon missuppfattar eller läser det på fel sätt. Det är en av anledningarna till att jag brukar hålla mig lite utanför sådana här diskussioner.
//maji
  #27  
Gammal 2011-11-03, 12:38
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jeg er enig i at det å uttrykke seg skriftlig ikke alltid gjør at budskapet kommer riktig frem.
Så derfor, for å klarlegge:

1) Mange tråder om Hellas’ økonomiske problemer har som utgangspunkt våre (turistenes) problemer med dette. Dette gleder alt fra streiker til konkurs.
2) Få tråder startes med temaet ”omtanke for grekerne”, "hvordan blir hverdagen for grekerne" etc.

Pkt 1 og 2 er etter min mening et ubestridelig faktum, men jeg har ikke foretatt noen opptelling, så jeg kan selvsagt ta feil. (Og jeg ønsker jo faktisk at jeg tar feil.)

Når jeg skriver at enhver er seg selv nærmest, så er det ingen kritikk, men også det et faktum. (Og det gjelder selvsagt meg selv også.) Dermed er det også helt naturlig at vi er bekymret for vår situasjon som turister i Hellas.

Likevel mener jeg at jeg er fullt berettiget til å spørre hvor det ble av omtanken for grekerne. Hvorfor det er så få tråder som har som utgangspunkt hvilke følger det som skjer, får for dem det faktisk gjelder mest, mennesker som vi har omtalt som venner og som tross alt får større problemer enn en ferje som ikke går eller at de taper noen feriedager.

Jeg har allerede sagt at jeg ikke beskylder noen for rasisme, men at ”Det finnes også, etter min mening, litt for mange generaliseringer her, noe jeg synes man skal være forsiktig med når man omtaler et helt folkeslag i negative vendinger."

Jeg har for øvrig ikke gått til et eneste personangrep...
Jeg beklager likevel om noen føler jeg har tråkket dem på tærne, men jeg synes samtidig at dette er en viktig og interessant sak å ta opp - ellers ville jeg ikke gjort det
  #28  
Gammal 2011-11-03, 14:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
2) Få tråder startes med temaet ”omtanke for grekerne”, "hvordan blir hverdagen for grekerne" etc.
Det kanske beror på att ingen av oss, allra minst vi här hemma kan svara på den frågan mer än att det blir sämre...Kan någon i Grekland ens veta hur situationen kommer att bli efter detta kaos som är nu??


..och omtanken om grekerna har vi alla, vi som ofta reser. Vi vore ju inte på detta forum om vi inte älskade och brydde oss om Grekland.
Till mina barn sa jag alltid när de var små och hade gjort något dumt, att "Jag älskar dig, men inte allt Du gör" Så känner jag även för Grekland just nu och det måsta jag ju också få skriva i tryckfrihetens namn

Lissi
  #29  
Gammal 2011-11-03, 16:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

For å være ærlig begynner jeg å bli lei av å forsvare hva jeg mener akkurat nå. Jeg trodde ærlig talt ikke det var så fryktelig rare meninger.

Men ok, siden det er deg, Lissi

Og nei, selvsagt vet ingen med sikkerhet hva framtiden vil bringe, men vi vet en del om hva som vil hende, som økende arbeidsledighet, lavere kjøpekraft, personlige konkurser osv. Og vi diskuterer da vår framtid som turister i Hellas som det suser.
I tillegg er det jo mange grekere som allerede er sterkt rammet av krisen, men det er ikke mange som starter tråder om dem heller. Visste dere forresten at Hellas, som alltid har hatt lav selvmordsfrekvens, opplever en bølge av selvmord nå? Fryktelig trist tema, men kanskje verd å vite noe om likevel?
  #30  
Gammal 2011-11-03, 16:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Till mina barn sa jag alltid när de var små och hade gjort något dumt, att "Jag älskar dig, men inte allt Du gör"
Där slog du huvudet på spiken. Så tror jag alldeles för många ser på grekerna; som barn, som omogna varelser som inte kan styra sig själva.
  #31  
Gammal 2011-11-03, 16:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Där slog du huvudet på spiken. Så tror jag alldeles för många ser på grekerna; som barn, som omogna varelser som inte kan styra sig själva.
Nu slog du faktiskt huvudet på spiken! De verkar inte kunna hantera situationen överhuvudtaget. Grekiskt drama, grekisk tragedi eller Grekisk komedi, rentav?
/Netwolf
  #32  
Gammal 2011-11-03, 17:29
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Visste dere forresten at Hellas, som alltid har hatt lav selvmordsfrekvens, opplever en bølge av selvmord nå? Fryktelig trist tema, men kanskje verd å vite noe om likevel?
Ja det visste jeg. Det er en telefonservice i Athen, selvmordstelefonen, som melder om fomidabel økning i antall telefoner siste par årene. Leste om dette nettop og tror det vari den engelske utgaven av Athens News. Mener at dette også har vært omtalt på BBC world news.
  #33  
Gammal 2011-11-04, 08:34
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Grekiskt drama, grekisk tragedi eller Grekisk komedi, rentav?

Ja, Grekland är ett sammansatt land, sammansatt kultur. Det är därför så spännande och därför attraktivt. Grekland har mao allt.
  #34  
Gammal 2011-11-04, 08:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ja, Grekland är ett sammansatt land, sammansatt kultur. Det är därför så spännande och därför attraktivt. Grekland har mao allt.
  #35  
Gammal 2011-11-04, 10:10
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Ja det visste jeg. Det er en telefonservice i Athen, selvmordstelefonen, som melder om fomidabel økning i antall telefoner siste par årene.
?? Kanske sladdlösa kunde vara en lösning
  #36  
Gammal 2011-11-04, 10:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
?? Kanske sladdlösa kunde vara en lösning
  #37  
Gammal 2011-11-04, 13:37
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
?? Kanske sladdlösa kunde vara en lösning
Det var morbid humor!
  #38  
Gammal 2011-11-04, 16:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Det var morbid humor!
Visst var det, men det var vansinnigt fyndigt!

/Netwolf
  #39  
Gammal 2011-11-04, 16:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Jag vill absolut inte förringa grekernas lidande, men denna kris påverkar inte "bara" grekerna som en del hävdar. Resten av Europa kommer också att påverkas negativt av detta kaos, även om det naturligtvis inte blir i samma katastrofala omfattning som i Grekland.

Börserna rasar vilket innebär att våra pensionspengar går upp i rök. Om t.ex. franska och tyska banker går omkull drabbar det ekonomin i de länderna hårt med ökad arbetslöshet som följd. När fransmäns och tyskars köpkraft och köplust minskar drabbar det den svenska exporten hårt, med ökad arbetslöshet även här som följd. etc. etc. etc. etc.


/kimmen
  #40  
Gammal 2011-11-04, 17:48
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Hvor ble det av medmenneskeligheten?

Fantastiskt hur detta lilla land kan rubba hela europas ekonomi.
Är det verkligen någon som längre tror att det överhuvudutaget är sant?
Är det rimligt att överhuvudtaget tro på annat än att vi är så många som med så stort behov av syndabockar, att den minsta bland oss, med automatik, blir allas offer.
Systemfel är det väl ingen som tror på, va? Vems sagor, vems myter skydadr vi?
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT