Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-06-06, 13:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Skulle du mot förmodan sakna månadens brev från sydligaste Europa, så kommer här ytterligare ett fast något senarelagt.

Om förra rapporten gick i sorgens tecken, blir det här en text i dur. Våra albanska vänner Angelina och Jannis, hade i mitten av månaden gett oss i uppdrag att se till att sonen
Adrianos (9) skulle vara väckt, tvättad, mättad och levererad till skolan i grannbyn kl. 08.05. Själva skulle de till Heraklion för prov och intervju för att om möjligt bli grekiska medborgare. Angelina var orolig efteråt. Hon hade under vintern med stor ambition läst på om Greklands geografi och historia, men tyckte inte hon kunde så mycket vad de tidigare premiärministrarna hetat och under vilka tider de regerat. Jannis hade inte förberett sig, utan tyckt att han under 25 år på ön lärt sig tillräckligt mycket av arbets- och rakikompisar, så han var optimistisk efteråt. Språkkunnig är han, men med elementära problem, vilket jag upptäckte, när jag skulle tala om mitt bilnummer för honom. Han kunde inte bokstäverna Z (zíta), K (kápa), I (jóta). Hur som helst, 2 veckor senare kom beskedet. De var båda godkända som grekiska medborgare, vilket de är enormt glada över. Många av albanerna är, som de svenska amerikainvandrarna en gång var, oumbärliga för landet och skaffar sig nu egna bostäder, mark och företag. Jag beundrar deras arbetsförmåga och deras sparande. Tyvärr har männen nu inga jobb i byggbranschen (det byggs ingenting, bara bankerna har råd i lågkonjunkturen.) Det blir mest växthusjobb. Kvinnorna tar alla städjobb de kan få.

En annan som gläds är Akram. Han behövde inte resa till Aten och den pakistanska ambassaden igen, utan fick sitt nya pass levererat hem via advokat och kurir. Passet gäller under 5 år. Nu hoppas han få uppehållstillstånd, för jobb har han i överflöd. Till och med fisket blir eftersatt, men fiskarna har blivit större. Han har bytt fisketeknik och hittat bättre fiskedrag. Sommartid är det dock mest småfisk via brödmete.

Infrastrukturen fungerar bättre i byn varje år. Vi drabbas ytterst sällan av strömavbrott, vattenstopp eller dylikt. Det var därför förvånande, att vi en förmiddag varken hade IT, TV eller telefon. Min geniala hustru kom på, att vi inte hade fått någon räkning från ”Cosmote” och därför inte gjort rätt för oss. Vi har fått en ny brevbärare här och han hittar inte
 R. som det brukade stå på räkningen. Ett besök i Ierápetra och problemet var lätt avhjälpt. Enligt löfte får vi nu räkningen levererad via mejl.

När jag berättade för en av sönerna, vilka olika nationaliteter vi hade träffat under den gångna helgen, sa han: ”Träffar ni aldrig greker numera”? Det är klart att vi gör, de finns ju alltid i vår närhet. Dessutom kan grekiska vara det gemensamma språket, vi använder oss av. Dock inte med andra svenskar! Flera av våra svenska vänner har dessutom rest hem till sina sommarvisten.

En god vän skrev så här till mig angående det ständiga fuskandet i Sverige: ”Människor i vår tid tycks i högre grad än tidigare ha tappat sin etiska kompass och fuskar. Deltagare i högskoleproven fuskar på hög teknologisk nivå och rektorer, lärare och elever fuskar i samband med nationella prov. Det verkar ha spritt sig högre upp (eller därifrån nedåt) till
Försäkringskassan, Skatteverket och Riksrevisionen m.fl.”
Exempel på fuskande i Grekland är som känt uteblivna kvitton och kan dessutom gälla fastighetsinnehavet. Det är inte ovanligt att man i samma familj äger 10 hus, men man deklarerar bara för några få. Nu är statens jakt på gång, sägs det!
En av byns hotellägare beklagade sig över uteblivna turister under maj. Bybornas lediga hus bjuds ut för kortare eller längre boenden. Då betalas ingen skatt till staten (som han gör). AI är ju också ett bekymmer i branschen.

1,2 miljoner pensionärer i Grekland måste nu klara sig på en pension på 500 € / månad. Givmildheten i affärerna till de behövande har minskat radikalt. Uppsamlingslådorna står tomma. Inte ens turisterna skänker något. Skulle vi glömma att köpa något, ger vi bort pengar till Geórgos, som vi känner sedan tidigare och som brukar stå utanför Lidlbutiken. Som arbetare utrikes på båtar under många år, är hans pension ännu mindre.

På gymmet växlar utförarna. En del är trogna och dyker stadigt upp för allmän styrka och motion, bantning (fast de är få nu, de går hellre till havet för avfettning), tyngdlyftning eller kroppsbyggnad (självspegling) samt dans med zumba. Andra ser man bara någon enstaka gång. Ylva och jag hejar alltid och har fått många bekanta under årens lopp. En nykomling, c:a 45 år, hade ett band vid höger armbåge, som tydligt tecken på att han hade tennisarmbåge. Trots det tog han i för president och fosterland upprepat och med tunga vikter. Jag kunde inte låta bli att fråga honom angående skadan. ”Jag har väldigt ont”, blev svaret. ”Då måste du ta det försiktigt tills det går över”, fortsatte jag. ”Dessutom skall du under tiden undvika datorer och kvinnor”. Han vek sig dubbel av skratt. Jag får väl se om han och en annan känd Ierápetrabo dyker upp med eller utan omslag i höst.

Jag har nyss lärt mig det grekiska ordet för ”latmask”. Med tanke på hur många, som går omkring med trasiga jeans, borde jag plugga in ”trashank” också! Vilket dåligt mode och vilken dålig smak, många kändisar visar. I sommar får vi kanske se om modet gäller på bikinin också!

Efter lång väntan (hela maj) kom äntligen sommaren den 1:a juni. Ska jag sammanfatta vädret under månaden, var det ovanligt både till nederbörd och temperatur. Regn föll vid 8 tillfällen. Hälften av dessa var dessutom rikliga. Bara 3 nätter var tropiska, 1 dag varmare än 30 och ingen dag med maxtemperatur under 20. Ändå räknar vi den ovanligt kylig. Detta till trots startade aprikosskörden 1 vecka tidigare än vanligt, så nu frossar vi precis som vi gjort med jordgubbar under många veckor. Det kyliga och våta vädret har gjort att aprikoserna är nästan utan fruktmask. Vi har kunnat lämna kassar med aprikoser till grannar och bekanta och stoppat några paket i frysen för god kräm i framtiden.

Måndagen den 5:e juni var det Agios Pneúma, den helige andens dag och kyrkorna fylldes inte bara av luft. Eleni, som har sybehörsaffär i Ierápetra, sa: ”Jag har inte ande för att hålla dörren stäng”, så vi kunde komma in och prata en stund.

När vi återkommer i augusti, startar vi med en överraskning! Den som har elever får se, som jag sa en gång i tiden!

Nu önskar jag er en fin sommartid! / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-06-06, 14:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Äntligen!!!
Och vilken härlig beskrivning, Du kan verkligen formulera dig så man skrattar så gott.
Och denna gången om positiva saker.

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-06-06, 14:41
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Tack Birgitta och kul att innehållet roade dig! Jag läser ju om era eskapader på de Grekiska öarna, så jag vet var ni befinner er!
Tyvärr gick inte Cosmotes namn på mig in i texten ovan. Det står med stora bokstäver men på grekiska: ÅLANT TZÅN ERIK R. Det är inte undra på att brevbäraren inte hittad Jannis!
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-06-06, 19:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
När vi återkommer i augusti, startar vi med en överraskning! Den som har elever får se, som jag sa en gång i tiden!
Överraskning för oss eller för er?

Stort tack för ett mycket läsvärt och intressant månadsbrev.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-06-07, 14:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Vi vet förstås, men en del av brevvänner och bekanta kan nog bli överraskade. På Kalimera sker däremot ständigt överraskningar.
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-06-07, 15:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Åh, aprikoser! Min favoritfrukt! Men det säger jag om alla sorters frukt, när det är säsong alltså. Åt igår den första melonbiten som efterrätt på restaurang. ( Lyxiga veckor- tre gånger till restaurang på tre veckor.)

Det är så kul att läsa era brev, för ni verkar helt ha grekifierats, jag menar accepterar stolligheter och sånt. Man blir väl tillvand och ser inte det där som många ser som gästar landet mindre ofta.

Att vara brevbärare här måste kräva minst tre generationers hemtamhet! Hos oss har inte vägar och gator namn, och väldigt många familjer har samma efternamn. Plats för förvirring! Det finns tretton män med samma namn som min man, sen vet jag inte hur många pojkar som också heter så- som morfar eller farfar förstås.

Men Monica är väldigt ovanligt, högst tre , varav en är i Sverige för det mesta.

Ha det så bra i värmen!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-06-07, 16:03
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Verkligen kul att få följa er!
//
KR
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-06-18, 14:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, maj och några dagar i juni

Efter några dagars distans till Kretalivet, märker jag vilken skillnad i livskvalitet det är. Värme, närhet och kontakt byts för oss till mycket TV-tittande. Fast på något konstigt sätt kan även det kännas befriande. Fast bara under en kort tid.
Här kommer en komplettering till brevet. Jag hade beställt tvättning, städning och vaxning av bilen innan den skulle på besiktning. När jag kom med bilen till företaget på "Agio Pnevma"-dagen, fanns ingen på plats och bilen var orörd tre timmar senare, när jag åter hämtade den. Besiktningen skedde dan därpå med smutsig bil. Det gick bra ändå. När jag några dagar senare åter träffade biltvättaren, beklagade han att han glömt berätta om sin vana att vila med den "Helige Anden". Det gick bra att få den tvättad en vecka försenad.
Infrastrukturen med internet och telefon fungerade inte under den sista veckan i Koutsounari. Både i staden och längs vägen mot byn lägger man ned fiberkabel, men servrarna verkar vara problemet.
Monica, vi är väl grekifierade, men bara med de positiva nationella dragen!
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT