Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Fysimeras naturhörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-27, 19:15
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Naturen just nu

Bara två ordentliga regndagar, lägre temperatur och nordliga vindar. Nästa soliga dag hade landskapet ändrat utseendet. Februari har varit sällsynt varm, naturen har väntat på regn och vintersvalka. Nu kom häftiga skyfall men med tidvis uppehåll. Regnvattnen smälte in i jorden i stället för att rinna längs den torra markytan direkt in i haven. Växtligheten får njuta av rikligt med vatten.
Jag ser på min hemgård, ser stora förändringar. Det har hänt mycket under de två soliga dagar som följde regndagarna.

Rosenbuskarna som vi fick och parkerade på gården har börjat spira. Var och en av dem skjuter ut mörkröda små blad. De verkar vara nöjda trots flyttningen.

Fikonträdet har fött fram en hel del nya blad, några av dem börjar redan likna stora fikonblad. Jag ser även en ny liten fikonfruktknopp som har vuxit fram i grentoppen. Trädet är vanligen under vintertiden bara en naken stomme. Nu ser det levande ut, sträcker sina grenar upp mot solen och våren.

Citronträdet som planterades för några år sedan har inte ännu gett många omgång frukt. Nu bär trädet på hundratals små vita knoppar och små skrynkliga nya blad. Några dagar till så öppnas blommorna.

Hyresvärden Jannis klippte sina vinrankor strax före regnet. Grenarna är kortklipta och kala. Men även där hittar jag grönt. På det varmaste stället i vingården ser jag små blad som har just spruckit ut, några av dem växer i små klasar.
Det händer så mycket på så kort tid nu, det känns vårligt. Vi kör upp till Gious Kampos blomsterplatån för en dagsvandring längs Kedros-bergets sluttningar. På platån har nascisserna tagit över alla dikeskanter. Vinden bär med sig den ljuva doften.



Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-27, 19:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Naturen just nu

Härligt!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-27, 23:05
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Naturen just nu

Så hoppfulla bilder.Fint!
Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-28, 10:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Naturen just nu

Underbart! Tack för att ni delar med er!..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-28, 10:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Naturen just nu

Otroligt hur fort det går bara det kommer lite regn.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-28, 10:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Naturen just nu

Se väldigt fint ut. Just nu längtar jag efter tropisk grönska men det duger med lite Greklandsbilder också. Nu när vi här i norr har västkustvinter detta år skjuter det för fullt i rabatterna där den lilla snön tinat bort. Ur led är tiden och den fina vårvintern lyser med sin frånvaro.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT