Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-12-17, 16:40
sakis sakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 74
Standard ved e det konstigaste som har hent er i grekland

ja bara o svara nu



nu ler det vell bli en o annan historia heheh det e ju lite speciellt land om jag seger so i alla fall for att liga i europa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-12-17, 18:39
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Ja, det ska väl för vår del då vara den allra första gången vi till Astypalaia anlände.

Vi togo oss härbärge på Hotel Australias annex, detta baserat på det faktum att Hotellet vid vår ankomst i mitten av Maj ännu ej öppnat för säsongen.

Efter fyra dagar på denna charmerande ö sutto vi oss ned på en taverna att avnjuta avskedsmiddagen. En suveränt delikat middag för övrigt.

Så strax innan vi hemåt skulle vandra blev jag uppvaktad av ett antal öbor.
De hade som avsikt att förära mig ett pris... Ja, det var en mycket vacker blomsteruppsättning vars like jag aldrig tidigare skådat!!!
Varför jag detta pris erhöll, det undandrager sig min bedömning. Jag har mycket över detta funderat under åren som gått.

Alltnog, vi tog oss själva samt blomsteruppsättningen hem till annexet där vi sutto oss ned på altanen att den vackra vyn över det fasadbelysta citadellet avnjuta innan nattardags.

Vi hade till altangrannar ett medelålders par från USA. Några kontakter hade vi ej tagit förutom att hälsa godmorgon/gokväll över altankanten.

Nu kom jag emellertid på den goda idén att förhoppningsvis våra altangrannar även skulle få del av den vackra blomsteruppsättningen enär vi ju dagen efter skulle fara vidare med morgonfärjan till Amorgos. Jag överflyttade blomstren till grannaltanen samt lät via ett handskrivet meddelande förstå att de nu kunde ta hand om blomsteruppsättningen. Vår epostadress bifogades.

Nästkommande morgon när vi packat och gjort klart, då funno vi instucket under vår dörr en akvarell föreställande den tama pelikanen Yiannis, öns mascot!!!!

Akvarellen var förfärdigad av USA-kvinnan. Pam Friese heter hon. Vi såg för resten en skymt av Pam just när vi med färjan lade ut från Astypalaia på morgonen den dagen.

Komna hem till Sverige väntade ett email på oss från Pam och hennes make Thomas. De äro bosatta i Illinois USA. Pam arbetar som universitetslektor.

Sedan dess har vi via email hållit kontakt, och varje år skickar Pam en elektronisk almanacka med bilder från hemstaden. Vi ha även en stående inbjudan att besöka dem samt erhålla fritt vivre i deras hus....

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-12-17, 19:33
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Det konstigaste hittills är helt klart detta;

Jag och min kompis hyrde ett litet hus på Samos, i en liten by.
Vi hade fått höra att polisen nyligen hade gjort ett stort heroinbeslag i närheten av vår by.
Tänk att sådant fanns här i denna lilla idyll!
Vi funderade en hel del på detta och en kväll när vi satt på terassen noterade vi att en bil stannade till vid vägkanten strax utanför vårt hus.
Vi var ju lite nyfikna så vi kikade i smyg på vem det kunde vara...
Vi ser då att det ur bilen kliver 3-4 killar i 20-25årsåldern.
Vad var på gång? De skulle väl inte hitta på något otyg med min bil som stod där? Vi släckte alla lampor och spanade vidare...
En av killarna bar på en plastpåse med något okänt föremål, det kunde väl inte vara...eller?

Påsen hängdes in(gömdes) bland grenarna på ett träd och killarna drog iväg.
Min kompis och jag var nu nästan helt säkra på att det i påsen kunde finnas narkotika!
Vi såg redan framför oss hur vi blev belönade av den lokala polisen
För att vara helt på den säkra sidan måste vi ju dock först vara säkra på påsens innehåll!

Vi tog med en ficklampa och smög på lite darriga ben ner till påsgömstället.
Försiktigt letade jag efter påsen bland grenar och löv och mycket försiktigt kikade jag ner i den samma...och såg:Päls!
Tittade igen och innehållet i påsen var...En avliden kanin!!

Något besvikna och fundersamma smög vi tillbaka upp till huset igen.
Efter en liten stund bromsar en annan bil in vid kaninen, och ur kliver några andra killar som raskt plockar ned kaninpåsen och tar med denna.

Tja, så kan det gå!
Vi vet ju förstås än idag inte med säkerhet huruvida kaninens innanmäte bestod av narkotikum eller ej........

//Stina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-26, 17:25
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Det är utan tvekan när vi på en restaurang klagat över att det blev fel beställning. Då hotade ägaren min pappa med en träplanka. Detta är det ända otrevliga som hänt någonsin i Grekland.
(Res. Taverna Garden, Platanes,Rethymnon,1999)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-27, 10:45
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mitt i Skåne
Inlägg: 798
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Min konstigaste upplevelse ägde rum på lilla ön Lipsi för några år sen. Vi tog båten dit över dagen från Patmos en varm septemberdag. Det var vid lunchtid och luften dallrade av värme när vi segade oss upp för den branta backen mot det lilla torget och satte oss på en taverna för att beställa nåt att äta. En hund mådde illa några meter från bordet och kröp sen in och la sig under en stol som på sedvanligt sätt stod med ryggen mot tavernaväggen. På stolen satt en grek som var i livligt samspråk med en annan grek som satt på andra sidan ingången till tavernan. Tavernans ägare dök upp i dörren och blandade sig i samtalet och ingen av dem såg det vi såg, nämligen att hunden plötsligt började krampa alldeles våldsamt. Hela kroppen riste och käften drogs tillbaka i en förskräcklig grimas. Hunden var helt klart döende.
Jag påkallade tavernaägarens uppmärksamhet och sa ”the dog is dying”. Då blev det fart på mannen på stolen som for iväg med hunden i ett stadigt tag i nackskinnet runt hörnet. En liten stund senare får vi se hur två män kommer skyndsamt bärande på en bår, den ena har en droppåse i handen och det går en slang ner till patienten på båren som är ingen mindre än hunden. När vi lämnat tavernan gick vi runt hörnet där männen kom ifrån och se där låg öns sjukstuga.
Märklig historia eller hur?

Agge
-Som i vanlig ordning längtar till Grekland och njuter av grekiska apelsiner varje dag!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-27, 10:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

En gång för länge sedan besökte jag en doktor på Korfu då jag trodde att jag fått urinvägsinfektion. När Kalimera var ung (1997 ) skrev jag ett resebrev om mitt möte med den grekiska sjukvården. Av många konstiga saker jag har upplevt i Grekland är detta en av de konstigaste.

Senast redigerad av Kalimera den 2010-01-17 klockan 13:04.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-27, 11:48
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Helt otroliga saker ni har råkat ut för, tack för att ni delar med er av dem. Det är ett nöje att läsa... Jannes doktorsbesök skulle jag vilja ha sett på film, särskilt när han svarade i telefon!

Mera!

PS. Janne - kan man läsa hela resebrevet någonstans fortfarande?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-27, 13:03
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 459
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Det må være i begyndelsen af 80erne, hvor det jo næsten var reglen mere end undtagelsen, at en dansk pige havde en græsk kæreste. Jeg blev ved et af mine besøg inviteret med over at besøge hans faster på Kastellorizo. En ø jeg aldrig havde hørt om. Mit kendskab til Grækenland udover Kos og Rhodos var ikke eksisterende. Derfor var jeg overhovedet ikke forberedt på:

at komme ud at sejle med en lille gammel dansk færge, hvor kongefamilien hang i salonen
at bo oven på stalden fyldt med høns, geder og en enkelt ko
at der ingen indlagt vand var og der derfor ikke var mulighed for et bad
at skulle gå på toilettet i bjergene
at tanten sov på gulvet, og vi fik hendes seng
at få nymalket varm gedemælk om morgenen
at der på 4.-dagen ikke var mere mad, og at middagen bestod af snegle og muslinger, vi fandt ved lavvande i den lille havn bag byen
at jeg ikke måtte ryge offentligt

Der var jo i virkeligheden ikke noget konstigt i noget af det, men for mig var det dengang vældig konstigt og en oplevelse for livet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-01-27, 13:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Citat:
PS. Janne - kan man läsa hela resebrevet någonstans fortfarande.
Det finns inte kvar på kalimera, men jag kan lägga ut resten i forumet senare.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-01-27, 18:53
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Min stora upplevelse hänger förstås ihop med grekisk musik
Ni som har hört detta till leda kan ju låta bli och läsa

Bakgrunden till upplevelsen är ca 20 år gammal dröm och kunna åka till Aten och lyssna på min stora idol Giannis Parios.
Men före Kalimeras tid var ju tanken något som jag aldrig trodde kunde bli verklighet.Lite hopp fanns ju,för min kära kusin i Finland var ju lika tokig som jag,så jag tänkte att någon vacker dag så åker vi till Aten.
Ni vet ju hur det är.Man tänker och väntar med saker tills det blir för sent Kära kusinen dog för snart två år sedan så det blev ingen resa för oss två.Då bestämde jag mig att jag skall till Aten och lyssna på musik innan det är för sent(Parios var tanken)
Som ni känner till så fick jag lurat Karin med mig Saken var bara den att ingen Parios sjöng någonstans så vi valde Remos och Dalaras och det kändes helt OK.
Den stora kvällen var inne och vi åkte till Athinon Arena för att njuta av kvällen och musiken. Fick jättebra platser på balkongen.
Kvällen flöt fint och plötsligt börjar herr Remos prata en massa och nämna namnet Parios och sträcker armarna mot en annan balkong inte så långt ifån vårt.Strålkastarna lyser mot balkongen och där SITTER PARIOS
Det var för bra att vara sant.Av alla kvällar så valde han komma just när JAG (vi ) var där. Han tog mikrofonen och sjöng,men fråga inte vad.Sedan sjöng Remos och han tillsammans också Vilken röst.Den kommer jag ihåg i allafall trots chocken .
Den natten glömmer jag aldrig.När vi åkte därifrån på morgontimmarna sade jag till Karin att nu kan jag dö i dag.Jag har sett Parios Nästan så kändes det,fast jag lever gärna lite till så jag kan se honom en gång till och lite längre och kan njuta av sången

Känslan efteråt var att det var min kära kusin som fixade detta för mig från himmlen för att jag ordnade vacker grekisk sång (Kotsiras) till hennes minnesstund efter begravningen.

Ni som har hört berättelsen några gånger.Ha tålamod med mig

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-01-27, 22:38
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Ja Riitta, det med Parios, det kan jag fortfarande tänka på ibland - TÄNK att han skulle vara där JUST när DU var där!

Min konstiga upplevelse kommer här:

Det var sommaren 1992.
Skulle på semester till Skyros, hade pratat med en kollega och fått rekommenderat ett smultronställe – "MEN man kan bara komma dit om man sitter i hamnbyn Linaria och väntar till fåraherden Manolis, som hyr ut några enstaka och mycket spartanska rum i Agios Fokas, kommer in med sin lilla fiskebåt för att handla" hade kollagan berättat.
Hmmm, det var ju inte lätt att veta om han skulle handla den veckan vi var där.
Telefoner, elektricitet, mobilos? Glöm det! Det här var 1992.

Vi hoppade på bussen i Linaria och åkte upp till Choran, gick runt för att hitta rum – men det var inte så lätt. Hittade inget. Blev hungriga, satte oss på första bästa mysiga lilla taverna, Sisifos, och åt en välsmakande måltid. Så tittade jag upp på mannen som satt PRECIS BREDVID maken! MEN DET VAR JU FÅRAHERDEN FRÅN AGIOS FOKAS! På stolen precis bredvid maken! Jag kände igen mustaschen och glimten i ögat från korten som kollagan hade visat. Det var ju inte klokt.

”Kära make” sa jag ”precis bredvid dig sitter Manolis!” – och i samma sekund jag viskade hans namn, så möttes våra blickar, och sen var det inte långt till fiskebåten nere i Linaria, båtturen längs kusten och rummet som strax borstades ”rent” till mig, maken och dottern.

I tre dagar bodde vi där, åt den maten som frun i huset lagade till familjen, levde långt borta från stress och civilisation.

När vi skulle därifrån, hade Manolis åkt till fastlandet för att fixa någon pump, så vi fick GÅ till närmaste lilla by, Atsitsa, 7 km, med ryggsäckarna på ryggen………, men det är en annan historia……

Marianne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-01-27, 22:43
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Det är så härligt att alla har så olika slags händelser och dela med sig av
Hoppas många fler vill skriva om just sina speciella minnen

Riitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-01-27, 22:52
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Riitta och Marianne vilka härliga minnen!

Riitta har berättat den för mig då vi har träffats men jag har inte riktigt förstått historiens vidd förrän nu.

Ni är härliga tillgångar för forumet!!

/pawik
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-01-27, 23:35
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: ved e det konstigaste som har hent er i grekland

Jag har funderat några dagar vad jag ska hitta på att skriva här och har nu bestämt mej för en liten historia från en tur för några år sedan.
Vi anlände till Paros och raggades upp av en trevlig dam som sade sej ha fint boende. Hon försökte förklara var det var men jag kunde inte placera det så vi åkte med för att titta, priset var i alla fall det rätta och jag ska inte gå närmare in på var det fanns heller.
Väl inhysta i rummet som väl inte hade riktigt högsta standard gick vi ut en sväng och senare på kvällen (kan eventuellt ha varit nästa kväll också) så är det lite mera aktivitet ute på gården, dock sker allt i mörker.
Vi börjar titta vad de håller på med, då plockar de ut en ganska stor sköldpadda ur en betongomgärdad blomrabatt och smyger iväg med den till bilen.
Jag har allt sedan detta funderat vad de egentligen höll på med. Jag är ju ganska säker på att det hade nånting med parning av sköldpaddor att göra. Detta är väl troligen en olaglig handling som de gjorde? Det verkade ju som att sköldpaddan vi såg var vild. Har de lyckats få sköldpaddan att lägga ägg i blomrabatten?
Skingra gärna mina frågor i detta intressanta ärende.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT