Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-01-22, 10:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Moussaka ā la Anna i Nas på Ikaria

Här är en annan favorit i det grekiska köket: moussaka! Dock är det en maträtt som jag är väldigt skeptisk till, och jag beställer det bara när jag vet att jag är på en taverna som verkligen kan hantera det grekiska köket. Det är mycket sällan som jag får in en riktigt god moussaka (som är så gott!), och därför undviker jag i regel att beställa in det. Men när jag vet att den är riktig tillagad så mumsar jag i mig denna oberäkneliga maträtt med stor glädje



De bästa moussaka jag har ätit är på Honeymoon Beach Taverna i Perivolos på Santorini, och på Anna Fish Taverna i Nas på Ikaria, och det är där bilden är från. Mums!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-01-22, 10:35
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Moussaka ā la Anna i Nas på Ikaria

Ja verkligen, mums!

Hmm, kanske borde man snart igen laga en moussaka hemma? Då vet man ju i alla fall att man bara har sig själv att skylla på om den inte blir bra.

/ Anne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-01-22, 12:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Moussaka ā la Anna i Nas på Ikaria

Ah, moussaka. Den har jag som stående önskan på min födelsedag varje år. Min fru gör en himmelsk moussaka. Om jag någon gång hamnar i dödscell, så ska det också bli min önskan om sista måltid!

Men, jag håller med om att man har fått moussakor av skiftande kvalitet i Grekland. På en svensk restaurang, skulle jag aldrig beställa det.

Även jag har ätit Annas Moussaka och jag kan intyg att den är topp-fem. Mycket delikat!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-01-22, 14:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Moussaka ā la Anna i Nas på Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här är en annan favorit i det grekiska köket: moussaka! Dock är det en maträtt som jag är väldigt skeptisk till, och jag beställer det bara när jag vet att jag är på en taverna som verkligen kan hantera det grekiska köket. Det är mycket sällan som jag får in en riktigt god moussaka (som är så gott!), och därför undviker jag i regel att beställa in det. Men när jag vet att den är riktig tillagad så mumsar jag i mig denna oberäkneliga maträtt med stor glädje
Moussaka är en rätt som aldrig vunnit mitt hjärta. Men när jag läser det du skriver Janne så funderar jag så klart på om det beror på att jag aldrig fått moussaka som är "rätt" tillagad? Eller är det bara så enkelt att jag bara inte gillar det.

Kan du berätta lite mera om vad det är som är viktigt för att du ska tycka att den är riktigt tillagad och vad som skiljer det från alla andra som du tycker mindre om?

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-01-22, 19:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Moussaka ā la Anna i Nas på Ikaria

I mitt nästa månadsbrev ska jag ge synpunkter på vad mina erfarenheter av moussaká har lett mig!
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-01-22, 21:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Moussaka ā la Anna i Nas på Ikaria

Den bästa moussakan är serverad i pot. En lerskål direkt från ugnen. Den ska ha sälta och ett fluffigt, krämigt täcke. Helst ska den innehålla både potatis och aubergine. Det är då den är som allra bäst, tycker jag!
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-01-24, 18:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Moussaka ā la Anna i Nas på Ikaria

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Kan du berätta lite mera om vad det är som är viktigt för att du ska tycka att den är riktigt tillagad och vad som skiljer det från alla andra som du tycker mindre om?
Om den är tillagad efter konstens alla regler tar det en hel dag i anspråk. Då är moussaka galet gott. Tyvärr serveras ofta fabriksgjord moussaka, den tinas upp i mikron och smakar inte gott. När Julia på Honeymoon gör moussaka tar det hela dagen. Den finns inte på menyn, så jobbig är den att tillaga. Men ibland gör hon moussaka och då kommer det ut en särskild skylt där det står: TODAY MOUSSAKA!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT