Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-11, 10:29
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard En önskan....


Nu när det är sommar och semestrar så får många av oss besök av våra barn (även andra släktingar) med deras familjer.Hur många är vi inte som sliter häcken av oss inför dessa besök.
Det skall vara kanelbullar till barnbarnen....barnens favoritmat skall serveras....det skall städas och fejjas! Helst skall vi också ha några "bra" aktiviteter i bakfickan...det kan ju bli dåligt väder. Utschasade står vi sedan där och tar emot dem....tycker att det är "sååå roligt" att de vill komma....medans hela kroppen skriker "VILA!".

Då brukar jag tänka på hur det var i min lilla by när barnen kom hem med sina familjer.Det första de gjorde så satte de, de "gamla" på en stol med ordern "vila!".Fanns det mycket små barn med så fick de gamla till uppgift att umgås/kela med dessa. Sedan blev det fullfart....döttrar, svärdöttrar och barnbarn började städa,putsa fönster,tvätta...ja allt vändes ut och in. Den manliga delen....söner och svärsöner....de åkte oftast och handlade....såg till att olika saker blev lagade/fixade på huset, i trädgården, maskiner odyl.
När allt detta var gjort då var det dax för matlagning och bak.....sen var det fest och nöjen i flera dagar!

När jag såg detta så tänkte jag "tänkt om våra svenska barn och deras familjer kunde göra så...."sätt dig ner mamma... nu tar vi hand om allt!" " och att vi tillät dem att göra detta. Jag vet ju själv hur jag var när jag kom hem till min mor med mina barn....oftast var det ju så att man satte sig ner och mamma servade till tusen....jag hade ju semester....Idag skäms jag faktiskt över det och önskar jag varit lite mer som de grekiska döttrarna och låtit mamma vila och njuta av barnbarnen den tid vi var där.Men jag hade ju sett under hela min uppväxt hur det gick till när mina äldre syskon kom hem med sina familjer...hur de blev servade och uppassade av mamma...det skulle vara så. Fast det borde vara tvärtom!

(Jag måste tillägga att både jag och mina syskon hjälpte mamma/pappa också...men då handlade det om tex skrapa fönster och måla och liknande ting)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-11, 12:49
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: En önskan....

Kan du ikke snakke med dem om det?
Jeg har også blitt servert og dullet med av min mamma og pappa , men da foreldrene mine kjøpte sommerhus på Sørlandet (vi barna var "unge voksne" da), satte vi oss ned alle sammen en dag, og ble enige om at når vi kom på besøk til sommerhuset, skulle vi gjøre vår del av matlagingen, oppvasken, plenklippingen osv. Det fungerte helt fint!
Mamma og pappa var begge i full jobb, og vi barna forsto godt at de ikke orket være vårt tjenerskap i ferien. Og da min søster fikk barn, var det hun og samboeren som (selvsagt) hadde hovedansvaret for dem, som tok dem med på utflukter og laget yndlingsrettene deres, med mindre mamma og pappa hadde lyst, selvsagt.
Det virker kanskje vanskelig å ta dette opp med barna dine eller andre slektninger, men jeg er iallfall glad for at mine foreldre tok dette opp, slik at besøkene ble hyggelige for oss alle.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-11, 13:39
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: En önskan....

Jo då,visst kan jag prata med dem om det och vi har det....de har ju själva varit nere hos mig i Grekland och sett detta....med blandad förtjusning förstås .

"Felet" ligger ju inte hos dem....utan hos mig....för jag vill ju ha det fint när de kommer....jag vill ju att det finns kanelbullar till barnbarnen....jag vill ju ge barnen deras favoriträtt...m m.

Det var bara liten önskan...fundering.... att det skull vara mysigt om vi haft lite av grekernas kultur med oss från början. Det har varit så mycket negativt den senaste tiden i och med krisen...att det kan kännas skönt att få ur sig något om det som jag tycker att grekerna gör bättre än oss .

Här säger vi "åka hem och bli ompysslad av mamma"....i Grekland "åka hem och pysslaom mamma" .

Senast redigerad av Agda den 2011-07-11 klockan 14:34.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-11, 15:58
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: En önskan....

Fint att läsa dina "grekreflektioner" igen, Agda!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-11, 21:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En önskan....

Jag tycker inte jag har några stora problem när släktingar kommer på besök. Men lite förberedelse behövs.

Arnes son med familj (hustru och två tonåringar) kommer på besök till vår stuga på skäret i slutet på veckan. Eftersom det är primitivt där, minst sagt, vill man laga mat så lite så möjligt. Jag har förbrett en pepparstek hemma (enkelt; snurra en kotlettrad i svartpeppar o sallt, in i ugn två timmar,kyl, gör en pepparsås på skyn)

Köper man sedan lite grillkött fixar karlarna jobbet med en middag.

Och ett säkert tips på enkel middag är rökt regnbåge och örtsås med potatissallad.

För att inte tala om den underbara surströmmingen. Bara att öppna burken, koka västerbottenspotatis, skiva lök och plocka fram tunnbröd från Umgransele. Lätt som en plätt! Men det blir nog Lucullus skivsill i tomatsås för Arne.

Sedan har vi kräftorna. Vi äter dom året runt. Och tonåringarna älskar dom.

Men nu blev blev det inge greklandsmat. men att snurra ihop en greklandssallad kan man ju snabbt göra.

Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-12, 11:27
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: En önskan....

Birgitta, jag kommer !

Vad gott det lät!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT