Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-05-02, 20:15
krisses avatar
krisse krisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 54
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Dassia på Korfu. Rethymnon på Kreta. Kos stad. Rhodos.
Och hur kul är Pireus mitt på dagen i juli ?
Även solen har sina fläckar.
Krisse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-05-02, 20:20
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Paros tycker jag är det sämsta stället i Grekland än så länge......


Martinifk
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-05-06, 23:10
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

På Korfu, Han som ägde stället var som John Clease i faulty tower, varje gång vi berätta att nått var trasigt sa han "very nice"
Toilet seat broken = very nice, No hot water = very nice, kackerlackor = verynice, where to wash clothes = very nice och så vidare...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-05-07, 00:15
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
På Korfu, Han som ägde stället var som John Clease i faulty tower, varje gång vi berätta att nått var trasigt sa han "very nice"
Toilet seat broken = very nice, No hot water = very nice, kackerlackor = verynice, where to wash clothes = very nice och så vidare...
Måste ju varit underhållande att fråga honom om nåt! Hm, han kanske inte förstod engelska (antar ni pratade eng)? Märklig man.

Själv mötte jag "Fawlty Towers" i Indien, Bombay. Men då var han på sitt aggressiva, hysteriska humör och slängde bla en telefon i backen och skrek åt allt och alla.

Hej från Lena*.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-05-07, 21:42
Jorgen Jorgen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 40
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Han verkar finnas lite överallt han förstod nog engelska men
det var nog en latmask ivägen, din hade nog ballat ur helt enkelt ...



Citat:
Ursprungligen postat av Lena*
Måste ju varit underhållande att fråga honom om nåt! Hm, han kanske inte förstod engelska (antar ni pratade eng)? Märklig man.

Själv mötte jag "Fawlty Towers" i Indien, Bombay. Men då var han på sitt aggressiva, hysteriska humör och slängde bla en telefon i backen och skrek åt allt och alla.

Hej från Lena*.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-05-07, 21:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Han verkar finnas lite överallt...
Jag tycker det är väldigt vanligt att grekerna svarar även om de inte kan nån engelska. Ofta får man "yes yes" till svar vad man än frågar eller "very nice" vad man än säger.

Jag har kommit fram till att det måste finnas en skillnad mellan vårt sätt att se på saken och grekernas. De verkar ha inställningen att det är bättre att svara positivt även om de inte vet vad de säger eller svaret på det man frågar om, medan vi ju är mer noga med att man ska förstå och svara rätt.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-05-07, 22:00
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag tycker det är väldigt vanligt att grekerna svarar även om de inte kan nån engelska. Ofta får man "yes yes" till svar vad man än frågar eller "very nice" vad man än säger.
Javisst, och glöm inte bort: Only for you my friend; All the best, all the best my friend; Special for you; I am verrrry sorry och sist men inte minst: No problem, no problem.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-05-07, 22:13
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Javisst, och glöm inte bort: Only for you my friend; All the best, all the best my friend; Special for you; I am verrrry sorry och sist men inte minst: No problem, no problem.
Men...*tänker till*...egentligen tycker jag inte man hör det så ofta i Grekland, mer i ex arabländerna? Eller var i Grekland har jag varit (el inte varit)?? Tycker nog faktiskt att på så sätt står grekerna med fötterna på jorden utan flosker typ Special for you. Eller är det bara jag som lyckats missa just dessa? För det kan väl inte vara på det viset att jag helt enkelt _förträngt_ att det är svar man ofta får?! *känner mig förvirrad och tar första flyg till Hellas för att undersöka saken*

Lena* - som nog vackert får vänta till juni.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-05-08, 18:45
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Sämsta stället i Grekland? det kan variera. För egen del är det platsen för hemresan. Fionner alltid ett litet obehaga när det dra ihop sig. Således är det alla de förbaskade avresehallarna som förskräcker.
ChRas
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-05-11, 12:17
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 85
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

1: Kos
2: Halkidiki
3: Rhodos
4: Kreta

Er vel de stedene jeg har likt meg minst, og i den rekkefølgen.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-05-11, 13:30
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Den eländiga turkiska? kyrkogården på väg till Ellistranden på Rhodos är inte så fin.....
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-04-09, 15:30
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Hersonissos på Kreta och Poros står inte högt i kurs hos mig. Tur vi har olika smak och tycke, så slipper vi trängas

Moster
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-04-09, 15:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Delos mitt emellan Naxos och Mykonos landade utflyktsbåten vid en dag då det blåste som attan och båtresan var hemsk.

Bara en massa "sten", platt, kargt och något slags muséum som också innehöll bara stenar.

Aldrig har tiden gått så långsamt, vidare båtresa var också hemsk så Delos minns vi som en hemsk plats.



Hasse
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-04-09, 16:22
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Aldrig har tiden gått så långsamt, vidare båtresa var också hemsk så Delos minns vi som en hemsk plats.
Där ser man Där njöt jag i fulla drag och tyckte tiden gick alldeles för fort

//Zanét
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-04-20, 17:49
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

De platser jag tyckt minst om är Pireus och hamnen på Santorini, vilken tur att man bara ska förbi/igenom!
Egina stad och Rhodos är ingen höjdare heller.
Några gillar inte Paros, men jag tycker Paros är trevligt, parikia med de vitkalkade gränderna och Pebbles Bar där man tittar på solnedgången, Naoussa är också fint med tavernorna alldeles vid kajen, däremot kände jag mig inte riktigt bekväm med Antiparos.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-04-20, 18:35
Ziggys avatar
Ziggy Ziggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Kristiansand
Inlägg: 56
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av krisse Visa inlägg
Dassia på Korfu. Rethymnon på Kreta. Kos stad. Rhodos.
Och hur kul är Pireus mitt på dagen i juli ?
Även solen har sina fläckar.
Krisse
Enig!

Dassia på Korfu var småtragisk. Vi bodde i Gouvia (som ikke var fullt så tragisk), og skulle ta en liten tur til Dassia for å se om stranden der var bedre enn i Gouvia. Dassia var også full av blålilla engelsmenn med stor mage, masse tatoveringer og masse bling. "Byen" så ut som en parodi på et bulgarsk feriested fra en tidlig James Bond film. Vi tok første bussen tilbake.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-04-20, 18:49
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Det er litt morsomt å se hvor forskjellig vi opplever de samme stedene. Jeg har bodd i Rethymnon tre ganger, og vært innom der et par ganger ellers når jeg har vært på Kreta. I Rhodos by har jeg bodd minst fire ganger. Begge stedene hadde vi meget vellykkede ferier alle gangene.

Jeg kan faktisk ikke nevne et eneste sted vi ikke har likt oss, av de stedene vi har vært lenge nok til å få et visst inntrykk av stedet. Agios Nikolaos på Kreta er den eneste byen vi har vært der vi følte ei uke var nok, og at vi på en måte var ferdige med stedet. Men også der hadde vi det fint den uka vi var der!

Symi virket ikke spesielt attraktiv på meg, men jeg har ikke noe grunnlag for å si det etter bare en dagstur dit, så det kan godt hende øya hadde vist seg å være helt fantastisk hvis vi hadde vært der lenge nok til å bli mer kjent.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-04-20, 20:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
De platser jag tyckt minst om är Pireus och hamnen på Santorini, vilken tur att man bara ska förbi/igenom! .
..och jag är väl konstig men jag gillar Pireus..2 gånger har jag varit där "off season" och det är väldigt vackert att strosa efter den långa kustlinjen förbi de fantastiska småbåtshamnarna!
I februari var vi där i stan och gick uppför de bebyggda kullarna ..och tiillbaks..Massor av härliga små affärer med ost, fisk och frukt.. Torget och gågatorna var riktigt mysiga denna tid på året!
Metrostationen är mycket speciell...Dit åker jag gärna igen!!

Lissi
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-04-20, 20:25
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Lissi, jag tror inte du är konstig och jag vill inte påstå att jag har tittat närmare på Pireus utan tänkte närmast på hamnområdet, du har säkert rätt i att även Pireus har sina smultronställen.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-04-20, 20:35
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sämsta stället i Grekland...?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
. I Rhodos by har jeg bodd minst fire ganger. Begge stedene hadde vi meget vellykkede ferier alle gangene.
Det är lite roligt att du nämner att du tyckte om just Rhodos stad. När folk säger att de inte gillar Rhodos, så brukar de ofta mena just Rhodos stad eftersom de aldrig orkar ta sig någon annanstans på ön än dit charterbussen släpper av dem. Nog sagt om det .
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT