Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2006-02-03, 21:58
kos44s avatar
kos44 kos44 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: GÖTEBORG
Inlägg: 285
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Till KOS sep.okt 88. Sedan var det kört. Vi reser till baks varje år för att hälsa på vänner och bekanta.
mvh.ulf
Svara med citat
  #62  
Gammal 2006-02-03, 22:04
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Rhodos 1981, 17 år og reiste uspesifisert helt alene..."bodde" hver kveld på Playboy disco i Ixia i en uke. 2 mnd. senere reiste jeg alene gjennom Europa på interrailbilett, toget gjennom Jugoslavia hadde både gjeiter og høner ombord og det var ståplass...,fant overnatting i Athen på en sovesal ett eller annet sted, ble bare med et par karer (roomraggere) som fant meg på toget rett før Athen. Fant en metro neste dag som førte meg til Pireus og tok båten derifra ut til Rhodos, buss videre ut til Tholos hvor jeg var 1 1/2 mnd. Selvfølgelig en gresk gutt inne i bildet, Rent a bike på Doretha Beach..

At jeg kunne finne på det og turte.. Min datter på 16 år får aldeles ikke dra på den måten neste år !!
Så ble det ikke mere Rhodos før nå sist sommer... en litt anderledes tur

Ia
Svara med citat
  #63  
Gammal 2006-02-03, 22:25
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 475
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Kalymnos, juni 1997.

Barbro
Svara med citat
  #64  
Gammal 2006-02-03, 22:37
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Rhodos 1981, 17 år og reiste uspesifisert helt alene..."bodde" hver kveld på Playboy disco i Ixia i en uke.
Minns du han som jobbade i pälsaffären ovanpå discot ? Senast i november förra året fick jag höra många roliga historier från hans tid som "Playboy's John Travolta".
Svara med citat
  #65  
Gammal 2006-02-04, 10:57
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Till Kreta 1984,Hersonnisos som då inte var vad det är idag,vi har åkt förbi och sett skillnaden.Det har blivit totalt 12 resor till Kreta hittills.Det blir säkert fler.
bjorn
Svara med citat
  #66  
Gammal 2006-02-04, 12:59
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Men NÄSTAN snöa in på Kalymnos kan man
Det har jag gjort

Riitta

Jodå, det har jag med - egentligen . Jag får nästan dåligt samvete när jag inte åker dit utan till någon annan ö, men Grekland är ju så mycket mer ! Försöker ändå att åka till Kalymnos en gång per år. Men i höst blir det förmodligen Kreta eftersom jag gärna vill åka med min man. Skulle min man inte vilja åka blir det Kalymnos med min kompis istället. I maj ska vi göra en ny ö-bekantskap hon och jag och åker till Karpathos.

Eva
Svara med citat
  #67  
Gammal 2006-02-04, 13:57
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Aten en vecka, flyg till Kreta för ytterligare en vecka, tillsammans med min syster 1974.
Sedan dröjde det till 1991, då blev det Egina och Spetses med min man. Efter det ha det blivit resor en och två gånger per år helst till "nya" öar.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2006-02-04, 15:43
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 294
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Till Rhodos 1979 och sedan var kärleken till Grekland och Rhodos född. Har blivit många resor sedan dess, en och ibland två resor per år . Vi har rest runt på många öar och funnit många pärlor men kärleken till Rhodos den består och är något visst med så på våra resor blir alltid Rhodos den ö där vi avslutar vår semester.

Margaretha
Svara med citat
  #69  
Gammal 2006-02-05, 13:35
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Första turen gick till Rhodos 1984 tillsammans med fem andra unga damer. Mitt bestående minne av denna resa var vilken energi vi la ner på att UNDVIKA den grekiska maten, som i vårt tycke var väldigt underlig. Lyckan var total när vi lyckades hitta en dansk restaurang!!! Fast vi lärde oss faktiskt tycka om gyros, men det var nog mest för att de var så billiga (reskassan tröt nog en aning på slutet och dessutom drabbades vi av flygstrejk när det var dags att åka hem).

Behöver jag ens nämna att jag numera lägger mest energi på att ÄTA grekisk mat och inte alls behöver ha något "svenskaktigt".

Celbe
Svara med citat
  #70  
Gammal 2006-02-05, 17:29
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Rhodos -84...sen har det blivit 9 ggr till, till den underbara ön, men inte det sista till Rhodos.,,
Svara med citat
  #71  
Gammal 2006-02-06, 08:33
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

För drygt 30 år sedan läste jag en helt underbar bok; "Familjen och jag på Corfu" av Gerald Durrell. Den handlade om en familj som lämnade det regniga England och reste till soliga Corfu, någongång på 30-talet, tror jag. Jag bestämde mig att jag bara måste åka dit så snart som möjligt. Samma år tågluffade jag och två kompisar runt Europa, och via Brindisi kom vi till Corfu. En suverän reseupplevelse till en mycket vacker och mysig ö. Det tycker jag fortfarande, men nu har även andra öar tillkommit på min favoritlista. Corfu var dock först!

Bluesea
Svara med citat
  #72  
Gammal 2006-02-07, 10:07
skutt skutt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 4
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Jag och min man tog en 10 dagars semester förra året-05. Vi åkte Direkt från flyget till Piraeus (hamnen), och sen båt till Naxos, där stannade vi i fyra dagar. Sen tog vi båten till Koufonissi och bodde där i 4 dagar. De två sista dagarna tog vi in på svenska kyrkans hotell i Aten mest för att "vara på plats" före hemresan. I år blir det 3 veckors semester och vår första ö blir Milos och se........?
skutt

Senast redigerad av inkfish den 2006-02-07 klockan 10:27. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #73  
Gammal 2006-02-07, 12:05
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Rhodos 1974.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2006-02-07, 16:26
Olsson Olsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Sollentuna
Inlägg: 35
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Kreta (Heraklion) 1978.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2006-02-07, 21:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Första Greklandsresan gick till Kos och Kalymnos 1980 eller 1979. Andra till Kreta 1981....tredje till Corfu 1982...

Eva
Svara med citat
  #76  
Gammal 2006-02-07, 21:56
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Joppan här!

Samma ö som så många andra av er andra:

Rhodos -82 (med tjejgänget)

//Joppan
Svara med citat
  #77  
Gammal 2006-02-13, 12:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Jaha.. det verkade som att det var en god gissning att de flesta besökte de första stora charterresemålen på sin första greklandsresa
Utöver Rhodos, Kreta, Korfu och Kos verkar Aten ligga bra till.
Av Kalimeras medlemmar har 5% svarat och utav dem har 69% besökt någon av de ovannämnda 4 öar först. Tycker också att man kan tyda en del på årtalen... de som har besökt andra öar först är kanske (?)yngre och haft fler alternativ att välja mellan när de startat sitt greklandsresande.
Denna "fakta" kan man lägga i högen för "oviktigt vetande"

Malin - som har brist på aktiviteter.. (är hemma med sjukt barn )
Svara med citat
  #78  
Gammal 2006-02-13, 12:55
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Citat:
Ursprungligen postat av nilam
Jaha.. det verkade som att det var en god gissning att de flesta besökte de första stora charterresemålen på sin första greklandsresa
Utöver Rhodos, Kreta, Korfu och Kos verkar Aten ligga bra till.
Även jag började med Kos. Greklandsintresset föddes dock först efter andra besöket som gick till Kastelli, Kreta.

bosse
Svara med citat
  #79  
Gammal 2006-02-13, 12:56
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Kikh här...

Kreta/Platanias av misstag, jag skulle ju till Ibiza innan jag fyllde 30!!! Bara åldringar på Kreta var min personliga och mycket ovetenskapliga uppfattning. Gissa vem som kom på skam och förälskade mig i ön direkt när jag klev ur planet? För första gången i mitt liv kände jag mig hemma....*suck*...Guuud vad jag längtar hem nu!

Kikh// som f ö fortfarande INTE varit på Ibiza trots att det gått 15 år
Svara med citat
  #80  
Gammal 2006-02-13, 13:04
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Vart i Grekland gick er första grekresa?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh
Kikh här...

Kreta/Platanias av misstag, jag skulle ju till Ibiza innan jag fyllde 30!!!
Kikh// som f ö fortfarande INTE varit på Ibiza trots att det gått 15 år
Och nu är vi nog för gamla för att åka till Ibiza... skämt åsido, men den ön har väl inte det bästa ryktet om sig nu för tiden... det väl går inga charterresor från Sverige längre på grund av all "ungdomsfylla"?
Jag var på Ibiza 1977 innan ön fick "dåligt rykte"...jag var 9 år så något uteliv upplevde jag inte heller

Malin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT