Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2007-08-26, 12:47
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Hjälp behövs nu
Svara med citat
  #62  
Gammal 2007-08-26, 12:59
Lenan Lenan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 13
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

För mig som reser till Grekland om en vecka känns det overkligt att läsa och höra om allt som händer. Samtidigt är det en fascination att internet gör det möjligt att följa allt så intimt och direkt. Det känns som att man är på plats och nästan känner röklukten.
Har ringt SAS och hört om de ställer in flyg, men än finns inga påbud. Inte heller UD avråder än så länge från att resa. Men jag tror, om vi kommer iväg, att det kommer att bli en annorlunda resa än vi tänkt oss.
Tack för alla ögonvittnesskildringar som säger mer än massmedia gör.
Hoppas hjälpen kommer och att bränderna släcks.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2007-08-26, 13:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Karamanlis är inne på att bränderna har politiska motiv. Ber en bön om att det inte ska vara så - och även om att han verkligen har grund för sina misstankar när han går ut med det. Förfärligt att politisera den här tragedin annars.

Grekiska mångkamparen Argiro Strataki tävlar med sorgband i Osaka-VM. Förmodligen gör resten av truppen det också.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2007-08-26, 13:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Lenan Visa inlägg
Det känns som att man är på plats och nästan känner röklukten.
De som flög hem från Santorini i går flög över röken som syntes från flygplansfönstren.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2007-08-26, 13:52
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jag ser på de grekiska nyheterna för tillfället och det är mycket imponerande
att se hur piloterna flyger så lågt att de nästan kommer åt trädtopparna,de
tar verkligen risker och står för hjälteinsatser!!!
Svara med citat
  #66  
Gammal 2007-08-26, 14:27
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

På SVTs sidor kan man se nyheter från Grekland, så fruktansvärt, så sorgligt!

http://mobil.svt.se/svt/road/Classic...3&lpos=extra_0
Svara med citat
  #67  
Gammal 2007-08-26, 15:14
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Karamanlis är inne på att bränderna har politiska motiv.
Politiska motiv eller en sjuk människa. Vad skulle det annars vara? Att någon eller några skulle anlägga 170 bränder för att få bygglov låter inte troligt.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2007-08-26, 15:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Lilian R Visa inlägg
Tydligen finns en lag i Grekland som säger att man får bygga på mark som brunnit. På så sätt går det att få byggtillstånd på mark där det innan brand inte varit möjligt. I Grekland lär det ha varit debatt i åratal om att lagen ska ändras men det finns stora intressen i detta och lagen finns kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Dezzo Visa inlägg
Costas Karamanlis tror att bränderna är anlagda. Snart är det val i Grekland också så edt kanske finns en koppling mellan det. Jag ber att det hela slutar.
Citat:
Ursprungligen postat av Zanét Visa inlägg
Enligt sambon är det inte alldeles ovanligt med anlagda bränder och en av anledningarna är för att få byggtillstånd och/eller för att kunna skaffa får och getter. //Zanét
Det är ju fruktansvärt det som händer. Det brukar ju alltid brinna i Sydeuropa på sommaren, men inte i den här omfattningen. Och det har väl varit rätt klart under många år att en viss del, dock inte alla bränder är anlagda. Just för att det är enklare att komma åt att köpa loss mark som brunnit. Man "passar på" att tända på när det ändå brinner i närheten. Så det är inte "vanliga" pyromaner utan människor som drivs av ekonomiska motiv. Sedan får man ju hoppas att det inte dessutom ligger politik bakom.

Men man har exakt samma problem i Italien med anlagda bränder. Fast där tror man att det är den organiserade brottsligheten som ligger bakom.

Citat:
Ursprungligen postat av mkall Visa inlägg
Vad innebär det att det är undantagstillstånd i hela grekland? Ska till Kefalonia på Onsdag.
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det innebär i korthet att ordinarie lagar och föreskrivter inte gäller, all kraft och samhällsinsatser är inriktade på katastrofen, men kan m.a.o. inte förvänta sig att allt fungerar som det brukar, tex, vattnet och strömmen stängs av osv.// Helén
Undantagstillståndet i Grekland infördes för att det gör det lättare för staten att få loss olika resurser. Både ekonomiska och organisatoriska. Men i ett sådant här läge påverkar det övriga samhället ytterst marginellt.

Peter
Svara med citat
  #69  
Gammal 2007-08-26, 16:19
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Agda skrev
Har du haft problem med el,vatten och kontakten med fjärrdatorn? Här är det ingenting som fungerar som det skall!

Stömmen går av och på,vatten har vi haft än så länge.
Men brandlukten och brandröken ligger tät i luften.Solen ser man knappt.
Undrar oxå om det är farligt att inandas röken,huvudvärk får man.
Var på stranden nyss och det är jättedisigt av rök.
Hoppas detta tar slut nång och att skyldiga får sina straff.
Anneli
Svara med citat
  #70  
Gammal 2007-08-26, 17:50
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
Det betyder bl.a att lokala myndigheter får utökade befogenheter.
Jag menar vad innebär undantagstillståndet nu konkret i Grekland. Att lagar sätts ur spel kännner jag till och att regeringen i Sverige inte har den möjligheten att utlysa undantagstillstånd.

Senast redigerad av Carina den 2007-08-26 klockan 17:53.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2007-08-26, 18:25
dimitriss avatar
dimitris dimitris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Grekland, Athens
Inlägg: 419
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Nu hotas Olympia av storbränderna.

Titta på den här video:
http://news.bbc.co.uk/player/nol/new...&news=1&ms3=14
Svara med citat
  #72  
Gammal 2007-08-26, 18:53
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av dimitris Visa inlägg
Nu hotas Olympia av storbränderna.
Ja, och kulturministern är på väg dig nu för att få överblick och att försöka rädda det värdefullaste.

De säger att bränderna minskat men det vete sjutton - kanske är jag "färgad" av för mycket grekiskt tv-tittande dessa dagar - där är det ju reportage om bränder oavbrutet.

//Zanét
Svara med citat
  #73  
Gammal 2007-08-26, 19:20
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Att någon eller några skulle anlägga 170 bränder för att få bygglov låter inte troligt.
Nej, inte att en person skulle anlägga alla 170 men för mig låter det troligt att flera enskilda sett en möjlighet att tjäna pengar på bränderna. Får man bygga på sin svedda mark kan man sälja marken till investerare som vill bygga på marken. Om bränderna är anlagda kan det ju bara finnas två motiv som jag ser det, antingen sjukdom eller pengar, och att 170 personer skulle blivit väldigt sjuka samtidigt verkar osannolikt.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2007-08-26, 19:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Jag menar vad innebär undantagstillståndet nu konkret i Grekland.
Detta är vad Karamanlis själv har sagt enl olika medier och som jag citerade här ovan.

Citat:
Undantagstillståndet i Grekland infördes för att det gör det lättare för staten att få loss olika resurser. Både ekonomiska och organisatoriska.
Undantagstillstånd kan införas lokalt, eller nationellt, vid olika tillfällen som attack från främmande makt, terroristangrepp, statskupp, upplopp, allvarliga strejker eller andra händelser som riskerar att skada samhället. Det kan även göras vid naturkatastrofer och dyligt som i det här fallet. Det ger bl a staten rätt att beordra brandkår, militär och andra resurser på ett sätt som staten inte kan göra i normala fall.

Grekiska staten har tydligen även ekonomiska tillgångar som är låsta och inte får användas utom i ett nödläge där undantagstillstånd har utlysts. Jag kan tänka mig att man vill komma åt dessa pengar nu för att betala för alla insatser som gjorts och för att hjälpa alla som drabbats. Jag läste att det var 9000 brandmän och 1500 soldater som höll på nu.

Men det Grekiska samhället i övrigt påverkas inte i det här fallet. Och du kommer inte att märka av att det råder undantagstillstånd. Det är enbart vid direkt samhällsfara som man kan beordra militär och polis att göra personkontroller, utfärda utegångsförbud osv. Men det är ju inget som är aktuellt nu.

Sedan råder det en viss begreppsförvirring. Vissa säger undantagstillstånd och andra katastroftillstånd. Och visst är det en katastrof men om jag förstår det hela rätt så är det undantagstillstånd Karamanlis menar. Det är en juridisk term för statsmakten att ta kontroll, där katastroftillstånd egentligen bara fysiskt beskriver en situation och inte, så vitt jag vet, har någon egentlig juridisk betydelse.

Peter
Svara med citat
  #75  
Gammal 2007-08-26, 20:03
Dezzo Dezzo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 90
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Måste bara rensa huvudet lite. Tycker att allt det här som har hänt Grekland är hemskt. Har tittat lite på grekisk tv idag och många där säger att bränderna är anlagda. Vet inte själv om man ska tro på det eller ej. Snart är det val i Grekland och det är kanske det som e anledningen till alla bränder. jag hoppas att det hela tar slut snart och jag ber till er alla i Grekland. Har min släkt där nere o jag ber till er med.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2007-08-26, 20:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Detta är en oerhörd tragedi. På nyheterna nyss sa man att "halva Grekland" brinner. Det har tydligen tagit fart igen på vissa ställen...

Det är en oerhörd tragedi att så många har förlorat sina liv och att så många egendomar, hus och hem, åkrar, olivträd och djur har försvunnit på detta sätt. Det kommer att drabba delar av Grekland mycket hårt ekonomiskt under lång tid framöver. För att inte tala om hur det drabbar människorna som råkat så illa ut.

Det är dubbelt tragiskt att detta till viss del har orsakats av vissa människors girighet. Personer som utan hänsyn till andras liv och egendom aktivt ökar brändernas omfattning. Jag förstår inte hur man kan göra så i ett land som redan innan har stora svårigheter med bränder. Måhända är jag klent begåvad men det övergår mitt förstånd.

Jag har i mitt umgänge med Greker förstått att man sällan har försäkringar för olika saker som hus, hem och bil. Bara det nödvändigaste och då så lite som möjligt. Så detta är ju en total katastrof för många.

Men det finns en liten ljusning. Karamanlis har sagt att Grekiska staten skall ersätta de som drabbats. Och visst går det att bygga upp nya hus, återställa mark och återplantera träd. Men det tar tid. Lång tid. Och hur ersätter man alla saker och minnen från ett helt liv som brunnit upp?

På nyheterna visade man en gammal Grekisk kvinna i huckle som skulle evakueras i en buss. Hon tittade knastertorrt och utan en reaktion in i kameran och sade: Mitt hus brinner strax upp.

Jag kan inte ens börja försöka beskriva vad jag kände i det ögonblicket.

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-08-26 klockan 20:32.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2007-08-26, 20:57
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Men det Grekiska samhället i övrigt påverkas inte i det här fallet. Och du kommer inte att märka av att det råder undantagstillstånd.
Peter
Jo nog märks det att det är undantagstillstånd i landet och runtomkring oss, tro inget annat! I morgon kommer det säkert att märkas ännu mer tex att resurser tas från tex sjukvården, polisen m m.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2007-08-26, 21:05
Ringborgs avatar
Ringborg Ringborg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 32
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

På nyheterna visade man en gammal Grekisk kvinna i huckle som skulle evakueras i en buss. Hon tittade knastertorrt och utan en reaktion in i kameran och sade: Mitt hus brinner strax upp.

Jag kan inte ens börja försöka beskriva vad jag kände i det ögonblicket.

Peter
Många gamla greker har varit med om mycket. Förlorat sitt liv flera gånger om och fått börja om. Det är vetskapen om många grekers svåra livsförhållanden som bidrar till att jag känner mig mycket mycket ledsen just nu. De har fått vara med om så mycket. Det här är verkligen en tragedi av stora mått ...
Svara med citat
  #79  
Gammal 2007-08-26, 21:47
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Du är inte ensam om att känna dig ledsen.......
Här är vi alla ledsna,vi ser vad alla dessa bränder lämnar efter sig.
Stämmingen överallt är väldigt dyster.Det ju landsorg i 3 dagar.
Det är bara så fruktansvärt.Man kan inte fatta allt detta.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2007-08-26, 21:51
Periyalis avatar
Periyali Periyali är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 9
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Är det någon som vet vilka platser som är drabbade utöver de som nämnts i media?? Funderar mest på Koroni-Methoni-Finikounda ...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT