Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-24, 22:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

1 Vilken ö vill du inte åka tillbaka till?

2 Vilken ny ö står överst på din måstelista ?

3 Vilken ö borde du säkert se nån gång men den lockar dig ändå inte särskilt?

OBS Med ö avses även "resmål på fastlandet"
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-24, 22:23
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Mina svar är:

1 Poros
2 Folegandros
3 Kreta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-24, 22:39
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

1.Lesvos
2.Milos
3.Naxos

//PO
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-24, 22:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
1.Lesvos
Varför? Den lockar mig när andra skriver om den...

(bara nyfiken)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-24, 22:46
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Det är inget fel på Lesvos men om jag ska gradera de öar jag besökt så hamnar den nog där. Ön är ganska alldaglig och lite "Örnsköldsvik" allting finns och funkar men det var ändå något som saknades. Vi var där samma tid som Anna Lind knivmördades och det gör nog inte saken bättre.

//PO
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-24, 22:52
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Vårt svar:
1.Andros
2.Chios
3 Kreta

bopia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-24, 22:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

*Örnsköldsvik, det är noterat*

Tack! Alldaglighet kan jag gilla. Kul att höra.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-24, 22:58
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

1. Symi
2. Samos (i september)
3. Merkelig spørsmål som jeg ikke helt skjønner. Jeg reiser dit jeg har lyst, og føler ikke noe press til å besøke bestemte steder jeg "borde se", selv om jeg har skjønt at noen steder åpenbart har høyere "snob value" enn andre.


PS Hva er alldaglighet? Et uttrykk jeg ikke kjenner ...

Senast redigerad av JohnS den 2007-07-24 klockan 23:03.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-24, 23:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
selv om jeg har skjønt at noen steder åpenbart har høyere "snob value" enn andre.
Snobbvärde har jag inte ens funderat över. Vad jag menar är öar som så många gillar, och som beskrivs så positivt att jag också borde känna mig lockad - men ändå inte gör det.

Vill du förklara vad du inte gillade med Symi? Är bara nyfiken. Jag har varit där många gånger och älskade ön - DÅ - men i dag kan jag också se att där finns mycket som kan avskräcka.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-24, 23:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Citat:
Ursprungligen postat av bopia Visa inlägg
Vårt svar:
1.Andros
Blåsten? Har hört folk som iofs gillat ön men som fått spader på att där ofta är så blåsigt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-24, 23:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Tänkte inte svara först, för för det första så är jag ju ingen återvändare så det skulle nästan bli alla öar jag varit till på fråga 1, och för det andra så står två öar överst på min måstelista och det gör de för att jag redan har bestämt att åka dit i september och för det tredje så kan jag inte komma på någon sådan.

Men om jag ändå ska försöka välja något att svara så blir det

1. Skopelos är nog den som det är allra minst troligt att jag åker tillbaka till.
2. Serifos och Milos, och dit ska jag som sagt om några veckor.
3. Det skulle vara "resten av Rhodos" då...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-24, 23:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
PS Hva er alldaglighet? Et uttrykk jeg ikke kjenner ...
Vardaglig, blek, inget som utmärker sig, beige... Är du med?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-24, 23:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Hva jeg ikke likte med Symi? Ingen verdens ting egentlig. Jeg syntes Panormitis-klosteret var flott, og hadde en meget hyggelig prat med bakeren der. Byen var trivelig, vakker nesten, selv om den var en utpreget turistfelle, med salg av badehåndklær formet som norske flagg og ellers alt som hører til. Det var ingenting galt med Symi, tvert imot, men jeg syntes at etter et par dager der var jeg rett og slett ferdig med øya.

Det er umulig å si noe fornuftig om hvorfor ei øy appellerer til meg mer enn en annen. Lesvos er for eksempel ei øy jeg vet jeg MÅ tilbake til, hvis jeg lever og har helsa som vi tilårskomne pleier å føye til . Hvorfor?? Jeg kan ikke forklare det. Var det måten fiskerne hilste på meg når jeg møtte dem på gaten, etter at jeg hadde hatt kaffe på stamstedet deres et par dager? Folkelivet i Mytilini by? Michael som var mer enn ivrig etter å lære meg hvordan man fileterer sardheles pastres, og som var meget stolt av sin elev da jeg demonstrerte for mitt reiseselskap dagen etter? Kvinnekollektivet som hadde hummer og spaghetti bak disken til dem som visste, og spurte etter det, men ikke på menyen? Eller var det Maria, som på sitt entusiastiske vis forklarte meg om sine utviklingsplaner for sitt hotell, og var ivrig etter å høre hva jeg mente om både fiskedammen og de store langtidsplanene?

Jeg har hvertfall kommet til at når jeg faller for ei øy, har det mer med mennesker enn med natur, kulturminner, blå dører eller "mysighet" å gjøre.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-24, 23:22
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Det knepiga med sådana här listor är att vi har så olika preferenser, Jag gillar Leros för bla. den goda maten och andra ogillar den för dess historia med politiska sinnessjukhus. Naxos och Kreta är så bra och mångsidiga att de överfylls av turister och då vantrivs jag.. osv.

Jag tror man måste speca mera typ: Var finns den bästa tsatzikin, stranden eller musiken?

//PO
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-24, 23:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Byen var trivelig, vakker nesten, selv om den var en utpreget turistfelle, med salg av badehåndklær formet som norske flagg og ellers alt som hører til.
Det kan jag gott förstå. Hade jag kommit till Symi för första gången i dag hade jag inte kunnat se förbi det där. Men när man hänger länge på en ö som förändras gradvis från år till år - då ser man ändå sin gamla kärlek bakom allt turistkramset.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-24, 23:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Jag tror man måste speca mera typ: Var finns den bästa tsatzikin, stranden eller musiken?
Då måste man ju tänka. Jag tänkte mer om ett slött tidsfördriv i regnet.

Fast det du skriver skulle också vara en kul trefrågorstråd
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-24, 23:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Gör det något att vi har olika preferenser då? Man kan väl respektera varandras olika preferenser och se det hela för vad det är, en ganska meningslös lista men ändå en kul grej om man råkar vara på det humöret!

Och förresten så har vi ju olika preferenser för allting, även för hur en bra tzatziki är! För att inte tala om stränder och musik.. Så inte vet jag om jag tror att det skulle bli mindre knepigt.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-24, 23:33
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Jeg er enig med Elisabeth. For meg betyr ikke strendene et dugg, (bortsett fra som ren naturopplevelse da) jeg bader kanskje et par ganger på høsten, og sjelden på våren. Benkene man kan sitte å lese på ved stranden er viktigere for meg. Ikke er jeg spesielt musikalsk heller. så da er det maten igjen, og selv om den er viktig, har den aldri vært noe argument når det gjelder å vurdere hvilken øy man har likt eller mislikt.

Jeg synes totalopplevelsen av det enkelte sted, og hva de forskjellige legger vekt på som elementer i dennee, er det mest interessante å få vite mer om.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-24, 23:41
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det kan jag gott förstå. Hade jag kommit till Symi för första gången i dag hade jag inte kunnat se förbi det där. Men när man hänger länge på en ö som förändras gradvis från år till år - då ser man ändå sin gamla kärlek bakom allt turistkramset.
Jeg vet! Mange som kommer til Chania eller Rethymnon, Kreta, som et eksempel, ser bare turistkramset, innkasterne i havnen, turistbarene, og konkluderer med at ikke bare Chania, men hele Kreta er overturistifisert. 300 meter inn fra hovedgaten i begge byene er det en helt annen verden, som man ikke oppdager før man har gått hovedsporet hvor alle de andre går noen ganger, og begynner å lete etter nye steder. Jeg kan godt tenke meg at jeg gjør meg skyldig i den dsamme "synd" når det gjelder Symi, men når man reiser derfra, sitter man igjen med et inntrykk, riktig eller feil beror kanskje på rene tilfeldigheter, hvor man gikk eller ikke gikk.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-24, 23:55
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Vilken ö? *tidsfördrivtråd*

Åsiktsfrihet är väldigt viktigt enligt min åsikt, tycker ni annorlunda är det alltså helt ok för mig.

//PO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT