Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-03, 16:42
Ylva Ylva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Vi planerar ett mellanspel på fastlandet mellan en vecka på Karpathos och en vecka på segelbåt som utgår från Lavrion. Ankommer med flyg från Karpathos till Aten en torsdag i slutet av september och ska vidare från Lavrion på lördag eftermiddag. Hittills har vi funderat över två alternativ: Bo i och upptäcka Lavrion två nätter eller bo i och upptäcka Aten två nätter. Jag har inte varit i Aten tidigare men har tidigare känt att jag nog skulle vilja upptäcka staden under "riktig" lågsäsong, kanske en tidig vårresa.

Någon som har några goda råd eller tips på andra orter värda att upptäcka på bekvämt avstånd till och bra kommunikationer med Lavrion och Aten?

Hur är det med boende i Lavrion, är det månne någon som har tips på ett vettigt boende? Hur är prisnivån jämfört med Aten? Finns där gott om rum/hotell eller behöver man förboka? Tillgång på bra boende och prisläge är en av de saker som påverkar valet var vi kommer spendera dessa dagar

Var skulle du ta mellanspelet; Aten, Lavrion, annat alternativ...?

/Ylva, förvirrad
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-04, 10:30
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 459
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Jeg ventede på færge i 3 timer i Lavrio sidste sommer og kan kun sige en ting. Vælg Athen!
Hilsen Susie
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-04, 10:39
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Jag har ingen erfarenhet av Lavrion, men med ankomst till Aten torsdag och avresa från Lavrion lördag, så skulle jag inte välja ett tredje alternativ - skulle tycka det blev stressigt. Själv skulle jag älska att gå på upptäcksfärd i Aten ett par dagar i slutet på september!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-04, 15:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Jag skulle rekommendera att åka till Varkiza, mitt emellan Aten och Lavrio.. Åka direkt ner till Varkiza från flygplatsen för att hinna få en fin kväll i den mysiga "byn"..där finns fint bad och trevliga promenadstråk och små tavernor...lite eftersäsong är det men jättefint!!!..Jag var själv där i sept-okt för 6 år sen och där var jättemysigt! Så kan ni ju om ni vill åka vidare på fredagseftermiddagen/kvällen i tid för att stanna vid Kap Sunio och se den fantastiska solnedgången vid tempelruinen där...Kom före kl 18 och sitt med pcnic och vänta in solens nedgång! FANTASTISKT!!! Så kan ni komma till Lavrio på fredagskvällen (eller sova över någonstans på vägen)för att i lugn och ro strosa runt där på kvällen och sen ha en lugn avstressad dag att invänta avfärden därifrån....Jag skulle själv känna mig stressad av att FÖRSTA GÅNGEN i Aten bara ha drygt ett dygn på mig........Det är för lite tid att hinna se mer än något lite...Men det är ju så olika hur man upplever detta...

Detta var bara ett tips.....Du får säkert fler!

Lisa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-06, 10:35
Ylva Ylva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 25
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Tack för tipsen! Nu har vi lite att fundera på Varkiza har jag läst om i andra sammanhang också... låter lockande

Men är det inte någon som bott i Lavrio och kan säga nåt om hur det är?

/Ylva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-06, 10:51
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Men är det inte någon som bott i Lavrio och kan säga nåt om hur det är?

/Ylva[/QUOTE]

Det är ju ett par som bor permanent i Lavrio de flyttade ner för någon månad sedan! Hon kallar sig aire här på Kalimera!
Annars instämmer jag med de övriga Lavrio är ingen hit. Varkiza är ett bra val eller om du vill åt andra sidan Rafina, Nea Makri? toppen

Camilla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-06-13, 20:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Nu väcker jag liv i en MYCKET gammal tråd på Kalimera via Google

Läste Jannes guider om Kithnos och Kea från Mera Kalimera CD:n och såg i guiden om Kea att där fanns hotell i Lavrio...
Men detta stämmer tydligen inte idag...Så himla synd Det hade ju varit perfekt att ha en sista övernattning där innan avfärd hem... Nu får vi ta bussen till flygplatsen och sen bo även sista natten på Peris...
Visst är det väl ändå konstigt att det inte finns någon slags övernattning i ett samhälle där det ändå går en del båtar ut till Kykladerna
Eller kan man tänka sig att det finns privatrum??? Jag har letat på Lavrios hemsida men den är på grekiska och jag hittar inget om boende. Min grekiska är kanske för torftig.... Någon här som varit i Lavrio sista året som vet???

Lissi

ps..Jo jag vet att jag redan rekommenderat Varkiza i en tråd ovan.... Är fortfarande ett alternativ....

Senast redigerad av Lissi den 2009-06-13 klockan 20:47. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-06-13, 21:08
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

Hej !
Vi råkade ut för "Hotellbrist" i Lavrio för en 5-6års sedan.
Då kom vi med båt från Kythnos. En taxi fanns att tillgå. Den fick vi dela med andra.
Blev körda till ett hotell i grannskapet.

Nu visade sig att det hotellet var fullbelagt !

Det slutade med att vi fick ta en annan taxi till Aten för att hitta hotell .
Allt detta skedde på natten , vilket innebar att vi fick ta vad som fanns.
Ett dubbelrum ā 1500:- !
Men då ingick transfer till flygplatsen !!!

Nog aktar jag mig för Lavrio i fortsättningen.

/ Tom som åker till Kapsali / Kithira i morrnbitti.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-06-13, 22:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Söker goda råd om mellanspel på fastlandet

[quote=Tom;170691/ Tom som åker till Kapsali / Kithira i morrnbitti. [/quote]


..ja Kapsali som vi aldrig fick uppleva då vår bokning bara försvann....

Fast livet är ju inte slut än

Ha det så himla JÄTTEBRA!!!!!

Lissi och Claes
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT