Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-05, 14:03
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jeg mener fortsatt at lovgivningen og et fungerende innkrevingssystem
m å komme først - alle land trenger inntekter - og Hellas har simpelthen ikke råd til å vente på holdningsendringer. Ok, innrømmer at skattene her hjemme, særlig de indirekte, kan kjennes 'sure og dels for høye' . Men man slipper ikke unna .
Hellas har jo gjort et forsøk på å innhente utenlandsk skatteekspertise - som rant ut i sanden, dessverre. Synes dette forklares enkelt i artikkelen carpelux har linket til. Der Mats Sjøstrand forteller om sitt engasjement; 10 besøk fra 2013 - 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av carpelux Visa inlägg
Ett annat läsvärt inlägg i DN som belyser lite av vilka problem som finns med indrivningen av skatter.
http://www.dn.se/nyheter/forre-skatt...-skatteverket/
Har kopiert litt derfra
– Det spelar inte någon roll vad långivarna kräver om skattefrågorna. Myndigheten är i mycket sämre skick än vad världen tror, säger Mats Sjöstrand.
Sommaren 2013 blev han kontaktad av den internationella valutafonden, IMF, och ombedd att ingå in en grupp rådgivare som skulle hjälpa den nya grekiska skattemyndighetens chef. Mats Sjöstrand och en irländsk kollega, med tillsammans 80 års erfarenhet av skatteindrivning, var det internationella inslaget i stödgruppen. Tre grekiska experter fanns också med.
– Uppdraget var att stödja chefen som skulle göra en modernisering av myndigheten, berättar Mats Sjöstrand.
– Vad vi fick se var att situationen i landets skatteförvaltning var långt sämre än vad IMF hade trott. Att korruptionen var utbredd var väl känt men att kompetensen saknas är inte lika känt, fortsätter han.

Han ser ellers ut til å mene at man går for fort frem; modernisering av skattevesenet krever tid. Tankevekkende for øvrig at Sjøstrand avslutningsvis også uttrykker at det kan virke som myndighetene venter på at noe skal skje, helt av seg selv.

Senast redigerad av malou den 2015-07-05 klockan 14:32.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 14:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Bloggen Politik i Grekland skriver om folkomröstningen idag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 15:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Jada, det trengs skattereformer. Men husk også at det fleste grekere i middel- og arbeiderklassen har betalt den skatten de er avkrevd. Noen av innleggene her tyder på at skribentene mener alle grekere er skattesnytere. Gjennomsnittlig betaler grekerne over 22 prosent skatt på private inntekter, omlag 90 prosent av den ubetalte skatten skyldes en liten gresk elite. (Kilde i forrige tråd om krisen.)

Så til dette hyggelige forslaget fra en nordmann:

- Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland (SPU), henvender seg til kreditorene som sitter på til sammen 400 millioner dollar i greske statspapirer. Norge tilbyr å betale 200 milliarder dollar for disse fordringene, det vil si halv pris. Deretter går vi til Hellas og sier at vi slår av ytterligere 50 milliarder dollar. Den gjenværende gjelden på 150 milliarder dollar må grekerne tilbakebetale til oss nordmenn, foreslår Professor på BI, Arne Jon Isachsen.

BI-professoren foreslår at grekerne betaler oss tilbake over en 20-årsperiode, med en rente til fire prosent. For Hellas som har en gjeld tilsvarende 175 prosent av Bruttonasjonalprodukt (BNP), er gjelden dermed kuttet ned til tilsvarende 60 prosent av BNP.

http://www.nettavisen.no/na24/bi-pro...422806715.html
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 15:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Malou - jag säger inte emot dig. Men jag menar att det behövs både och. Systemet blir helt enkelt effektivare om man inte försöker smita undan det.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 15:42

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Malou - jag säger inte emot dig. Men jag menar att det behövs både och. Systemet blir helt enkelt effektivare om man inte försöker smita undan det.

Det tenkte jeg overhodet ikke på. En diskusjon og meningsutveksling er positivt. Og mitt perspektiv på rekkefølgen er en 'arv' fra min første metodeforeleser - v i var uenige. Men hun lærte meg å lese stortingsmeldinger, gå på høringer, tenke historisk perspektiv på diverse saker. Og jeg 'så lyset' etter hvert; eks. kvinnepolitisk og på andre områder ville lite skjedd om det skulle berodd på holdningsendringer.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 15:53

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så til dette hyggelige forslaget fra en nordmann:

- Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland (SPU), henvender seg til kreditorene som sitter på til sammen 400 millioner dollar i greske statspapirer. Norge tilbyr å betale 200 milliarder dollar for disse fordringene, det vil si halv pris. Deretter går vi til Hellas og sier at vi slår av ytterligere 50 milliarder dollar. Den gjenværende gjelden på 150 milliarder dollar må grekerne tilbakebetale til oss nordmenn, foreslår Professor på BI, Arne Jon Isachsen.

BI-professoren foreslår at grekerne betaler oss tilbake over en 20-årsperiode, med en rente til fire prosent. For Hellas som har en gjeld tilsvarende 175 prosent av Bruttonasjonalprodukt (BNP), er gjelden dermed kuttet ned til tilsvarende 60 prosent av BNP.

http://www.nettavisen.no/na24/bi-pro...422806715.html

Men kunne vi ikke bare gitt bort pengene, da? Likevel - et positivt forslag fra finanssiden. Kan hende står det opportunister i kø for å tjene seg rike på statsgjelden, som i k k e har tenkt å gi rabatt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 16:04
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Det tenkte jeg overhodet ikke på. En diskusjon og meningsutveksling er positivt. Og mitt perspektiv på rekkefølgen er en 'arv' fra min første metodeforeleser - v i var uenige. Men hun lærte meg å lese stortingsmeldinger, gå på høringer, tenke historisk perspektiv på diverse saker. Og jeg 'så lyset' etter hvert; eks. kvinnepolitisk og på andre områder ville lite skjedd om det skulle berodd på holdningsendringer.
Nej gud, det är klart att enbart attitydförändringar inte räcker när det gäller att åstadkomma strukturella reformer. Både det och effektiva system tror jag på.

(En mindre korrupt statsapparat hade nog varit ett av de möjliga sätten att förändra attityden till att betala skatt. Att man kunnat "köpa" statliga, lönsamma jobb tiil familj och släktingar genom att rösta på rätt politiker skapar varken effektiv förvaltning eller förtroende för den. Och motsvarande på kommunal nivå, det verkar ibland vara ett jäkla svansande för borgmästaren som avgör vilka som får tillstånd till olika verksamheter ... Vem känner sig motiverad att betala skatt i ett sådant system?)
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 16:42
Kalimeras avatar
Admin

Jag har en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".

Senast redigerad av Kalimera den 2015-07-05 klockan 19:10. Anledning: Missade ett ord
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 16:59
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland?
Precis så känner jag med
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 17:06
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Jag förstår inte helt den uppenbara vrede som kommer till uttryck i tråden. Det är lätt att få intrycket av att det grekiska folket stjäl de sista korvörena från envar. Och mot det ska vi skydda oss genom att bistå med fogdar och indrivare för att de - grekerna - ska lära sig hur ett civiliserat samhälle fungerar och därtill har en befolkning som lever i största välmående på alla sätt.

Jag tror att det är betydligt mer komplicerat än att kräva att alla ska rätta in sig i vårt led. Bästa indikation om det får man om man tar sig tid och med inlevelse lyssnar på vad en äldre grek har att berätta om sin historia - vad som har hänt under bara dennes levnads dagarunder de senaste 80 åren och sedan jämföra med vår egen historia. När jag gjorde det öppnades ett helt annat perspektiv på Grekland.

Och beträffande skattekontroll. Om jag inte begär kvitton vid köp av vad det vara må i Grekland, så begår jag en olaglig handling liksom den som säljer. Utan kvittonhantering kan man knappast begära en bra skattekontroll eller för den skull - förfasa sig över den. Än värre blir det när det kommer uppmaning om att inte begära kvitto.......Kan man säga att man är delansvarig? Min spegelbild säger mig att jag har det!
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 17:12
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Jag en stort klump i magen. Vad ska händai med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Inget ont som inte har något gott med sig, så jag tror och hoppas detta för med sig en uppvaknande demokratisk stasapparat i landet som är kapabel att hantera stålbadet som landet har att hantera. Det blir inte lätt oavsett utgång i detta spektakel till folkomröstning, hoppas man finner fram till koncensus både inrikes och utrikes oavsett utgång. Det behövs......
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 17:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Ja, tycker man har gått med den där klumpen i magen hela veckan. Oron har lagt locket på och dämpat den vanliga vardagsglädjen väsentligt. Men en bra sak med allt detta har ändå varit att strålkastarna satts på de värst påverkade av krisen (vet att jag tjatar om det men jag tycker det är så otroligt viktigt) Nu har hela världen fått se hur de faktiskt har det. (Tidigare har det varit mest politik och krassa siffror i staplar eller diagram.) Och deras situation har ju sett likadan ut mer eller mindre hela tiden sedan åtgärdsprogrammen infördes. För dem har det varit samma oro hela vägen. Vi får inte glömma det i all sorg över den situation som är nu. För deras skull så måste något förändras.

Jag försöker trösta mig själv och framför allt mina grekiska vänner med att det kan komma något bra ur detta på sikt. På lång sikt. Vad och på vilket sätt vet vi ju inte men oavsett vilken sida som "vinner" omröstningen så tror jag ändå att den (och all publicitet från media) kan sätta ny press på Trojkan att gå Grekland till mötes i de sociala frågorna. Och det känns som väldigt viktigt oavsett vilken "sida" man nu står på.
Men ont i hjärtat gör det när Grekland gråter.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 17:38
inkfishs avatar

Citat:
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Samma här. Jag hade velat vara där idag, på någon plats där jag känner folk, och få reaktioner och förklaringar på vad som händer.

Men jag är en dysterkvist och något bra tror jag att det dröjer länge innan vi ser. Det blir fortsatt skittufft för Grekland, hur det än går idag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 18:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Jeg deler både den vonde klumpen i magen, og det inderlige H Å P E T ....!

- føler meg utmattet etter de siste ukene... j e g gjør det, som sitter her i nord og har det så g o d t, men med et hjerte som blør for Hellas ....,
hvordan har d e det da. våre venner greker*ne, som står midt oppe i det..

Jeg beundrer engasjementet til dere som har skrevet i tråden, så mange tanker/betraktninger/meninger og ikke minst alle interessante linker
Takk til alle, også til de jeg ikke føler jeg er "helt på linje" med, uansett har vi vel det felles i dag, en frykt... og et håp...
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:01
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Instämmer med dig helt och hållet
Lena och Janis
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:23
Kalimeras avatar
Admin

Det lutar mot ett nej.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:32
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Det lutar mot ett nej.
...senaste siffran jag sett från Grekland 59,7 för OXI (nej) ej verifierat...
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:37

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Takk til alle, også til de jeg ikke føler jeg er "helt på linje" med, uansett har vi vel det felles i dag, en frykt... og et håp...

Gode ord. Frykt og håp, sånn er det. Men også et snev av optimisme.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 20:26
Kalimeras avatar
Admin

Som det ser ut nu så verkar NEJ få 60 %. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det är i alla fall bättre än om det slutade jämt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 20:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Har gått med klump i magen i så många år nu!
Nej sidan verkar väga mer!
Få se hur det blir nu,allt är så ovanligt lugnt överallt här ;-)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.