![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Säger bara det samma
![]() ![]() Allt här funkar som vanligt,har varit här sen 23 februari och tagit ut pengar,betalat med kort. Senast nu i veckan var vi på Hydra och Poros och betalade med kort. Kanena problima! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Som alla säkert känner till cirkulerar det rykten om att det är svårt att ta ut pengar ur bankomaterna i Grekland. Vi har fått många mejl från oroliga resenärer, och frågan om kontanter är en av de vanligaste i vårt forum. Ryktet är falskt. Det går att ta ut pengar ur bankomaterna. Inte en enda av våra läsare – och Kalimera har väldigt många läsare – har rapporterat problem med att ta ut pengar. Snarare är det tvärtom: många skriver att det inte är några som helst problem. Bara så ni vet. |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() Kan man ta ut pengar i ut tagningsautomater? Ska man ta med sig Euro från Sverige? Tacksam för svar är Sven och Ann ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det går utmärkt att ta ut pengar ur automater där nere. Det är bara Forex som sprider andra rykten (så att fler ska växla hos dom). Dessutom bättre kurs från automaterna.
|
|
|||
|
|||
![]()
Inga problem att ta ut pengar från bankautomater på Samos eller ngn. annan ställe heller. Kom 6 dagar sedan hem frå 22 dagars semester på Samos, Ikaria och Athen, på alla ställen funkade automaterna utmärkt. Tog ut pengar 4-5 gånger under resan.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Kom hem från Naxos i lördags. Inget problem att ta ut pengar via bankomat. Var där i 16 dagar och vi tog ut pengar vid ett flertal tillfällen. Hörde inte heller något prat om att det skulle varit problem tidigare i år. Att betala med kort på biluthyrning, biljettförsäljning osv var inte heller något problem. För övrigt var det lika fint som vanligt på Naxos, dock färre turister. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej.
Var på Egina 4 veckor i juni. Tog ut i ATM, betalde med kortet i Supermarketen, och betalade med kort på Tavernana i Perdika. Inga problem med kontanter under Juni-månad. Hälsar Ulf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ingela |
|
|||
|
|||
![]()
Hemkomna från Tinos idag och där är det inga problem med att ta ut pengar eller använda kort på de ställen det alltid gått förut. Båtbiljetter kunde vi inte handla på kort, men det har vi inte kunnat förut heller. Jag har tagit ut 400 euro 2 ggr och betalade enligt mitt bankkonto 3519 kr första uttaget och 3480 kr andra uttaget då tydligen kursen var bättre.
Hade jag inte innan vetat om grekiska krisen så hade jag inte märkt av den annat än att det var färre turister än 2008 och 2009 då vi var där samma tid. Lissi - som lämnade Aten i 40- gradig värme på förmiddagen och kom till Kalmar med 15 grader och ösregn. BRRR! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() När det gäller kontanter i Grekland så har inte vi heller haft några som helst problem med att få tag i dem. Jag tog ut på Koufonisi och det gick finfint. Dessutom konstaterade vi att det numera finns en bankomat på Schinousa! ![]() MVH zakka som längtar tillbaka!!!!!! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén- som efter det "skräckåret" med bankomatstrul numera reser med både VISA- och Mastercardkort |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Nyss hemkommen från Santorini,Folegandros, Amorgos, Kouffonissi, Naxos. Inga problem med pengar överhuvudtaget. Något biljettkontor tog dock inte VISA, men flera gjorde.
/Håkan |
|
||||
|
||||
![]()
t o m lilla Iraklia har försetts med ATM fulladdad med cash / no worries
![]() F*ck Forex ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vilket är bäst när man reser till Grekland att växla till euro här i Sverige eller att ta ut på tex Visakort i landet?
Jag brukar växla hela semesterkassan här hemma men vilket är igentligen bäst? Tacksam för svar! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade gjort båda delarna...
![]() Ha en härlig resa! ![]() MVH zakka |
|
|||
|
|||
![]()
Å veksle der nede.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hakar på nu. Vilken bankomat ska man gå till hemma. Vem är duktigast att svara på detta?
20 dagar kvar till Parga |
|
||||
|
||||
![]()
En sak är klar: gå inte till Forex!
För övrigt vet jag inte om det är någon skillnad i kurs mellan olika bankers bankomater. I förra veckan tog jag ut Euro i bankomat från mitt konto i Grekland. Kursen blev 8.60. Samma dag hade Forex 8.90... Det kan vara bra att hålla i minne att det kan bli dyrare att ta ut Euro t.ex. via Visa i bankomat, jämfört med att ta ut från kontot ("savings"). Vårt hotel betalade jag i efterhand via IBAN, kursen idag blev 8.48. Att använda IBAN istället för kort vinner både jag och hotellet på. Kom hem i fredags, och längtar tillbaka! ![]() Senast redigerad av Mats Fredsson den 2012-07-23 klockan 21:33. |
|
||||
|
||||
![]()
Testade att ta ut lite Euro på en bankomat i Sverige och jämförde med kursen på Forex. Det visade sig att Forex hade snäppet BÄTTRE kurs. Sen är det ju en annan sak att det är bättre att ta ut kontanter i en bankomat i Grekland.
|
![]() |
|
|