Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-16, 14:51
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Tack för tips!

Från början hade vi Serifos och Sifnos på listan, men efter att Kalimeorna här upplyst om att det är ganska tillbommat på småörna i Oktober, så bestämde vi om. Det är därför vi velar sååå..

Viktor vill förvisso gärna bada, men är väldigt okräsen! Han kan säkert bada från en mindre fin strand, eller för den delen i en hotellpool! Småpojkar är inte alls lika krävande som sina kräsna mammor!

Tack igen! Nu ska jag googla runt lite..

/H
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 23:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi bodde i Agios Prokopios på Naxos i oktober för några år sedan. Det gör jag inte om, de höll på och stängde ner hela byn för säsongen och det blev nästan svårt att hitta ställen att gå ut och äta på de sista kvällarna.
I sommar bodde vi på Irene Pension 2 som har annons här på Kalimera. Det är en liten bit att gå till stranden men ändå inte så det stör. Smidigt att ha pool på hotellet även om Agios Georgios stranden är barnvänlig och ganska bra.
Största fördelen med att bo här var ändå närheten till stan och alla matställen och dessutom närheten till två större livsmedelsbutiker så man fick handla allt man behövde. Inom kort promenadavstånd fanns också tre bagerier då man skulle köpa frukostbröd.
Vi bodde här med en 3-åring och en 6 månaders baby och trivdes bra.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-09-17, 16:04
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej Höstluffarna
Visst kan det vara lite tillbommat och blåsigt och lite kallare i Oktober men det är ändå en jättefin månad i Grekland. Ni ska bo i Naxos stad, St George är stadsstranden så det är samma sak. Alla andra ställen på Naxos (Ag Anna o Prokopios) börjar stänga så års så där kommer det kännas öde. Men stränderna där är ju jättefina och man kan ju åka över under dan.

Va beredda på kanske lite regn och ta med vindkläder så är ni förberädda. Temperaturen bör ligga på ungefär 20 grader och i solen så känns det varmare.

Leta hotell i St George området så har ni max 3 minuters promenad till en jätte barnvänlig strand (bra för Viktor!) De flesta restauranger och kafeer i Naxos stad är öppna hela Oktober. Sen föreslår jag en bilhyrning och en tur upp i bergen för att se våra fina små byar och natur.
Hoppas ni får en trevlig tur.
Hälsningar
Lotta
Svara med citat
Gammal 2009-09-21, 09:40
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Hej Lotta!

Tack för info! Precis vad vi behövde för att kunna bestämma oss! Jag var rädd att det skulle kännas öde och även om vi inte måste ha full fart och massor med folk runt oss jämt, så känns det lite vemodigt att komma så pass off-season att ställena känns öde och tillbommade! Känns dessutom praktiskt att stanna där färjan lägger till. Så blir det inte så långa resdagar!

Jag har letat upp ett par hotell som såg trevliga ut, men vi får nog helt enkelt se när vi kommer dit!

Byar och natur står högt upp på listan! Det ska bli så härligt!

Tack snälla för tips och råd!
/Helena
Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 14:26
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Hej. Har läst det mesta i tråden. Vilket tillfälle att kunna fråga någon som bor där :-)

Jag har aldrig åkt utomlands. (bara tyskland, ungern, österike)
Men nu vill dottern som är 9 år och jag åka till grekland i mitten av maj.
Har stora funderingar på naxos. (ville ha barnrabatter via charter, men det fanns bara till kreta och samos tyvärr) Så vi får betala fullpris istället.
Tror du det funkar bra att åka själv med en 9 åring till naxos? Tänkte på båtresan över och språket. Kan ju lite engelska som tur är.
Vill bo på ett lugnt vackert ställe. Med nära till badstranden, helst utan för mycket folk. Kom gärna med tips på vad som skulle passa oss.
mvh camilla
Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 16:36
NaxosLottas avatar

Hej Camilla
Jag tror du och din dotter skulle kunna ha en jättebra semester på Naxos. Och kan du prata engelska så behöver du inte oroa dej för språket alla som jobbar med turister här pratar bra engelska.
Om ni åker charter med Apollo så har ni en ganska lång transfer eftersom man flyger till Santorini och sen tar båten till Naxos. Transfern funkar bra och man får ju chansen att se lite av en annan ö men den tar hela dan så jag brukar rekommendera en två veckors semester till Naxos eftersom det tar lite tid att komma hit. Flyger ni reguljärt via Aten så går det både flyg och båtar från Aten, kan man matcha tiderna så kan det gå ganska snabbt att komma ner. Vill ni flyga inrikes så boka nu, dom blijetterna går åt. Det är lätt att hitta hotell på nätet om man bokar själv.

Du skriver att du vill bo på en lugn vacker plats. Om ni kommer i Maj så är det relativt lugnt överallt. I Naxos stad så har ni en lång jätte barnvänlig strand, mer restauranger att välja på och mer affärer etc. Naxos stad är inte stor, man går runt hela byn på en halvtimme. Här finns lite kultur, museum och hamnen. Prokopios, Ag Anna och Plaka är lungnare, mindre och vackrare men kan nästa bli för lugnt i Maj. Där finns också restauranger etc men inte lika mycket att välja på. I början av Maj är allt inte öppet där men mot slutet av Maj månad så har alla öppnat upp. Stranden i Prokopios är en av dom finaste i världen tycker jag!

Ett bra allternativ är att boka ett hotell i Naxos stad och sen ta bussen ut till de andra stränderna, Prokopios, Ag Anna och Plaka. Det tar ungefär 20 minuter. Eller så kan man göra tvärtom, bo ute vid de stränderna och sen ta buss eller taxi in till Naxos Stad på kvällarna.

Jag föreslår att du söker på nätet så mycket du kan om Naxos. Kolla webkameror och titta på lite olika hemsidor om Naxos så att du får ett grepp om var hotellen du tittat på ligger etc. Om du bor nere vi stränderna se till att hotellet ligger nära stranden annars är det inte så kul. Hela poängen med att bo vid standen är ju så att man kan nästa rulla ur sängen ner i sanden! Tex Hotell Harmony i Plaka ligger precis vid stranden. Men många restauranger i Plaka öppnar inte förns första juni så det kan bli lite ödsligt på kvällarna(eller lungt och underbart beroende på hur man ser det).

Jag hoppas att du har fått lite hjälp av det här. Naxos är en lätt och snäll ö så du behöver inte vara orolig att åka hit, folk här gillar att hjälpa till om det är nått. Hör av dej igen om du har mer frågor.
Vi ses i Maj!!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2009-11-07, 16:49
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej Camilla
Jag tror du och din dotter skulle kunna ha en jättebra semester på Naxos. Och kan du prata engelska så behöver du inte oroa dej för språket alla som jobbar med turister här pratar bra engelska.
Om ni åker charter med Apollo så har ni en ganska lång transfer eftersom man flyger till Santorini och sen tar båten till Naxos. Transfern funkar bra och man får ju chansen att se lite av en annan ö men den tar hela dan så jag brukar rekommendera en två veckors semester till Naxos eftersom det tar lite tid att komma hit. Flyger ni reguljärt via Aten så går det både flyg och båtar från Aten, kan man matcha tiderna så kan det gå ganska snabbt att komma ner. Vill ni flyga inrikes så boka nu, dom blijetterna går åt. Det är lätt att hitta hotell på nätet om man bokar själv.

Du skriver att du vill bo på en lugn vacker plats. Om ni kommer i Maj så är det relativt lugnt överallt. I Naxos stad så har ni en lång jätte barnvänlig strand, mer restauranger att välja på och mer affärer etc. Naxos stad är inte stor, man går runt hela byn på en halvtimme. Här finns lite kultur, museum och hamnen. Prokopios, Ag Anna och Plaka är lungnare, mindre och vackrare men kan nästa bli för lugnt i Maj. Där finns också restauranger etc men inte lika mycket att välja på. I början av Maj är allt inte öppet där men mot slutet av Maj månad så har alla öppnat upp. Stranden i Prokopios är en av dom finaste i världen tycker jag!

Ett bra allternativ är att boka ett hotell i Naxos stad och sen ta bussen ut till de andra stränderna, Prokopios, Ag Anna och Plaka. Det tar ungefär 20 minuter. Eller så kan man göra tvärtom, bo ute vid de stränderna och sen ta buss eller taxi in till Naxos Stad på kvällarna.

Jag föreslår att du söker på nätet så mycket du kan om Naxos. Kolla webkameror och titta på lite olika hemsidor om Naxos så att du får ett grepp om var hotellen du tittat på ligger etc. Om du bor nere vi stränderna se till att hotellet ligger nära stranden annars är det inte så kul. Hela poängen med att bo vid standen är ju så att man kan nästa rulla ur sängen ner i sanden! Tex Hotell Harmony i Plaka ligger precis vid stranden. Men många restauranger i Plaka öppnar inte förns första juni så det kan bli lite ödsligt på kvällarna(eller lungt och underbart beroende på hur man ser det).

Jag hoppas att du har fått lite hjälp av det här. Naxos är en lätt och snäll ö så du behöver inte vara orolig att åka hit, folk här gillar att hjälpa till om det är nått. Hör av dej igen om du har mer frågor.
Vi ses i Maj!!
Lotta

Tack så mycket för svar Lotta. Det låter toppen! Vi tänkte boka resan nästa vecka. Ska bli så kul att att komma till naxos i maj. Vi syns absolut. Ha det bra. Mvh camilla
Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 16:28
Albyuvens avatar
Albyuven Albyuven är inte uppkopplad

Hej har du något förslag på hus att hyra för ca 6 personer på naxos för 2-4 veckor sommar 2010. Helst pool och ej så långt från havet.
Marita
Svara med citat
Gammal 2009-11-26, 16:57
NaxosLottas avatar

Hej marita
Om du tittar på våran restaurangs hemsida (finns under min profil) så finns där en länksida med lite olika hemsidor som har med Naxos att göra. Där finns ett hus som heter Kairos Villa som jag kan rekommendera. Stor med pool och ca 4 min bilväg till Ag Anna och 10 minuter med bil från Naxos stad. Jättefint. Kontakta dom direkt för priser etc.
Lycka till!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 13:56
Rhodos-96s avatar
Rhodos-96 Rhodos-96 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Hej Lotta =)
Jag skulle vilja veta hur långa avstånden är mellan olika byar, & stränder på naxos??? Vi hade nog tänkt att bo i Naxos stad.(Vi kommer m båt från Santorini den 23 maj-10)
Om man hyr vespa under ett par dar vad SKA man besöka då?
Vet du hur färjorna går den tiden på säsongen?? Visst är det 1/dag va? Vi ska efter 2 dagar tillbaka till Santorini tänkte vi. Men vem vet vi kanske blir kvar på Naxos längre ;-)
Mvh/Bella
Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 13:57
Rhodos-96s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rhodos-96 Visa inlägg
Hej Lotta =)
Jag skulle vilja veta hur långa avstånden är mellan olika byar, & stränder på naxos??? Vi hade nog tänkt att bo i Naxos stad.(Vi kommer m båt från Santorini den 23 maj-10)
Om man hyr vespa under ett par dar vad SKA man besöka då?
Vet du hur färjorna går den tiden på säsongen?? Visst är det 1/dag va? Vi ska efter 2 dagar tillbaka till Santorini tänkte vi. Men vem vet vi kanske blir kvar på Naxos längre ;-)
Mvh/Bella

Avstånd i MINUTER funkar jättebra
Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 18:56
NaxosLottas avatar

Hej
Naxos stad till Prokopios tar 15 minuter med moppe lite längre med bussen, lägg till 5 minuter för Plaka. Bra att bo i Naxos stad i Maj. Det öppnas långsamt nere vid stränderna och det kan kännas lite ödsligt på kvällarna. Allt i stan är öppet i Maj. Det går två Blue Star färjor mellan Naxos och Santorini varje dag. Kl 13 o 22.30 från Naxos. (tror det tar 2 timmar till Santorin) Sen kanske det finns lite High Speed båtar, kolla när ni är här.
En bra tur med moppe är upp till Halki för lunch och lite titta runt. Och sen via Adriannas tempel åka söderut mot Aliko och Mikri Viglas stränder. Det finns ju mycket mer att se men hyr man moppe så kanske man inte vill åka sååå långt. Med en bil kan man se mer på en dag. Räkna med ca 45 minuter från stan till Halki och sen 15 min till Adriannas tempel och ytterligare 1 timme ner till Aliko. 2 dar på Naxos kommer aldrig räcka......! Men det kommer ni märka själva när ni kommer hit....
Hoppas du har fått svar.
Vi ses i Maj
Lotta
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 08:32
Rhodos-96s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej
Naxos stad till Prokopios tar 15 minuter med moppe lite längre med bussen, lägg till 5 minuter för Plaka. Bra att bo i Naxos stad i Maj. Det öppnas långsamt nere vid stränderna och det kan kännas lite ödsligt på kvällarna. Allt i stan är öppet i Maj. Det går två Blue Star färjor mellan Naxos och Santorini varje dag. Kl 13 o 22.30 från Naxos. (tror det tar 2 timmar till Santorin) Sen kanske det finns lite High Speed båtar, kolla när ni är här.
En bra tur med moppe är upp till Halki för lunch och lite titta runt. Och sen via Adriannas tempel åka söderut mot Aliko och Mikri Viglas stränder. Det finns ju mycket mer att se men hyr man moppe så kanske man inte vill åka sååå långt. Med en bil kan man se mer på en dag. Räkna med ca 45 minuter från stan till Halki och sen 15 min till Adriannas tempel och ytterligare 1 timme ner till Aliko. 2 dar på Naxos kommer aldrig räcka......! Men det kommer ni märka själva när ni kommer hit....
Hoppas du har fått svar.
Vi ses i Maj
Lotta
STORT tack för ditt snabba svar!
Jag förstår att ett par dagar är för kort tid men när vi ändå ska ha en barnfri vecka på Santorini(Hooneymoon Beach hotel) som förra året, så tänkte vi passa på att kolla in Naxos oxå......vi brukar ju även åka med alla(4) barnen +farmor i aug/sept , å tänker att det kan va bra att ha sett lite av Naxos om det kan va nåt att ta med dem till. Har ju varit inne på det flera ggr, men drar mej för båtresan med dem alla,då den ena har en autism spektrumstörning samt hyperaktivitets syndrom, & den minsta är OTROOOOLIGT åksjuk(spyr till & med på flyget).

Vi kommer till att börja med nu själva & vi kommer naturligtvis att besöka eran restaurang.

Vi ses i Maj/ "Bella"
Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 09:17
Rhodos-96s avatar

Hej igenDu säger att man ska bo i Naxos stad i Maj & det är precis vad vi tänkt oxå....med tanke på säsong mm.
Vi hade tänkt oss Pension Sofi (som Kalimera rekomenderar) Har varit i kontakt med dom & dom hade bra priser =)
Vet du hur d ligger? Läget alltså? & avstånd till saket å ting? Förhållandevis till er restaurang?
Har du nåt tips på nåt likvärdigt fast m pool? Eller vet du om d finns Pool"barer" som man får besöka utan att bo på hotellet?
Ska bli såå spännande att få se lite av Naxos =)
Hälsn /Bella
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 13:45
NaxosLottas avatar

Hej Bella
Pension Sofi ligger ca 300 m upp från hamnen och strandpromenaden. Lite på sidan av men inte långt bort. Hotellet ligger på andra sidan av stan från vår restaurang och torget men Naxos stad är litet och det tar inte långt att gå från hamnen upp till torget. 15 minuter i strosartakt. Hotellet ligger nära till bussen för Prokopios och andra stränder men om man vill gå till St George stranden så kanske det är bättre att bo mer åt det hållet. Titta på Google Earth så får ni en känsla av hur det ser ut.
Hotell med pool finns det nere vid St George stranden. Flera stycken. Sök på nätet, hotell med pool är oftatst lite dyrare. Spiros Hotell har pool och bra läge. En del har öppna för alla poolbarer, så här på en gång så vet jag att Alkioni Hotell och Naxos Beach 1 har öppet för icke gäster så länge man spenderar lite i deras bar. Det är möjligt att det finns fler. Hoppas du har fått svar på dina frågor.
Hälsnigar från ett lite varmare Naxos idag. 10 grader.
Lotta
Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 14:10
cribbelini cribbelini är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vill bara hälsa alla som funderar på att åka till Naxos att det är en alldeles underbar ö. Bli inte rädda för att man säger att Naxos stad är för stort eller andra storstadsliknelser. Naxos Stad är en liten mysig stad.. ligger fint vid hamnen, har en underbar gammal stadsdel. Nära till en perfekt strand (HELT perfekt om man är en barnfamilj). Lottas asian restaurang går inte av för hackor den heller! Åker gärna tillbaka till Naxos.
Svara med citat
Gammal 2010-01-31, 19:13
Martina E Martina E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Hej Lotta!

Vilken förmån att få fråga dig om Naxos!!
Med risk för att det finns liknade frågor tidigare i tråden...har inte läst alla...

Vi är två familjer som flyger till Athen i mitten av juni, stannar i två veckor. Vi vill ha max tre stop i övärlden och Naxos var vi på för två år sedan och gillade ön. Tanken kom upp nu att kanske ta tre olika byar/stränder på Naxos istället för att lägga tid på båtresor.

Vi vill ha en riktigt lugn by att börja med (förra gången började vi på Syros), sen några med lite mer att göra, men ändå inte inne i stan. Vi har sammanlagt fem barn/ungdomar med oss (18,16,15,12 och 7) vilket innebär att det inte får vara för många "sömniga" ställen...

Har du några bra tips till oss tar vi tacksamt emot dem .

Tack så länge!!
//Martina
Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 15:55
NaxosLottas avatar

Hej Martina

Med så många tonåringar i gruppen så kan jag nog inte rekommendera er att bo i någon liten by i bergen. Väldigt lugnt och fint men det blir nog för tråkigt där.

Är ni/dom intresserade av vattensport och kitesurfing? Vid stranden Mikri Vigla finns det flera hotell och tavernor samt den bästa kitesurfingen i Kykladerna (enligt kitesurfarna). Där finns två kitesurfing centers med nybörjarkurser och uthyrning. Kolla på Flisvos Kitecenters hemsida och Thalaseas hemsida för mer info och priser. Runt Mikri Vigla finns också andra stränder om man vill ha det lite lugnare, Mikri Vigla stranden kan va full a kitesurfare om vinden blåser åt rätt håll..... Kul action att titta på!

En annan bra lugn strand är Plaka, där finns det mängder av hotell och 5 km sandstrand. Bra för snorkeling och ett par ställen man kan hyra seakayaks och windsurfingutrustning samt ta kurser. Nattlivet består av tavernor längst stranden. Inte mycket för tonåringar på kvällarna.

Prokopios stranden är 2 km lång och har ungefär det samma att erbjuda och kanske lite mer liv på kvällarna. Man kan gå mellan Prokopios och Plaka. Ca 2 km beroende lite på var man bor.

Va inte rädda för att bo i Naxos stad. Som cribbelini skrev här ovan är det inte en stor stad och inte speciellt högljudd. Mer att göra på kvällarna för tonåringar med internet ställen och affärer. Stan är liten och dom kan släppas "fria" när de vuxna vill sitta och prata. Det går som ni kanske vet mycket bussar mellan Stan och Prokopios/Plaka om man vill åka dit och bada på dagarna. Stranden i stan heter St George och är poppis. Nere vid Flisvos kan man spela beach volley boll och dom har pool som är öppna för allmänheten. Flisvos har en stor windsurfingskola samt Mountian Bike turer.
Kolla deras hemsida.

Nått som alltid är kul är att hyra fyrhjulingar eller jeepar och åka runt i bergen eller ner till några tomma stränder och snorkla.

Hoppas ni har lite mer ideer om hur ni ska planerar eran semeter.

Vi ses i Juni!

Lotta
Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 22:44
Martina E Martina E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Tack Lotta,
det är jättebra med tips. Nu har vi lite att välja mellan oavsett hur länge vi väljer att stanna på Naxos.

Jag kanske kommer tillbaka om vi kommer på att vi uindrar mer saker.

//Martina
Svara med citat
Gammal 2010-02-04, 15:13
Rhodos-96s avatar

Hej igen Lotta!
Du tipsade mej om spiros hotel, vilket verkar riktigt bra & med vettiga priser.
Dom hade en lght under markplan som var billigare, vet du hur den ligger eller är d nån annan som läser detta som bott där & vet hur d ser ut??
Sen vill dom ha förskottsbet. & att jag mailar mitt kort nr(visa) vågar man göra det??
Tack på förhand /Bella
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:27.