Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #161  
Gammal 2015-06-26, 08:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Är inte skillnaden mellan ett kvittoland och icke-kvittoland en fråga om kultur, frågar jag gemenligen.

Låt mig svära i templet: Är inte ett kvitto en falsk föreställning om att allt har gått rätt och riktigt till? I alla fall i nordeuropa. där ordning härskar. Kanske en ordeuropeisk kulturell ovana, som nu ska bli norm i Grekland och övriga på övriga Balkan.
Jag är imponerad.
Varför inte tvärtom? Et handslag t.ex. som beseglar "köpet" och som därför vilar på förtroende. Man gillar här i kylan formen medr än innehållet i ett avtal.
Pass er, som en tjuv om natten kan räknenissarna kan ta över er själ.


Ingen sanktion är hämtad från "The Economist" i denna fråga - heller.


Höll på att glömma vad filosoferna säger, det att två faror hotar mänskligheten - oordning och ordning. Jag, vet den är gammal.
  #162  
Gammal 2015-06-26, 08:55
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 922
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Måste säga att Grekerna är inte sämre än tex Tyskarna på kvitton, bilade runt i Tyskland / Österike här i Maj, på de flesta ställen jag bodde på var det "nur bargeld /only cash " och inget kvitto som gällde på b&b ställena jag bodde på de flesta nätter, (på en fråga en gång när jag ville betala med kort sa ägarinnan att hon bara tar cash för "det man har i handen har man" (fritt översatt) jag kunde inte låta bli att kläcka ur mig att så säger Grekerna också (vi hade pratat om landet kvällen innan) den blicken jag fick var speciell minst sagt. Kvitto fick jag inte (vågade inte be om ett heller ).
  #163  
Gammal 2015-06-26, 09:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg



Innan vi skildes åt, så sa han. "Do you know what we call Sweden in Bulgaria?" Jag skakade nekande på huvudet, varvid han svarade:
"The perfect land".

Det är verkligen nåt att tänka på...

/Netwolf
"Yep! The Perfect Land with The Very Humble People"

Det är verkligen nåt att tänka på
  #164  
Gammal 2015-06-26, 09:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

I Warszawa,efter en drink på ett ställe, gick vi utan att ta kvittot med oss och servitrisen kom springande utpå gatan efter oss för att ge det. Vi fick maskinutskrivna kvitto på alla ställen, oavsett om det var affärer eller matställen, men på vårt boende, en lya genom Booking.com var det som alltid på dessa boenden, endast ett handskrivet kvitto. Kort accepterades inte.Jag undrar ibland över boendena med handskrivna kvitton vad de egentligen säger, mer än att jag själv kan bevisa att jag har betalat. Hur dessa redovisas gentemot relevanta myndigheter har jag ingen aning om....och går heller inte och funderar över.
Så hemsk är jag

Lissi
  #165  
Gammal 2015-06-26, 10:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg

Ingen sanktion är hämtad från "The Economist" i denna fråga - heller.
Missförstånd. Det handlar inte om sanktion. I trådarna om krisen har du knappt skrivit ett enda inlägg utan att spy galla över medier. Medier som du inte verkar följa, eftersom du samtidigt skriver saker som att det inte finns några alternativ till SvD. Det är det jag argumenterat mot.
  #166  
Gammal 2015-06-26, 10:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Det verkar finnas en stark opposition inom Syriza mot utvecklingen i förhandlingarna, vilket inte bådar gott inför det beslut i parlamentet som krävs när ett avtal är klart. Ett sådant beslut kan komma på söndag OM parterna enas vid mötet imorgon.

Men i ett debattinlägg i The Guardian igår skriver en av Syrizas parlamentsledamöter bland annat:

There is an alternative path for Greece, and it would include leaving the eurozone. Exit would free the country from the trap of the common currency, allowing it to implement policies that could revive both economy and society. It would open a feasible path that could offer fresh hope, even if it entailed significant difficulties of adjustment during the initial period.
----
In the coming days a significant intervention by its influential left wing, the Left Platform, can be expected. Greece needs a rapid public debate and a reshaping of policy. The country has the strength to survive and it will.


Han vill alltså ut. Och hotar med att en vänsterfalang, hur stor nu den är, kommer att skrida till handling inom de närmaste dagarna. Det är inte lite Tsipras har att brottas med.
  #167  
Gammal 2015-06-26, 11:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 992
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Har förstått att splittringen inom Syriza har varit ett problem från första början så vad än som sker kommer Tsipras att få problem. Mycket krångligt när inte ens det egna partiet kan ha samma linje. Man måste ju komma ihåg att majoriteten av grekerna vill ha euron kvar.

/ Anne
  #168  
Gammal 2015-06-26, 11:23
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

http://www.telegraph.co.uk/finance/p...s-than-UK.html

Grekland betalar 28% av BNP i pensioner, Tyskland 23,5% och Sverige 14,5%. Genomsnittet för OECD är 18%.
Demografiskt är grekerna (20,2% > 65 år) något äldre än svenskarna (19,8% > 65 år) men tyskarna (21,2% > 65 år) är äldre än grekerna. Att en liten skillnad i ålder mellan Sverige och Grekland skall motivera en dubbelt så hög pensions avsättning har jag svårt att förstå.
Pensionerna är väl också en av de hårda förhandlingspunkterna.

Källor ovanstående artikel och http://www.indexmundi.com/

Senast redigerad av pawik den 2015-06-26 klockan 11:36.
  #169  
Gammal 2015-06-26, 11:31
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 614
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Min erfarenhet dom sita åren har varit, att när Grekiska vänner pratar om krisen, så har dom sagt att "våra politiker har svikit oss och sålt oss" och dom ha varit väldigt oroade för sina barns framtid. Det förstår man ju
Nu på mina resor nyss så talade många om oron för att turisterna inte vill komma nu i detta kaoset. Många ringer och undrar om man kan komma, om det finns pengar osv... Några har fått avbokningar på sina hotell


Vissa var oroliga ifall det blir nyval och Gyllene gryning kommer till makten.
Det är väldigt svårt för det Grekiska folket nu, eller fortfarande kanske man skall säga!


Riitta
  #170  
Gammal 2015-06-26, 11:41
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
http://www.telegraph.co.uk/finance/p...s-than-UK.html

Grekland betalar 28% av BNP i pensioner, Tyskland 23% och Sverige 14%. Genomsnittet för OECD är 18%.
Demografiskt är grekerna något äldre än svenskarna men tyskarna är äldre än grekerna. Att en liten skillnad i ålder mellan Sverige och Grekland skall motivera en dubbelt så hög pensions avsättning har jag svårt
att förstå.
Pensionerna är väl också en av de hårda förhandlingspunkterna.

Källor ovanstående artikel och http://www.indexmundi.com/
Ja, pensionerna är en av förhandlingspunkterna. Och visst är kostnaderna höga i förhållande till landets låga BNP. (Men då ska man minnas att Grekland har ett lågt BNP också.) Det beror dock inte på att grekerna lever livets glada dagar på en hejdundrande pensionsersättning, som många tror. Vad som sällan framkommer är att pensionssystemet fungerar som något av ett socialt skyddsnät i Grekland. Grekland har inte, som vi i Sverige, samma trygghet för den som exempelvis blir arbetslös och är över 50 år utan den arbetslöse får då en form av pension istället. (Förut gällde det även den som blev änkling och arbetslös som ung men den ersättningen har tagits bort iom besparingarna, om jag förstått det hela rätt?) Kostnaderna för denna ersättning räknas alltså in i den totala summan för pensionerna.
Artikeln i länken använder sig av följande källor; Eurostat, Sueddeutsche Zeitung, Der Spiegel, The Guardian

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/0...pensionssystem

Senast redigerad av Thira den 2015-06-26 klockan 11:48.
  #171  
Gammal 2015-06-26, 12:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 350
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
http://www.telegraph.co.uk/finance/p...s-than-UK.html

Grekland betalar 28% av BNP i pensioner, Tyskland 23,5% och Sverige 14,5%. Genomsnittet för OECD är 18%.
Demografiskt är grekerna (20,2% > 65 år) något äldre än svenskarna (19,8% > 65 år) men tyskarna (21,2% > 65 år) är äldre än grekerna. Att en liten skillnad i ålder mellan Sverige och Grekland skall motivera en dubbelt så hög pensions avsättning har jag svårt att förstå.
Pensionerna är väl också en av de hårda förhandlingspunkterna.

Källor ovanstående artikel och http://www.indexmundi.com/
Både storleken på BNP och folkmängd spelar ju in. 2013 var Sveriges BNP per capita 60 430 USD och Greklands BNP per capita 21 956 USD. Beräknar man ovanstående andel pensionsutbetalning på det så får man för Sverige 14,5% x 60 430 USD = 8 762 USD och för Grekland 28% x 21 956 USD = 6 148 USD. Vill man sen krångla till det ytterligare så kan man också ta in kostnadsnivån i respektive land, men det är ju inte alldeles enkelt att jämföra.

Masse
  #172  
Gammal 2015-06-26, 13:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Missförstånd. Det handlar inte om sanktion. I trådarna om krisen har du knappt skrivit ett enda inlägg utan att spy galla över medier. Medier som du inte verkar följa, eftersom du samtidigt skriver saker som att det inte finns några alternativ till SvD. Det är det jag argumenterat mot.
Du bör sluta upp med att anse dig kunna uppfostra andra.
  #173  
Gammal 2015-06-26, 13:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Kan ni inte hacka på varandra genom PM i inboxen istället?

Lissi
  #174  
Gammal 2015-06-26, 13:30
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kan ni inte hacka på varandra genom PM i inboxen istället?

Lissi
Jo, det är en bra ide. Jag lovar att om jag har något att säga om någons annans sätt att formulera sig så gör jag det med ett PM.
Tack för det!
  #175  
Gammal 2015-06-26, 13:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Både storleken på BNP och folkmängd spelar ju in. 2013 var Sveriges BNP per capita 60 430 USD och Greklands BNP per capita 21 956 USD. Beräknar man ovanstående andel pensionsutbetalning på det så får man för Sverige 14,5% x 60 430 USD = 8 762 USD och för Grekland 28% x 21 956 USD = 6 148 USD. Vill man sen krångla till det ytterligare så kan man också ta in kostnadsnivån i respektive land, men det är ju inte alldeles enkelt att jämföra.

Masse
Hela jämförelsen av kostnader av pensioner blir rätt absurd då pensionssystemet i respektive land täcker så olika områden. I Sverige har vi ju dessutom en del som kompletterar våra pensioner. Vi behöver kanske inte samma summa att leva på då vi exempelvis har bostadsbidrag m.m.
I Grekland har man ju bara sin pension (så till vida man inte har egna besparingar utöver då) och som sagt, där funkar pensionerna även som en form av socialt skyddsnät (för de få grupper som nu har detta kvar då vill säga) .

Senast redigerad av Thira den 2015-06-26 klockan 14:04.
  #176  
Gammal 2015-06-26, 13:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jo, det är en bra ide. Jag lovar att om jag har något att säga om någons annans sätt att formulera sig så gör jag det med ett PM.
Tack för det!
Det gäller inte bara Dig Vi är fler som behöver tänka till där i andra trådar också....undertecknad inbegripen!

Lissi
  #177  
Gammal 2015-06-26, 14:04
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Och för att göra det ännu krångligare, här kommer ytterligare en parameter: pension som andel av slutlönen. Nivån för pensioner för EU-länder har varit ett väl studerat ämne inom kommissionen och en rapport finns sedan 2010.


Som jämförelse:
den som pensionerades i Sverige år 2008 efter 40 års yrkesliv fick 65% av slutlönen i pension.
den som pensionerades i Grekland år 2008 efter 40 års yrkesliv fick 120% av slutlönen i pension.
År 2048 är siffran för Sverige 48,2 och för Grekland 110%


http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sv...ot-botten-i-eu


En bidragande orsak till skillnaden är att andra länder beskattar pensionärer mildare än i Sverige.


Jämförelsen mellan pensionerna i de olika länderna i Europeiska unionen gäller året efter pensioneringen, som andel av slutlönen, för en privatanställd medelinkomsttagare som efter 40 års yrkesliv pensioneras vid 65. I beräkningarna ingår tjänstepension men inte privata pensionsförsäkringar
  #178  
Gammal 2015-06-26, 14:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Hela jämförelsen av kostnader av pensioner blir rätt absurd då pensionssystemet i respektive land täcker så olika områden. I Sverige har vi ju dessutom en del som kompletterar våra pensioner. Vi behöver kanske inte samma summa att leva på då vi exempelvis har bostadsbidrag m.m.
I Grekland har man ju bara sin pension (så till vida man inte har egna besparingar utöver då) och som sagt, där funkar pensionerna även som en form av socialt skyddsnät (för de få grupper som nu har detta kvar då vill säga) .
Thira de som går i pension om några år i Sverige kommer att få ca 40-45 av sin inkomst i pension och bostadsbidrag får bara de med de allra lägsta pensionerna. Däremot har ju många av oss även tjänstepension vilket ger ett tillskott.

Eva
  #179  
Gammal 2015-06-26, 15:37
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Du bör sluta upp med att anse dig kunna uppfostra andra.
Det kan bli svårt. Jag blir inte bara irriterad för att du kastar skit, jag försöker också vidga ditt smala perspektiv. Om det blev lite större, skulle du nämligen ha massor att hämta därute. I en annan tråd om det här tipsade jag dig om en bok, jag tror aldrig du kommenterade det överhuvudtaget. Om du blickade ut lite grand skulle du nämligen ha mycket att hämta. Till exempel i amerikanska medier skulle du hitta analytiker och experter som tycker att trojkan måste backa. Du skulle hitta nobelpristagaren Paul Krugman. Och det finns röster på närmare håll än så men du missar det, för du har fullt upp med raljanta slängar mot t ex Svenska Dagbladet.
  #180  
Gammal 2015-06-26, 15:39
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det gäller inte bara Dig Vi är fler som behöver tänka till där i andra trådar också....undertecknad inbegripen!Lissi
Trodde inte det.
Tack ändå!
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT