![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Kalimera har varit, och kommer förhoppningsvis att fortsätta vara en fantastisk källa till all möjlig information om Grekland som man kanske inte får reda på i vanliga fall.
Hur går vi vidare? Helena S - ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Katitzi ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() (Fast egentligen beror det bara på jag är på ipad och sajten inte är mobilanpassad, då uppträder en del underligheter.) Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hederspris (bara det inte är två veckor på valfritt all inclusive ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för tummen, Kari!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Kanske det skulle finnas en "raderamig-knapp" att kunna infoga bland smileysarna?! Och naturligtvis en "jagångrarmig-knapp" ![]() ![]() Härligt med humor på Kalimera!! ![]() ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kajja haha!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Där fick ni till det Inkfish å Kajja!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hur Admirala och Thira kunde överreagera så starkt så kan jag bara inte fatta. ![]() / Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Det var väldigt bra skrivet, Inkan!
Janne och Camilla har tillfört oss svenskar samt även staten Grekland väldigt mycket. Själv lider jag varje morgon när forumet är nedstängt. En ny förlorad dag ![]() ![]() Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Varför allt ståhej kring några som valt att lämna oss? Vad vore detta forum om alla tyckte likadant?
Överreaktion eller ej? Vuxna människor som tar egna beslut, händer varje dag. Det finns väl andra att diskutera med, eller? /Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ånej, bristen på konsensus är ångestfyllt
|
|
||||
|
||||
![]()
Hasse, i varje fall i mitt tycke var detta lite av ett specialfall. Men visst, du har rätt, det finns andra. Många andra, fina!
Och annat att diskutera. Annat som är mycket trevligare. ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag hade först inte tänk bry mig mer i ämnet, men kände att jag var tvungen att skriva av mig, och försvara mig, eftersom jag känner mig påhoppad av personer som aldrig har träffat mig, och inte har en aning om vem jag är som person. Ändå dömer de mig som typ landsförrädare, om jag hade varit grek vill säga. Jag förespråkar inte AI, och har aldrig gjort. Däremot uppmuntrar jag inte andra att välja AI om de frågar mig. Men om folk väljer AI så dömer jag ingen för det, och jag säger inte upp bekantskapen med dem som väljer AI. Skulle jag göra det skulle min vänskapskrets decimeras. För mig får folk resa precis hur de vill. Upprinnelsen till allt var att jag skrev att jag förra sommaren bodde på ett AI-hotell. Och det får man alltså inte göra om man driver en sajt om Grekland. Jag valde inte AI, jag hamnade där när jag åkte på en ospecificerad resa till Kreta. Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget, jag får, precis alla andra människor, resa precis hur jag vill, och så här har jag rest under åren: - Två veckors charter med Club 33 till Rhodos i september 1979. (Jag åt faktiskt hamburgare nästan varje dag.) - En veckas charter med Spies till Aten i mars 1986. När veckan hade gått valde jag att stanna kvar i Grekland, och blev kvar i fem månader. - En veckas ospecificerad charter med Fritidsresor till Kreta i juni 2015. Jag hamnade på ett AI-hotell i Gerani. Dagen efter flyttade jag in till mitt favoritpensionat i Chania. Varför då? Jag trivdes inte på hotellet. Resten av mina drygt 60 resor till Grekland har jag rest på egen hand. Varför inte mer charter kanske ni undrar? Anledningen är att jag ända sedan jag var tonåring, och tågluffade runt i Europa sommar efter sommar, har tjusats av att ordna mina resor på egen hand. Men jag har självklart inget emot att andra reser på charter. Under åren har jag besökt 65 öar, och en del ställen på fastlandet, som Parga, Aten och delar av Peloponessos. Jag skulle tro att jag spenderat cirka fyra år av mitt liv i Grekland. Det kan var mer, orkar inte räkna just nu. Under tiden har jag lärt känna Grekland som land, och jag har lärt känna massor med greker. Så jag tror mig kunna påstå att jag kan Grekland. Något som somliga inte anser. Att många greker har det svårt under krisen är inget som gått mig förbi. Tvärtom för jag ofta lyssna på sorgliga historier från vänner i Grekland. Under alla de här åren jag har varit i Grekland har jag spenderat massor med pengar. Så jag har bidragit till många grekers ekonomi, dock har det troligen inte gynnat statskassan så mycket. Men att åka på AI, det får jag inte göra, för då ”skadar (jag) landet, lokalbefolkningen och turistnäringen”. Det bästa vore kanske att inte åka till Grekand alls, och i stället skänka alla pengar, som resa och uppehälle skulle kosta, till hjälporganisationer i Grekland. Eller varför inte till de få hjälporganisationer som finns kvar i Aleppo. Här kan ni läsa vad jag skriver om AI på Kalimera. Här kan ni läsa varför jag älskar detta bångstyriga Grekland. Det var nog allt jag hade att säga. För tillfället. Tack för alla uppmuntrande ord. Ingen nämnd, ingen glömd. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack själv Janne
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Well said, Janne, även om du inte hade behövt säga något alls.
Nu tycker jag att du gott kan göra som kungen, vända blad. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Janne!
Så synd att du behöver försvara dig, tycker jag!! Men samtidigt förstår jag om du kokar inombords efter den obefogade kritiken som jag tror att 98% (100-2) av medlemmarna inte står bakom. Personliga påhopp hör inte alls hemma i ett ofentligt forum!! Och speciellt inte av folk man aldrig har träffat. Du har en otrolig skattkista med info om älskade Grekland. Jag har stor respekt för dig o din kunskap!! Nu slänger vi det sura äpplet och och tar ett nytt, rött o sött äpple och njuter av julen som snart är här! Var rädda om varandra!💖 / Kajja ![]() |
![]() |
|
|