Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-07, 22:42
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Charterresor

Kalimera har varit, och kommer förhoppningsvis att fortsätta vara en fantastisk källa till all möjlig information om Grekland som man kanske inte får reda på i vanliga fall.

Hur går vi vidare?

Helena S -
Gammal 2016-12-07, 22:44
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Kalimera har varit, och kommer förhoppningsvis att fortsätta vara en fantastisk källa till all möjlig information om Grekland som man kanske inte får reda på i vanliga fall.

Hur går vi vidare?

Helena S -
Ja ilskan verkar ju klinga av
Gammal 2016-12-07, 22:45
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Vad gäller utträde för att vi tycker lite olika. När det äntligen blir lite debatt här, då ska några lämna! Men hallå???? Ska vi bara byta tips om bästa boendet på Santorini eller hur man bäst tar sig till Antiparos? Är vi vuxna människor som kan ventilera olika uppfattning och tycka att det är givande eller är det bara sandlåda?

Masse

Katitzi
Gammal 2016-12-08, 00:27

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg

Katitzi
Gammal 2016-12-08, 09:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
En hamburgare!!?? Näääeeee!! 😲😲
Tänk om det var sån där amerikansk dressing på åxå!!😰
Ja mycket ska man höra...1985...uj..
Hallå...Incfish!!! Borta redan?😯
Nej, inte borta - jag upptäckte igår kväll att jag inte kunde logga ut från forumet. Kalimera har blivit Hotel Kalifornia - you can check out any time you like but you can never leave

(Fast egentligen beror det bara på jag är på ipad och sajten inte är mobilanpassad, då uppträder en del underligheter.)

Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hederspris (bara det inte är två veckor på valfritt all inclusive )
Gammal 2016-12-08, 09:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hederspris (bara det inte är två veckor på valfritt all inclusive )
Gammal 2016-12-08, 09:31
inkfishs avatar

Tack för tummen, Kari!
Gammal 2016-12-08, 09:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Nej, inte borta - jag upptäckte igår kväll att jag inte kunde logga ut från forumet
Jag syftade på din rad "härmed raderar jag mig själv från forumet på egen begäran".
Kanske det skulle finnas en "raderamig-knapp" att kunna infoga bland smileysarna?! Och naturligtvis en "jagångrarmig-knapp"

Härligt med humor på Kalimera!!

/ Kajja
Gammal 2016-12-08, 09:51
inkfishs avatar

Kajja haha!
Gammal 2016-12-08, 10:06
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Där fick ni till det Inkfish å Kajja!
Gammal 2016-12-08, 10:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Bra sagt, Inkfish!

Hur Admirala och Thira kunde överreagera så starkt så kan jag bara inte fatta. Särskilt som Admirala hade egen hörna här och borde absolut veta bättre och ha lite respekt. Hoppas de tar sig tid och funderar på saken och ber Janne om ursäkt.

/ Anne
Gammal 2016-12-08, 11:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Det var väldigt bra skrivet, Inkan!
Janne och Camilla har tillfört oss svenskar samt även staten Grekland väldigt mycket.
Själv lider jag varje morgon när forumet är nedstängt. En ny förlorad dag

Birgitta
Gammal 2016-12-08, 16:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Varför allt ståhej kring några som valt att lämna oss? Vad vore detta forum om alla tyckte likadant?

Överreaktion eller ej?

Vuxna människor som tar egna beslut, händer varje dag.

Det finns väl andra att diskutera med, eller?

/Hasse
Gammal 2016-12-08, 17:03
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Överreaktion eller ej?/Hasse
Ånej, bristen på konsensus är ångestfyllt
Gammal 2016-12-08, 17:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hasse, i varje fall i mitt tycke var detta lite av ett specialfall. Men visst, du har rätt, det finns andra. Många andra, fina!

Och annat att diskutera. Annat som är mycket trevligare.

/ Anne
Gammal 2016-12-08, 19:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hederspris
Jag har fått många tack från Grekiska turistbyrån och Grekiska ambassaden genom åren. Jag har till och med fått något slags diplom med massor av stora stämplar på.

Jag hade först inte tänk bry mig mer i ämnet, men kände att jag var tvungen att skriva av mig, och försvara mig, eftersom jag känner mig påhoppad av personer som aldrig har träffat mig, och inte har en aning om vem jag är som person. Ändå dömer de mig som typ landsförrädare, om jag hade varit grek vill säga.

Jag förespråkar inte AI, och har aldrig gjort. Däremot uppmuntrar jag inte andra att välja AI om de frågar mig. Men om folk väljer AI så dömer jag ingen för det, och jag säger inte upp bekantskapen med dem som väljer AI. Skulle jag göra det skulle min vänskapskrets decimeras. För mig får folk resa precis hur de vill.

Upprinnelsen till allt var att jag skrev att jag förra sommaren bodde på ett AI-hotell. Och det får man alltså inte göra om man driver en sajt om Grekland. Jag valde inte AI, jag hamnade där när jag åkte på en ospecificerad resa till Kreta. Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget, jag får, precis alla andra människor, resa precis hur jag vill, och så här har jag rest under åren:

- Två veckors charter med Club 33 till Rhodos i september 1979. (Jag åt faktiskt hamburgare nästan varje dag.)

- En veckas charter med Spies till Aten i mars 1986. När veckan hade gått valde jag att stanna kvar i Grekland, och blev kvar i fem månader.

- En veckas ospecificerad charter med Fritidsresor till Kreta i juni 2015. Jag hamnade på ett AI-hotell i Gerani. Dagen efter flyttade jag in till mitt favoritpensionat i Chania. Varför då? Jag trivdes inte på hotellet.

Resten av mina drygt 60 resor till Grekland har jag rest på egen hand. Varför inte mer charter kanske ni undrar? Anledningen är att jag ända sedan jag var tonåring, och tågluffade runt i Europa sommar efter sommar, har tjusats av att ordna mina resor på egen hand. Men jag har självklart inget emot att andra reser på charter.

Under åren har jag besökt 65 öar, och en del ställen på fastlandet, som Parga, Aten och delar av Peloponessos. Jag skulle tro att jag spenderat cirka fyra år av mitt liv i Grekland. Det kan var mer, orkar inte räkna just nu. Under tiden har jag lärt känna Grekland som land, och jag har lärt känna massor med greker. Så jag tror mig kunna påstå att jag kan Grekland. Något som somliga inte anser. Att många greker har det svårt under krisen är inget som gått mig förbi. Tvärtom för jag ofta lyssna på sorgliga historier från vänner i Grekland.

Under alla de här åren jag har varit i Grekland har jag spenderat massor med pengar. Så jag har bidragit till många grekers ekonomi, dock har det troligen inte gynnat statskassan så mycket. Men att åka på AI, det får jag inte göra, för då ”skadar (jag) landet, lokalbefolkningen och turistnäringen”. Det bästa vore kanske att inte åka till Grekand alls, och i stället skänka alla pengar, som resa och uppehälle skulle kosta, till hjälporganisationer i Grekland. Eller varför inte till de få hjälporganisationer som finns kvar i Aleppo.

Här kan ni läsa vad jag skriver om AI på Kalimera.

Här kan ni läsa varför jag älskar detta bångstyriga Grekland.

Det var nog allt jag hade att säga. För tillfället.

Tack för alla uppmuntrande ord. Ingen nämnd, ingen glömd.
Gammal 2016-12-08, 20:09

Tack själv Janne
Gammal 2016-12-08, 20:30
inkfishs avatar

Well said, Janne, även om du inte hade behövt säga något alls.

Nu tycker jag att du gott kan göra som kungen, vända blad. Och lägga den här pinsamma historien bakom dig.
Gammal 2016-12-08, 20:36
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Bra Janne!

//maji
Gammal 2016-12-08, 20:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Tack Janne!
Så synd att du behöver försvara dig, tycker jag!!
Men samtidigt förstår jag om du kokar inombords efter den obefogade kritiken som jag tror att 98% (100-2) av medlemmarna inte står bakom.
Personliga påhopp hör inte alls hemma i ett ofentligt forum!!
Och speciellt inte av folk man aldrig har träffat.
Du har en otrolig skattkista med info om älskade Grekland.
Jag har stor respekt för dig o din kunskap!!

Nu slänger vi det sura äpplet och och tar ett nytt, rött o sött äpple och njuter av julen som snart är här!

Var rädda om varandra!💖

/ Kajja
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.