Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2012-06-07, 10:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Det er da ikke det minste rart (konstigt) når man ser hvordan selv reisevante medlemmer her snakker om krig, matmangel, opprør, kaos osv osv mens vi som faktisk er her (!) ikke ser noe av dette eller føler noen fare for at det vil skje?
Bra sagt
  #122  
Gammal 2012-06-07, 11:00
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Det er da ikke det minste rart (konstigt) når man ser hvordan selv reisevante medlemmer her snakker om krig, matmangel, opprør, kaos osv osv mens vi som faktisk er her (!) ikke ser noe av dette eller føler noen fare for at det vil skje?
Faktiskt så är det så att resebyråerna har gått ut med i bla nyheterna på radion om "problemen" med att åka till Grekland på semester som tex ta kontanter med istället för kort, att det kan vara problem med färje och flygtrafik m m....men de tänker inte ställain resor.
Det är alltså inte bara här på forumet det är lite oroligt över att semestra i Grekland.
  #123  
Gammal 2012-06-07, 11:08
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Bra sagt
Håller fullständigt med!

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Faktiskt så är det så att resebyråerna har gått ut med i bla nyheterna på radion om "problemen" med att åka till Grekland på semester som tex ta kontanter med istället för kort, att det kan vara problem med färje och flygtrafik m m....men de tänker inte ställain resor.
Det är alltså inte bara här på forumet det är lite oroligt över att semestra i Grekland.
Vilka resebyråer gäller det? Kanske läge att bojkotta dessa...
  #124  
Gammal 2012-06-07, 11:09
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Det er naturlig at reisebyråene gjør det for dermed kan de ha sitt på det tørre. Sier de det ikke så vil de bli sterkt kritisert hvis det skulle bli problemer. Jeg utelukker heller ikke problemer, men hvor mange her har forutsett de mange streikene vi nå har i Norge og de meget store problemene dette medfører for turistene?
  #125  
Gammal 2012-06-07, 13:13
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jag och de flesta gillar grekerna och det grekiska folket. Men att de har stora problem nu är ett faktum. Att grekerna röstat fram sina politiker som inte velat ta tag i problemen tidigare är ju tråkigt, och att tyska eller andra pensionärer skall betala till grekerna är lovärt. Totala grekiska skulden är lägre än svenska totala skulden, skillnaden ligger i att i sverige är alla individer belånande på hus men staten är OK. Konfiskera grekiska förmogenheter som finns är väl bättre i så fall.

Jag bidrar själv med väldens högsta skatt som vi har i Sverige !.

Läste denna intressanta artikel som bland annat beskriver grekiska startens problem:

http://www.metro.se/kolumner/greklan...iNBii2WolGJDo/

Citat från artikel:

Citat:
Det var då Spinellis började inse att han inte bara hade att göra med ett informationsproblem, det var ett kulturproblem. Han forskade vidare och upptäckte ett utbrett 40/40/20-system: den skattskyldiga får höra att han kan ge indrivaren 40 procent av summan under bordet, så kunde han själv behålla 40 procent, och så fick det offentliga bara 20 procent. De 300 lokala skattekontoren var korrupta och borde slås ihop, enligt Spinellis
.

Vidare kan man ju läsa om det blindas ö

http://www.telegraph.co.uk/news/worl...es-revolt.html

Även grekerna verkar uppgivna när de hör sådant.

Tycker dock fortfarande om greker och gekiska folket och kommer att fortsätta resa dit. Men om inte skatt kommer in kommer det tyvärr att inte fungera.

  #126  
Gammal 2012-06-07, 15:32
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

http://www.youtube.com/watch?v=PThQW...feature=relmfu

Rätt intressant uppträdande !
  #127  
Gammal 2012-06-07, 15:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jösses
  #128  
Gammal 2012-06-07, 15:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Oj och detta INNAN omvalet

Lissi
  #129  
Gammal 2012-06-07, 15:45
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Laero jag gillar din grundläggande åsikt att man inte skall mobba andra medlemmar, men att inte inse varför man hårt kritiserar Seukels åsikter som leder till att grupper som inte är kapabla att kritiskt ta ställning till andras påståenden kanske avstår från att resa till Grekland är tragiskt. Följande citat från Seukels inlägg kanske visar att de om inte är extrema åtminsone inte är allmängiltiga:


I så fall dras det helt nödvändiga penningflödet in och det kommer då inte ta många dagar innan den grekiska ekonomin är helt slutkörd. Det som sedan händer - det är de flesta bedömmare överens om - blir smutsigt och otrevligt, åtminstone på kort sikt. Landet är helt beroende av importer vad gäller livsmedel, olja, medicin m m. Hela infrastrukturen kommer att säcka ihop. Argentinas erfarenheter avskräcker härvidlag,och det var ändå ett land som hade en egen valuta, grekerna har inte det. I den villervalla som uppstår vill nog knappast någon turist vara kvar, även om solen skiner och vattnet är blått. Hotellägarna kan inte vara till någon större hjälp i det läget tror jag.

1. att Grekland är bankrutt och att landet bara går runt med pengar utifrån
2. att detta penningflöde bygger på ett internationella avtal som slöts i våras med IMF, ECB och EU
3. att detta förutsätter att grekerna gör stora reform- och besparingsansträngningar
4. att statens pengar för pensioner och löner tar slut i juni
5. att valet den 6 maj slutade i politiskt kaos och att folk röstade främst på partier som villa bara säga upp ovannämnda avtal
6. att en fjärdedel av rösterna gick till nazister, ultranationalister och stalinister
7. att den sociala misären i landet (arbetslöshet, bostadslöshet ...) är omfattande redan nu
8. att främlingsfientligheten ökar (lyssna gärna på Nikos Michaloliakos från Golden Dawn)

osv ... Det är en mycket speciell situation som råder i landet. Grekland befinner sig i den största och djupaste krisen sedan slutet av juntatiden. Den som inte förstår detta (och bara kallar detta för rykten eller lösryckta meningar) måste gå med skygglappar genom livet.

Det värsta med turismen är att den för det mesta blundar för verkligheten i de länder som besöks. Huvudsaken att vi får vår sol och värme.

Visst, hotell och restauranger är privata, men inte flygplatserna. De ägs av Grekiska staten (Hellenic Civil Aviation Authority), och om staten går i putten påverkar det säkert flyget på det sättet. Inte minst för att flygplatspersonalen, flygledarna m m står utan lön då. Vad hjälper en fet sedelbunt i fickan då?

De (och särskilt Tsipras) ägnar sig åt något som brukar kallas "chicken race".

Ur Wikipedia:
"Ett regelrätt chicken race går till genom att två stycken människor med en varsin bil eller motorcykel (motordrivet fordon) kör antingen rakt mot varandra (som när platsen är en enda lång väg) eller jämsides (som när vägen abrupt slutar med ett stup). Den som först väjer med bilen (för att undvika en krock) eller kastar sig ut ifrån bilen (innan stupet) förlorar och är följaktligen "chicken", en fegis. ...
Termen Chicken race (på engelska också Chicken Game) används ibland i andra sammanhang, där ingen vill vika sig, men om ingen viker sig blir det katastrof för bägge."

Ett annat citat ur Ekathimerini (22 maj):

"The European Union, European Central Bank and International Monetary Fund -- who must give Greece money within weeks to pay pensions and salaries -- say they will pull the plug if the next government in Athens does not back the bailout. Without the money, they say Greece cannot stay in the common currency.

«Empty threats!» said Nikos Sokos, 29, who works in a cafe in central Athens. «There's no way they're going to kick us out. There won't be a eurozone if they do that.»

Observers of the Greek political scene say there are serious risks if voters carry such myths to the polls."


Vem viker sig först i det grekiska dramat, tro?

På den ena sida Tsipras, på den andra Merkel. Vem drar först?
Sedan undrar jag vad i det jag skrev som är "extrema åsikter". Jag tror de flesta som har lite insikt i grekisk politik och ekonomi ser det på ungefär samma sätt (inklusive grekiska medier). Se även laeros inlägg.

Grekland kommer att överleva, så klart. Frågan är bara i viken form och i vilket skick. Det "överlevde" även under militärjuntans tid.

De som tror att Grekland överlever kan skicka en dansande banan:

Senast redigerad av Kritsabo den 2012-06-07 klockan 15:48. Anledning: Ödmjukhet är en dygd.
  #130  
Gammal 2012-06-07, 16:02
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Mycket eller lite turister?

Tycker att det är ganska mycket turister i Chania så här tidigt, däremot verkar det sämre ställt i gergiolopolus (stavningen??) Pratade med en restaurangägare där som sade att det är 30-35% mindre turister i år vid den här perioden.
  #131  
Gammal 2012-06-07, 16:05
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Här visar den högerextrema personen sitt rätta jag..att kasta vatten, svära och slå tillbaka mot en kvinna! Fy fan rent ut sagt!

Camilla
  #132  
Gammal 2012-06-07, 16:41
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Har tittat på Grekiska nyheter nu på em och den här händelsen visades minst 25 gånger och alla partiledare kommenterade detta! Tyvärr föstod jag inte myckat av det som sades, men inte såg dom gillande ut i allafall!

Hoppas detta får upp ögonen för dom som röstade detta parti

Konstigt att han lyckades och fly Har dom inga vakter på TV-huset

Riitta
  #133  
Gammal 2012-06-07, 16:49
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
De som tror att Grekland överlever kan skicka en dansande banan:
  #134  
Gammal 2012-06-07, 16:55
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Här http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...06/2012_445749 kan man läsa mera om representanten för Chrysi Avgi (Golden Dawn) och hans bravader!
  #135  
Gammal 2012-06-07, 17:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Överlag är det nog färre turister så här långt på säsongen jämfört med förra, särskilt på öar utan charterturister. Jag hörde på TV att i orter som t ex Rethymno så märks inte så stor skillnad, medan andra ställen på Kreta kan ha upp till 70 % färre. Om et verklige är sant vet jag dock inte.

Lissi
  #136  
Gammal 2012-06-07, 18:35
Seukel Seukel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 74
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Hej Kritsabo,

som sagt tror jag också att Grekland överlever (vad som nu menas med det?).

Men, snälla Du, kan Du erbjuda oss ett positivt scenario för vad som händer efter den 17 juni, så vore jag jättetacksam. Jag har mycket kontakt med greker i Sverige och i Grekland, jag plöjer igenom grekiska och internationella media och jag kan tyvärr inte hitta ett enda belägg för att de ekonomiska och politiska problemen inte skall förvärras i sommar.

De enda som ser positivt på allt detta är diverse vänstertidningar som tror att världsrevolutionen är nära - ungefär som Papariga gör.

http://www.kalimera.nu/forums/images/smilies/banana.gif


http://www.kalimera.nu/forums/images/smilies/banana.gif

De som tror att Grekland överlever kan skicka en dansande banan:
[/QUOTE]
  #137  
Gammal 2012-06-07, 19:32
Antiparos Antiparos är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Sverige
Inlägg: 20
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Hej Seukel. Jag tror du har rätt och vågar skriva om det !!


Bra!!

Kristsabo .. Läs på innan du attackerar killen. Vi alla vill att Grekland skall klara sig men din naivitet och agressivitet kan jag undvara.


Läs på nätet innan du svarar Seukel !
  #138  
Gammal 2012-06-07, 19:53
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Antiparos Visa inlägg
Hej Seukel. Jag tror du har rätt och vågar skriva om det !!


  #139  
Gammal 2012-06-07, 22:42
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Laero jag gillar din grundläggande åsikt att man inte skall mobba andra medlemmar, men att inte inse varför man hårt kritiserar Seukels åsikter som leder till att grupper som inte är kapabla att kritiskt ta ställning till andras påståenden kanske avstår från att resa till Grekland är tragiskt.
Kritsabo, om jag förstår denna långa mening rätt anser du att det är tragiskt att jag inte inser att Seukel ska bemötas hårt. Mitt svar på det är att vilken medlem som helst naturligtvis får bemöta hans/hennes synpunkter hur "hårt" den vill så länge det sker med seriös argumentation. Seriösa argument är det inte när man kallar andras inlägg dyngspridning eller ber någon dra till hetare ställen i nån slags missriktad önskan att tysta vissa åsikter.

Sedan förstår jag inte riktigt dina rödmarkeringar men misstänker att du menar att det är exempel på extrema åsikter. Egentligen orkar jag inte kommentera det men du kan exempelvis förklara vad det är för extremt med "Grekland befinner sig i den största och djupaste krisen sedan slutet av juntatiden" ???

Lars
  #140  
Gammal 2012-06-08, 08:44
AkT32s avatar
AkT32 AkT32 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2012
Ort: Grängesberg
Inlägg: 33
Standard Sv: Mycket eller lite turister?

Läste i gårdagens nätupplaga av AB följande:
Osäkerhet kring Grekland

Till krisdrabbade Grekland har bokningarna minskat med tio procent jämfört med förra året.
Samtidigt verkar det som att fler vågar boka resa till Grekland nu – bokningarna ökar nu när sommaren närmar sig.
– Intresset för Grekland har ökat successivt under våren och Ticket ser en uppgång på bokningarna som nu tagit fart på riktigt. Ju närmare sommaren vi kommer desto mer börjar Grekland ta igen det tapp som landet hade i början av året. Då hade Kreta en femteplats på topplistan över de mest bokade destinationerna. Idag har ön klättrat upp på tredjeplats, säger Martin Durnik, marknadschef på Ticket.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT