Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2009-10-13, 15:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Ett litet knep för att slippa efterhängsna inkastare är att ha en komboloi till hands och spela lite med den samt att kunna tala lite grekiska.

lars
Kriti stin kardia mou
Gäller bara för män.

Bra ställen behöver inga inkastare där talar maten för sig själv.

Dettis jag förstår att du gillar stället men alla som inte gör det och har negativa erfarenhetr måste få föra fram sin åsikt och de verkar ju just nu att vara i majoritet.

Eva
Svara med citat
  #122  
Gammal 2009-10-13, 16:31
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Jag tycker att det är orättvist att det bara klagas på denna restaurang . I många år har jag besökt Chania och ofta ätit där men aldrig blivit lurad eller otrevligt bemött. Nu bor jag mesta delen av året där och besöker dem både ensam och med sällskap. Maten har alltid varit prisvärd och jag har alltid gått frivilligt dit. För min del så tycker jag att t.ex ELA är alldeles för turistanpassat med menyer på Svenska m.m.

så tycker jag/ Dettis
Eftersom du besöker restaurangen regelbundet och bor mesta delen av året i Chania, då känner de dig utmärkt och då är det logiskt nog att de inte lurar dig eftersom du är redan bekant med dem som du påpekar.

Enigma
Svara med citat
  #123  
Gammal 2009-10-13, 23:33
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Gäller bara för män.

Bra ställen behöver inga inkastare där talar maten för sig själv.

Dettis jag förstår att du gillar stället men alla som inte gör det och har negativa erfarenhetr måste få föra fram sin åsikt och de verkar ju just nu att vara i majoritet.

Eva
Nja, den nya generationens tjejer ses allt oftare använda komboloi. Manssamhället håller så sakteliga på att brytas ned även i Grekland, men visst komboloien användes mest av män ......än så länge.
Lite grekiska språkkunskaper är ingen nackdel i umgänget med ev påstridig inkastare.

Om maten är bra eller dålig beror nog inte på inkastarna.
Det är väl de odrägliga inkastarna som man försöker undvika. Det finns ju faktiskt inkastare som sköter sin roll med finess och humor.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #124  
Gammal 2009-10-14, 09:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Nja, den nya generationens tjejer ses allt oftare använda komboloi. Manssamhället håller så sakteliga på att brytas ned även i Grekland, men visst komboloien användes mest av män ......än så länge.


Om maten är bra eller dålig beror nog inte på inkastarna.
Det är väl de odrägliga inkastarna som man försöker undvika. Det finns ju faktiskt inkastare som sköter sin roll med finess och humor.
lars
Kriti stin kardia mou
Ja det första påståendet kan nog diskuteras beträffande det andra missförstod du mig. Jag menar inte att matens kvalité beror på inkastarna utan att ställen med bra mat inte behöver några inkastare.

De flesta orter som har en bra turistpolitik har förbjudit inkastare eller försöker begränsa det på annat sätt. Tyvärr har mycket gått överstyr på vissa ställen på Kreta till sorg för seriösa näringsidkare.

Eva
Svara med citat
  #125  
Gammal 2009-10-14, 10:01
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Eva vi är helt eniga!
Beträffande manssamhället så kan man väl dra till med det gamla ordstävet " det går inte att lära gamla.............etc etc" Det går i alla fall långsamt. in the greek way siga siga!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #126  
Gammal 2010-01-21, 18:09
Rolf Johan Rolf Johan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Inlägg: 4
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hei. Der ble jeg og min kone også lurt for flere år siden. Bestilte fisk og det var ingen meny og priser. Vi har vært på Kreta mer enn 15 ganger samt andre stedr i hellas og dette er eneste stedet vi har blitt lurt med dårlig og dyr mat..
Bra at det informeres om dette.
Svara med citat
  #127  
Gammal 2010-06-23, 17:22
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Då väcker vi tråden igen - eftersom Enplo har vaknat, så är det bra att väcka de turister som åker till Chania denna sommar! Vill ni inte bli lurade - akta er för denna taverna!
Svara med citat
  #128  
Gammal 2011-05-27, 13:14
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hej!
Undrar bara om Enplo fortfarande finns kvar? /Lena
Svara med citat
  #129  
Gammal 2011-05-28, 00:01
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av lenamarie1 Visa inlägg
Hej!
Undrar bara om Enplo fortfarande finns kvar? /Lena
Ja tyvärr, fast i ordentligt nedbantad skala. Efter ett par allvarliga samtal med deras servitör/inkastare har han lovat säga upp sig i slutet av säsongen - alternativt blir han tvungen att arbeta i gipsvagga nästa sommar
Han påstår till sitt försvar att det är hans mor som lagar maten på stället, jag fnös och sa att det knappast var en godtagbar ursäkt.

Håll er borta och låt dem självdö i skuggan av Ela!

//Kikh
Svara med citat
  #130  
Gammal 2011-05-28, 13:03
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Kan man kalla deras mat för "lagad"? Lagad utan kärlek, i så fall... men notan är rejält saltad!
Svara med citat
  #131  
Gammal 2011-05-28, 13:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Enplo eksisterte fortsatt for 10 dager siden, med mindre dominerende musikk, og trukket litt lengre opp i gaten. Det kunne se ut som om Enplo-navnet var fjernet både fra skilter og menyer, kanskje på grunn av slik publisitet som dette?

Innkasteren var nesten ikke villig til å si hva tavernaen heter da jeg spurte, så jeg måtte presse ham litt før han omsider nølende sa "Enplo".

Jeg snakket litt med folkene på Ela, og de hadde håpet at Enplo skulle være borte nå, men de regnet med at det ville ikke vare lenge før de enten forsvant eller måtte få nye eiere med en annen stil.
Svara med citat
  #132  
Gammal 2013-04-19, 11:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag bumpar upp den här tråden efter att Monica nämnde den i sin hörna. Tråden startades 2008, sista inläggen gjorde 2011. Jag gick förbi i höstas men åt självklart inte där. Är det någon som vet något om hur En Plo är idag?
Svara med citat
  #133  
Gammal 2013-04-20, 01:37
evlis evlis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 16
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag bumpar upp den här tråden efter att Monica nämnde den i sin hörna. Tråden startades 2008, sista inläggen gjorde 2011. Jag gick förbi i höstas men åt självklart inte där. Är det någon som vet något om hur En Plo är idag?
Jeg har vært noen ganger i chania , men vet ikke så mye om En Plo , men jeg vet at det finns en restaurant nede i havnen som blir drevet av de samme menneskene , og på samme måten . Snakket med et norsk par som hadde vært der , de var veldig misfornøyde . Restauranten heter Selini
Svara med citat
  #134  
Gammal 2013-04-20, 07:13
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

På Tripadvisor finns ett antal omdömen från 2012 (och även något från 2013). Samtliga är mycket negativa, känner sig grundlurade och varnar för att besöka stället pga dålig mat och skyhöga priser! Dessutom kör man fortfarande med fula knep som att dölja de höga priserna för kunden tills det är dags att betala, mm.

Så de verkar köra på i samma gamla stil och tydligen lyckas de fortfarande lura turister annars skulle de väl inte finnas kvar!
Svara med citat
  #135  
Gammal 2013-04-20, 14:16
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag bara MÅSTE göra ett besök där! Jag har idag bokat en vecka i Kato Stalos och ser fram emot att ta ett litet snack med inkastarna på detta sanslösa ställe! Jag börjar med att snacka svenska och engelska... hehe... jag tror nog att samtalet kommer att avslutas på grekiska. Det brukar få de ( tack o lov inte så väldigt många) otrevliga/ påstridiga att tystna.... sist jag behövde använda mig av min kanske inte så snälla grekiska var när vi köpte glass på stranden Tsambika på Rhodos 2009. Ägaren vägrade byta ut glasspinnar som var förstörda och oätbara men ändrade sig snabbt när jag växlade språk... det skall bli KUUL!
Svara med citat
  #136  
Gammal 2013-04-21, 07:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 992
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Bra att veta att det finns åtminstone två matställen man ska undvika. En Plo och Sellini.

Tur att det också finns bra tavernor!

/ Anne
Svara med citat
  #137  
Gammal 2013-04-21, 08:56
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Ägaren vägrade byta ut glasspinnar som var förstörda och oätbara men ändrade sig snabbt när jag växlade språk... det skall bli KUUL!

Funderat på att starta eget? Gärna i Chania. Som ambulerande ambassadör för Grekland (och dess besökare)?
Med samma strategi du nyss, så snällt, beskrev?
Svara med citat
  #138  
Gammal 2013-04-21, 15:27
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Finns jobbiga inkastare på Karpathos stad med. Vi gick förbi en rest vid hamnen (kommer inte ihåg vad den heter )Den såg väldigt öde ut, stod en dam som tjöta när vi gick förbi. Vi fortsatte och på tillbakavägen stod hon där igen, så vi bestämde oss för att gå in och äta.

Jag beställde bara tzaziki (stavning?) och keftedes. tror vi väntade på maten i en timma!! Kanske lite överdrivet men länge var det iaf...Det var bara vi där, så fattar inte varför det tog så lång tid..
Vet att jag hade tittat vad maten kostade, men maten kom tillslut. Två st avlånga köttbullar men ris och pommes och en liten skål med tzaziki....

Inte riktigt det jag beställt, men visst, jag vet att det kommer till vissa saker ibland...Sen kom notan och den var bra saltad..Tänkte att dom missuppfattat vad vi ville ha..

Minns oxå att Karpathos had många jobbiga inkastare som var såå på
Svara med citat
  #139  
Gammal 2013-04-22, 14:22
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Funderat på att starta eget? Gärna i Chania. Som ambulerande ambassadör för Grekland (och dess besökare)?
Med samma strategi du nyss, så snällt, beskrev?[/quote]


Nej, inte alls... Jag hoppas bara ( lite naivt) att jag kommer att få samma bemötande oavsett om jag pratar svenska ( som jag är något bättre på av dessa tre språk), engelska eller grekiska. Var inte min mening att vara elak på något vis. Om det är elakt och jag inte förstått det så tar jag genast tillbaka mitt, inte till 100 % allvarliga, inlägg. Förlåt.
Svara med citat
  #140  
Gammal 2013-04-22, 14:24
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 114
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Bra att veta att det finns åtminstone två matställen man ska undvika. En Plo och Sellini.

Tur att det också finns bra tavernor!

/ Anne
Ja tack o lov så är nog de allra flesta bra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT