Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2012-11-08, 22:08
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

@Wolfen: Det tragiska är att vi verkar inte ha lärt oss ett jota!
So, here we go again...
Sen får du/ni kalla det "Golden Dawn" eller vad ni villl, det är samma ulv i fårakläder ävem denna gång....

//Ulf
Svara med citat
  #122  
Gammal 2012-11-09, 13:22
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Noterats: grekiska parlamentet har röstat igenom att immuniteten (?) för tre medlemmar i Chrisi Afgi , bl.a. Ilja Kasidiaris, ska tas bort, så att de kan dömas för brott de begått. Kasidiaris - boxaren - som slogs i en direktsänd debatt, ska också ha begått bewäpnat rån. Han syns fortfarande tala i parlamentet. Direkt i fängelset med honom !
Men detta hjälper kanske inte så mycket mot att så många ändå har röstat på detta parti.
Svara med citat
  #123  
Gammal 2012-11-09, 13:26
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag orkar inte reagera längre på allt man hör och läser. Alla har rätt...Kan bara se hur det ideligen avslöjas diskutabla och ofta brottsliga affärer som för en tid sen ansågs som smart fusk.

"Krisen" (citationstecken för att det har blivit ett urvattnat ord) leder till att orättvisor avslöjas. Det blir ett hårdare klimat , man orkar inte längre vara likgiltigt överseende.

Tidigare var det också mest tal om hur politiker och förmögna intrigerat och lyckats med lönande (uppenbarligen kriminella) affärer. Nu har vi fått klart för oss hur även de småfifflande medborgarna utnyttjat den vanskötta ekonomin/administrationen, typ tagit ut pensioner man inte hade rätt till, och en slags sorg förnimms i diskussionerna...det var inte bara de rika...

Noterat: En grekisk journalist skriwer i Kathimerini om att en förändring i synen är på gång :

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...10/2012_468019
Svara med citat
  #124  
Gammal 2012-11-09, 13:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jag har lyssnat på en del uttalanden och fattar varför en del sympatiserar med Crysi Avgi.
Budskapet framförs totalt avskalat och tydligt: ut med oönskade personer, mer diciplin i samhället...och alla de floskler vi hört från diverse extrempartier. Denne Ilias är förmodligen en rätt jobbig typ men han har verkligen tydligt uttal och säger saker som många i tysthet håller med om. Man kan anta att detta tilltalar folk som tröttnat på politikernas sätt att gömma sig bakom mångstaviga ord.
Svara med citat
  #125  
Gammal 2012-11-09, 13:47
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Absolut korrekt Monica!

//Ulf
Svara med citat
  #126  
Gammal 2012-11-10, 07:04
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Jag vet inte om det här är "Off topic" men i alla fall...

Jag har inga sympatier för "Chrsi Avgi" eller vårt svenska SD. Men jag tycker det är bra för demokratin att de kommer upp till ytan i stället för att verka i det fördolda. "Bättre att se fan än inte veta om hans existens". Jag vet att jag har åsikter som kanske trampar några på tårna. Men att gå in i fascismen är för mig att gå över gränsen.

- Herrefolk!
- Och vilka ska det då vara?
- Är de bättre människor än vi är?
- Rassegregering?
- Har ingen fattat att nyckeln är mångfald?
- Etnisk blandning är av godo!
- Hur kom det sig att vi blev nordbor?
- Ta och läs lite historia om hur gamla stammar försköt andra och vi utvecklades... och vandrade.

Sedan finns det ju A. Hitler och Ilja Kasidiaris som inte kom längre än kapitel ett i boken...
Om vi inte hade våra invandrare, vilka skulle då utveckla Sverige?
Vi behöver människor som ifrågasätter vårt liv och leverne. Samt sätter saker på dess spets.
Visst, det här skakar om dina grundvalar! Men människa tänk lite!

//Ulf
Svara med citat
  #127  
Gammal 2012-11-10, 08:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 752
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag vet inte om det här är "Off topic" men i alla fall...
Att klanka ned på fascismens fula tryne, är ALDRIG Off topic. Det är varje sund individs ansvar.

/Netwolf
Svara med citat
  #128  
Gammal 2012-11-10, 16:24
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Att klanka ned på fascismens fula tryne, är ALDRIG Off topic. Det är varje sund individs ansvar.

/Netwolf
Just så enkelt är det!
Svara med citat
  #129  
Gammal 2012-11-21, 15:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Jag vet inte om det här är "Off topic" men i alla fall...

Jag har inga sympatier för "Chrsi Avgi" eller vårt svenska SD. Men jag tycker det är bra för demokratin att de kommer upp till ytan i stället för att verka i det fördolda. "Bättre att se fan än inte veta om hans existens". Jag vet att jag har åsikter som kanske trampar några på tårna. Men att gå in i fascismen är för mig att gå över gränsen.

- Herrefolk!
- Och vilka ska det då vara?
- Är de bättre människor än vi är?
- Rassegregering?
- Har ingen fattat att nyckeln är mångfald?
- Etnisk blandning är av godo!
- Hur kom det sig att vi blev nordbor?
- Ta och läs lite historia om hur gamla stammar försköt andra och vi utvecklades... och vandrade.

Sedan finns det ju A. Hitler och Ilja Kasidiaris som inte kom längre än kapitel ett i boken...
Om vi inte hade våra invandrare, vilka skulle då utveckla Sverige?
Vi behöver människor som ifrågasätter vårt liv och leverne. Samt sätter saker på dess spets.
Visst, det här skakar om dina grundvalar! Men människa tänk lite!
Ulf for President!!!

/kimmen
Svara med citat
  #130  
Gammal 2012-11-22, 19:56
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Bare et lite apropos til skattevilligheten her og der. En sak på Nrk.no forteller at 3 av 4 norske restauranter snyter storsamfunnet for skatt.
Det gror ikke englevinger på oss i nord heller
Svara med citat
  #131  
Gammal 2012-11-23, 10:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 752
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det gror ikke englevinger på oss i nord heller
Nä, definitivt inte. Läste denna tänkvärda krönika om korruption i Grekland och Sverige. När fusket sätts i system och svarta tjänster blir en naturlig del av tillvaron.
Ser man på dagens Sverige, så var man förr "dum i huvet" om man betalade snickaren vitt. Nu med rot-avdraget, tycker jag mig att attityden till vit arbetskraft har svängt.
Precis som krönikören säger. Lite fusk är väl inte så farligt och så anpassar vi oss sakta till ett mer korrupt samhälle.

/Netwolf
Svara med citat
  #132  
Gammal 2012-11-23, 12:09
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Men visst har vi fått till det med lite mera raffinerade lösningar i Sverige.

Citat från krönikan: "Tänk på det nästa gång du får dina väggar målade eller toaletten skrubbad av svartjobbare. De kronor du sparar på att fuska är pengar som skulle ha tillhört statskassan."

Vi har ju här i Sverige numera fått till en fiffig lösning som gör att "fusket" inte är fusk längre när det sätts i system, och inte så svart som i Grekland. Systemet är ROT o RUT i vilket vi i samarbete med staten uppnår ungefär samma ekonomiska utfall som med "svartjobbet" men utan "fusk". Skatten återbetalas av staten som rabatt. Nu är det ju på gång även inom skolans område med "läxhjälp" inom RUT. Motivet är att göra "svarta" jobb "vita". Kanske något för Grekland. Det ger inte särskilt mycket mera skatt till staten men allt blir ju vitt och fint, och glorian hänger lite mindre på sned.

Masse
Svara med citat
  #133  
Gammal 2012-11-23, 12:50
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

...f.ö. ett bra sätt att få ner brottsligheten. I stället för att på allvar försöka beivra lagöverträdelserna. Kanske kan vara värt att pröva även på andra typer av brott? Dvs att göra det lagligt att t.ex. snatta eller stjäla en bil? Brottsligheten skulle ju kunna minska drastiskt!
Sen är det ju en annan sak att det råder delade meningar om hur mycket ROT och RUT och allt vad de heter verkligen har minskat svartjobbandet i någon högre grad.
Svara med citat
  #134  
Gammal 2012-11-24, 08:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Ja nu har ju även budgetförhandlingarna om Eu:s framtida budget brutit samman. Fortsättning följer någon gång nästa år. De siffror som redovisas idag för vår del är att Sverige just nu bidrar med 18 miljarder(hörde jag rätt) för att få vara med i gemenskapen sen vi fått tillbaka en del i exempelvis glesbygsstöd. Bruttot låg på över 30 miljarder. Tur vi inte är med i valutasamarbetet för då skulle det väl kosta oss ännu mer.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2012-11-24 klockan 08:42. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #135  
Gammal 2012-11-24, 12:19
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
..... De siffror som redovisas idag för vår del är att Sverige just nu bidrar med 18 miljarder(hörde jag rätt) för att få vara med i gemenskapen sen vi fått tillbaka en del i exempelvis glesbygsstöd. Bruttot låg på över 30 miljarder.....
Ja, Sverige är, som ett av Europas rikaste länder, nettobidragsgivare. Vi bidrar alltså till att fattigare länder som Irland, Portugal, Grekland mfl får hjälp till sin utveckling.

När vi i Sverige omfördelar från rika delar av landet till ex.vis fattig glesbygd brukar vi kalla det solidaritet.
Jag tycker nog att man bör kunna vara generös och se det på samma sätt inom Europa. Dessutom är faktiskt 18 miljarder inte så fantastiskt mycket om man jämför med andra poster i statsbudgeten, ex.vis försvaret.

Lars
Svara med citat
  #136  
Gammal 2012-11-24, 14:18
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ja, Sverige är, som ett av Europas rikaste länder, nettobidragsgivare. Vi bidrar alltså till att fattigare länder som Irland, Portugal, Grekland mfl får hjälp till sin utveckling.

När vi i Sverige omfördelar från rika delar av landet till ex.vis fattig glesbygd brukar vi kalla det solidaritet.
Jag tycker nog att man bör kunna vara generös och se det på samma sätt inom Europa. Dessutom är faktiskt 18 miljarder inte så fantastiskt mycket om man jämför med andra poster i statsbudgeten, ex.vis försvaret.
Lars for Vice President!!

/kimmen
Svara med citat
  #137  
Gammal 2012-11-24, 20:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Ja, Sverige är, som ett av Europas rikaste länder, nettobidragsgivare. Vi bidrar alltså till att fattigare länder som Irland, Portugal, Grekland mfl får hjälp till sin utveckling.

När vi i Sverige omfördelar från rika delar av landet till ex.vis fattig glesbygd brukar vi kalla det solidaritet.
Jag tycker nog att man bör kunna vara generös och se det på samma sätt inom Europa. Dessutom är faktiskt 18 miljarder inte så fantastiskt mycket om man jämför med andra poster i statsbudgeten, ex.vis försvaret.

Lars
Ja absolut bara det går till vettiga saker. Här i norrland har moståndet varit starkt mot Eu och när vi inte ens har råd med ambulanser och skolor i glesbygden är det nog många som ställer sig ännu mer undrande till om vi inte borde gjort som norrmännen.

Eva
Svara med citat
  #138  
Gammal 2012-11-27, 07:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 435
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Nu är det klart. Grekland får sitt stödlån på närmare 130 miljarder €. Läs mer på SvD.
Svara med citat
  #139  
Gammal 2012-12-18, 23:39
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Alla sätt är bra utom de dåliga...

Jag hittar inte artikeln på nätet, så från dagens GP citerar jag här;
Citat:
"Bordell sponsrar fotbollslag
Strypt statligt stöd till grekisk idrott gör att klubbar måste förlita sig på privata sponsorer för att överleva, som fetaosttillverkare, kebabrestauranger, och i staden Larissa - den lokala bordellen. Spelarna i Voukefalas FC har rosa shorts och rosa tröja med texten 'Villa erotica'.
I en intervju med BBC säger bordellens madam Soula Alevridou:
- Myndigheterna här ger inte pengar till idrott, utbildning eller någonting. Så varför kan inte ett stackars fotbollslag få vända sig till mig?"

/kimmen
Svara med citat
  #140  
Gammal 2012-12-19, 08:16
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 752
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Alla sätt är bra utom de dåliga...

Jag hittar inte artikeln på nätet, så från dagens GP citerar jag här;

/kimmen
Ja, t o m idrotten tvingas prostituera sig.

/Wolfen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT