![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
http://www.telegraph.co.uk/finance/p...s-than-UK.html
Grekland betalar 28% av BNP i pensioner, Tyskland 23,5% och Sverige 14,5%. Genomsnittet för OECD är 18%. Demografiskt är grekerna (20,2% > 65 år) något äldre än svenskarna (19,8% > 65 år) men tyskarna (21,2% > 65 år) är äldre än grekerna. Att en liten skillnad i ålder mellan Sverige och Grekland skall motivera en dubbelt så hög pensions avsättning har jag svårt att förstå. Pensionerna är väl också en av de hårda förhandlingspunkterna. Källor ovanstående artikel och http://www.indexmundi.com/ Senast redigerad av pawik den 2015-06-26 klockan 11:36. |
|
||||
|
||||
![]()
Min erfarenhet dom sita åren har varit, att när Grekiska vänner pratar om krisen, så har dom sagt att "våra politiker har svikit oss och sålt oss" och dom ha varit väldigt oroade för sina barns framtid. Det förstår man ju
![]() Nu på mina resor nyss så talade många om oron för att turisterna inte vill komma nu i detta kaoset. Många ringer och undrar om man kan komma, om det finns pengar osv... Några har fått avbokningar på sina hotell ![]() Vissa var oroliga ifall det blir nyval och Gyllene gryning kommer till makten. Det är väldigt svårt för det Grekiska folket nu, eller fortfarande kanske man skall säga! Riitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Kan ni inte hacka på varandra genom PM i inboxen istället?
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tack för det! |
|
||||
|
||||
![]()
Det kan bli svårt. Jag blir inte bara irriterad för att du kastar skit, jag försöker också vidga ditt smala perspektiv. Om det blev lite större, skulle du nämligen ha massor att hämta därute. I en annan tråd om det här tipsade jag dig om en bok, jag tror aldrig du kommenterade det överhuvudtaget. Om du blickade ut lite grand skulle du nämligen ha mycket att hämta. Till exempel i amerikanska medier skulle du hitta analytiker och experter som tycker att trojkan måste backa. Du skulle hitta nobelpristagaren Paul Krugman. Och det finns röster på närmare håll än så men du missar det, för du har fullt upp med raljanta slängar mot t ex Svenska Dagbladet.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det är verkligen nåt att tänka på ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
![]()
Läs Admiralas inlägg så ser du att den lilla lappen är både nota och kvitto. Två i ett liksom.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men nu är det två år sedan jag var i Grekland - så det har kanske ändrat sig sedan dess. Jag får kolla i sommar... /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är övertygad om att det för de allra flesta här på forumet står helt klart att det i Grekland saknas trovärdiga system för kontroll och indrivning av skatt. Oavsett vad det är för "lappar" som i bästa fall förekommer på tavernor och boenden, maskinskrivna eller enligt min erfarenhet fortfarande mest handskrivna, så tycks det ju vara upp till var och en näringsidkare att själv bestämma.
Om man i Grekland ska vänta tills det blir en förändring i vad som är "socialt accepterat", betala skatt eller inte, då lär man få vänta länge. Då är det ju också delvis verkningslöst att dividera om nivån på moms och andra skatter och om huruvida det är rika eller andra som ska betala. Det kvittar ju om system och kontroll saknas och skatten inte kommer in. Efter dessa år av ekonomisk kris i Grekland så är det otroligt att detta inte är åtgärdat. Oavsett om det nu är ett inslag i förhandlingsspelet eller ej så är eventuella lån/bidrag/stöd som att fylla på vatten i en hink med hål i botten så länge man inte fixar detta! När det gäller ev. positiv utveckling då det gäller svart ekonomi i Sverige så finns väl anledning att tro att det mera beror på att man genom RUT o ROT väljer att efterskänka hälften av skatten och mindre på vad som är socialt accepterat eller ej. Eller har jag fel? Kanske man skulle testa RUT o ROT i Grekland också annars. Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Och så länge man accepterar att det är godtyckligt hur mycket skatt man redovisar och betalar in så ter ju sig tjafsande om moms- och andra skattenivåer som ganska meningslös skuggboxning. Det leder dessutom mig vidare till nästa fundering beträffande den återstående posten i stödpaketet och dess utbetalning. Jag tänker ..... "Och sen då????" Om inga mera åtgärder ska vidtagas, kommer Grekland ändå plötsligt, genom någon gudomlig kraft eller annat, att få finanserna att gå ihop och inte längre behöva mera stöd???? Den frågan tycker jag kvarstår oavsett vad man vill anföra om medmänsklighet och annat. Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
T.ex Finlands nya regering har i sitt program bestämt att inga nya pengar kommer att betalas ut till Grekland. Pengarna skall komma från nuvarande stödpaket och i fall det kommer paket 3 skall de tas från de pengar Finland har betalat till Europas valutamekanism (jösses jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter, men nånting ditåt...) Man måste komma ihåg att det är euroländers skattebetalares pengar man lånar till Grekland. Och det är politiskt känsligt. Sen har ju IMF och ECB också sina regler som måste följas, så man kan helt enkelt inte gå med på vad som helst. Om man låter Grekland braka ihop så är det närmast ett politiskt nederlag och det är därför man vill hålla Grekland i euron. Man måste komma ihåg att detta har påverkat också alla andra euroländer mycket. Jav vet inte hur många fruktlösa möten finansministrarna har sprungit på. Det är bort från deras jobb i sina egna hemländer och allt annat som borde åtas inom Europa. Men, tja, få se hur det blir. Det kommer att ta en tid ännu förrän man når en lösning. Och trots att det finns olika åsikter så tror jag att alla vill ha en lösning. Åtminstone något att börja med. / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Roligt att du har roligt!
![]() Men skämt åsido. Du kanske inte ville förstå vad jag menade. Tyvärr är sanningen den att Syriza inte har några vänner inom euro-området och man har tappat förtroendet för Grekland. Detta är faktiskt frågan om samarbete och det blir inte lätt för Grekland i framtiden vad som än sker. Och även Tsipras & co skulle ha mycket jobb hemma i Grekland, i stället för att flyga omkring med regeringens privatflygplan och bo på dyra hotell. ![]() / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Apropå vänner, nej det har de inte inom EU, vilket land skulle varit vän till Grekland? Resten av EU var ju motståndare till Greklands medlemskap från början. De kanske inte redan då något förtroende för Grekland. Sedan gick det som det gick. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Allt enligt mina sambandsmän. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är i obygden sedan några dagar och har inte kunnat följa utvecklingen. Har snabbspolat vad som skrivits i The Guardian och så vitt jag förstår så är alla beslut uppskjutna till på lördag. Stämmer det?
|
![]() |
|
|