Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2014-05-05, 17:48
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Hej Mikke ,när du slipar har du hittat en korkkloss,sån som vi använder i Sverige .På Kreta kunde jag inte hitta någon ,jag fick fick som svar en sådan slipsvamp,fick tillverka en egen kloss.Du är som tydligen som jag tycker om att ha något för händerna,Ha en trevlig arbetssemester.
Svara med citat
  #102  
Gammal 2014-05-07, 10:51
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Hej Mikke ,när du slipar har du hittat en korkkloss,sån som vi använder i Sverige .På Kreta kunde jag inte hitta någon ,jag fick fick som svar en sådan slipsvamp,fick tillverka en egen kloss.Du är som tydligen som jag tycker om att ha något för händerna,Ha en trevlig arbetssemester.
Onsdag 7 maj (och aeven 6:e..)
Nej, Jan, en san korkklots vore fint att ha, det blir till att ta med nara naesta gang....
Igar var det en aning (underdrift) hektiskt.....hann inte till Zephyros for att skriva, det var jobb peau Pelagos och Garden Villa,plus ett litet fotojobb for Nena,vid hennes lilla taverna. Skulle fota matraetter, vilket jag allri jort forut, haha....Apanaget var att fa aeta upp en av raetterna, vilket var mums fillibabba....
I vikke fall, dassdorrarna pa Pelagos aer nu peau plats, tyvaer har vaedret inte varit optimalt for faergtorkning, vilket resulterat i tryckskador i faergen.....Dom har forstas blivit atgaerdade, men resultatet aer inte helt perfekt....Far fundera ut nan losning pa att mala dorrar horisontellt utan att undersidan blir paverkad....Faergen torkade extremt langsamt, vilket jag inte hade vaentat mej....Navael, har beskurit traed vid porten till Garden Villa, och aevenseau rensat poolen, samt malat vev och staellnngen ovanpeau brunnen....
Igar kvaell naer det morknat, vid 8 - halv nietiden,sa satte Dimitris och jag upp en led-lampa vid skylten mot gatan. Inte helt laett, aven om jag hade pannlampa....
Sen vidare mot Irenes Studios, daer bor ( alltid ) Jakobstadsgaenget, och igar var Marja-Liisa och Lasse daer. Marco och Marit har varit ute och luffat lite, och kommer idag vid tretiden....
Hursomhelst, sa hade jag fixat en gitarr till Lasse, och vi satt och forsokte fa till lite engelsk och irlaendsk musik tillsammans. Det gick riktigt bra, och kanske far vi mojlighet att underhalla Marko och Marit naer dom kommit....
Idag blaser det 8 Beaufort, det maerktes uppe vid Garden Villa, men alls icke samma fermitet haer nere vid Zephyros....Himlen aer helt bleau, och det aer fullt med folk vid poolen. Nu tillbaka till Pelagos for att skruva upp krokar och satta dit lasmekanismer....
Mikke
Svara med citat
  #103  
Gammal 2014-05-08, 13:21
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

tossda 8 maj....
Fortfarande stark vind, svart att mala,da damm,etc fastnar i faergen....
Idag lite jobbande pa Pelagos, uppsaettande av segelbatsmodeller,etc...Faerdigstaellandet
av toaletterna, men damen i butiken med speglarna, kom inte idag som sagts, men vi hoppaspa morrondagen.
Pa Garden Villa aer poolen (aentligen) fylld, och jag ska fa grannar fran Danmark. Har borjat kika efter biljett hem, och det finns nagra runt 12 maj eller seau....
Det maste till nagra faglar ocksa, runt toppen pa fyrtornet pa Nenas Taverna, innan jag sticker....
Faerjan Prevelis kom och for, for denna starka sunnanvind skapar tydligen inte sa stora vagor.
Var ocksa nere hos Sava pa Limanaki, och han bor uppe vid asen mellan Pigadia och Amopi. Det var kallt och vaeldigt blasigt daer i natt, sa han. Angaende Limanaki, sa far vaedret avgora naer det skall oppnas.
Dom haller oxo peau att snygga till stranden med caterpillar och hjullastare.
Mikke
Svara med citat
  #104  
Gammal 2014-05-08, 13:56
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Dom haller oxo peau att snygga till stranden med caterpillar och hjullastare.
Det var trevligt att höra! Den har ju varit jättetråkig och stenig sedan en vinterstorm tog all sanden med sig för några år sedan. Nu kanske den blir attraktiv igen.

Karin
som längtar ner mer och mer
Svara med citat
  #105  
Gammal 2014-05-08, 17:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Har borjat kika efter biljett hem, och det finns nagra runt 12 maj eller seau....
Redan på väg hem!

Hoppas att tiden går saktare för dig än vad den upplevs för mig. Tyckte att du åkte nyss.
Svara med citat
  #106  
Gammal 2014-05-09, 12:17
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Freda 9 maj.....
Aentligen har vinden mojnat....Kollade ut forstas naer jag vaknade vid nietiden, och vikken lycka, naestan vindstilla....
Sen frukost och ivaeg till stan for att ta ut lite pengar. Traeffade Louis pa Acropolis, och bjudde honom peau lite Lofbergs kaffe,sen vidare mot tandlaekarn Spanos. Som vanligt fullt i vaentrummet och nagra damer fragade ifall jag kom fran Amerika. Spanos sekreterare hade med sig en flaska rose'vin, som jag har vaentat tva ar pa.....Hon bad mej provsmaka, och det gjorde jag forstas....Det var torrt och gott, och skall nog drickas lite svalare, men alls icke som det vinet jag provat forut uppe i Othos, som var vaeldigt sott,naestan som MavroDaphne...
Jag hade tid kl elva, och kom in kvart i tolv. Sen var det full gas i munnen, sprutor och borr....men nu har jag (naestan ) en ny tand till ett rimligt pris.
Sen forbi Pelagos,daer det var full fart. Ritade lite pa en gatupratare, som vi staellde ut pa gatan.
Spegeldamen hade inte kommit till affaeren, sa dom far dom andra grabbarna saetta upp, naer hon nu behagar komma....
Nu en liten svaeng till Zephyros for att skriva lite pa Kalimera, sen vidare mot Nenas Taverna, daer kanske faglarna runt fyrtornet kommer till idag....
Skall traeffa Lasse fran Jakobstad kl 15 pa Irenes Studios, och forhoppningsvis de andra oxo....Vi ska forsoka spela litegrann...Det ska bli trevligt. Alltsa, inget jobbande idag,ser det ut som....men man vet ju aldrig.
Var nere vid Possi Travel och fick reda pa att Prevelis gar bara tva ggr per vecka, sa antagligen tar jag planet, antingen till Rhodos eller Athen, beroende pa biljett.....
Ska spana lite idag eller imorrn....
Mikke
Svara med citat
  #107  
Gammal 2014-05-10, 13:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...samma dag,d.v.s freda....
Peau eftermiddan vid tretiden stack jag tll Jakobstadsgaenget pa Irenes Studios.Daer bidde det lite fika och spelande och pratande. Lasse aer en bra gitarrist, och vi pluggade lite engelsk och irlaendsk musik i all enkelhet.
Efter denna trevliga stund, tillbaka hem och vila lite, innan det var dax att cykla ner till Pelagos.Kom dit vid nietiden, och det var redan ca 60 pers daer. Hade kommit nagra regndroppar,sa Chroni och Florios hade moverat sej in under taket. Efter ett tag borjade det dansas, och mer folk kom, sa naer jag gick vid 24-tiden var det nog ca 80 pers, haelften greker och haelften turister.Manga bekanta ansikten sag jag under kvaellen. Maten verkade smaka bra, iallafall sa Jakobstadsgaenget det, och det duger for mej,sa forsta kvaellen gick jaettebra,vilket kaenns fint..

Idag aer det lordag 11 maj, och inte mycket sol, utan mest moln men inte mycket vind. Har forst varit forbi Jonathan Preece med diverse bocker, och sen till Mimis och Connies affaer med en gitarr, som Mimi lanat ut. I kvaell blir det nog aennu mer folk pa Pelagos far man hoppas.....
Idag ska jag kika lite peau trae-staketen som aer infaellda i cementmuren pa Garden Villa.Det var nog fem aer sen jag malade dom, och faergen har borjat flagna och blekna...
Jag har ocksa fatt nya grannar fran Danmark i rum nr 7 i det lilla huset bredvid daer jag bor. Dom aer (oxo ) trogna Karpathosbesokare sen flera ar.
Nu borjar det bli lite dax for lunch, och kanske lite fagelmalande hos Nena....
Men innan dess ska jag spana efter biljett hem.
Mikke
Svara med citat
  #108  
Gammal 2014-05-10, 13:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Alltid lika trevligt att läsa Dina rapporter Mikke!
När Du kommer hem så får Du lägga in lite bilder så man kanske får se några ansikten till alla namn man nu så väl känner igen

Lissi
Svara med citat
  #109  
Gammal 2014-05-10, 13:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Alltid lika trevligt att läsa Dina rapporter Mikke!
När Du kommer hem så får Du lägga in lite bilder så man kanske får se några ansikten till alla namn man nu så väl känner igen

Lissi
Instämmer! Ha en fin fortsättning på din Karpathostur!

Masse
Svara med citat
  #110  
Gammal 2014-05-10, 15:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 192
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Och ikväll öppnar Mike's för säsongen.

Karin
Svara med citat
  #111  
Gammal 2014-05-10, 20:07
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 345
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och ikväll öppnar Mike's för säsongen.

Karin
Ahhh ............ önskar att jag vore där!

Masse
Svara med citat
  #112  
Gammal 2014-05-11, 10:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 965
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Tack för att man fått följa ditt fixande och grejande på Karpathos igen. Nu kan de starta säsongen i gott skick!

/ Anne
Svara med citat
  #113  
Gammal 2014-05-11, 15:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Sondag 11 maj.
Igar vare inte manga pers pa Pelagos, kanske 20 stycken....Jakobstadsgaenget var forstas daer,men det var lite for kallt och blasigt, men det blir saekert baettre vad det lider,sa Chroni.
Idag ere sondag, och pa formiddan har jag malat staketen i muren. Sen drog jag ner till Nenas Taverna, och fotade lite matraetter och kaekade lunch, och nu aer jag en svaeng pa Zephyros, dels for att skriva, och dels for att lana en borrmaskin och lite skruv till staketet, som var sprucken peau ett staelle.....
Jag har kopt biljett, hittade en pa Fritidsresor fran Rhodos till Arlanda lordag 17 maj for 498 SEK,sa den koffte jag minsann direkt... Tar Prevelis till RHodos nu peau onsdag och bor forstas pa Mango,som vanligt. Landar peau Arlanda 15.20 vilket gor att jag tar mej hem till Kallsta, men har en kompis i Stockholm, Peter, som jag kanske bor over hos och aker hem pa sondag istaellet....
Det har kommit ett gaeng norrmaen till Zephyros med barn, sa nu plaskas det for fulla muggar.Vaedret idag aer lite mer som det ska, d.v.s labra brisar och raett ok temp....
Mikke
Svara med citat
  #114  
Gammal 2014-05-11, 18:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Jag har kopt biljett, hittade en pa Fritidsresor fran Rhodos till Arlanda lordag 17 maj for 498 SEK,
Grattis till det priset Mikke!
Svara med citat
  #115  
Gammal 2014-05-12, 14:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grattis till det priset Mikke!
Takk fo de,Janne!
Ja, det var minsann en (glad ) overraskning, eftersom jag suttit och kollat,o kollat, o kollat flera timmar och kommit ner till ca 1300 SEK.....fast det aer klart, naer jag slantat faerjan och overnattandet,samt maten peau Rhodos, soeau aer jag nog uppe i ett par tusen iallafall, haha...
Idag aer det toppvaeder peau Karpahos, d.v.s runt 30 grader och svag vind....Kortbraller aer det som gaeller....Har varit ivaeg och haelsat peau min grekiska morsa, Eva Angelos, daer fick jag lentil soup and greek cofee....Att jag hade en egen thermos med svenskt kaffe,brydde hon sej inte om....
Sen for jag ner till AutoMotoCenter och betalade for scootern, soueau e de klarrt...
Nu har jag bara ett staket kvar uppe vid Garden Villa att mala, och har skaffat spackel, som peau grekiska heter stocko....( kan va bra att veta...)
Daeremot har jag glomt att kopa biljett pa faerjan, men det hinner jag.
Imorrn faer jag ( hoppas jag..) hembesok,dels fran Jakobstad och kanske nan fler, sa jag siktar peau att inte jobba,utan koka kaffe a vara lite huslig....Nog baest att jag staeder lite oxo....
Mikke
Svara med citat
  #116  
Gammal 2014-05-13, 12:09
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Tisdag 13 maj.
Uppe me tuppen (haha) men iallafall fore nie.....Gjorde slut peau faergen i den grona burken,sa nu aer staketen malade,plus den fina lampan vid porten pa Garden Villa.
Sen kom Minas och Sofia korandes, och dom sa att jag skulle komma upp och titta peau deras stavlo, som ligger nagot hundratal meter fran Garden Villa. Sa jag for dit, och kikade in. Vaeggarna aer over 80 cm tjocka och dom har helrenoverat huset med alla bekvaemligheter,plus att man har en jettefin utsikt over stan och bukten.
Sen ivaeg och kollade om hotell Kalimera skulle vara oppet i ar, och traeffade aegarinnan Dina, som beraettade att visst, dom oppnar naesta mandag och ska vara igang framat sep/oktober.
Sen till Nena och haemta skorna som jag glomt....
Nu (forstas) pa Zephyros, men snart kommer Jakobstadsgaenget upp till Garden Villa for lite fika, sa jag far ta och remma ivaeg och gora lite mat, innan dom kommer.....Fortfarande finfint vaeder.....Mikke
Svara med citat
  #117  
Gammal 2014-05-13, 18:29
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Mikke nu blev jag intresserad av en sak . Så roligt att läsa om din vistelse på karpathos. Vi brukar bo på kalimera men i år finns det inte i katalogen men nu såg jag att du träffat ägarinnan och att det skulle öppna på måndag. Vet du nåt mer om vad man kan boka hotellet?
Svara med citat
  #118  
Gammal 2014-05-14, 12:12
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Onsdag 14 maj.
Igar var jag (forstas) peau Pelagos, men smog ivaeg naer det var full gas....Det aer inte SA kul att saega farvael, och inte blir det roligare om det aer 15-20 pers....utan knallade hem och borjade packa....Begriper inte varfor jag har sa mykke grejer med....Packningen kaendes (minst) lika tung som naer jag kom....
Nu har jag staedat och kort ner bagaget till AutoMotoCenter, daer Vasilis ska ge mej skjuts till faerjan om en stund....
Vaedret aer (forstas) jettefint med ca 30 grader och sol...sa batresan blir saekert bra.
Ska forsoka aterkomma naer jag aer peau Rhodos....
Mikke
Svara med citat
  #119  
Gammal 2014-05-14, 16:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 433
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Ska forsoka aterkomma naer jag aer peau Rhodos
Ser fram emot det Mikke.
Svara med citat
  #120  
Gammal 2014-05-18, 12:48
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Kallsta söndag 18 maj...


....jojo, naer eller när jag kom fram till Rhodos, så dockade Prevelis LÄNGST bort från stan, och var dessutom rätt försenad.Så det var bara att hänga på sej ryggorna,greppa mandolan och traska iväg mot Gamla Stan.... Jag hade ringt Mango och Amelia sa att nyckeln till mitt rum skulle ligga i blomkrukan, och det gjorde den som tur var.... Rätt svettig insteg jag i rummet och fick av mej packningen. Sen gick jag till en liten taverna i närheten som heter Hammam och där de tre bröderna har anknytning till Karpathos och är bekanta med Mimis Panaretos, mr music i Pigadia....
Dagen, eller morronen daerpa ( svart det daer att sluta skriva som i Grekland...
så kikade jag efter datorn, den enda som är kvar av InternetCaféet, men den va väck,så därför bidde det inget skrivet på Rhodos..... Jag får försöka återberätta hemifrån istället.
Rätt kallt på Rhodos också, så på med långbraller och jacka. Gick på tossdan och hälsade på Panayotis och Caliope på Rhodos Youth Hostel, som numera heter Rhodos Pansion. Tog med mitt sista paket Löfbergs, och gjorde (stark ) fika åt bl.a sju killar från Syrien, samt ägarparet, plus yngsta dottern med lilla sonen. Styrkt ( kanske ) av fikat, klättrade Panayotis upp i den relativt stora och lummiga Mousmoulia-trädet ( Eriobotrya Japonica ) som står mitt i innergården. Dock fick han assistans av syrianerna och applåder av oss andra....

Detta får bli en liten inledning på avslutningen av min resa, för nu skiner solen, jag har fått i mej lite mat samt hoppat i de korta arbetsbrallerna, och ska nu ut i trägårn och riva av presenningen på båtarna....
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT