Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2007-08-28, 10:23
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jag tror inte att en helikopter från Sverige gör någon skillnad och svenska brandmän ej är vana vid sådana här stora katastrofer, Grekland
har Europas största luftburna brandförsvar samt hjälp från kompetenta EU-länder,sen att Sverige fungerar segt vid sådana här tillfällen har vi sett tidigare.
Svara med citat
  #102  
Gammal 2007-08-28, 11:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av pao Visa inlägg
svenska brandmän ej är vana vid sådana här stora katastrofer
Den stora skogsbranden i Sverige förra sommaren var mångdubbelt större till ytan än alla de här bränderna tillsammans och den var ändå inte en av de allra största skogsbränderna i modern tid i Sverige.

Svenska Räddningsverket har stor kompetens när det gäller att hindra fortsatt framfart av bränder som inte går att släcka. I rapporterna från Grekland får jag tyvärr en känsla av att detsamma inte gäller där. Organisationen för insatserna verkar vara mer eller mindre kaotisk, vilket ju är ödesdigert även när omständigheterna inte är så svåra som nu.
Svara med citat
  #103  
Gammal 2007-08-28, 13:03
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Var bara tvungen att skriva detta, jag blir så arg varje gång det händer något i världen och man hela tiden talar om att vi i Sverige inte gör något, tack och lov är det inte omvärldens generella uppfattning.

// Helén-som lider med de drabbade och naturligtvis hoppas att man snabbt får bukt med bränderna.
Tyvärr så är det så i omvärlden att Sverige anses som ett "segt" land att komma till skott! Men däremot när Sverige väl är på plats så får de mycket beröm för sina insatser.
Grekland begärde tidigt hjälp(redan i fredags) från EU (där Sverige är med) och ändå tar det till måndag innan Sverige skickar folk för att undersöka behovet. Som svensk "mitt i smeten" tycker jag att det är skandal att "mitt" land(dit jag betalar skatt) inte kommer till undsättning snabbare!
Svara med citat
  #104  
Gammal 2007-08-28, 13:31
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Elisabet, jag tror inte att du har riktigt koll på läget .
Bränderna i Grekland är av en helt annan svårighetsgrad för att uttrycka sig milt och enkelt.
Först och främst så började det brinna på 200 ställen inom kort tid.
Topografin med höga berg med tät skog och annan tät vegetation tillsammans med kraftiga vindar som ändrar vindriktning hur och när som helst gör att det är mycket svårt att förutse och bekämpa branden exakt som man vill,kort sagt det är en helt annan "explosivitet" i de bränderna.
Grekland har europas största luftburna brandförsvar och ett av de största
brandförsvaren i världen,de är samtidigt ett av de mest erfarna länder i världen när det gäller svåra bränder och har under årens gång visat att de är välorganiserade och bekämpar året runt väldigt svåra bränder samt bistår andra länder med hjälp.
Tiotusen brandmän, drygt tvåtusen brandfordon samt ett trettiotal flyg,helikoptrar och militär (det är "bara" de grekiska styrkorna), sedan tillkommer flyg helikoptrar och manskap från andra EU-länder,allt välorganiserat.

Angående bränderna i Sverige(2006) så tror jag att du tänker på skogsbranden vid Boden som beskrevs som den största Svenska branden
i modern tid, då deltog mellan 4-6 helikoptrar, 80 man, 1500 hektar mark brann upp, branden var 1 mil lång och tre kilometer bred, värdet av skadorna uppskattades till 40 miljoner kronor.

Med andra ord "en droppe i havet" i jämförelse med de Grekiska bränderna.
Och som du kanske minns så fick räddningsverket mycket kritik efteråt,
bl.a för att det tog lång tid att få till de få helikoptrar som man hade.

Det är bara att dra sina egna slutsater.
Svara med citat
  #105  
Gammal 2007-08-28, 16:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Den stora skogsbranden i Sverige förra sommaren var mångdubbelt större till ytan än alla de här bränderna tillsammans
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om. Jag förstår inte hur du kan påstå något sådant! Sanslöst. Den branden var stor med Svenska mått mätt, men motsvarar en mycket liten del av det som brinner i Grekland.

Grekland bad snabbt EU om hjälp, och Svenska Räddningsverket kan verka vara lite långsamt. Men det är inte bara att skicka folk och materiel utan vidare. Man måste veta VAD som behövs och det måste Grekland tala om. Dessutom så måste det utfärdas vissa tillstånd och allt detta tar lite tid.

Men man hade kanske kunnat få iväg någon helikopter tidigare om det inte varit så att fyra av dem hade flygförbud. Man hade nämligen fått felaktig hydralolja från någon leverantör till en service. De fick inte lyfta innan oljan var bytt eftersom det fanns risk för att de kunde störta! Dessutom är det militära helikoptrar som används och dessa måste avväpnas innan de kan skickas utomlands på sådana här uppdrag.

Jag tror nog Räddningsverket gjorde vad de kunde, så fort de kunde.

Peter
Svara med citat
  #106  
Gammal 2007-08-28, 16:42
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jag tycker att det är mycket positivt att EU-länder bistår varandra på det här sättet, det bidrar till en starkare gemenskap, och inget land går säkert
när det gäller katastrofer och då behövs en stor gemensam styrka som kan bistå.
Jag vet att när den Grekiska premiärministern mötte Frankrikes president tidigare i sommar så tog han just upp det här med ett närmare och effektivare samarbete mellan EU-länder i händelse av olika katastrofer.
Svara med citat
  #107  
Gammal 2007-08-28, 17:42
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Grekland tar inte mot allt hjälp, det är lite underligt. Brandmännen har en bra yrkeskunnighet men Grekland inte ens svarar om de tar mot hjälpen eller inte... o. det betyder ju "nej tack".
Svara med citat
  #108  
Gammal 2007-08-28, 17:47
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Var och en kan själv räkna ut hur stort område 1500 hektar är och hur stor del av Peloponnesos dryga 21 000 kvadratkilometer det blir.

Fyra byar evakuerades redan andra dagen trots att de inte var omedelbart hotade. Människorna fick tak över huvudet i en skola. Tidigt togs beslutet att prioritera att göra brandgator för att stoppa elden i ställer för att förgäves hålla på och pinka på den från luften. Särskilt prioriterades att hindra den från att nå byar.

Omständigheterna i Grekland är på flera sätt svårare, värmen, vindarna och att det fortsätter att uppstå nya bränder naturligtvis, men också för att byarna ligger så tätt och vegetationen är så oerhört torr. Man ser ju på bilder hur träden brinner som papper.

De förtvivlade människor jag har sett, hört och läst om säger att de inte har fått hjälp av myndigheterna. Det är säkert bara en del av sanningen, men det och andra rapporter får mig att undra hur insatserna är organiserade..

Efter sådana här händelser får myndigheter och räddningsstyrkor alltid kritik, många gånger befogad, många gånger inte.
Svara med citat
  #109  
Gammal 2007-08-28, 17:54
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Jag tror nog Räddningsverket gjorde vad de kunde, så fort de kunde.

Peter
Nej det tror inte jag för på Räddningsverket måste det finnas en jourberedskap(i alla fall utlovades det efter tsounamin) och de hade kunnat åka ner redan i fredags för att kolla behovet!
Svara med citat
  #110  
Gammal 2007-08-28, 19:15
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Nej det tror inte jag för på Räddningsverket måste det finnas en jourberedskap(i alla fall utlovades det efter tsounamin) och de hade kunnat åka ner redan i fredags för att kolla behovet!
Ja, det ska det finnas nu. Men den organisationen är troligtvis till största delen inriktad på situationer där Sverige eller Svenskar är inblandade. Inte på problem i andra länder eftersom man inte kan veta vilken typ av hjälp som behövs. Är det bränder, jordbävning, tsunami, vulkanutbrott eller vad gäller det? Varje situation kräver olika typer av hjälp och vi kan inte hålla beredskap för alla.

Sedan var det så att Sverige kontaktade Grekland redan i Fredags. I alla fall enligt tidningarna. Men det också tar tid att få svar och få reda på vilken typ av hjälp som behövs. Det var ju naturligtvis totalkaos och Grekland är ju inte känt för att vara ett under av organisation från början. Det är ingen kritik, bara ett faktum.

Dessutom kan man inte bara skicka iväg vare sig material eller människor hur som helst. Det måste finnas viss organisation i mottagarlandet annars riskerar man bara att ställa till ännu större oreda.

Vi ligger dessutom längst bort av de länder som ställt upp med hjälp. Det är viktigare för Grekland att få dit snabb hjälp från närliggande länder som har utrustning och kan ta sig dit snabbt. Och som dessutom har större vana vid denna typ av bränder.

En annan sak att beakta är att Sverige har tämligen lite av den utrustning som behövs i Grekland eftersom vi inte har samma problematik med bränder som de har.

Men förhoppningsvis kan vi hjälpa till nu och även framöver när det är över. Det är mycket som ska återställas och byggas upp igen och där har vi förhoppningsvis en hel del kompetens som vi kan bidra med.

Peter
Svara med citat
  #111  
Gammal 2007-08-28, 19:46
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Det var Greklands utrikesminister Dora Bakoyannis som tog kontakt med Carl Bildt och frågade ifall Sverige kunde hjälpa till med
brandbekämpningsflygplan och specialutrustade helikoptrar.
Svaret var, citat "Tyvärr har vi dock inte sådana i Sverige - eller i Norden över huvud taget." (Allt enligt Carl Bildts blogg.)

Sedan Peter att det skulle vara totalkaos håller jag inte med om,det är självklart att när det blir sådana här stora katastrofer så kan ej allt flyta på
utan problem,och hade något liknande hänt i Sverige så tror jag att det hade varit totalkört,Sverige är inte så känt att fungera bra under pressade situationer.

Hur kunde de andra länderna komma till Grekland och bli organiserade av de Grekiska myndigheterna?

Det är klart att man alltid kan organisera saker och ting bättre,men det är inte som du beskriver det ett kaos.
Svara med citat
  #112  
Gammal 2007-08-28, 20:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
1 hektar är 10 000 kvadratmeter. Var och en kan själv räkna ut hur stort område 1500 hektar är och hur stor del av Peloponnesos dryga 21 000 kvadratkilometer det blir.
100 x 100 m = 1 hektar
1000 x 1000 m = 1 km2 = 100 hektar
Därav följer att 1500 hektar = 15 km2

Det innebär att den Svenska branden brände en yta som motsvarar ~ 0,0007143 % av Poleponnesos. Men du hänvisar ju till alla bränder i Grekland så då blir ju det procentuella förhållandet ännu mindre!

Och du menar att den Svenska branden var större? Då måste du ha missat satellitbilderna som funnits både på nätet, i tidningarna och även på Kalimera. Jag är bestört både över ditt påstående och din okunskap.

Har du förstått omfattningen av detta överhuvud taget? Det är över 10.000 brandmän och soldater som kämpar mot detta. Ca 2000 brandfordon och omkring 50 flygplan och helikoptar. Och det räcker inte!

Branden i Sverige är som att jämföra en brinnande tändsticka med en Majbrasa...

Peter
Svara med citat
  #113  
Gammal 2007-08-28, 20:39
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Ja, det ska det finnas nu. Men den organisationen är troligtvis till största delen inriktad på situationer där Sverige eller Svenskar är inblandade.
Peter
Så vi svenskar som finns här och drabbas räknas alltså inte!
Svara med citat
  #114  
Gammal 2007-08-28, 20:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Så vi svenskar som finns här och drabbas räknas alltså inte!
Menar du att alla svenskar om valt att resa till någon plats på vår jord eller bosätta sig där automatiskt ska räddas när fara råder. Då har jag en helt annan uppfattning om vad vi ska använda våra resurser till och då menar jag inte att vi inte ska hjälpa våra medborgare i krissituationer.

Eva
Svara med citat
  #115  
Gammal 2007-08-28, 20:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
.
Grekland begärde tidigt hjälp(redan i fredags) från EU (där Sverige är med) och ändå tar det till måndag innan Sverige skickar folk för att undersöka behovet.
I Sverige fick vi i går via nyheterna reda på att Sverige skickade en helikopter i går, den skall vara framme onsdag eftermiddag.
// Helén
Svara med citat
  #116  
Gammal 2007-08-28, 20:56
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Då har jag en helt annan uppfattning om vad vi ska använda våra resurser till och då menar jag inte att vi inte ska hjälpa våra medborgare i krissituationer.
Eva
Så även om jag(och troligen många fler) är med och betalar för dessa resurser så skall jag inte få ta del av dem! Vad är det för skillnad på Thailand och det som hände där och Grekland och det som händer här?
Och Sverige är med i EU och skall hjälpa andra EU-länder och EU-medborgare!
Svara med citat
  #117  
Gammal 2007-08-28, 20:57
ils avatar
il il är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 153
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Hej alla
Jag tycker att det här vi pratar om nu egentligen inte tillför något för att Grekland ska få hjälp. Vem som borde gjort vad hjälper inte alls. Alla är vi frustrerade över vad som händer. Vi har olika information beroende på om vi är på plats och kan följa räddningsarbetet där eller är hänvisade till vad media förmedlar, ibland kanske färgat av någon privat åsikt.

Det vi kan göra som förhoppningsvis betyder något är kanske ekonomisk hjälp för den som har möjlighet att göra det. Grekland välkomnar nog alla bidrag.

Tack till er som gav ut länken med bankens IBAN-nr.

/Ingegerd
Svara med citat
  #118  
Gammal 2007-08-28, 20:59
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Jeg ser det er litt diskusjon om arealer sammenlignet med 15 km2 i den store svenske brannen.

Ert oppgir i dag at i Ilia er 175 000 acres brent, noe jeg får til å bli 70 000 ha, eller 700 km2, i Messinia er det brente arealet 90 000 acres, altså omtrent halvparten av Ilia, og dermed ca 350 km2. Og dette er disse to områdene, så kommer alle de andre brannene i alle de andre områder.

Kan det virkelig være SÅ ille?? Jeg håper inderlig noen kan vise meg at jeg har regnet feil et sted.
Svara med citat
  #119  
Gammal 2007-08-28, 21:09
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Grekland kommer att återhämta sig snabbt efter det här,men såren kommer att ta tid att läka,och för vissa kanske såren aldrig läker.
Men jag tror samtidigt att mycket gott kommer att komma ur den här ofattbara tragedin som kommer att gynna samhället,eller som premiärministern sa nämligen att,"det här är ett skäl för en ny relation mellan staten och medborgarna".(fritt översatt av mig)
Svara med citat
  #120  
Gammal 2007-08-28, 22:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Peloponnesos brinner - Sammanslagen tråd

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
100 x 100 m = 1 hektar
Det är 1 ar som är 100 x 100 meter.
I hektar är 100 ar, dvs 10 000 m2.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT