Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2015-02-14, 10:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 990
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

På måndag borde någonting hända. Få se. Hoppas grekerna tar sitt förnuft till fånga, dags att skippa retoriken lär också USA:s finansminister ha sagt. Det talas ju om "grexit" och det ordet är ju bekant, men nu har det uppkommit ett nytt: "grexident". Det betyder att grekerna gör bort sig och hamnar ut ur euron av misstag. Jag hoppas att ingen av dessa ord sker, utan att man kommer fram till en kompromiss. Men grekerna måste fatta att de övriga euroländerna inte kan gå med på vad som helst.

/ Anne
  #102  
Gammal 2015-02-14, 13:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Men grekerna måste fatta att de övriga euroländerna inte kan gå med på vad som helst.

/ Anne
Men grekerne, derimot, de må gå med på hva som helst låneinstitusjonene krever?

[IMG][/IMG]
  #103  
Gammal 2015-02-14, 14:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Men både han och den (f.ö vansinnigt tjusige) finansministern
Det är du inte ensam om att tycka. Läs här.
  #104  
Gammal 2015-02-14, 15:09
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är du inte ensam om att tycka. Läs här.
Va falls! Skit också! Jag som hade storslagna planer nu när jag så lägligt ska till Nafplion och allt
  #105  
Gammal 2015-02-14, 15:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 782
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Va falls! Skit också! Jag som hade storslagna planer nu när jag så lägligt ska till Nafplion och allt
Jag tycker han liknar Björn Ferry!
Birgitta.
  #106  
Gammal 2015-02-14, 15:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
På måndag borde någonting hända. Få se. Hoppas grekerna tar sitt förnuft till fånga, dags att skippa retoriken lär också USA:s finansminister ha sagt. Det talas ju om "grexit" och det ordet är ju bekant, men nu har det uppkommit ett nytt: "grexident". Det betyder att grekerna gör bort sig och hamnar ut ur euron av misstag. Jag hoppas att ingen av dessa ord sker, utan att man kommer fram till en kompromiss. Men grekerna måste fatta att de övriga euroländerna inte kan gå med på vad som helst.

/ Anne
Men vad ska de göra då menar du?

Åtstramningspaketet har ju försatt åtskilliga människor i fattigdom och arbetslöshet. Det har drabbat medelklass och låginkomsttagare allra värst (de rikaste i landet kom undan med att inte ens behöva betala skatt under Trojkans översyn).

Dessutom, förutom det rent omoraliska i att suga ut det sista ur ett land där skulderna redan överstiger BNP långt vida, så kommer det knappast gynna den grekiska ekonomin i längden att ännu fler försätts i fattigdom, tillväxten minskar och kostnaderna för att ta hand om alla de som hamnar i ett utanförskap kommer bli skyhöga när landet väl kommit på fötter.


Och den där "håll er på mattan och stick inte upp attityden"är riktigt trist.
Jag tycker det är uppfriskande att någon inte finner sig i den längre. Det sägs att EU är en demokratisk organisation då måste man lyssna på majoriteten av befolkningen i ett medlemsland. Kanske kan man inte gå dem till mötes fullt ut i detta men åtminstone så långt det bara går och ffr allt så bör man bemöta Grekland med större respekt än att prata om Grexident och liknande.
  #107  
Gammal 2015-02-14, 16:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 990
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jamen, gott folk. Det är ju ingen som vill strypa grekerna, eller säga att de inte har haft det svårt. Sen kan man fråga var det rätt eller fel att börja med stödlånen osv. Men just nu är det inte frågan om det. Just nu skall det bestämmas vad de skall göra nu? Det är helt enkelt frågan om pengar. Varifrån skall de tas om man nu skulle göra som grekerna vill? Dessutom så har de kommit lite framåt, grekerna alltså, efter många svåra år. Det skall man väl inte förstöra nu? Tro inte att jag är emot Grekland, det är jag absolut inte, men nu lever vi i ett Europa som försöker samarbeta. Det är helt enkelt realism som jag är ute efter. Och samarbete behövs från Grekland också. Alternativet är väl i varje fall sämre, eller vad tycker ni?

/ Anne
  #108  
Gammal 2015-02-14, 16:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jeg tror heller ikke du vil "strypa grekerna" Alala, men bak tallene i tabellen over ligger det millioner av mennesker. Om statsbudsjettet forbedrer seg med et par prosentpoeng (husker ikke tallet), har ingen av dem en eneste cent igjen av de pengene. Tvert imot øker antallet mennesker som har det vondt, fordi flere og flere har mindre og mindre å rutte med. Den synes jeg faktisk er mye verre enn om lånehaiene ikke får innbetalt renter og avdrag på lånene sine.

For øvrig: Det Thira sa
(inkludert det om finansministeren )

Senast redigerad av Admirala den 2015-02-14 klockan 16:43. Anledning: skrivefeil
  #109  
Gammal 2015-02-14, 16:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Va falls! Skit också! Jag som hade storslagna planer nu när jag så lägligt ska till Nafplion och allt
Du som gillar Santorini kan träffa en look-a-like där. När jag såg Varoufakis första gången tänkte jag: men jisses, det är ju min vän Markos i Perissa! Kan lägga ut en bild om du vill leta upp honom.
  #110  
Gammal 2015-02-14, 18:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Man kan ju skämta lite och säga " Att ska det nu gå åt helvete med Grekland så gör det i alla fall det med världens snyggaste finansminister"

Lissi
  #111  
Gammal 2015-02-14, 18:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 990
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Kanske kan man inte gå dem till mötes fullt ut i detta men åtminstone så långt det bara går och ffr allt så bör man bemöta Grekland med större respekt än att prata om Grexident och liknande.
Säger bara det att det inte är JAG som har kommit på detta med "grexident" utan det lästa jag i tidningen. Försöker alltså bara berätta om vad övriga Europa tänker.

Men som sagt, hoppas på det bästa för Grekland och övriga Europa.

/ Anne
  #112  
Gammal 2015-02-14, 19:18
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Va falls! Skit också! Jag som hade storslagna planer nu när jag så lägligt ska till Nafplion och allt
..Go for it Thira!!..
  #113  
Gammal 2015-02-16, 10:02
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Säger bara det att det inte är JAG som har kommit på detta med "grexident" utan det lästa jag i tidningen. Försöker alltså bara berätta om vad övriga Europa tänker.

Men som sagt, hoppas på det bästa för Grekland och övriga Europa.

/ Anne



Forstår selvsagt at det ikke er d u som har konstruert disse begrepene som du forteller om. Det du snakket om, fikk meg til å lese mer i de artiklene som har blitt linket til i tråden. Og derfra lese videre andre steder. Med forbehold om hva jeg forstår og ikke forstår . Ble en smule betenkt over finansministerens teori for hvordan det økonomiske skal ivaretas. Et slags gedigent eksperiment (?) av hans store hypotese - som bygger på Keynes 'gamle' økonomiske teori for omfordeling i samfunnet. Ikke bare for ett land, men eks. for hele Europa. En slags 'matematisk formel for lykke' sto det i en kritisk artikkel. - Nytt for meg, men en sønn visste øyeblikkelig og kom med 'praktiske' eksempler.- Har altså ikke meldt meg inn i fan-klubben , at han skal være vakker er ikke nok . - Nå sier jeg som Monica P; den som lever får si.
  #114  
Gammal 2015-02-16, 10:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

I veckan ska Syriza presentera en presidentkandidat. Det var ju förra valet av president som utlyste nyvalet, och gjorde att Syriza kom till makten. Om riksdagen inte kan enas om en ny president kan de bli nyval igen. Lär mer här: http://politikigrekland.blogspot.gr/
  #115  
Gammal 2015-02-16, 11:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Här har BBC varit på Egina och samlat lite röster inför kvällens möte i Bryssel.

(Är det bara jag som blir glad ända in i själen varje gång jag hör engelska med grekisk accent..? )
  #116  
Gammal 2015-02-16, 12:06
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg

(Är det bara jag som blir glad ända in i själen varje gång jag hör engelska med grekisk accent..? )
Ja, visst är det charmigt!..
  #117  
Gammal 2015-02-16, 12:17
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Här har BBC varit på Egina och samlat lite röster inför kvällens möte i Bryssel.

(Är det bara jag som blir glad ända in i själen varje gång jag hör engelska med grekisk accent..? )
Nei, vi er nok flere
  #118  
Gammal 2015-02-16, 13:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, visst är det charmigt!..
Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Nei, vi er nok flere
Det räcker med tre ord så känner man igen det. Och blir lika glad varje gång
  #119  
Gammal 2015-02-16, 17:08
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Men vad ska de göra då menar du?

Åtstramningspaketet har ju försatt åtskilliga människor i fattigdom och arbetslöshet. Det har drabbat medelklass och låginkomsttagare allra värst
Thira, du och många andra här återkommer hela tiden, liksom grekerna, till att åtstramningspaketet är roten till det elände som de nu befinner sig i.

En mer riktig beskrivning är att besparingarna är en besk medicin som tas för att bekämpa en sjukdom. Symptom på sjukdomen är misskötta statsfinanser under många många år. Men den underliggande sjukdomen handlar att man förbrukar mer resurser än landet skapar.

Så här ser BNP per capita ut för några länder:

Lettland: 12185 (i dollar 2014)
Grekland: 27528
Tyskland: 44973
Sverige: 60815
Norge: 92376

Förenklat kan man säga att det är ett mått på hur mycket välstånd/välfärd ett land skapar åt varje medborgare. Vad Grekland gjort under en mängd av år är att försöka låna sig till en standard lik Sveriges eller Tysklands trots att man bara skapar resurser för hälften. Lånat eller mer riktigt uttryckt; förra och nuvarande generation har stulit resurser från barn och barnbarn. Det är nämligen de som måste betala genom att nu och i framtiden svälja den beska medicinen.

Nu vill Syriza fortsätta på den vägen - att förbruka resurser som inte finns. Det kan bara sluta i riktig katastrof. Admirala visar en tabell hur dåligt det blivit "pga åtstramningarna". Att nu upphöra med sanering av statsfinanser kommer att innebära att de siffrorna kommer att se långt värre ut för nästa och nästa generation.
  #120  
Gammal 2015-02-16, 17:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det kan bara sluta i riktig katastrof..
Don´t worry, be happy...

Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT