Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2016-12-07, 11:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
VARJE greklandsturist lär väl vara till fördel för Grekland- även om någon skulle välja att på på AI-hotell borde väl varje besökare tillföra Greklands ekonomi NÅGOT mer än om man väljer att stanna hemma eller resa till annat land?
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
  #102  
Gammal 2016-12-07, 11:26
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Kajja. Jag håller med! Vi är alla medvetna om krisen i Grekland, så även de flesta i Europa. Men att starta gruppslagsmål här, bland Greklandsälskare, hjälper ingen. Liksom att bolla tankar inte skadar någon. Det är inte vi här som är problemet. För övrigt vill jag upprepa att jag har fått fina tips och inspiration som jag är mycket tacksam över. Synd att Thira blev så arg, men det satt i henne och inte i tråden. Jag - som charterturist - tyckte om tråden och hoppas få fler idéer i framtiden. Och nej! Jag har bara varit på AI en gång och det var i Egypten där alla sprang och spydde i vilket fall som helst
  #103  
Gammal 2016-12-07, 11:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Forstår at Thira og du er enige, Lissi...!
- siden jeg har "bekjent" at vi "testet" AI fire dager i fjor, så....
(Forresten har jeg skrevet om det tidligere og, uten reaksjon...)

Dere, og andre, må mene hva dere vil om våre fire dager !
- jeg hadde på forhånd, og har fortsatt et klart standpunkt MOT AI som ferieform, det er TRAGISK for HELLAS!!!

Jeg vil, men føler ikke at jeg trenger å forsvare at vi ( det var ikke planlagt) i fjor testet disse fire dagene!

Du Lisa, og noen andre, vet at vi av helsemessig årsaker endret ferien vår i fjor høst!
PLANEN var 18 dager på øyene ( Chalki, Leros, Lipsi) og to dager i Rhodos by, før vi reiste videre til Kreta...
Så BLE det 20 dager på Rhodos!
- og hvor skulle vi bo???
Det ble fskj steder på øya, hadde forhåndbestilt noe, så var det at vi søkte etter 4 " ledige" dager på booking og hotels.com og det aller billigste tilbudet vi fikk,
i det området vi ønsket å bo, var på et AI hotell...!

Kun 25 euro for rom/døgn alt inkl ...

Da tenkte vi, " det kunne faktisk være ok å vite hvordan dette, som vi er så imot, er.."
-og gjorde det! Hadde vi ikke " blitt fast" på Rhodos, hadde det ikke blitt noe AI.

Men, Som sagt, vi har den beste samvittighet for dette
Kari, det jag instämde I som Thira citerade var att I det citerade inlägget både fanns ett avståndstagande mot AI , samtidigt som samma person kunde tänka sig att testa... DET förstår jag inte, men respekterar.....och det har inget med vänskap att göra vänner emellan. Om man bara hade vänner med exakt samma åsikter som en själv så blev det lite trist.

Lissi
  #104  
Gammal 2016-12-07, 11:37
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

De jag känner som åker med AI är småbarnsföräldrar som inte har råd att åka annars. De kan bli Spanien, Cypern, Turkiet eller Grekland - vad som finns då. absolut inga Kalimera-medlemmar.
  #105  
Gammal 2016-12-07, 11:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kari, det jag instämde I som Thira citerade var att I det citerade inlägget både fanns ett avståndstagande mot AI , samtidigt som samma person kunde tänka sig att testa... DET förstår jag inte, men respekterar.....och det har inget med vänskap att göra vänner emellan. Om man bara hade vänner med exakt samma åsikter som en själv så blev det lite trist.

Lissi
???

Egentlig har jeg viktigere ting å gjøre enn dette..., så siste fra meg på ei stund!

Siden jeg ikke kan " multisitere" på telefoneb, fikk det bli et bilde...

HER er sitat jeg så, det er lagt inn etter mitt innlegg...
Det er enkelt og tydelig, uten forbehold.

  #106  
Gammal 2016-12-07, 11:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
För en gång skull är vi tämligen överens om annat än fotboll Charleston.
Du nämner flyg med Ryan som exempel. Ja, att inte flyga med just dem, det är ju ett "moraliskt" val man kan göra. Ett annat är att inte flyga alls av miljöhänsyn. Eller att inte dricka "lyxdrycken" kaffe, vars plantager exploaterar arbetskraft hänsynslöst, etc, etc.
Med andra ord; var och en väljer sin egen moraliska svansföring och ingen av oss gör rätt i allt.
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
Men jag instämmer, det är tråkigt att ni lämnar Thira och Admirala. Kanhända kommer ni på bättre tankar när ni sovit en natt på saken.
  #107  
Gammal 2016-12-07, 12:23
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Charterresor

Men herregud vad är detta, är vi inte vuxna människor.Jag
älskar detta forum vet ni hur mycket inspiration man fått från er medlemmar vågat prova nya res sätt nya öar och framför allt Jannes e-guider.Alla sätt man reser på gynnar väl Grekland mer eller mindre så skärpning vill behålla detta forum utan bråk/MVH Ellada
  #108  
Gammal 2016-12-07, 13:17
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Charterresor

"...och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er"

Den kommentaren är väl särskilt missriktad just på detta forum, där så många gör just det: ser bortom parasollen och den vackra stranden.

Har rest till Grekland sedan 1988, då jag besökte Aten för första gången. Har skrivit statsvetenskapliga uppsatser om bl.a. "Konstitutionens roll i den grekiska demokratiseringsprocessen efter 1974" och har drösvis med böcker och många vänner i Grekland. Och jag är ju långtifrån unik här. Det ör en befrielse att vara en bland alla greknördar och Greklandsälskare.

Tack vare kalimera ger vi varandra inblickar i det grekiska vardagslivet och inspirerar varandra till nya resmål, nya resor och nya upplevelser. Och det sprider sig. Í vår närhet kan säkert finna gott om exempel på att andra lockats att besöka Grekland och inte sällan ett Grekland en bit från allfarvägarna.

Jag hoppas verkligen att du orkar och vill driva kalimera ett tag till, Janne, och att vi alla bidrar efter förmåga.
  #109  
Gammal 2016-12-07, 13:28
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.

Jag håller helt med om att AI inte är optimalt för värdlandet, men för många resenärer står valet kanske mellan AI eller ingen resa alls... Har svårt att köpa resonemanget att det blir bättre för Grekland om de turisterna helt avstår från greklandsresa för att istället åka till t ex Turkiet.
Tycker det är tråkigt om vårt Forum blir en häxjakt på vissa typer av resenärer o tror inte vi kommer längre i denna diskussion. I rest my case!
  #110  
Gammal 2016-12-07, 13:33
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
"...och ha förståelse för landets svåra situation och försöka att se under ytan, bortom parasollen och den vackra stranden. Även om det är mycket svårt för många av er"
Den kommentaren är väl särskilt missriktad just på detta forum, där så många gör just det: ser bortom parasollen och den vackra stranden.

Om adrenaliet tar över logiken på det sättet kanske det är bättre att ta en timeout innan man gör sig ännu mer ovän. Tråkigt. Ja vi alla här älskar ju Grekland och grekerna och gynnar landet så mycket vi kan och uppmuntrar andra att åka och göra likadant.
  #111  
Gammal 2016-12-07, 13:36
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Jag håller helt med om att AI inte är optimalt för värdlandet, men för många resenärer står valet kanske mellan AI eller ingen resa alls...
De jag känner som började med AI i Grekland, när de var där första gången, valde senare att återvända men då boka på små, mysiga orter utan AI. Ofta är det ju opersonliga anläggningar långt utanför centrum och inte så vidare charmigt.
  #112  
Gammal 2016-12-07, 13:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
För övrigt tycker jag att folk får resa precis på vilket sätt de vill!
Ja, det menar jag också. Som bra introduktion till resan är Kalimera oöverträffat! Även jag, som bor här, läser med stort intresse vad andra skriver.

  #113  
Gammal 2016-12-07, 13:58
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Hälsa Grekland
  #114  
Gammal 2016-12-07, 16:44
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
Instämmer.

/kimmen
  #115  
Gammal 2016-12-07, 18:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 761
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja det kan jag ju inte heller förstå.
Lissi
Ja, du Lissi. Jag förstår mig inte på dig. Häromåret när jag sa att jag inte kunde tänka mig att besöka diktaturländer, som t ex Nordkorea. Då minsann, sa du att du visst kunde tänka dig att besöka landet, bara för att se hur det var. Men ett AI-hotell kan du inte tänka dig att besöka. Märkligt resonemang. Jag har då aldrig hört om någon AI-hotellägare som torterat och avrättat lokalbefolkningen, vilket man inte kan säga om t ex Nordkorea...

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
Instämmer till fullo!

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
De jag känner som började med AI i Grekland, när de var där första gången, valde senare att återvända men då boka på små, mysiga orter utan AI.
Precis så kan det vara. Personer som är ovana resenärer provar sina vingar på AI för att sedan lära sig att man kan boka och bo bättre på egen hand.

/Netwolf
  #116  
Gammal 2016-12-07, 20:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 348
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag skulle själv kunna tänka mig att testa, bara för att veta bättre om vad jag talar om.
Årets höstbråk kom sent omsider, men det var väl tack vare att det var nere under så lång tid.

/Netwolf
Helt enig med dig Wolfen. Utöver jobb-AI har jag ingen erfarenhet av detta i Grekland. Men vill som sagt inte avstå all god grekisk mat som jag hittar på egen hand på tavernorna när jag reser. Men visst vore det väl lämpligt att ha lite erfarenhet av det som man har synpunkter på, oavsett om de är positiva eller negativa.

Kul att vi har fått igång lite debatt igen på Kalimera, även om det är ett gammalt och väl behandlat ämne.

Masse
  #117  
Gammal 2016-12-07, 20:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charterresor

Kajjan - det är synd att du inte har facebook. Men om du skaffar, leta upp gruppen Forum Kalimera Grekland. Där är fler aktiva och jag upplever resandet som lite mer varierat än det kanske är här.

För övrigt har jag hört att Janne åt en hamburgare på Ios 1985. Det kan också ha varit 1988. En hamburgare! Jag raderar mig själv på egen begäran.
  #118  
Gammal 2016-12-07, 21:04
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 761
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
För övrigt har jag hört att Janne åt en hamburgare på Ios 1985. Det kan också ha varit 1988. En hamburgare! Jag raderar mig själv på egen begäran.
Hahaha, den var bra!
  #119  
Gammal 2016-12-07, 21:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charterresor

  #120  
Gammal 2016-12-07, 21:41
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 799
Standard Sv: Charterresor

En hamburgare!!?? Näääeeee!! 😲😲
Tänk om det var sån där amerikansk dressing på åxå!!😰
Ja mycket ska man höra...1985...uj..
Hallå...Incfish!!! Borta redan?😯

Tack för kvällens skratt! 😂😂
Det var välgörande.

/Kajja
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT