Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2011-11-07, 18:21
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
He-he, den här var bra!
HAHA, dagens garv

/Zappa
  #102  
Gammal 2011-11-07, 22:08
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 131
Standard Sv: Grekiska krisen

Hej Netwolf

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
He-he, den här var bra!

Helt suvve


//PA
  #103  
Gammal 2011-11-08, 02:25
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiska krisen

Jag får vara tacksam för att den här sidan håller sig till Grekland...

Here we go again!!!

De svarta moln som seglar upp i bakgrunden av förändringarna i den italienska krisen tjocknar på. Marknaden börjar åter darra på grund av osäkerheten om resultatet av den föregående omröstningen som kommer att hållas idag tisdag i det italienska parlamentet.
Räntan i Italien är idag 6,7% och närmar sig snabbt 7,0% och då går deras ekonomi i taket och en liknande utveckling som i Grekland kan börja. Bekymret är om man jämför de båda länderna ungefär som David vs. Goliat...

Oron för en eventuell spridning av den grekiska(snöbollen) krisen till de andra skuldtyngda länderna i sydöstra Europa blir snabbt till en större oro(lavinfara) för relationerna inom euroområdet.
Nu börjar Euron:s överlevnad ifrågasättas!

Inte för att jag är någon utbildad statsekonom, men jag har utbildning i företagsekonomi och jag ser inga större skillnader utom de astronomiska beloppen. Jag blir mörkrädd av alla nollorna.

Om jag hade styrt Grekland så hade jag begärt mig själv i konkurs... För att sätta ner foten och markera ett stopp. Inte begära mera "nödlån" för att betala räntor och omsättningar. Det besvärliga i situationen är att det handlar om vanligt folks löner och pensioner.

Ett ex. är IKA som just nu håller på att låna upp pengar på sina fonder för att kunna betala pensioner... Och de behöver ca: 300M € för att kunna betala ut i december. Kassakistan är för närvarande tom...

Detta är publika uppgifter som finns på Capital.gr så det är inget jag fantiserar om. Det är bara att sätta er och räkna.
Slutsumman blir astronomisk.

Detta är lite ur nattens detektivarbete.

//Uffe
  #104  
Gammal 2011-11-08, 06:21
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekiska krisen

Prolog´
"Gregiska krisen". neej, det är en helt annan kris.

Nu räcker nog inte med att Grekland får bli syndabock för strukturella problem inom EU/Europa. Nu är det dags att sätta klacken på på banarepubliken, krossa en bräcklig deemokrati och sno dom på den sista gnuttan värdighet. Lära dom samarbeta, Pasok och Nea Democratia.
Samarbeta som fyskland och frankrike?
Snart deras flaggor på Akropolis?
  #105  
Gammal 2011-11-08, 08:31
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Räntan i Italien är idag 6,7% och närmar sig snabbt 7,0% och då går deras ekonomi i taket och en liknande utveckling som i Grekland kan börja.
//Uffe
Hvilken rente er det snakk om? Er ikke renten på euro lik i alle land som benytter euro, en rente som settes av den europeiske sentralbanken ESB?

Jeg skjønner heller ikke hvilke penger den greske staten skal betale lønninger med hvis de erklærer seg selv konkurs?
  #106  
Gammal 2011-11-08, 09:45
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiska krisen

Räntan är den ränta som gäller för upplåning på den öppna marknaden som It hittills har gjort och även Gr tidigare. När den går över 7,0% tvingas landet att gå till ECB och begära nödlån likt Gr har fått göra och hamnar då i ett annat läge.

Det är därför It är på väg in i samma sits som Gr fast med betydligt större pengar. Allt detta finns reglerat i EU:s regelverk.

Jag förstår heller inte var Gr ska få pengar ifrån till pensioner och dylikt om inte 8bn € betalas ut...

//Uffe
  #107  
Gammal 2011-11-08, 10:24
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Prolog´
"Gregiska krisen". neej, det är en helt annan kris.

Nu räcker nog inte med att Grekland får bli syndabock för strukturella problem inom EU/Europa. Nu är det dags att sätta klacken på på banarepubliken, krossa en bräcklig deemokrati och sno dom på den sista gnuttan värdighet. Lära dom samarbeta, Pasok och Nea Democratia.
Samarbeta som fyskland och frankrike?
Snart deras flaggor på Akropolis?
Precis som någon annan skrev så är dina inlägg om Greklands kris svåra att förstå .
Det vore intressant om du förtydligade dina åsikter och dessutom hur du menar att landets problem ska lösas om de inte ska sanera sina statsfinanser och samarbeta kring räddningspaket ?

Lars - kanske trögfattad
  #108  
Gammal 2011-11-08, 13:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Precis som någon annan skrev så är dina inlägg om Greklands kris svåra att förstå .

Lars - kanske trögfattad
Jag vill oxå ha en förklaring. Jag tror varken du eller jag är trögfattade, Lars.

/Netwolf
  #109  
Gammal 2011-11-08, 14:17
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Räntan är den ränta som gäller för upplåning på den öppna marknaden som It hittills har gjort och även Gr tidigare. När den går över 7,0% tvingas landet att gå till ECB och begära nödlån likt Gr har fått göra och hamnar då i ett annat läge.

Det är därför It är på väg in i samma sits som Gr fast med betydligt större pengar. Allt detta finns reglerat i EU:s regelverk.

Jag förstår heller inte var Gr ska få pengar ifrån till pensioner och dylikt om inte 8bn € betalas ut...

//Uffe
Tja! 28. oktober kan man lese:

Fredag har Italia utstedt flere obligasjoner, og for alle peker rentepilene oppover i forhold til forrige gang.
Gjennomsnittsrente for de treårige statsobligasjonene som fredag ble utsted - til sammen på 3,1 milliarder euro - endte på 4,93 prosent, opp fra 4,68 prosent for en måned siden.
Renten på obligasjoner med løpetid frem til 2017 endte på 5,59 prosent, mens renten for obligasjoner med løpetid frem til 2022 endte på 6,06 prosent.
Totalt hentet Italia fredag inn 7,9 milliarder euro.
  #110  
Gammal 2011-11-08, 14:40
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Precis som någon annan skrev så är dina inlägg om Greklands kris svåra att förstå.
Svårt bara om man inte kan tänka sig ett helt annat perspektiv, en annan verklighetsbeskrivning än vad behovet av syndabockar erbjuder:
Greklands situation är ett symtom på ett allmänt europeiskt tillstånd. Inte orsak till det. Byt ut "Greklands kris " mot "Europas kris".
Är mitt persperktiv tydligt nog?
  #111  
Gammal 2011-11-08, 14:43
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Grekiska krisen

För den som orkar läsa är det här en mycket bra artikel i ämnet.

http://www.theatlantic.com/internati...igning/248018/

//Uffe

Nu 04:30 Verkar det klart att Lucas Papademos blir ny PM i Grekland.
Brevet till EU för övertagande och fullgörande av skuldpaketet håller just nu på att skrivas...

Senast redigerad av UlfWiman den 2011-11-08 klockan 15:40.
  #112  
Gammal 2011-11-08, 15:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Nu 04:30 Verkar det klart att Lucas Papademos blir ny PM i Grekland.
Brevet till EU för övertagande och fullgörande av skuldpaketet håller just nu på att skrivas...
Å nu är Berlusconi oxå på väg att få avgå. Förtroendeomröstning väntas. Undrar om en viss Birro har anmält intresse om att ta över...

/Netwolf
  #113  
Gammal 2011-11-08, 16:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Grekiska krisen

Saxat fr nätet:

Den skriftliga bekräftelse från den kommande grekiska samlingsregeringen som EU kräver ska undertecknas av nuvarande premiärminister Giorgos Papandreou, oppositionsledaren Antonis Samaras, den nye premiärministern, den nye finansministern samt centralbankschefen Giorgos Provopoulos.

Anara tt det kan ta ett tag till, innan de har enats om detta med...

/Netwolf
  #114  
Gammal 2011-11-08, 17:04
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Grekiska krisen

Lucas Papademos är nu officielt den nya premiärministern
  #115  
Gammal 2011-11-08, 17:49
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Grekiska krisen

  #116  
Gammal 2011-11-08, 19:15
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Saxat fr nätet:

Den skriftliga bekräftelse från den kommande grekiska samlingsregeringen som EU kräver ska undertecknas av nuvarande premiärminister Giorgos Papandreou, oppositionsledaren Antonis Samaras, den nye premiärministern, den nye finansministern samt centralbankschefen Giorgos Provopoulos.

Anara tt det kan ta ett tag till, innan de har enats om detta med...

/Netwolf
Samaras vägrar skriva under bekräftelsen: http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...11/2011_413847
  #117  
Gammal 2011-11-08, 19:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen

Han anser att hans ord gäller lika säkert som en underskrift...säger dom på TV i alla fall.
  #118  
Gammal 2011-11-08, 20:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Han anser att hans ord gäller lika säkert som en underskrift...säger dom på TV i alla fall.
Ja, vilken cirkus. Vem blir nästa efter Papandreou och Papademos? Barbapapa kanske?

/Netwolf
  #119  
Gammal 2011-11-08, 22:18
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, vilken cirkus. Vem blir nästa efter Papandreou och Papademos? Barbapapa kanske?

/Netwolf
Ja, det kan man fråga sig. Det lär ju inte bli någon Barbamama heller för dom är det ont om där.....

Lena
  #120  
Gammal 2011-11-09, 08:44
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Grekiska krisen

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Är mitt persperktiv tydligt nog?
Ärligt talat ; Nej.

Du talar om "flaggor på akropolis" (tyska och franska). Att "sätta klacken på bananrepubliken", och att "en bräcklig demokrati krossas".
Vad menar du ?

Och framförallt, om du nu anser att de stora euro-ländernas agerande är felaktigt avseende räddningspaket och krav på sanering av Greklands statsfinanser, hur menar du att situationen ska lösas ?
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT