![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu börjar turisterna sakta men säkert inta stränderna runt Chania och det är dags för årets väderrapport från mig.
Dagen anlände mulen och sval efter tre dagars ostadigt väder. På eftermiddagen svängde det och blev soligt med en värme som tillät T-shirt och tunna byxor (minns nu att jag är ytterst frusen av mig...) I skymningen satt jag ute på verandan med datorn och ett glas vin, på en tallrik låg årets första Despola-frukter och några nyplockade apelsiner. Nu är det sen kväll och fukten rullar in över Galatas. Grannfrun har startat oljebrännaren, jag har tagit på en morgonrock men låter fönstren stå öppna. Hundar skäller, tuppar gal och sommaren är snart här trots att doften av vedeldad kamin går att förnimma. Väderprognosen på TV har lovat strålande sol och värme lagom till Påskhelgen, precis som det var i fjol. Trots det uppmanar jag anländande besökare att ta med en varm tröja, byxor, strumpor och skor för kvällsbruk. Jag vill inte att ni ska minnas Chania med gåshud och hackande tänder! //Kikh |
|
|