Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #741  
Gammal 2015-07-15, 18:02
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 746
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Anderk du ifrågasatte Lasse på ett fel sätt tyckte jag då du kan söka rätt på sanningen ganska fort vis google ... Så din ursäkt känns dålig


Jag respekterar din åsikt. Bra är om vi är överens om principen att få ställa frågor till varandra i detta diskussionsforum. För mig har det varit en mycket spännande och givande resa att läsa alla inlägg, oavsett vad som sagts och vilket sätt det uttryckts. Allt speglar våra olikheter samtidigt som vi har något gemensamt.


Ett tips - Janne. Ge ut dem i bokform med titel.....
Svara med citat
  #742  
Gammal 2015-07-15, 18:08
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Jag respekterar din åsikt. Bra är om vi är överens om principen att få ställa frågor till varandra i detta diskussionsforum. För mig har det varit en mycket spännande och givande resa att läsa alla inlägg, oavsett vad som sagts och vilket sätt det uttryckts. Allt speglar våra olikheter samtidigt som vi har något gemensamt.


Ett tips - Janne. Ge ut dem i bokform med titel.....


Svara med citat
  #743  
Gammal 2015-07-15, 18:08
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 27
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Anderk åsikter är bra men gillade inte att du dissade Laera och andra som hade relevans.

Så fortsätt gärna med dina inlägg.
Svara med citat
  #744  
Gammal 2015-07-15, 19:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nä nu ...
Nu ska man ta pengar till Grekland från en fond där SVERIGE har betalt in på!!! SKANDAL!!!
Svara med citat
  #745  
Gammal 2015-07-15, 19:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 468
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Ett tips - Janne. Ge ut dem i bokform med titel.....
...From Grexit to Kalimexit?
Svara med citat
  #746  
Gammal 2015-07-15, 20:30
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

...upplopp utanför det grekiska parlamentet...



http://www.theguardian.com/business/...s-tsipras-live
Svara med citat
  #747  
Gammal 2015-07-15, 21:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 350
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
...From Grexit to Kalimexit?
Kalimexit ......??????? Nu hoppas jag att du slant på tangentbordet!

Kalimexit ...... NO WAY!!!!! Hoppas jag verkligen!!!!!

Masse
Svara med citat
  #748  
Gammal 2015-07-15, 21:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 350
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Det här är väl verkligen rejält OT, men so what!!!!

Jag har tänkt och antytt det innan, och nu gör jag det igen! Vi här på Kalimera är fantastiska att vältra oss i eländet som Grekland just nu genomgår. Och det är i och för sig inte konstigt. Vi gillar Grekland och vi lider verkligen med det som grekerna genomgår nu.

Men åter igen. Upphör plötsligt allt annat som vi har att skriva om Grekland? Var finns alla trådar och inlägg om hur det är på den eller den ön, eller hur god mat det var på den eller den tavernan? Tänk vilken ouzo-mese vi fick där eller där!

Allt tycks ha upphört. Nu skriver vi bara om eländes elände och käbblar om vem som har förolämpat vem. VI MÅSTE SKÄRPA OSS!!!!!

Den här tråden har nu över 700 inlägg, och den som Janne bröt för att starta om i samma namn hade väl kanske ....... ???? vet ej. Men det vore ju kul med 100 inlägg som handlar om det Grekland som vi alla gillar!

Skärpning!!!! Nästa tråd ser jag fram emot!

Masse
Svara med citat
  #749  
Gammal 2015-07-15, 21:59
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det här är väl verkligen rejält OT, men so what!!!!

Jag har tänkt och antytt det innan, och nu gör jag det igen! Vi här på Kalimera är fantastiska att vältra oss i eländet som Grekland just nu genomgår. Och det är i och för sig inte konstigt. Vi gillar Grekland och vi lider verkligen med det som grekerna genomgår nu.

Men åter igen. Upphör plötsligt allt annat som vi har att skriva om Grekland? Var finns alla trådar och inlägg om hur det är på den eller den ön, eller hur god mat det var på den eller den tavernan? Tänk vilken ouzo-mese vi fick där eller där!

Allt tycks ha upphört. Nu skriver vi bara om eländes elände och käbblar om vem som har förolämpat vem. VI MÅSTE SKÄRPA OSS!!!!!

Den här tråden har nu över 700 inlägg, och den som Janne bröt för att starta om i samma namn hade väl kanske ....... ???? vet ej. Men det vore ju kul med 100 inlägg som handlar om det Grekland som vi alla gillar!

Skärpning!!!! Nästa tråd ser jag fram emot!

Masse
Det finns väl hur många andra trådar som helst här på forumet om alla möjliga frågor och inlägg om våra älskade greklandssemestrar... Det här är ju den enda tråden som handlar om just detta...Greklands framtid...
Svara med citat
  #750  
Gammal 2015-07-15, 22:04
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det här är väl verkligen rejält OT, men so what!!!!

Jag har tänkt och antytt det innan, och nu gör jag det igen! Vi här på Kalimera är fantastiska att vältra oss i eländet som Grekland just nu genomgår. Och det är i och för sig inte konstigt. Vi gillar Grekland och vi lider verkligen med det som grekerna genomgår nu.

Men åter igen. Upphör plötsligt allt annat som vi har att skriva om Grekland? Var finns alla trådar och inlägg om hur det är på den eller den ön, eller hur god mat det var på den eller den tavernan? Tänk vilken ouzo-mese vi fick där eller där!

Allt tycks ha upphört. Nu skriver vi bara om eländes elände och käbblar om vem som har förolämpat vem. VI MÅSTE SKÄRPA OSS!!!!!

Den här tråden har nu över 700 inlägg, och den som Janne bröt för att starta om i samma namn hade väl kanske ....... ???? vet ej. Men det vore ju kul med 100 inlägg som handlar om det Grekland som vi alla gillar!

Skärpning!!!! Nästa tråd ser jag fram emot!

Masse
Que??!!
Vårt älskade Grekland håller på att tvingas ge upp sin suveränitet som stat och skicka sin befolkning ner i misär och vi ska låtsas som ingenting??!!
Svara med citat
  #751  
Gammal 2015-07-15, 22:27
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Que??!!
Vårt älskade Grekland håller på att tvingas ge upp sin suveränitet som stat och skicka sin befolkning ner i misär och vi ska låtsas som ingenting??!!
Svara med citat
  #752  
Gammal 2015-07-15, 22:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 350
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Kan inte se att jag på något sätt skrev att vi ska sluta bry oss eller skriva om den grekiska krisen. Jag bidrar ju själv med det i högsta grad. Vad jag försökt säga är bara att det just nu verkar vara på bekostnad av allt det andra som vi gillar att skriva o läsa om från Grekland.

Men glöm det! Tyccker bara att det är ovanligt tyst om allt annat. Jag är väl fel på det. Gottar mig tiils vidare med det som finns.

Masse
Svara med citat
  #753  
Gammal 2015-07-15, 22:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 242
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nej, du har inte alls fel. Det ÄR ovanligt tyst om allt annat. Och det ÄR på bekostnad av allt det andra. Men åtminstone jag har liiiite svårt just nu att koncentrera mej på allt det jag tycker så mycket om med Grekland.
Svara med citat
  #754  
Gammal 2015-07-15, 23:43
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 000
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag håller med om att denna tråd (för övrigt den mest specifikt mest omfattande i Kalimera´s historia) har tagit alldeles för mycket kraft den senaste tiden. Den kommer att fortsätta ta kraft från mycket annat i forumet, självklart kommer även den närmaste tiden att vara kritisk för Grekland med tanke på vad som hänt nyligen. Därför är vi naturligtvis oroliga till mans eftersom fruktansvärt mycket kvarstår innan Greklands ekonomi kan få någon slags "lugn och ro". Det kan mycket väl BLI en "grexit" TROTS de händelser med lån osv. som varit nu nyligen.


JAG TYCKER........"dessbättre" att det faktiskt FINNS annat som går att diskutera om. Se i forumet överlag, hur mycket finns det att skriva om EGENTLIGEN??? Hundratals trådar - HAR VI GLÖMT ATT DET FINNS HUR MYCKET SOM HELST ATT SKRIVA OM, VA???


Har allt det övriga UPPHÖRT ATT EXISTERA???


Nej, jag "skriker inte", jag använder versaler för att det ska SYNAS, OK ?


Jag personligen är för upptagen att skriva i andra trådar beroende på ännu en fantastisk resa jag haft, kommer inte att kunna resa till Grekland igen förrän tidigast i mitten av juni 2016, TYVÄRR. Många intryck behöver få tid att smältas från just utförd resa och planering och tankar om just 2016 och därefter behöver utrymme att läggas in. Därför kan jag inte lägga någon direkt kraft på andra trådar just nu.


Jag hör signaler från flera olika håll - "vågar man åka till Grekland just nu"??? JA, varför skulle man inte våga det??? Se bara till att ha ALL RESKASSA, ALL VALUTA klar i handbagaget (i mitt fall, en plånbok i magväskan) eftersom det KAN bli mycket osäkert med att ta ut pengar ur maskiner i väggen i Grekland eller att betala med plastkort i någon form. Vilken annat oro hindrar just "DIG" att resa, jag bara undrar? Berätta gärna!



ALL ANNAN ORO anses obefogad anser JAG (rätta mig gärna om jag anses ha fel) men OM man vill resa till Aten så hänvisar jag till eventuell researrangör, Utrikesdepartementet eller om man struntar i detta, ens egen eventuell reseförsäkring/hemförsäkring eller motsvarande.


Nog om detta med att resa nu eller snart........


Dessutom......den kaxiga sidan av mig!


Ni som ägnat den senaste tiden till att skriva dussintals inlägg i DENNA tråd, är det verkligen värt det? Jag tittar INTE på någon specifik person!


I denna tråd finns klassiska Kalimera-syndrom - pajkastning, missförstånd, galna citeringar.......det kan bli ganska tröttsamt i längden. Men.....jag DÖMER INGEN SPECIFIK. Vill någon KÄNNA sig träffad, varsågod i så fall. Kanske en tanke om eftertänksamhet?


Ägna tid åt annat i forumet, har du varit på en resa, ska du göra en resa, planerar du en?


Jag är personligen inte ett skvatt orolig för Greklands framtid. Att det kommer att bli ett land i förändring är jag fullt övertygad om och jag kommer antagligen att bli tvungen att tänka till lite, förändra MIG, vara vaksam på ett ännu okänt antal sätt och framför allt, kanske förändra mig vad jag ska använda mina pengar till på plats. DET BEROENDE på att jag inte vet hur mycket min resa kommer att kosta, boendet, ALLT jag vill köpa på plats, mat, dryck, bussresor, taxiresor, livsmedel, alkohol, ALLT helt enkelt.


TACK FÖR ORDET just nu..............




/Hasse
Svara med citat
  #755  
Gammal 2015-07-16, 01:14
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag håller med om att denna tråd (för övrigt den mest specifikt mest omfattande i Kalimera´s historia) har tagit alldeles för mycket kraft den senaste tiden. Den kommer att fortsätta ta kraft från mycket annat i forumet, självklart kommer även den närmaste tiden att vara kritisk för Grekland med tanke på vad som hänt nyligen. Därför är vi naturligtvis oroliga till mans eftersom fruktansvärt mycket kvarstår innan Greklands ekonomi kan få någon slags "lugn och ro". Det kan mycket väl BLI en "grexit" TROTS de händelser med lån osv. som varit nu nyligen.


JAG TYCKER........"dessbättre" att det faktiskt FINNS annat som går att diskutera om. Se i forumet överlag, hur mycket finns det att skriva om EGENTLIGEN??? Hundratals trådar - HAR VI GLÖMT ATT DET FINNS HUR MYCKET SOM HELST ATT SKRIVA OM, VA???


Har allt det övriga UPPHÖRT ATT EXISTERA???


Nej, jag "skriker inte", jag använder versaler för att det ska SYNAS, OK ?


Jag personligen är för upptagen att skriva i andra trådar beroende på ännu en fantastisk resa jag haft, kommer inte att kunna resa till Grekland igen förrän tidigast i mitten av juni 2016, TYVÄRR. Många intryck behöver få tid att smältas från just utförd resa och planering och tankar om just 2016 och därefter behöver utrymme att läggas in. Därför kan jag inte lägga någon direkt kraft på andra trådar just nu.


Jag hör signaler från flera olika håll - "vågar man åka till Grekland just nu"??? JA, varför skulle man inte våga det??? Se bara till att ha ALL RESKASSA, ALL VALUTA klar i handbagaget (i mitt fall, en plånbok i magväskan) eftersom det KAN bli mycket osäkert med att ta ut pengar ur maskiner i väggen i Grekland eller att betala med plastkort i någon form. Vilken annat oro hindrar just "DIG" att resa, jag bara undrar? Berätta gärna!



ALL ANNAN ORO anses obefogad anser JAG (rätta mig gärna om jag anses ha fel) men OM man vill resa till Aten så hänvisar jag till eventuell researrangör, Utrikesdepartementet eller om man struntar i detta, ens egen eventuell reseförsäkring/hemförsäkring eller motsvarande.


Nog om detta med att resa nu eller snart........


Dessutom......den kaxiga sidan av mig!


Ni som ägnat den senaste tiden till att skriva dussintals inlägg i DENNA tråd, är det verkligen värt det? Jag tittar INTE på någon specifik person!


I denna tråd finns klassiska Kalimera-syndrom - pajkastning, missförstånd, galna citeringar.......det kan bli ganska tröttsamt i längden. Men.....jag DÖMER INGEN SPECIFIK. Vill någon KÄNNA sig träffad, varsågod i så fall. Kanske en tanke om eftertänksamhet?


Ägna tid åt annat i forumet, har du varit på en resa, ska du göra en resa, planerar du en?


Jag är personligen inte ett skvatt orolig för Greklands framtid. Att det kommer att bli ett land i förändring är jag fullt övertygad om och jag kommer antagligen att bli tvungen att tänka till lite, förändra MIG, vara vaksam på ett ännu okänt antal sätt och framför allt, kanske förändra mig vad jag ska använda mina pengar till på plats. DET BEROENDE på att jag inte vet hur mycket min resa kommer att kosta, boendet, ALLT jag vill köpa på plats, mat, dryck, bussresor, taxiresor, livsmedel, alkohol, ALLT helt enkelt.


TACK FÖR ORDET just nu..............




/Hasse

Ta nu ett djupt andetag .... Denna tråd är lång för det är det mest dramatiska som hänt i Europas historia på länge, och Grekland är föremål för dramat. Jag vet att det finns tusen trådar å länkar här och ändå kan detta utvecklas till något vi inte ens skymtat ännu. Och denna tråd är döpt till "Krisen i Grekland". Finns massor med andra trådar. Du kom just hem. Mycket kan hända ännu. Både i Grekland och i EU.
Svara med citat
  #756  
Gammal 2015-07-16, 01:17
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Och jo - du skriker. Allas åsikt är lika värda och en debatt får vara hetsig
Svara med citat
  #757  
Gammal 2015-07-16, 01:57
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 000
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Ta nu ett djupt andetag ....



Behöver inte ta ett djupt andetag...... (jag andas lugnt)


Orsak?


Framför allt för att denna tråd inte har ett skvatt påverkan för mina framtida Greklandsresor.


Inte heller den JUST NU tämligen turbulenta tillvaron som Grekland och dess folk måste utstå.


Min personliga övertygelse handlar om att Grekland så småningom tar sig igenom detta stålbad x ?? (dvs. hur lång tid det tar att bli en ekonomiskt stabil nation INOM EU / Eurozonen) och blir ett land där jag fortsättningsvis kan vistas och trivas.


Jag kan genom detta ställningstagande enbart tänka helt egoistiskt. Mina ÅSIKTER kan inte hjälpa Grekland ekonomiskt.


En annan övertygelse jag har är att mina och mitt resesällskaps pengar kommer att komma Grekland till godo på NÅGOT vis. Om det handlar om att vi får kvitto eller ej på köp av olika slag, det lär vi aldrig någonsin få bevis för, hur vi än själva vill eller från åsikter från andra i detta forum´s övriga deltagare.


Ekonomin i Grekland handlar enligt mina åsikter, INTE om kvitton, vore det SÅ, så vore ju de ekonomiska problemen ur världen, eller hur? Det är inte så enkelt. I grund och botten har det ju att göra med skatteintäkterna.......



Någon oro har jag som sagt inte (i det strikt egoistiska tänkandet) och mina och mitt resesällskaps planeringar inför resan 2016 är och förblir helt oförändrade, OAVSETT de ekonomiska förutsättningarna.




/Hasse
Svara med citat
  #758  
Gammal 2015-07-16, 02:06
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jo, du kör versaler för att "sticka ut" i en tråd. Tänk om alla gjorde det. Hade blivit olidligt. Med all respekt för att du vill höras/synasoch dian åsikter. Detta är på väg att slå den värsta spliten på mycket länge i Europa. Grekland riskerar bli en katalysator. Det kan ingen liten turist med magväska - som du och jag - råda bot på. Och kan bli konflikter inom Grekland. Om du inte är orolig just nu är du nog ganska ensam om det
Svara med citat
  #759  
Gammal 2015-07-16, 08:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Intressant artikel om krisens spridningseffekter på Balkan. T ex är snittlönen i Bulgarien inte ens hälften av en grekisk dito, så det är fler som har det svårt. Det är nåt att tänka på.

/Netwolf
Svara med citat
  #760  
Gammal 2015-07-16, 08:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Nu hoppas jag bara att inte även den här tråden låses, för jag tycker att den hittills hållit sig bra till ämnet.

Dramatiken i Grekland har inte varit större än nu under den tid Kalimera funnits, det vore ett fattigdomstecken om folk här inte brydde sig i en rejäl tråd. Den som vill skriva om sina resor i andra trådar kan ju bara göra det.

Förresten: om den här tråden nu skulle riskeras slitas sönder så skulle kanske lösningen vara en tråd till: Behöver jag som turist bry mig om krisen? Eller något i den stilen. Att krisen i sig förtjänar en tråd är väl oomtvistat.

Senast redigerad av inkfish den 2015-07-16 klockan 08:52.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT