![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En grekisk epidemilog, förutspår tre olika scenarior för virusets framfart. WCS är att det kommer en andra stor våg nu i vinter. Eller så blir det mindre utbrott, som kommer att ebba ut under nästa år.
Plötsligt slår det mig. Är säsongen 2021 redan körd? Jag vet inte om jag orkar med ett inställt år till.. ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Kalla mig gärna pessimist eller dylikt men jag tänker så realistiskt jag över huvud taget kan och inser att det är lika bra att tänka att säsongen 2021 också är körd. Om det INTE blir så, om "allting återgår till det normala" (vad inkluderar det?) så tar jag det som en stor bonus om det går att åka och att det går att någorlunda få till en så normal resa jag förväntar mig. Resa ÄR viktigt, resa till den plats man tycker mycket om är viktigt men det finns det som är viktigare och det är MÅNGA saker i livet just nu. / Hasse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen |
|
||||
|
||||
![]()
En rad i texten föll bort, men det är rättat nu.
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Idag rapporteras 372 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är den högsta siffran sedan pandemin började. Den näst högsta siffran är 293 fall och rapporterades den 26 augusti. För första gången nämns Limnos och Samos i rapporterna.
Läs mer på Kalimera. |
|
|||
|
|||
![]()
Är nog betydligt fler i Lesbos som dom inte har statistik på tyvärr
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är sannolikt många fler fall överallt i Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Igår rapporterades 310 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är den näst högsta siffran sedan pandemin började. 12 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (197) och Thessaloniki (22) har flest fall.
När det gäller öarna rapporteras följande: Kefalonia (2), Mykonos (1), Kreta (6), Santorini (1), Sporaderna (1), Lesbos (15), Rhodos (2) och Samos (2). 2. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 313 och 67 patienter vårdas på IVA. 3. Idag och fram till den 30 september gäller hårdare restriktioner i Attica-regionen, vilket bland annat innefattar Aten och Pireus. Det betyder bland mycket annat att munskydd blir obligatoriskt på flera ställen än vad det är idag. Vad som troligen oroar myndigheterna mest är att antal fall på IVA ökar, idag vårdas 67 patienter på IVA, igår var det 59. |
|
|||
|
|||
![]()
Apollo hörde av sig
Inget pågående covid test behövs längre till Grekland ![]() Slipper gå på lab på fredag em.... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fick meddelande från Norwegian igår om att ta PCR test!!! Till Chania??? Är det någon mer som fått detta?
|
|
|||
|
|||
![]()
Även vi har fått meddelande fr Norwegian om test inför resa den 26 sept. Har svårt att hitta den info för övrigt.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Däremot krävs fortfarande att du fyller i ett PLF-formulär minst 24 timmar innan ombordstigning. Du kan läsa om Greklands regler på Swedenabroad. |
|
|||
|
|||
![]()
Läste en upprörd artikel i Rhodostidningen häromdagen om att ansvariga inte agerar, sedan flyktingar testats positivt för covid. Det var runt 10 st. Hittar tyvärr inte artikeln igen. Detta har inte heller synts i den officiella statistiken.
|
|
||||
|
||||
![]()
Den senaste veckan har det rapporterats 5 fall på Rhodos. Om det är flyktingar eller inte sägs det inget om.
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Idag rapporteras 359 nya fall av Covid-19 i Grekland. Det är (igen) den näst högsta siffran sedan pandemin började. 36 fall upptäcktes vid landets gränser. Attica/Aten (212) och Thessaloniki (18) har flest fall.
När det gäller öarna rapporteras följande: Santorini (1), Kalymnos (2), Naxos (1), Paros (1), Samos (1), Korfu (1), Kreta (5), Chios (1) och Lesbos (5). Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 325 och 69 patienter vårdas på IVA. Det är nio fler dödsfall sedan igår. Ökningen av fall i Attica/Aten bekymrar myndigheterna. Av de 212 som rapporterades idag var de allra flesta INTE kopplade till resor eller någon annan känd patient. Det spekuleras i grekisk media om antal fall i Attica/Aten ökar mycket framöver kan det bli tal om en lockdown. Men det är bara spekulationer än så länge. Att antal avlidna ökar (+9 idag) och antal som på vårdas på IVA ökar (+2 idag) oroar så klart också. |
![]() |
|
|