![]() |
|
||||
|
||||
![]()
För övrigt rekommenderar jag ingen att läsa Leif GW Perssons plumpa drapa om Grekland i Expressen idag. Lågvattenmärke till och med för att vara av honom (jag tillhörde inte supporterklubben innan heller).
|
|
||||
|
||||
![]()
Ett förtydligande: min fråga gällde betala fakturor...
|
|
||||
|
||||
![]()
Jodå, jag såg din fråga, men min kommentar gällde det du skrev om att bankerna haft öppet vissa dagar. Det har ju bara handlat om att få ut pensioner ...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Rundgång
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
svt sänder live: http://www.svt.se/nyheter/live/live-...ts-om-grekland
|
|
|||
|
|||
![]()
Intressant liknelse av Leif GW
![]() "Minns ni H.C. Andersens saga om Kejsarens nya kläder?" http://www.expressen.se/kronikorer/l...-daligt-skamt/ |
|
|||
|
|||
![]()
Vann, strøm etc. blir ikke avstengt så lenge bankene er stengte.
Har man kontanter kan man betale på det enkelte kontor, DEI, DEYA etc om man MÅ (for eksempel om man skal reise vekk fra Hellaseiendommen sin i en lengre periode og før bankene åpner igjen.) Det går fint å betale via nettbank/elektronisk også i Hellas (det gjør jeg med strøm, telefon, internett). Om det funker nå, som bankene er stengt, vet jeg ikke, men det spiller jo ingen rolle så lenge leverandørene ikke forventer å få betalt i denne perioden. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Folksagan om
Mäster Skräddare "Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg. - Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig. - Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors. - Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen. - Det går bra, sade skräddaren. - När blir den färdig? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig? - Ack nej. - Är den inte färdig? Varför det då? - Ack jo, det bidde ingen rock. - Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då? - Det bidde ett par byxor. - Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga? - Ack nej. - Är de inte färdiga? Varför då? - Ack jo, det bidde inga byxor. - Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då? - Det bidde en väst. - Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig? - Ack nej. - Är den inte färdig? Varför då? - Ack jo, det bidde ingen väst. - Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då? - Det bidde ett par vantar. - Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga? - På lördag. - Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen. När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen. - Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga? - Ack nej. - Är de inte färdiga? Varför då? - Ack jo, det bidde inga vantar. - Bidde det inga vantar? Vad bidde det då? - Det bidde ingenting. - Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare. Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen." Så kan det gå när inte haspen är på ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, v i r k e l i g nostalgi,
- jeg blir like varm om hjertet når jeg tenker på hvordan min datter deklamerte historien om "Mester Skredder" for ca 40 år siden.... - som jeg er u r o l i g i hjertet for Hellas i disse dager.... |
|
||||
|
||||
![]()
Avdelning konspirationsteorier:
Funderar på om spelet med folkomröstning, extramöte etc har med troikans goda minne (och godkännande), för att ha möjligheten att trycka upp en ny valuta.... /Z |
|
||||
|
||||
![]()
Hmm...jo...jag har varit lite inne på det tidigare här i tråden..."min magkänsla"...kanske en parallell valuta med en planerad grexit...om så "hål" i Euron...och humanitär hjälp under tiden...
|
|
|||
|
|||
![]()
Som jag hoppas att Tsipras står på sig så mycket det går!!! Vill inte ens tänka på hur jobbiga dessa förhandlingarna är för honom och för Euclid...
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
OBS att detta är journalistens uppfattning om hur det gått till, det är starka ord. Det med skendränkning ska komma från en anonym topptjänsteman. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är otrevligt. Att det kan gå till så.
|
![]() |
|
|