![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
På Luftfartsverkets hemsida står det att Kalamataflyget är inställt och det är SAS som ställtin. Säkert ett taktikdrag från SAS att ställain charterflygen trots att HTF ger dem dispans.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det hela är ju ett spel och maktkamp!Detta står på Dagens Industri sidan idag.
Från HTF misstänks det att SAS avsiktligt valt att inte besvara dispenserbjudandet. "SAS försökte utnyttja situationen och skuldbelägga oss", menar Tommy Mases. På SAS ser man inte oväntat annorlunda på saken. Skälet till att flygkoncernen inte accepterade fackets erbjudande var att det inte gällde hela charterverksamheten utan enbart delar av den: "Det här är enbart ett pr-utspel. Vi får svårt att använda dispensen i praktiken", hävdar Andris Zvejnieks, kommunikationsdirektör på SAS Sverige. |
|
||||
|
||||
![]()
Senast mail jag fått från SAS:
Vi ber om ursäkt! Att behöva meddela detta till dig känns mycket tråkigt. In i det sista har vi försökt undvika en strejk. Från kl 05:00 i dag fredag den 25 maj strejkar SAS Sveriges HTF-anslutna kabinpersonal. Som du säkert känner till valde vi redan igår att ställa in trafik idag den 25 maj. Detta för att vi med framförhållning ville begränsa antalet resenärer som skulle fastna på en flygplats vi inte skulle kunna beflyga. Ännu vid lunch idag, fredag den 25 maj har ingen lösning kunnat uppnås. Därför är vi nu tvungna att ställa in flertalet av våra flygningar även under lördagen den 26 maj. Vissa av våra flygningar drabbas inte av strejken. Se www.sas.se som uppdateras kontinuerligt. För ombokning av din resa rekommenderar vi dig att du kontaktar ditt försäljningsställe eller SAS på 0770-727 727. SAS Sverige |
|
||||
|
||||
![]()
Så trist!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är nog stor risk att du har väldigt rätt i det. Flygbranschen verkar ha stora strukturella problem med arbetsförhållanden som har sopats under mattan länge. Jag siar att det vi ser nu bara är toppen på ett isberg.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu blev det lite fel i citeringen:
Ursprungligen postat av Frappe Det lär inte drabba Cargo. Det är kabinpersonalen som är i konflikt, inte de som sitter bakom spakarna! detta skrev SteffTee! Som sagt Cargo blir drabbat eftersom SAS planen inte lyfter, vi har en massa gods idag som blir stående, så vi i frakt branchen blir oxå drabbade = våra kunder! Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men än har vi ju inte sett om det blir någon strejk. Alla parter vill säkerligen försöka lösa frågan på annat sätt, och innan den 25 maj ska det passera många förhandlingstimmar under bron. |
|
||||
|
||||
![]()
Att vänta tills strejken är ett faktum för att få boka om en inrikesbiljett är knappast ett alternativ en sån här gång. Bäst är väl att göra som jag har gjort att boka en avbokningsbar inrikesbiljett och avvakta. Blir det ingen strejk
avbokar jag den och blir det strejk så kommer jag iväg till Stockholm ändå. Krångligare är det naturligtvis för den som ska flyga utrikes med SAS. Ovissheten kan ju förstöra glädjen inför resan och krångla till livet även rent praktiskt. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tyvärr Anneli56, om det blir strejk så drabbas Atenflygen som SAS flyger från Arlanda. Flyger själv med SK1833 den 7juni men hoppas att det då har löst sig!
|
|
||||
|
||||
![]()
Om jag fattat det rätt har parterna sagt nej till ett slutbud och därigenom har risken för strejk ökat. Är innerligt glad för att jag även har inrikesbiljett med ett annat bolag i det här läget. Alla tåg och bussar från Norrland till Stockholm lär vara fullbokade på fredag.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Eva, har Du sån tur så att just DITT flyg vara ett av de som skulle gå gfrån Luleå till Sthlm?? Eller var flyger Du från?
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eva flyger från Umeå!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja, så var det...det går ju annars ganska många SAS plan ändå på fredagen i Sverige..t o m från Kalmar såg jag....
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men att det går "ganska många" inrikesplan i morgon håller jag inte med om. 14 stycken, det är säkert inte mer än några futtiga procent av det vanliga antalet på en fredag. Bara från Luleå blir sju avgångar inställda i morgon. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag flyger från Umeå som ligger ca 27 mil från Luleå men har redan när strejken kom på tal första gången bokade jag in mig på Malmö Aviation. Den biljetten var avbokningsbar till idag men nu behöver jag den. Vågade inte vänta tills strejken var ett faktum. Idag lär allt vara fullbokat från Norrland. Eva såg att flera svarat först nu ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jo men jag har läst att Du hade dubbla biljetter, men det var bara en vänlig tanke att Du kanske slapp besvär med annat och kunde åka som planerat...En vänlig förhoppning och fråga inget annat......Ber så mycket om ursäkt!
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Inte behöver du be om ursäkt för det. Tror inte att det går några andra SAS inrikesplan imorgon än de avgångar som ska ta hem personalen och planen till Arlanda.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Senaste nytt om strejkvarsel
Under onsdagen påbörjades medling i Medlingsinstitutets regi. FlygArbetsgivarna/SAS Sverige har samtidigt varslat om lockout. Det innebär att de HTF-anslutna kabinanställda som omfattas av varslet är uttagna i lockout från och med den 28 maj. Inga andra HTF-anslutna medarbetare inom SAS omfattas av denna lockout och arbetar som normalt. ![]() |
![]() |
|
|