Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-09-26, 20:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Du har hittat dig ett gulligt "hus" att bo i såg jag.
Hjälp vad du far runt. Men kul så klart. Det är den stora fördelen med att resa på hösten eller våren till Grekland. På högsommaren är det alldeles för varmt för några strapatser.
Kul att höra om dina dagar.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2016-09-27, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 460
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I morgon då jag ska till Marlas med matsäck I ryggan. Får se om benen orkar till Mali och Koumelas, men annars BLIR det buss kl 6 nästa måndag från Chora direkt till Marlas för promenad till Mali och Koumelas o så buss tillbaks vid 15-tiden...för dit ska jag...
Hoppas verkligen att du kommer dit!

Gick du ut igår, eller blev det pikilia hemma?
Svara med citat
  #43  
Gammal 2016-09-27, 15:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Janne, jag gick ut igår till det cafeet där ALLA satt, inkl.mitt värdpar. Tavernorna var helt tomma.. Jag åt en underbar crepe fylld med tomat och ost och drack ett glas vin. 6 euro... Prisnivån kan man verkligen inte klaga på.

IDAG : Kl 9 gav jag mig iväg mot Marlas på gångstigen...hade ju sett skylt med MARLAS igår på väg hem från Pirgos. En bra bit innan den skylten fanns en skylt där det stod Kira Xeni och där svängde jag inte...vilket jag skulle gjort visade det sig. För med grekisk logik var det den som enklast tog en till Marlas. Jag hamnade så småningom istället på landsvägen mot Marlas...5 skittråkiga km.... Fast efter 3 av dessa kom en fullastad buss, så jag liftade med den. Ett kyrkligt sällskap som skulle till klostret Profitis Elias. De släppte av mig I Marlas och jag strosade runt lite. Ner till Mali via vägen är det ytterligare 7 km och till Koumelas ytterligare 3 så det var inte att tänka på eftersom jag ju skulle gå tillbaks också och då redan gått nästan 8 km... men bakom Marlas finns en underbar gångstig till Mali med vidunderlig utsikt och den ska jag gå t o r på måndag. Då tar jag buss kl 6 från Chora och går ner och tillbaks och borde hinna tillbaks från Marlas då bussen går tillbaka. Får ha koll på tiden bara.... Det ska inte vara mer än 3-4 km den vägen om jag läser kartan rätt....men grekiska kartor är ju som de är. Man får gå med klocka istället.

Marlas och Mali är väl de byar på Tinos som Gud glömt...inga affärer eller tavernor, buss t o fr Marlas endast måndagar och från Mali ingen buss alls... Men som sagt Mali ska jag se! Ser väldigt litet ut och är väl helt öde nu men har man tur kanske man ser nån turist med bil och kan få lift en bit. Jag har inte mött några vandrare just, denna resa.
Jag vände alltså åter till Marlas och gick vägen, den lilla ner till Kira Xeni..kände ju igen namnet och att det funnits en led att gå från Panormos. Inga skyltar alls , bara en röd målad prick på muren vid en trappa. Stigen var helt underbar att gå och nu I efterhand var det ju kul att inte ha gått samma väg... Dryga 12 km blev turen I alla fall.

Väl tillbaks I Panormos var jag hungrig så vid 12.30 satt jag på favorittavernan där vi alltid äter när vi är här. Den heter Paleta och är en liten familjetaverna ked god god mat, rustik och utan krussiduller. Jag beställde en liten maroulisallad, (som jag tyckte var stor) en imam med önskemål om feta och tinosost extra på. Ett kvarts krus vin därtill och det smakade gudomligt! Notan var på futtiga 8 euro...man skäms nästan...men lägger ju bra med dricks istället.
Nu njuter jag på balkongen mot hamnen. Jag har även en stor terass att disponera åt andra hållet också. Där satt jag I solen och vilade benen och drack kaffe när jag kom hem...

Ikväll blir det samma cafe igen. Så kul med grekiska kvällslivet! Jag älskar att njuta av surret och skratten och förstår mer och mer.
I morgon ska jag hem till Chora igen. Två alternativ finns. Är det lika blåsigt som idag med pålandsvind så går jag inte runt udden på andra sidan viken mot Volia, Ag. Thalassa och Kavalorko. Där kommer inte att locka till bad ändå. Jag tar I så fall ryggan med mig och går lilla stigen upp till Pirgos och letar upp Marmorskolan för att fråga om man får göra besök, och så äter jag lunch och strosar runt där innan hemfärd.

Tinos ger mig mer och mer och jag bara älskar ön mer och mer till följd av det givetvis.

Hälsningar Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2016-09-27 klockan 15:38.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2016-09-27, 15:53
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Hälsning från Tinos.



Härligt Lissi! Undrar om jag blir lika tuff som du när jag blir "passionär"? Och vågar ge mig ut på egenresor!
Såg dina fina bilder på Facebook!

Katitzi
Svara med citat
  #45  
Gammal 2016-09-27, 16:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg


Härligt Lissi! Undrar om jag blir lika tuff som du när jag blir "passionär"? Och vågar ge mig ut på egenresor!
Såg dina fina bilder på Facebook!

Katitzi
Tack! Klart Du vågar...jag var en fegis ända till 2008!
På mina egenresor kan jag ju göra sånt här...Maken vandrar, men inte så mycket, och ofta. När vi reser tillsammans gör vi massor med annat kul ihop, så det är helt olika resor, lika fina, men på olika sätt...och så är det ju härligt att komma hem igen!

I nov har maken och jag 10 dagar I Aten/Pireus tillsammans!
Lissi
Svara med citat
  #46  
Gammal 2016-09-28, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 460
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tinos ger mig mer och mer och jag bara älskar ön mer och mer till följd av det givetvis.
Det förstår jag. Kanske är dags att börja titta på ett litet hus, med bra internetuppkoppling, så att Claes kan följa fotbollen.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2016-09-28, 15:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det förstår jag. Kanske är dags att börja titta på ett litet hus, med bra internetuppkoppling, så att Claes kan följa fotbollen.
Haha,,,nä hus vill vi inte ha. Inte någonstans I Grekland. Långhyra däremot lockar mig, men inte Claes. Vi vill ju gärna åka till fastlandet också och till Kreta, så hus skulle inte funka. Däremot 1-2 månader I taget kan jag tänka mig. Claes får komma ner ett tag.. Nä att BARA bo här är jag inte mogen för...men en vårmånad med påskfirande ser jag fram emot april 2017..

Nu har jag kommit "hem" till Chora igen efter utflykten til, Panormos. Kan verkligen rekommendera Maria rooms där. Högt upp med fin utsikt.

Jag har nyss ätit långlunch på To Zeuki och jag åt en underbar eggplant souffle, vilket såg ut och smakade som moussaka, fast utan färsen. Så god, så stor att jag fick lämna en tredjedel....en halv portion gurk -och tomatsallad till. Den innehöll även paprika, lök, oliver och kapris.
De har verkligen god mat där. Har aldrig blivit missnöjd! Nu siesta. Det blåser 10 m/sek idag. Men jättevarmt I lä.
Vad kvällen bjuder får vi se.
Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2016-09-28 klockan 15:49.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2016-09-29, 17:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 460
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Haha,,,nä hus vill vi inte ha. Inte någonstans I Grekland.
Samma här.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2016-09-29, 18:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Idag började dagen med att jag gick iväg på morgonrunda innan frukost. Min väninna, Birgitta skulle ta båt till Rafina kl 8.25 och jag ville säga hej då! Det är ju inte ofta jag har nån att vinka adjö till.Det kändes VÄLDIGT skönt att få stanna kvar! En hel vecka till.
Det blåste otroligt vid havet men I gränderna var det jättevarmt!

Så fortsatte jag till Hotel Altana för att hälsa och prata med Clery. Hon ville bjuda på hotellfrukost som var framdukad till gästerna. Finaste hotellfrukosten I Grekland. Där finns allt. Men jag är så nöjd med youghurt, nötter och honung och en kopp kaffe. Nikoleta dök upp också för hon skulle passa yngsta barnbarnet när storebror skulle skolas in på förskola. Så jag följde med och vi fick en pratstund medan vi gullade med den lilla sötnosen...
Jag fortsatte sen vidare upp I övre delen av Tinos och tog massor av kort.

Väl hemma blev det kaffe I trädgården och lite prat med två andra svenskar som bor här och som kommit från Andros och sen ska vidare till Naxos, Paros och Antiparos. Det är ovanligt många svenskar hos Nikoleta nu I september.Det gillar hon. Så blev det en promenad till I byn och lunch på to Limani. Trevligt som vanligt.

Nu ikväll efter sista båten och ev nya gäster så går Nikoleta och jag ut till en ny taverna/ouzeria inte alls långt härifrån, lite utanför stråket. Det ska vara jättemysigt. Det blir kul att prova.

Nu åter till min bok som jag lånat här : Havskatten , av Ann Rosman. Lite småtrevlig.

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2016-09-29, 18:49
cyrene cyrene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Dyrön
Inlägg: 112
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Ann Rosman är ju en författare som vi tycker om, kanske för att hon kommer från Marstrand, inte långt från Dyrön där vi bor!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2016-09-30, 14:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 460
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så fortsatte jag till Hotel Altana för att hälsa och prata med Clery. Hon ville bjuda på hotellfrukost som var framdukad till gästerna. Finaste hotellfrukosten I Grekland. Där finns allt. Men jag är så nöjd med youghurt, nötter och honung och en kopp kaffe.
Vi har ju också ätit frukost där, och jag håller med dig, det är toppen! Problemet är att det finns så mycket gott, men så lite plats i magen.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2016-09-30, 23:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Visst är det så Janne! I Grekland skulle man behöva 4 magar som korna!

Dagen idag har varit en av de lugnaste...inte så många knop gjorda.
Lissiväder har jag inte sett skymten av...strålande sol och ca 25-27 grader och nästan vindstilla gjorde att det blev Ag Fokas efter frukost...Väl där fick jag ett samtal från Claes , som berättade att hans mamma var dålig och hade åkt ambulans till akuten..och jag började kolla båt- och flygbiljetter hem. Tack och lov visade det sig att det var en infektion som avhjälps med antibiotika och vätskebrist och ikväll är hon pigg igen...så jag stannar kvar än så länge...

Efter fyra timmar I halv och helskugga på stranden ( rekord?) så gick jag "hem". Så gick jag efter dusch till Dodoni och åt glass och så har Nikoleta och jag fikat på La Strada I nedgående sol . Ikväll har jag ätit lite på Edosa..enkelt men gott...
I morgon blir det lika fint väder och då vandrar jag Tinos- Kionia- Ktikados ( med lunch) och så åter leden ner till Tinos.

Nu bara en vecka kvar på Tinos innan jag drar vidare till Syros...

Lissi
Svara med citat
  #53  
Gammal 2016-10-02, 17:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 460
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack och lov visade det sig att det var en infektion som avhjälps med antibiotika och vätskebrist och ikväll är hon pigg igen...
Vilken tur!

Märkligt att det fortfarande inte har varit något Lissi-väder.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2016-10-02, 21:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Ytterligare två dagar gångna och vädret har varit gudomligt, både igår, då jag firade en härlig födelsedag och idag då jag vandrat. Havet har varit helt stilla! Bara en resa tidigare har vädret varit liknande under så många dagar I sträck...Det är nästan så regnkläderna I garderoben tittar anklagande på mig. 14 dagar har jag varit idag och tiden rusar!

Igår blev det heldag på stranden nästan. Luften darrade av värme och det var absolut vindstilla. Jag hade gratis solstol I skugga och allteftersom det kom folk så blev det mer och mer trångt och helt plötsligt när jag kom tillbaks efter ett toalettbesök så var min solsäng omringad av grekiska kvinnor och män I egna stolar I " min" parassollskugga. Jag brydde mig ju inte om det och hade bara kul åt deras tjattrande...inte trodde de väl att jag förstod heller, men jag fattade I alla fall att de undrade lite över var jag kom ifrån..och att jag var ensam. Ett tag tänkte jag svara på grekiska att jag var från Sverige och inte ett dugg ensam. Men jag ville ju gärna ha mer språklektion. Jag älskar dessa härliga greker. Så ogenerade.

På kvällen åt jag god middag på TsiporoKatastasi och Nikoleta dök upp också för en ouzo på maten. Tänk, vi kunde sitta I linne till kl 23.Nikoletas man kom igår hem efter 14 dagar I Aten på sjukhus, så födelsedagsmiddag bjuder jag på I veckan.

Idag vandrade jag till Ktikados (en by en bit upp I bergen) och tillbaks och det var så fint. Man går olika vägar upp och ned och jag åt så gott på Drosiá I Ktikados. Den vandringen har jag nog gjort 8ggr nu, men på våren är det ju vackrast I grönskan.Nu är åsnevägen rensad och det var lätt att gå. På Forum Kalimera Grekland på FB finns bilder.
Efter en skön dusch så blev det fika på stan med Nikoleta och även ikväll hade vi sällskap på en pita på stan på To Limani. Ägaren och hans bror bjöd på vin.

Nu börjar det kännas lite I magen att det bara är fyra och en halv dagar kvar här..På fredag bär det till Syros...

Tänk, dessa alldeles vindstilla dagar med spegelblankt hav har jag sett en kanotist paddlandes. Det har jag aldrig gjort här tidigare.

Lissi
Svara med citat
  #55  
Gammal 2016-10-03, 10:37
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 979
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Tänk så fort tiden går. Har varit offline i några dagar och det känns konstigt att läsa att du snart ska hem. Och inget Lissiväder än! Alla regler har tydligen undantag. Grattis i efterskott angående födelsedagen!

/ Anne
som håller på att läsa ikapp allt både här och fb.
Svara med citat
  #56  
Gammal 2016-10-03, 14:17
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Drammen Norge
Inlägg: 92
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Følger med på dine dager på Tinos og ser på bildene dine på FB. Jeg tror jeg har besøkt noen av byene du skriver om, men med bil for jeg er ikke så flink som du til å gå tur. Skal sjekke ut mine bilder mot dine, så kanskje jeg husker hvor jeg har vært. Gleder meg til berettelser fra Syros, der er jeg mer på hjemmebane.

Jeg har også lest bøkene til Ann Rosmann, fikk dem anbefalt av en svensk mann på Ios. Likte dem veldig godt, spesielt fordi de beskriver både historie og nåtid.
Ha en god tur videre og gratulerer med dagen som var.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2016-10-03, 17:49
Tomas N Tomas N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 453
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det låter mumma i mina öron!
Jag kan bara instämma med föregående talare.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2016-10-03, 19:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 460
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tänk, dessa alldeles vindstilla dagar med spegelblankt hav har jag sett en kanotist paddlandes.
Den här resan har du verkligen haft tur med vädret. Snart dags att lämna Tinos, och jag undrar hur det kommer att kännas? Vågar jag tippa att du är tillbaka efter en natt på Syros?
Svara med citat
  #59  
Gammal 2016-10-03, 21:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Den här resan har du verkligen haft tur med vädret. Snart dags att lämna Tinos, och jag undrar hur det kommer att kännas? Vågar jag tippa att du är tillbaka efter en natt på Syros?
Nej Janne! Syros och Ermopouli där jag ska bo lockar igen..några år sen sist...Ano Syros står på första heldagens program och här ska knatas både upp och ned...
Jag har bara först en kväll, sen två heldagar och en morgon där så det är lugnt...Det blir nog bara Ermopouli och möjligen Kini med buss om det är badväder.
Sen blir det kul med båt till Pireus den vägen.

Dagen idag har varit magisk med bleke hela dagen. Kvavt och otroligt varmt. Nästan så man önskat åska, men med blå himmel blir det ingen.
Jag gick till stranden direkt efter frukost..stod ut ett par timmar, så gick jag hem igen för dusch och fika I trädgården. Sen god lunch, som alltid, på Michalis. Hos grannen, Malamatenia, var det helt tomt. Inte en enda gäst. Det var där jag hade tänkt äta, men det är ju mysigare att äta där det är fullt av gäster.Särskilt när man är själv.
Efted lunch tog jag kaffe på café och sen blev det siesta på rummet. 10 min AC t o m. Nästan rekord!
I kväll har jag bjudit Nikoleta och goa svärdottern Aggela på middag. Underbart god mat! Clery hade förhinder så vi ska gå ut en annan kväll. Jag blev uppvaktad med en oerhört fin lång vacker scarves. Kunde inte valt bättre själv. Överraskad och rörd blev jag. Nu sitter jag på min balkong I linne. Kl är nästan 23..Havsbrus hörs inget , bara cikador...

Livet är väl bara så himla gott!

Lissi
Svara med citat
  #60  
Gammal 2016-10-03, 23:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 348
Standard Sv: Hälsning från Tinos.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kl är nästan 23..Havsbrus hörs inget , bara cikador...

Livet är väl bara så himla gott!

Lissi
Låter härligt! Ha det gott på Syros Lissi!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT