![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Grekerna själva är väl heller knappast experter på ekonomi och politik, lika lite som vi här. Då skulle väl situationen i Grekland varit en annan?
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Grekland, slaget men inte besegrat. |
|
|||
|
|||
![]()
Hur kan ni tycka att fakta och sakliga, kloka och realistiska reflektioner är att "sparka på Grekland"? Är man "ekonomisk expert från högerkanten" för att man vågar se en lite större bild och ifrågasätta? Är man bättre om man bara blundar och hoppas på det bästa? Bryr man sig mer om Grekland då?
Några funderingar som inte kommer från varken vänster eller höger, utan bara från mitt eget huvud. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det förekommer många onyanserade uttryckssätt, även i och för sig dessbättre även nyanserade i denna tråd. Jag avser ingen specifik person åt någotdera håll. Att "sparka på Grekland" gör väl dock bara den som tycker illa om landet och vill det illa? Gör någon i detta forum det?
Här står en hel nations ekonomi på spel, det är ett oerhört högt spel som bedrivs i former som jag tror ingen riktigt har grepp på och förstår helt. Det handlar delvis om en av EU´s grunder, att nationerna ska hjälpa varandra inom den gemensamma valutan. Så mycket mer kan inte jag om detta, jag aktar mig för att ta mig djupare in i sakfrågor angående det som handlar om de lån Grekland har fått och antagligen ska fortsätta att få. Vad jag dock är övertygad om är att landet kommer att få det läskigt svårt ekonomiskt under många generationer framöver. Be mig inte förklara i detalj vad jag avser, vad jag menar. Jag funderar ofta och mycket hur det har kunnat bli så här. Jag tycker mig veta lite om åt vilket håll funderingarna går men de är inte helt lätta att t.ex översätta i skrift. Att det är åsikter som jag har läst att andra har, det stämmer med mina egna. Och det är att jag tror att mycket pengar faktiskt "försvinner", inte kommer grekiska staten till godo. Vi ägnar mycket tid och plats i forumet åt att diskutera t.ex om vi får kvitton eller inte efter inköp av allahanda slag. Oavsett om vi får kvitton eller inte så tror jag som sagt att det faktiskt FINNS mycket pengar i Grekland, det känns som om folket håller dem gömda. Det kan vara ett totalt felaktigt antagande, dock VET ju ingen hur det ÄR. Att tro att kommunikationen oss emellan i forumet ska vara enkel och prestigelös och utan munhuggeri och dylikt i den här tråden, är extremt svårt. Det är ett allvarligt ämne som väcker starka känslor och vi kan nog bara betrakta situationen och hoppas att Grekland reser sig och får en ekonomi som är starkare än att man behöver ställa in betalningarna och gå i konkurs. /Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, Hasse, låt oss vara rimligt optimistiska...vanligt folk här undrar vart alla de där lånade pengarna tog vägen, och det har tillsatts en arbetsgrupp som ska skärskåda fenomenet. -En anledning till försiktig optimism är de fynd av gas och olja som finns i havet, men man har givetvis farhågor att bli lurad, förutom andra risker ex. för miljön...
Pengar finns nog i många madrasser. Men vem ska frivilligt lämna ifrån sig dem?-Ingen som jag känner i alla fall...många fler än i andra länder äger sina hus , ofta flera hus, som man byggt med tanke på barnen, och de har svårt att förstå att man nu måste betala dryg fastighetsskatt, som dessutom byter namn och skepnad gång på gång. Jag förnimmer en trötthet från grekiska vänners sida, man orkar inte ens diskutera ekonomin längre. Uppgivenhet är ingen bra känsla. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag fick en liten reflektion över vad jag själv skrev och samtidigt en tanke tack vare vad du skrev nyss, Monica P !
Visst kan det se ut som att jag anklagar grekerna för att mygla undan pengar, skattefuska, bedra sitt eget land osv. Det kan jag väl i och för sig delvis förstå men jag har i alla fall inte uttryckligen sagt så. Tyvärr har jag ingen referens till en artikel, t.ex en länk på nätet men jag såg för några veckor sedan en mycket graverande uppgift. Någon/några har räknat fram att det grekiska folket faktiskt är skyldiga sin egen statsapparat, c:a €70 MILJARDER i oinbetalda skatter ( €70.000.000.000). Det är ju en ofantlig mängd pengar och eftersom jag inte är insatt i ekonomiska termer så vet varken jag eller att det framgår av det jag läste, HUR denna mängd pengar saknas??? Jag tycker inte att det är särskilt otydligt att då det saknas så mycket skattepengar, så kanske många andra aspekter kring att "pengarna håller på att ta slut i Aten" får en annorlunda tolkning? Det har antytts många gånger de senaste veckorna, att den grekiska statens kassakista håller på att sina. /Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Citat:
Nu ska Ylva och Xenos slippa åtminstone en "ung expert från högerkanten som sparkar på Grekland" under en dryg vecka, för undertecknad startar imorgon årets första greklandsresa. Lars |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Va härligt att du ska resa, laero! Men sparka inte på grekerna. Skriv sen, om dina färska intryck.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Förresten är jag felciterad: "ung" är ett ord jag aldrig använt för din räkning. Sorry: Jag tror du är en gammal räv som jag. Xenos, som gärna balanserar det "balanserade" och det "sakliga" med obalans och osakligheter. Jag menar, vem bestämmer det passande i salongerna? Vad som är passande och ansett som rätt ton leder ingenstans utom till status quo. Mittfåran är trots allt bara mittfåran. Där rinner vattnet som trögast. För att komma till källan måste man också simma motströms. Må Greklands ljus stråla över dig under resan! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En häpnadsväckande tanke slår mig: Det kanske det inte alls skulle varit? De är kanske lika dåliga på ekonomi som vi. Det kanske inte handlar om ekonomi? |
|
|||
|
|||
![]()
Laero,
För Zeus skull, beskyll inte min hustru för inlägg jag skrivit. Jag själv använder alltid underskriften / Jannis. När du ändå är i Grekland, kan du passa på att forska bland grekerna om dina teorier stämmer. Jag som bor halva året i Grekland föredrar att lyssna på vad befolkningen säger. Tyvärr händer det att jag ser Syriza-inläggen och blir fundersam, varför Xenos ensam gör motinlägg. Han kan behöva stöttas, tyckte jag efter en middag med vin och raki! Under årens lopp här har jag aldrig kunnat förstå, hur grekerna väljer sina politiska sympatier och vindarna vänder snabbt. Vid valet kändes det som om det var dags att byta ut de gamla "stötarna" och röra om i den politiska grytan. Nu kommer eftertanken, men "stötarna" är fortfarande kvar! Syriza skrämmer även mig, men verkar vara en nödvändighet för förändring, åtminstone tillfälligt. Jag är förvånad över att den rika ortodoxa kyrkan inte tar politiskt initiativ och över att de riktigt rika inte är villiga att betala sina skatter. De fattiga har ingen skatt att betala och inga pengar heller. / Jannis |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
xenos, avvikaren |
|
||||
|
||||
![]()
Syriza: Klart utpekade som farliga. Hemska kommunister som kommer att störta landet i fördärv. Det är ett tänkande som historiskt redan är, just historia. Vargen kommer inte. Bara fantasierna.
Men är inte landet redan i fördärv hävdar vi? Fördärvat av alla styrande innan Syriza lägligt kom. Ännu en kraft att skylla på, från ett håll. Från ett annat håll skyller vi på redarna. Från ett tredje håll på tidigare regeringar. Saknas det inte något här? Förklaringar i.s.f. skuldbeläggelse och syndabockar. Mitt tips är att mycket gamla kulturella strukturer i Grekland har kolliderat med det "moderna"/materiella resten av Europa. Där någonstans. Längre tillbaka. Bortom partier. När två kontinentalsocklar kolliderar brukar nytt land uppstå. Kaos är ett konstruktivt begrepp. Ett grekiskt ord. Hopp härskar i Aten. |
|
||||
|
||||
![]()
Trevlig resa Lars. Hälsa pelikanerna.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()