![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bare en liten sluttreplikk i denne diskusjonen, uten å si noe om hvor godt eller dårlig jeg har formulert meg tidligere. Jeg minner om at den startet med en kommentar fra meg til en annen som sa at 99 % av bildegåtene er fra øyer, noe som kanskje er litt i overkant av den reelle %
![]() Jeg kan ikke si jeg foretrekker fastlandet framfor øyene, eller omvendt. Jeg ønsker bare et best mulig tverrsnitt av det som til sammen er det totale bildet av det landet vi alle er glad i. Det "riktige" Hellas ligger etter mitt hode på Kreta, på Amorgos og Antiparos, men også i Thessaloniki, Patra og Ioannina, i Olympia, Mani og på Chios, for ikke å snakke om Athen. Ingen av disse stedene - eller alle om man vi si det slik - er det riktige Hellas hver for seg. I fjor var jeg en tur til Lesvos, og en tur til Peloponnes. Om en måned reiser jeg til Thassos (selv om jeg også håper på å bli litt kjent på fastlandet fra Kavalla til Xanthi). Vår høsttur kommer antagelig også til å bli til en øy, selv om det ikke er helt bestemt ennå. Hvis man sjekker profilen min, er to av tre favorittbyer på øyer. Så jeg sier ikke og mener ikke at fastlandet er bedre enn øyene, jeg synes bare de 80 prosentene av Hellas som er fastland har lett for å komme i skyggen av den dominerende øy-fokuseringen. Derfor synes jeg det er verdt å "misjonere" litt for alt det fantastiske som ligger og venter der.. også! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag köper absolut att det finns fantastska platser på fastlandet också. Det är bara att det är mer komplicerat för oss vanliga besökare att ta sig dit som jag skrivit tidigare...
För några månader sedan läste jag i Sydsvenskan om en EU-undersökning om resevanor inom medlemsländerna. Där framgick att inom EU är det just Grekerna som minst åker till andra länder på semester. Det var bara 10% som åkte utomlands på semester... Vart de tar vägen? Ut till öarna naturligtvis!!! ![]() Peter ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fastland eller Ö....
Ja, för mig som bara varit på öar blir det ju inget svårt val. Men den underbart mysiga ö-känslan som jag får på Greklands öarna är oslagbar tror jag, även om resetarmen också vill ha fastland! Men det får vänta ett tag... Detta ska förstås inte vara någon tävling men om det är det ställer jag mig i ö-laget ![]() ![]() Och som Peter skriver "vart tar de vägen"? ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Svaret är inte lätt att komma på om man inte känner till historien. Men det blir glasklart när man ser sammanhanget. Och det hade varit så intressant att besöka gamla byar på fastlandet med sådana här traditioner. Peter |
![]() |
|
|