![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Vi har luffat med ryggsäck många år, och lagt ihop kläderna i fina högar nere i ryggan, - och aldrig känt oss som "skrynkliga luffare". Fast numera luffar vi med LITEN resväska på hjul, vilken bl.a. beror på makens ryggproblem (men tycker också att det är bekvämt och bra...). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tänker man till så att de plagg man har dessutom går att matcha kors och tvärs (linne perfekt igen ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Av min mamma lärde jag mig att packa skrynkelfritt genom att lägga 'första delen' av byxor, kjol, klänning i botten på resväskan och sedan packa skrynkelokänsligt ovanpå. (Handdukar, t-shirts osv)
När det blivit lagom högt viker man över byxa, kjol, klänning och slätar till. Jag tycker det fungerar utmärkt, men jag kanske inte har världens högsta krav jag heller.. ![]() (Borde funka ännu bättre för de som har moderna, hårda resväskor. Något jag inte hunnit till ännu..) |
|
|||
|
|||
![]()
Strykjärn är helt onödigt. Det absolut lättaste sättet är inte att trycka in rena kläder mellan skitiga och illaluktande resårbottnar från 60-talet heller.
Jag har den skjorta jag ska ha på mig inför kvällen, säter den på en galge och sedan duschar jag den dyngsur, så att det rinner ordentligt om den. eventuellt kan man krama ur den en aning, men skaka då ur vecken du skapar. Sedan är det bara att hänga skjortan på tork. Efter ca 1 timme är den helt torr och helt skrynkelfri. Samma sak händer ju när man duschar varmt i ett trångt badrum. Men i Grekland finns ofta inte förutsättningarna för att duscha i hett vatten i 30 minuter... Men lämna strykjärn (och strykbräda!) hemma, det är helt onödigt. Jens |
|
|||
|
|||
![]()
Jag köpte en kjol innan vi åkte, i 100% polamid - typ mechtyg (eller vad det nu heter) Jag brukar mest ha plagg i naturmarerial annars, men den här var underbar! Man kunde KNÖLA ner den i ryggsäcken och ta upp den skrynkelfri. Tvättade man den var den torr innan man var klar med övriga plagg (nästan). Dessutom var den jättelätt! Och fin
![]() Så jag instämmer med ovanstående - skaffa resvänliga kläder och skippa strykjärnet. /Marianne |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Sån skit ska man väl inte behöva hålla på med på semestern ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Roomservice? På ett pensionat med en handfull rum? Dream on
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipsen (att rulla kläder samt att lägga nederdelen av plagget i botten, sedan vika över resten när man hade fyllt på med andra kläder). Kläderna höll sig fina. Och jag hade alldeles för mycket med mig, igen... tänker skriva en lista på det som jag använde och ta fram nästa gång (eftersom jag alltid glömmer från ett år till annat).
Det hade räckt med ett par shorts, en kjol och ett par capribyxor. Samt några linnen, et T-shirt och ett par saronger. Sandaler och badskor. Inget strykjärn! Det som var mycket bra att ha med sig var galltvål, med hjälp av den tvättade jag favoritlinnet ett par ggr, alla fläckar försvinner. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Varsågod! Kanske skulle vi ha en tråd på "Smart att ha med på resan" och så fyller vi på alla möjliga (knasiga) tips? Så får folk plocka med sig av tipsen om de vill...
|
|
||||
|
||||
![]()
Galltvål har man ju hört talas om - ska vara bra mot svåra fläckar, men VAR köper man denna tvål? Inte på Ica väl?
//Outi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det blev en tråd om galltvål samma dag som de tidigare inläggen i denna tråd, den hittar du här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5854 Jag ser nu att listan över återförsäljare inte är uppdaterar på två år, så den kanske finns på fler ställen nu. Claes Olsson nämndes ju till exempel, och jag kan inte se att den butiken finns med i listan. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Mikke |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Säljer dom öl (Fixa) ? ![]() ![]() Hasse ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
STRYKJÄRN
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() PACKA KLÄDER; Jag lägger ut plaggen ovanpå varandra, varvar med linnen, kjol, byxor o.s.v. SEDAN lägger jag ihop hela "alltet" till ett paket, löst ihopvikt. Det blir aldrig några skrynklor ![]() ![]() ![]() Birgitta/sex dagar kvar ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() hugåre me kameran å biln? Mikke |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tråden är så gammal att vi nog låter den dala, malou.
Men starta gärna nya trådar om måsten (eller inte ![]() inkfish/moderator |
![]() |
|
|