Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-19, 11:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: strykjärn?!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp
Ett problem mindre!
Ja Karin, problemen tar vi bara inte med oss på SEMESTER!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Förr, när jag var ung, hade jag med mig klänningar och kavaj i bomull som skulle strykas. Jag fixade håret och sminkade och hade högklackat. Varje kväll...
Ja, tänk som man packade och släpade... HELA sommargarderoben skulle ju med... och ALLA skor... Det var tider det!
Vi har luffat med ryggsäck många år, och lagt ihop kläderna i fina högar nere i ryggan, - och aldrig känt oss som "skrynkliga luffare". Fast numera luffar vi med LITEN resväska på hjul, vilken bl.a. beror på makens ryggproblem (men tycker också att det är bekvämt och bra...).
Gammal 2006-06-19, 12:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Har tänkt på att båtluffning skulle ge mig den perfekta ursäkten att bara ta med sig lite kläder och så skulle man inte ha några bekymmer med "Vad skall jag ta på mig?" Man har bara ett par plagg att välja mellan. Och inget strykjärn!
Precis så är det faktiskt. Man behöver otroligt lite. Sen tar man med sig streck och klädnypor och tvättar ofta. Dessutom: man byter ju ö med jämna mellanrum så det är ingen risk att nån tänker "HAR hon inget annat än den där blommiga klänningen?"

Tänker man till så att de plagg man har dessutom går att matcha kors och tvärs (linne perfekt igen ) så är man hemma.
Gammal 2006-06-19, 18:28
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Av min mamma lärde jag mig att packa skrynkelfritt genom att lägga 'första delen' av byxor, kjol, klänning i botten på resväskan och sedan packa skrynkelokänsligt ovanpå. (Handdukar, t-shirts osv)
När det blivit lagom högt viker man över byxa, kjol, klänning och slätar till.

Jag tycker det fungerar utmärkt, men jag kanske inte har världens högsta krav jag heller..
(Borde funka ännu bättre för de som har moderna, hårda resväskor. Något jag inte hunnit till ännu..)
Gammal 2006-06-27, 03:44
jensohlsson jensohlsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Strykjärn är helt onödigt. Det absolut lättaste sättet är inte att trycka in rena kläder mellan skitiga och illaluktande resårbottnar från 60-talet heller.

Jag har den skjorta jag ska ha på mig inför kvällen, säter den på en galge och sedan duschar jag den dyngsur, så att det rinner ordentligt om den. eventuellt kan man krama ur den en aning, men skaka då ur vecken du skapar.

Sedan är det bara att hänga skjortan på tork. Efter ca 1 timme är den helt torr och helt skrynkelfri.

Samma sak händer ju när man duschar varmt i ett trångt badrum. Men i Grekland finns ofta inte förutsättningarna för att duscha i hett vatten i 30 minuter...

Men lämna strykjärn (och strykbräda!) hemma, det är helt onödigt.

Jens
Gammal 2006-06-27, 15:09
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Jag köpte en kjol innan vi åkte, i 100% polamid - typ mechtyg (eller vad det nu heter) Jag brukar mest ha plagg i naturmarerial annars, men den här var underbar! Man kunde KNÖLA ner den i ryggsäcken och ta upp den skrynkelfri. Tvättade man den var den torr innan man var klar med övriga plagg (nästan). Dessutom var den jättelätt! Och fin

Så jag instämmer med ovanstående - skaffa resvänliga kläder och skippa strykjärnet.

/Marianne
Gammal 2006-06-27, 16:07
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Varför inte ringa på roomservice och låta personalen stryka

Sån skit ska man väl inte behöva hålla på med på semestern
Gammal 2006-06-27, 21:09
inkfishs avatar

Roomservice? På ett pensionat med en handfull rum? Dream on
Gammal 2006-06-28, 01:05
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av samosun
alltid saknar jag ett strykjärn när jag är i grekland.. vissa
kläder går bara inte använda utan att de strykits..
hur gör ni??
Skal man avsløre seg her, mon tro?? Jeg reiser med nystrøket tøy, mest i lin, pent og pyntelig og pakket. Slik en fra et møblert hjem gjør. Men hva skjer? Jo, etter at bagasjen er pakket ut, man har tilbragt rundt et døgn i Hellas - alle videre ambisjoner simpelthen fordamper. Som om man skulle ha trykket på 'delete' for 'de pene menneskene'. Ferie-modus. Høyhælte sko og vakre kjoler? Det får døtrene i så fall ivareta, ikke jeg.
Gammal 2006-08-08, 09:50
Gita Gita är inte uppkopplad

Tack för tipsen (att rulla kläder samt att lägga nederdelen av plagget i botten, sedan vika över resten när man hade fyllt på med andra kläder). Kläderna höll sig fina. Och jag hade alldeles för mycket med mig, igen... tänker skriva en lista på det som jag använde och ta fram nästa gång (eftersom jag alltid glömmer från ett år till annat).

Det hade räckt med ett par shorts, en kjol och ett par capribyxor. Samt några linnen, et T-shirt och ett par saronger. Sandaler och badskor. Inget strykjärn!

Det som var mycket bra att ha med sig var galltvål, med hjälp av den tvättade jag favoritlinnet ett par ggr, alla fläckar försvinner.
Gammal 2006-08-08, 12:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Det som var mycket bra att ha med sig var galltvål, med hjälp av den tvättade jag favoritlinnet ett par ggr, alla fläckar försvinner.
Det var smart Gita!! Att jag inte har tänkt på det! Galltvålen är ett måste här hemma, har en nästan i varje rum - men har aldrig tänkt på att ta med en på resa! Tack för tipset, det ska genast läggas till på den "generella packlistan"
Gammal 2006-08-08, 14:45
Gita Gita är inte uppkopplad

Varsågod! Kanske skulle vi ha en tråd på "Smart att ha med på resan" och så fyller vi på alla möjliga (knasiga) tips? Så får folk plocka med sig av tipsen om de vill...
Gammal 2006-08-10, 09:28
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Galltvål har man ju hört talas om - ska vara bra mot svåra fläckar, men VAR köper man denna tvål? Inte på Ica väl?
//Outi
Gammal 2006-08-10, 10:04
Elisabets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Outi
Galltvål har man ju hört talas om - ska vara bra mot svåra fläckar, men VAR köper man denna tvål? Inte på Ica väl?
Jodå, här på "mitt" Ica finns den. Fast jag tror inte att den ingår i Icas ordinarie sortiment.

Det blev en tråd om galltvål samma dag som de tidigare inläggen i denna tråd, den hittar du här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5854

Jag ser nu att listan över återförsäljare inte är uppdaterar på två år, så den kanske finns på fler ställen nu. Claes Olsson nämndes ju till exempel, och jag kan inte se att den butiken finns med i listan.
Gammal 2006-08-10, 12:08
Elisabets avatar

Citat:
Varsågod! Kanske skulle vi ha en tråd på "Smart att ha med på resan" och så fyller vi på alla möjliga (knasiga) tips? Så får folk plocka med sig av tipsen om de vill...
Sådana trådar har funnits, men nu är det nog väldigt länge sedan. De är alltid populära och många medlemmar var ju inte med när golvskrapan fick sitt genombrott i en sådan tråd, så starta en vettja!
Gammal 2006-08-10, 12:30
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Outi
//Outi
...här i Kallsta finns den på Fixa, en järnhandlarkedja, som finns över hele Schvärje...kolla där,vettja...
Mikke
Gammal 2006-08-10, 15:36
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
...här i Kallsta finns den på Fixa
Mikke

Säljer dom öl (Fixa) ?

Hasse
Gammal 2006-08-12, 19:42
Briges avatar
Brige Brige är inte uppkopplad

STRYKJÄRN Jag som avskyr att stryka och knappast nyttjar det här hemma ens Det skulle aldrig falla mej in att släpa på dylikt
PACKA KLÄDER; Jag lägger ut plaggen ovanpå varandra, varvar med linnen, kjol, byxor o.s.v. SEDAN lägger jag ihop hela "alltet" till ett paket, löst ihopvikt. Det blir aldrig några skrynklor Utöver det så undviker jag, ALLTID, att inhandla plagg som kräver strykning
Birgitta/sex dagar kvar

Gammal 2006-08-13, 02:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Säljer dom öl (Fixa) ?

Hasse
...hehe...Fix(a)...due att en riktig spjuverdu,Hazze...
hugåre me kameran å biln?
Mikke
Gammal 2007-01-31, 22:08
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
... Men det var så förbaskat bökigt att stryka ordentligt. Jag la en handduk på ett bord som underlag men det funkade dåligt. Man behöver alltså också en resestrykbräda
Mulig å slette denne tråden? Ellers kommer temaet snart opp i gjen. I hvert fall om min medreiser for våren leser dette, vedkommende kan i verste fall finne på å konstruere et resestrykbrâda... Hjelp! Må man virkelig holde på med disse tingene på reise?? Engangs-bikini, engangs-kjol, engangs-koffert - det må da finnes for dem som trenger det?
Gammal 2007-01-31, 22:46
inkfishs avatar

Tråden är så gammal att vi nog låter den dala, malou.

Men starta gärna nya trådar om måsten (eller inte ) på resan.

inkfish/moderator
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:50.