![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Kioni finns det ju en del ställen som heter, och det lär väl betyda "Pelare".
Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Kolymbithra/kolymbithres = dopfunt(er)
|
|
||||
|
||||
![]()
[quote=inkfish]
nea, neos = ny quote] nea/neos betyr vel "ny" i betydningen ung (alder) mens "ny" i betydningen nyanskaffelse heter kenourgios . eller........? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Oftast används ju neos som ung. Men i vissa uttryck även som ny. Jag fick slå upp det nu, för jag insåg när jag läste ditt inlägg att man ju aldrig använder annat än kainourgios när man pratar om saker.
Tidningen Ta Nea, t ex - det betyder ju nyheterna. Och slår man på New i mitt lexikon så får man både neos och kainourgios. Som exempel på ett stående uttryck med neos tar de Nya världen - neos kosmos. Och i USA har de ju Nea Giorki ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En kort summering på ord som förekommer i ortsnamn:
gialos= mindre strand akti= betyder också en mindre strand vathy= djup platy= bred stalos = vila kato= nedre pano= övre nea = ny ammos = sand kyria = dam eller fru makri = lång nea, neos = ny agia, agios = heliga, helige megali= stora livadi= hage livadia= hagar platy = vid, vidsträckt, bred akrotiri= halvö faros= fyr kolymbithra/kolymbithres = dopfunt(er) Svar fattas på dessa: Potamos Potami Ormos Och vad är det för skillnad mellan Chora och Chorio? Har jag glömt någon? Kommer ni på fler? |
|
||||
|
||||
![]()
[COLOR=black]Och vad är det för skillnad mellan Chora och Chorio? Chora betyder ju igentligen land och Chorio by
Potamos = Flod ( stor) Potami = Flod Ormos = det ställe där floden delar sig! vet inte ordet för det Camilla |
|
||||
|
||||
![]()
Är inte ormos vik? Jag tycker mig ha sett vikar på kartor som heter ormos + namn. Och mitt lexikon säger faktiskt vik också.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej alla,
Grundbetydelsen för χώρα är land, men jag tror att det även kan betyda huvudorten på t.ex. en ö. Vad gäller ortnamn med νεός, νέα är det, åtminstone i norra Grekland, så att det ofta visar på att invånarna ursprungligen kommer från Mindre Asien/Turkiet. De greker som kom från Mindre Asien vid det stora befolkningsutbytet 1922 grundade byar och samhällen som hette detsamma som de byar/samhällen de kom från, med tillägget nea/nea (nya). Exempel på sådana ortnamn är Nea Moudania, Nea Raidestos, Neos Marmaras (Halkidiki) eller kvarteret Nea Smyrni i Athen. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Svar fattas på dessa: Potamos Potami Ormos Och vad är det för skillnad mellan Chora och Chorio? Har jag glömt någon? Kommer ni på fler?[/quote] Χώρα betyder land, rike ( η χώρα μασ) = vårt land (nationen) χωριό = byn på landet |
![]() |
|
|