![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En synnerligen lyckad kombination! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Människorna,och åter människorna!
![]() ![]() Har varit i dom flesta länderna i europa och runt medelhavet,men just grekerna är underbara! Sicilianarna har också något visst,men grekerna tar förstaplatsen hos mig. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hösten 2000 var första hårda känningen av utbränd,jobbade 3år utan ledigt(startade min verkstad jan-97..panik i huvvet o sökte resor,Mallis fanns som sista minuen inget bra boende..Kreta direkt från Luleå,Rethymnon,Adele hotel Alkion...hyra mc,köra runt,simma o dyka,träffa folk..1v då hjälpte mycket,sedan har det varit varje år fram till 2011 då jag var hemma o ledig 2v..inget bra..2012 blev det båt kurs,förarbevis ombord på segelbåt..Reguljärflyg till Aten,Pireus med övernattning,flyingdolphin till Poros o mönstra på,segla runt 6dagar till olika hamnar o tavernor...härlig resa o god mat,Pireus var trevligt att vandra runt i..2013 blev det Tilos...guld ö med guldmat :-)
Fortfarande är det hårda känningar i kropp o knopp(på väg att ge upp företagandet o sälja bort kåken o verksta´n)..men längtan till Grekland övervinner mycket.. Längtar till höstens resa..var den nu bär iväg till!Hasse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Precis detta beskriver varför jag älskar grekland (utom kalamares då), att det blev Rhodos är bara en (lyckad) slump. Irene |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Härligt! Och sant det där om kulisserna. Det blir på ett annat sätt när man är bofast kan jag föreställa mig. Lite kan jag relatera till det om jag jämför med hur skillnaden var när jag jobbade och hur det är nu, när jag åker som enbart turist. Nu känns kulisserna verkliga men mer som i ett tillfälligt "låtsasliv". För det är väl lite vad en kortare semester är egentligen när man har resten av sitt liv här hemma i Sverige.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nivelleringen däckar mig. Tvångshandlingen blir naturligtvis att åka hem. Någon slags roll ska man ju ha. Arendorf |
|
|||
|
|||
![]()
1976 eller 7 reste vi några väninnor till Aten.Nån hade varit på Hydra,så vi "stack"dit.Från min sida blev det omedelbar kärlek.
Atens dofter påminde starkt om Kairo,där jag hade tillbringat ca 6 månader 1975.Särskilt kvarteren kring Omonia. Hydra var och är ytterst charmerande.Vi hade förstås kul där och var så unga.Det fanns och finns fortfarande kvar en restaurang -Loulos,dit vi gick nästan varje kväll.Där samlades fiskargubbar och andra.Där fanns det en jukebox och favoritlåten var "Eparcho"med Stelios Katzanzidis.Männen dansade och vi skrattade och njöt. Jag kan - lika lite som så många andra på Kalimera- förklara varför jag älskar Grekland så mycket.Det satte sig i huvdet,i blodet och i kroppen bara och stannade kvar! |
|
||||
|
||||
![]()
maten
|
|
|||
|
|||
![]()
Ett helt enkelt svar på detta, Grekerna så underbara människor, vänliga, nyfikna, gästvänliga ! De får mig att känna mig som hemma!.. När jag är i Grekland känner jag att jag lever!
Maten, också det en stor anledning till att jag fastnat för Grekland. Så nära PARADISET man kan komma det är GREKLAND, såååå sagolikt vackert!! I just LOVE it!! Sunny ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Att ddet var ett så utpräglad manssamhälle. Min identitet var vacklande då på sjuttiotalet.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja säg det!
![]() ![]() ![]() Efter några dagars aklimatisering började en kärlek så smått växa fram... De underbart ljumma kvällarna när man inte behövde nåt annat än shorts och linne. Det härliga turkosa havet som var ljummet redan. Ljuset och solen. Alla dofter! Den heta luften mot ansiktet när man fräste fram på vespan. Alla blommor och växter. Den grekiska musiken som strömmade ut från tavernorna. De gyllene solnedgångarna... ![]() Maten tog det dock ett tag innan jag upptäckte. Åt mest gyros och sallad i början. Provade året efter att resa till Sicilien, men det var inte alls samma känsla. Efter det var jag fast! Kärleken till Grekland har bara växt sig starkare trots en hel del resor till andra länder. ![]() Katitzi ![]() |
![]() |
|
|