Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-11, 12:42
AGGEs avatar
AGGE AGGE är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vad var det som gjorde att just DU föll för just GREKLAND?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Min "mindfullness" hittar jag i Thailand. I en Sala vid havet eller i en hängmatta. Kanske för att jag älskar den tropiska naturen fast Grekland är också fantastiskt. Eva
Jag har samma känsla för Thailand men det hindrar inte att jag uppnår mitt lilla "Nirvana" både i Grekland och Thailand. Det är det som är det fina i kråksången, att man kan få båda eftersom Thailand är som bäst när Grekland inte ståtar med sitt bästa väder.

En synnerligen lyckad kombination!
Svara med citat
Gammal 2014-05-10, 20:02
r1tok r1tok är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014

Människorna,och åter människorna!

Har varit i dom flesta länderna i europa och runt medelhavet,men just grekerna är underbara!
Sicilianarna har också något visst,men grekerna tar förstaplatsen hos mig.
Svara med citat
Gammal 2014-04-11, 11:17
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Precis som för många andra här finns det hur många anledningar som helst till att jag fallit och fortsätter att falla för Grekland gång på gång.

Men en speciell sak med att vistas i Grekland är att jag ingen annanstans upplever så många stunder av "mindfullness", att bara vara i stunden och njuta av den!

Svara med citat
Gammal 2014-06-04, 19:49
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Hösten 2000 var första hårda känningen av utbränd,jobbade 3år utan ledigt(startade min verkstad jan-97..panik i huvvet o sökte resor,Mallis fanns som sista minuen inget bra boende..Kreta direkt från Luleå,Rethymnon,Adele hotel Alkion...hyra mc,köra runt,simma o dyka,träffa folk..1v då hjälpte mycket,sedan har det varit varje år fram till 2011 då jag var hemma o ledig 2v..inget bra..2012 blev det båt kurs,förarbevis ombord på segelbåt..Reguljärflyg till Aten,Pireus med övernattning,flyingdolphin till Poros o mönstra på,segla runt 6dagar till olika hamnar o tavernor...härlig resa o god mat,Pireus var trevligt att vandra runt i..2013 blev det Tilos...guld ö med guldmat :-)
Fortfarande är det hårda känningar i kropp o knopp(på väg att ge upp företagandet o sälja bort kåken o verksta´n)..men längtan till Grekland övervinner mycket..
Längtar till höstens resa..var den nu bär iväg till!Hasse
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 23:04
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
Känslan som kommer över mig när den första varma vindpusten möter mig när jag stiger ut från planet,dofterna som blandas med flygbränslet,det där varma varma goa,jag får alltid en klump i halsen och blir tårögd.
Första greksalladen,kalamares och en kall Ouzo.
LÄNGTAR!!!
Monica

Precis detta beskriver varför jag älskar grekland (utom kalamares då), att det blev Rhodos är bara en (lyckad) slump.

Irene
Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 06:56
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Ankan Visa inlägg
1978 kom jag med tåg till Aten. Genast då vi klev av tåget var det något som hände i mig.
Vi var unga,bara 17 år, så att sova på taket på ett hostel för 5 kronor natten passade oss utmärkt. Vi stannade i Aten i några dagar och jag älskade staden!
Anki
Haha ja det där med att sova på taken har jag roliga minnen av, för att inte tala om hur det var på morgonen att vakna under stekhet sol.Men hjälp så billigt det var!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg
De vänliga människorna,maten värmen och det härliga baden!!!
Känslan som kommer över mig när den första varma vindpusten möter mig när jag stiger ut från planet,dofterna som blandas med flygbränslet,det där varma varma goa,jag får alltid en klump i halsen och blir tårögd.
Första greksalladen,kalamares och en kall Ouzo.
LÄNGTAR!!!
Monica
Bra sagt! känslor jag tror vi alla kan relatera till här inne i forumet.
Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 06:43
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Solen, värmen, de goda naturprodukterna och det avspända och spontana livet! De vackra vyerna är bara kulisser till ett verkligt liv! Men de tål att titta på.
/ Jannis
Härligt! Och sant det där om kulisserna. Det blir på ett annat sätt när man är bofast kan jag föreställa mig. Lite kan jag relatera till det om jag jämför med hur skillnaden var när jag jobbade och hur det är nu, när jag åker som enbart turist. Nu känns kulisserna verkliga men mer som i ett tillfälligt "låtsasliv". För det är väl lite vad en kortare semester är egentligen när man har resten av sitt liv här hemma i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 14:04
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Xenos: Har det blivit bättre nu med identiteten känns det som. Eller behövs det fler resor?
Det är så här att på plats känns allt organiskt och fint. Ett tag efter återvändandet till svensk ort, Sollentuna av allt, kommer absistensen.
Nivelleringen däckar mig. Tvångshandlingen blir naturligtvis att åka hem.
Någon slags roll ska man ju ha.
Arendorf
Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 22:14
Malina Malina är inte uppkopplad

1976 eller 7 reste vi några väninnor till Aten.Nån hade varit på Hydra,så vi "stack"dit.Från min sida blev det omedelbar kärlek.
Atens dofter påminde starkt om Kairo,där jag hade tillbringat ca 6 månader 1975.Särskilt kvarteren kring Omonia.
Hydra var och är ytterst charmerande.Vi hade förstås kul där och var så unga.Det fanns och finns fortfarande kvar en restaurang -Loulos,dit vi gick nästan varje kväll.Där samlades fiskargubbar och andra.Där fanns det en jukebox och favoritlåten var "Eparcho"med Stelios Katzanzidis.Männen dansade och vi skrattade och njöt.
Jag kan - lika lite som så många andra på Kalimera- förklara varför jag älskar Grekland så mycket.Det satte sig i huvdet,i blodet och i kroppen bara och stannade kvar!
Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 22:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

maten
Svara med citat
Gammal 2014-04-07, 23:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Ett helt enkelt svar på detta, Grekerna så underbara människor, vänliga, nyfikna, gästvänliga ! De får mig att känna mig som hemma!.. När jag är i Grekland känner jag att jag lever!
Maten, också det en stor anledning till att jag fastnat för Grekland.

Så nära PARADISET man kan komma det är GREKLAND, såååå sagolikt vackert!!

I just LOVE it!!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 05:52
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Att ddet var ett så utpräglad manssamhälle. Min identitet var vacklande då på sjuttiotalet.
Svara med citat
Gammal 2014-04-08, 20:18
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Ja säg det! Första resan till Grekland gick till Rhodos 1978. Det var första gången jag flög och första gången jag var söderut. Fick migrän redan på planet av all spänning. Klev sen ut på flygplanstrappan rakt in i en vägg av värme! Fast det var i början på juni var det värsta värmeböljan, typ 42 grader. Tänkte att här kommer jag att dö, hur ska jag stå ut i två veckor! Bodde på ett enkelt hotell i stan mittemot en tandläkarmottagning. Ganska intressant att se på! Mellan patienterna gick tandläkaren ut på balkongen och rökte och petade näsan. Uppe på taket bodde en gammal farbror i ett litet skjul.

Efter några dagars aklimatisering började en kärlek så smått växa fram... De underbart ljumma kvällarna när man inte behövde nåt annat än shorts och linne. Det härliga turkosa havet som var ljummet redan. Ljuset och solen. Alla dofter! Den heta luften mot ansiktet när man fräste fram på vespan. Alla blommor och växter. Den grekiska musiken som strömmade ut från tavernorna. De gyllene solnedgångarna...
Maten tog det dock ett tag innan jag upptäckte. Åt mest gyros och sallad i början.

Provade året efter att resa till Sicilien, men det var inte alls samma känsla.
Efter det var jag fast! Kärleken till Grekland har bara växt sig starkare trots en hel del resor till andra länder.

Katitzi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.